• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۱۹ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمد حمیدی‌مقدم در نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»:

تحریم جشنواره یک بحث هیجانی و احساسی است

نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» پنجشنبه ۱۷ آذرماه با حضور محمد حمیدی‌مقدم، دبیر این رویداد در محل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

تحریم جشنواره یک بحث هیجانی و احساسی است

نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» پنجشنبه ۱۷ آذرماه با حضور محمد حمیدی‌مقدم، دبیر این رویداد در محل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
در ابتدای این نشست حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه(س) بیان کرد: «اوایل تیرماه امسال فراخوان این دوره از جشنواره را منتشر کردیم که با توجه به درخواست هنرمندان زمان دریافت آثار تمدید شد. مجموعا ۶۱۴ فیلم داشتیم که فرم ثبت‌نام را پر کردند. از این میان چیزی حدود ۷۶ فیلم حذف شدند، چون جشنواره قانون «اولین نمایش» را دارد و با توجه به اینکه برخی فیلم‌ها سال‌های گذشته فرم ثبت‌نام را ارائه کرده بودند، حذف شدند.»
وی افزود: «درمجموع و طی سه‌ماهی که اتفاقات زیادی هم در کشور رخ داد، تا الان تعداد فیلم‌های انصرافی از جشنواره ۲۵ فیلم بوده است که از این تعداد پنج فیلم به‌دلیل مشکل حقوقی، هشت‌فیلم به‌دلیل مشکل فنی، ۹ فیلم به‌دلیل عدم تمایل تهیه‌کننده و سه‌فیلم به‌دلیل شرایط موجود انصراف دادند.»
حمیدی‌مقدم توضیح داد: «از میان ۵۱۱ فیلم که حائز شرایط ورود به فرآیند انتخاب بودند، ۱۰۱ فیلم در بخش بلند، ۱۰۶ فیلم نیمه‌بلند و باقی در بخش‌های دیگر بودند. امسال سختگیری هم داشتیم و با توجه به حساسیت گروه مشاوران به حضور ۱۶ فیلم در بخش مسابقه بلند، ۱۵ فیلم در بخش نیمه‌بلند و ۱۹ فیلم در بخش کوتاه رسیدیم. در بخش شهید آوینی هم به‌دلیل اینکه درخواست‌ها زیاد است، نگاه این بود که شاید کمی باید گزیده‌تر عمل کنیم و درنهایت ۱۲ فیلم در این بخش انتخاب شدند. در جشنواره امسال ۹ فیلم در بخش خارج از مسابقه داریم، در بخش بین‌الملل با توجه به اینکه دوماه زودتر حرکت بین‌الملل شروع می‌شود، ۹۵ کشور اثر فرستاده بودند. نکته مهمی که امسال داریم و خیلی از دوستان می‌دانند، این است که هدف ما تمرکز بر استان‌ها و نقاط مختلف کشور است، یعنی در عین فکر و ایجاد ریل تولید در مرکز، توجه ویژه‌ای بر کشف استعدادها داشتیم. این روند نوید خوبی برای سینمای مستند است، از همین رهگذر امسال ۲۸ فیلم از سایر استان‌ها و از ۱۸ نقطه کشور داریم.»
وی گفت: «امسال ۱۴۰ فیلمساز مستعد استانی را دعوت کردیم که در جشنواره سینماحقیقت حضور داشته باشند و بتوانیم تولید را در استان‌ها ارتقا بدهیم. همچنان از ۵۱۸ فیلم حاضر در این بخش، عمده مستندها به مستندهای اجتماعی و شهری مربوط می‌شود.»

امسال سال نوزایی است و نمی‌شود جشنواره را تحریم کرد
حمیدی‌مقدم درباره گفت‌وگو با مستندسازانی که بیانیه‌ای را با هدف تحریم جشنواره سینماحقیقت امضا کرده‌اند، گفت: «از سال ۹۸ که به این مرکز آمدم ارتباط تنگاتنگی با صنوف موثر مستند داشتم. اولین ورود انجمن‌ها به شورای سیاستگذاری از همین سال آغاز شد و اعتقاد دارم باید با صنوف همکاری داشته باشیم، چون صنف پایه‌ای برای مرتفع کردن مسائل معیشتی و گرفتن امکانات است. ورود صنوف هم به جشنواره منجر به اتفاقات خوبی شد. مطالباتی صورت گرفت و شاهد اتفاقات خوبی بودیم، برخی از این تحریم‌کنندگان از موثرین همین چندسال اخیر بوده‌اند.»
وی افزود: «اوایل شهریور اولین نشست شورای سیاستگذاری با نمایندگان دو صنف را داشتیم، متاسفانه در صنف اتفاقی رخ داد و ایجاد همگرایی جای خود را به انسداد داد. تحریم یک حرکت ضدفرهنگی است و نمی‌شود سینما و فیلم را تحریم کرد. امسال سال نوزایی است. این جشنواره، جشنواره سال ۸۸ نیست و با تحریم نمی‌شود جشنواره‌ها را مسدود کرد. شاید دوستان به حرکت گدار در جشنواره کن تاکید می‌کنند اما دیدیم سرانجام آن هم چه شد. باید در همین فضا نقد کرد اما وقتی گفت‌وگو را تعطیل می‌کنید، اتفاقی رخ نمی‌دهد. همه تحریم‌کنندگان محترم هستند اما جشنواره محل عرضه و نمایش فیلم است. فارغ از تولیدکنندگان، هیچ جشنواره‌ای خود را به فیلمسازان گره نمی‌زند، که البته باید بزند. اما توده مخاطبان مهم هستند و قرار است جشنواره حیطه مخاطبان را گسترش دهد. باید مستندهای ما به مردم عرضه شود. اگر برای خیلی از دوستان جشنواره ایدفا قبله است، اما دوستان بدانند این جشنواره 50هزار بلیت می‌فروشد و باید به مخاطبان بیشتر فکر کنیم.»
دبیر این رویداد ادامه داد: «با احترام به آرای همه عزیزان که می‌خواهند به جشن ما نیایند، ما به کار خودمان ادامه می‌دهیم. ما گفت‌وگو کرده‌ایم و به آنها هم گفته‌ایم به گفت‌وگو نیاز داریم. 20 روز قبل از این ماجراها در حوزه جوایز که مورد اعتراض بود، با دوستان گفت‌وگو کرده‌ایم. از میان تحریم‌کنندگان امروز هم آن زمان افرادی بودند که با آنها تعامل داشتیم و موضوع را به گفت‌وگو گذاشتیم. این نهایت تعامل را نشان می‌داد. دوستان مطرح کردند که دبیر جشنواره با ما همکاری نکرده است، حتی در آخرین جلسه با نمایندگان انجمن صنف مستند با پیشنهاد خودشان قرار شد درباره مسائل امروز جامعه فضایی را در جشنواره باز کنیم و به دو صنف گفتیم مسائل خود را بیاورید، اما هیچ ‌کدام هیچ‌ طرحی را نیاوردند. متاسفانه دوستان ما هیچ نکته‌ای را پیشنهاد ندادند. فضای تحریم بیشتر تبلیغی است. 30، 40 نفر از این افراد هیچ‌وقت پای خود را به جشنواره نگذاشته بودند، برخی هم خارج از کشور هستند. برخی هیچ اکانت مجازی در سامانه جشنواره ندارند. طرح تحریم یک بحث هیجانی و احساسی است. ما از مستندهایی که عادلانه و منصفانه به مسائل اخیر بپردازند و شکل غش کردن نداشته باشد، حتما حمایت می‌کنیم.»

 جشنواره سینماحقیقت امسال کاملا دموکراتیک عمل کرد
حمیدی‌مقدم درباره آثار حاضر در جشنواره گفت: «جشنواره سینماحقیقت امسال به‌شکل دموکراتیک و آزاد عمل کرد، در هرلحظه فیلمسازان مختار بودند که اگر نمی‌خواهند انصراف بدهند. ۱۲ فیلم از میان ۵۸۳ فیلم اعلام شد که نمی‌خواهند باشند، برخی از موثرین به دوستان فشار می‌آورند که باید از جشنواره انصراف بدهید که این یک دیکتاتوری رسانه‌ای است. هر انجمنی باید عضو خود را آزاد بگذارد اما آنها فیلمسازان را مورد فشار و آزار قرار دادند. شکر خدا با همکاری دوستان توانستیم این کار را بکنیم. البته ما بازی‌های لوس برخی را نپذیرفتیم، مثلا برخی می‌گفتند فیلم باشد اما اسم ما را از فیلم دربیاورید، چهار، پنج مورد تماس این شکلی داشتیم، چون قرار بود شجاعانه و واقعی برخورد کنیم. من به این حرکت نام تحریم نمی‌گذارم، بلکه نامش را عدم تمایل می‌گذارم، از نظر من تحریم وجود ندارد، چون به‌هرحال تولید بعدی هم وجود دارد اما فشار بیش از سال‌های ۸۸ و ۹۸ است. تیم محکمی داشتیم که با قدرت به‌کار خود ادامه دادند، چون مرکز گسترش یک محل سیاسی نیست، بلکه محلی فرهنگی است.»

 از آثار بعدی مستندسازان مستعد حمایت می‌کنیم
حمیدی‌مقدم در پایان بیان کرد: «به پیشنهاد رئیس شورای سیاستگذاری یعنی آقای خزاعی، امسال کاری جدید کردیم. خزاعی علاقه‌مند بود حمایت خارج از جوایز داشته باشیم و مایل بودند از اثر بعدی برخی کارگردانان مستعد حمایت شود که این کار به انتخاب دبیر در همین دوره انجام می‌شود.»

اعلام اسامی ۳ بخش از فیلم‌های سینما حقیقت

اسامی مستندهای بلند، نیمه‌بلند و جایزه شهید آوینی جشنواره سینما‌حقیقت معرفی شدند. به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، 16 مستند بلند راه یافته به بخش مسابقه ملی عبارتند از : 1. «امین الضرب»  به کارگردانی جمشید بیات ترک، 2.«ردی از یک مرد» ساخته ساسان فلاح‏فر، 3.«دیافراگم» به کارگردانی جواد وطنی، 4.«اپی بین مرگ و زندگی» به کارگردانی مهدی سالکی، 5.«قانماز» به کارگردانی علی قاسمی و جعفری موسوی، 6.«سه نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور، 7.«کوهستان بی‌صدا» به کارگردانی فرود عوض‌پور، 8.«خونه مامان شکوه» به کارگردانی   مهدی بخشی‌مقدم، 9.«آقا نعمت» به کارگردانی علی تک‌روستا، 10. «برزخی‌ها» به کارگردانی عارف افشار، 11.«برای پس از مرگم‌» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی، 12.«دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشین‌پور، 13. «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی  سیدمحمداحسان اصغرزاده، 14.«پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده، 15.«پیله ابریشم»  به کارگردانی  محسن آقایی، 16.«غیرمسکونی» به کارگردانی  مسعود زارعیان.

 مستندهای راه‌یافته به جایزه شهید آوینی
 اسامی 12 مستند راه‌یافته به بخش جایزه شهید آوینی عبارتند از: 1. «6410 روز اسارت» (زهره نجف زاده)، 2. «آغازگر یک پایان» (امید حسن‌زاده)، 3.«برای پس از مرگم» (عبدالرضا نعمت‌اللهی)، 4.«پاییز پنجاه سالگی» (محسن اسلام‌زاده)، 5.«پناه به دریا» (کامران رحیمی)، 6.«در پس جنگ» (محمدحسین محمودیان)، 7.«ردی از یک مرد» (ساسان فلاح‏فر)، 8.«سه نهزارم» (بهروز نورانی پور)، 9.«عملیات دماوند» (احسان مشکور)، 10.«قرار روز شانزدهم» (سیدمحمداحسان اصغرزاده)، 11.«همه چیز از بالا قشنگ تر است» (کاوه حدادی) و 12.«ضیاء الدین» (محمدرضا دهستانی).

 معرفی مستندهای نیمه‌بلند
اسامی ۱۵ فیلم راه‌یافته بخش مستندهای نیمه‌بلند به شرح زیر است: 1.«آب ما را خواهد برد» به کارگردانی محمد احسانی، 2.«جای زخم جنگ» به کارگردانی عرفان علی‌حسن‌زاده، 3.«بازمانده» به کارگردانی علیرضا کرمی، 4.«راه پرستاره» به کارگردانی احمد سیدکشمیری، 5.«خیشی که دشت‌ها را شیار زد» به کارگردانی احسان غیبی حاجیور، 6.«دفک» به کارگردانی بهنام بیرم‌وند، 7.«اپوش» به کارگردانی بهمن ابراهیمی، 8.«جاده استخوان» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور، 9.«اسپانک» به کارگردانی محمدرضا خوش‌فرمان، 10.«شهر گمشده» به کارگردانی مهدی افشار نیک، 11.«عزیز» به کارگردانی مهدیه‌سادات محورجعفری، 12. «واهگ» به کارگردانی حدیث جان بزرگی، 13.«بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع، 14.«دیواره‌های مرز» به کارگردانی فاطمه مرزبانی و 15.«علی مسیو» به کارگردانی مسعود میر.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۰ تا ۲۵ آذر در پردیس ملت برگزار می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار