• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۱۷ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
نگاهی آماری به صحبت‌های دانشجویان در مراسم ویژه روز دانشجو

انتصابات و اقتصاد؛ محور مشترک انتقادات تشکل‌ها

دانشگاه تهران روز گذشته میزبان رئیس قوه مجریه بود تا به مناسبت روز دانشجو -که یکی از مهم‌ترین روزهای تقویمی برای این قشر محسوب می‌شود- حال‌وهوای متفاوتی به‌خود بگیرد.

انتصابات و اقتصاد؛ محور مشترک انتقادات تشکل‌ها

زهرا رمضانی، خبرنگار: دانشگاه تهران روز گذشته میزبان رئیس قوه مجریه بود تا به مناسبت روز دانشجو -که یکی از مهم‌ترین روزهای تقویمی برای این قشر محسوب می‌شود- حال‌وهوای متفاوتی به‌خود بگیرد. هرچند حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز دانشجو درطول سال‌های گذشته جزء رسم‌های 16 آذر محسوب می‌شد، اما با توجه به شرایط خاص امسال که فضای دانشگاه‌ها درطول بیش از دوماه اخیر ملتهب بوده، به اهمیت آن اضافه کرده است. در این برنامه شش دانشجو به نمایندگی از تشکل‌های خود بی‌واسطه با رئیس‌جمهور صحبت و هرکدام تلاش کردند از زاویه نگاه خود و البته ماموریتی که برای تشکل‌شان تعریف‌شده، به بیان مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف بپردازند. صحبت‌هایی که البته بخش غالب آنها معطوف به انتصابات دولت در بخش‌های مختلف و شرایط امروز کشور در حوزه اقتصادی خلاصه می‌شد. در این گزارش نگاهی آماری به صحبت‌های نمایندگان این شش تشکل دانشجویی داشته‌ایم.

   محور اصلی انتقادات به دولت انتصابات مسئولان در بخش‌های مختلف
نمایندگان تشکل‌های حاضر در برنامه روز گذشته درمجموع 49 نقد  در 9 محور را مطرح کردند که بخش اصلی آن به انتصابات صورت‌گرفته بود؛ انتصاباتی که باعث طرح نقدهای دیگر به بخش‌های عملکردی دولت شد. به‌عبارت‌دیگر در این میان بین کلیدواژه انتصابات 9 بار از سوی آنها تکرار شد و بعد از آن باید مسائل مختلف مطرح‌شده در حوزه مسائل اقتصادی را با هشت‌بار طرح از سوی دانشجویان جزء پرتکرارترین حوزه‌های مورد نقد قلمداد کرد. حوزه مسکن و عدم‌پایبندی به وعده‌های دولت در این بخش هم با چهار ادبیات مختلف به اطلاع رئیس‌جمهور رسید. حوزه زنان و خانواده هم با چهار تکرار، مسائل مربوط به جوانان چهار بار و به‌رسمیت شناختن اعتراض و تعیین سازوکارهای این حوزه هم با کلیدواژه حق اعتراض چهار بار در سخنرانی‌های تشکل‌ها تکرار شد. در این میان نقد به اداره دانشگاه‌ها با نگاهی به شرایط چندماه اخیر دو بار، نحوه اداره دولت، انتقاد از اقدامات نمایشی دولت سیزدهم و نقد به حوزه فرهنگ نیز هرکدام دو بار از سوی دانشجویان مطرح شد. البته انتقاد از فضای مجازی، گفتمان عدالتخواهی، ضعف در اطلاع‌رسانی هم جزء مباحثی است که روز گذشته هرکدام با تکرار دوباره به‌اطلاع رئیس‌جمهور رسید. بااین‌حال مواضع هیات‌دولت در حوادث اخیر تنها کلیدواژه‌ای است که یک‌بار آن هم از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیان شد.

   دبیران 3 شورای عالی کشور؛ مورد خطاب دانشجویان قرار گرفتند
وقتی دانشجویان نقدی را مطرح می‌کنند، حرف‌شان را مستقیم و بدون رودربایستی با دستگاه موردنظرشان بیان می‌کنند؛ مولفه‌ای که باعث شد بیشترین انتقادها متوجه وزارت راه‌وشهرسازی باشد، به‌طوری‌که تشکل‌ها چهار بار از نام این وزارتخانه در بحث عدم پایبندی دولت به وعده ساخت مسکن و انتصاب افراد فاقد تخصص در آن استفاده کردند. نام بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه هم دو بار از سوی نمایندگان تشکل‌ها بیان شد و البته دانشجویان یک‌ بار هم از بانک‌ها و نظام مالیاتی کشور نام بردند. بنیاد ملی نخبگان یکی دیگر از سازمان‌هایی بود که از چشم دانشجویان دور نماند و با نام بردن دوباره از این بنیاد از شرایط نخبگان کشور انتقاد کردند. در این میان یک نقد هم نصیب معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و معاونت امور زنان و خانواده شد. وزارت ارتباطات نیز ۴ نقد، معاون اول اجرایی دولت و بانک مرکزی هم 2 نقد را از سبد نقدهای دانشجویی داشتند. تیم اقتصادی دولت و بانک ها هم یک بار مورد نقد قرار گرفتند. وزارت نیرو، دانشگاه‌ها،  وزارت آموزش و پرورش، معاونت مردمی سازی وزارت علوم و ستاد ملی جمعیت هم هر کدام یک باری از سوی دانشجویان نقد شدند. در این میان دبیر شورای عالی امنیت 2 بار، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یک بار و دبیر شورای عالی فضای مجازی هم یک بار از سوی دانشجویان خطاب قرار گرفتند.

   عدالتخواه‌ها و مستقلی‌ها بیشتر نقد کردند
جنبش دانشجویی که همیشه در مراسم‌ مختلف، پرچمدار نقد بخش‌های مختلف کشور بوده، در مراسم روز دانشجوی امسال هم 12 نقد را در حوزه‌های مختلف طرح کرد که پنج مورد آن مستقیم خطاب به رئیس‌جمهور بود. بعد از آن اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با طرح 11 انتقاد قرار دارد و بالطبع اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان را هم باید جزء تشکل‌هایی دانست در متن سخنرانی‌شان، بیشترین نقد را با 10 نقد به عملکرد دولت در بخش‌های مختلف داشتند. در این میان نماینده بسیج دانشجویی و تحکیم وحدت هرکدام شش نقد را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند. نماینده کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران هم درمجموع چهار نقد را در حوزه‌های خاص خودشان بیان کردند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار