• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۱۰ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 2
  • 1

نقدی بر خط فقر 32 میلیون تومانی

اخیرا وحید محمودی –عضو هیات‌علمی اقتصاد دانشگاه تهران- در مصاحبه با تجارت‌نیوز ادعا کرده است که «خط فقر مطلق برای یک خانوار دو نفره ساکن شهر تهران، 32 میلیون تومان است.»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری اقتصاد:اخیرا وحید محمودی –عضو هیات‌علمی اقتصاد دانشگاه تهران- در مصاحبه با تجارت‌نیوز ادعا کرده است که «خط فقر مطلق برای یک خانوار دو نفره ساکن شهر تهران، 32 میلیون تومان است.» این رقم نتیجه‌ به‌روز‌رسانی محاسبات ایشان در کتاب «اندازه‌گیری فقر و توزیع درآمد در ایران» تا آبان‌ماه 1401 است. در آن کتاب خط فقر برای سال‌های 1368 تا 1373 بررسی شده بود. «فقر مطلق» وضعیتی است که در آن افراد از منابع ضروری برای ادامه‌ زندگی به‌کلی محروم هستند و در تداوم زندگی دچار مشکل می‌شوند. آنان از تامین نیازهای اساسی از قبیل خوراک، پوشاک و سرپناه ناتوانند. با این تعریف، روشن است که –در مقایسه با استاندارد‌های بین‌المللی یا حتی به‌طور شهودی- خط فقر 32 میلیون تومانی برای خانواده‌ دو نفره در شهر تهران با واقعیت همخوانی ندارد. شکی نیست که شاخص‌های فقر، نابرابری و رفاه وضعیت مناسبی ندارند و مشکل واقعی کشور ما، اکنون اقتصاد است. اما ارائه‌ آمارهای به‌وضوح غلط نیز کمکی به جامعه نخواهد کرد. 
 
استانداردهای بین‌المللی چه می‌گوید؟
بالاترین معیار بانک جهانی برای فقر مطلق، 5.5 دلار (برابری قدرت خرید) برای هر نفر در هر روز بود. اخیرا این موسسه‌ مالی بین‌المللی با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی استاندارد خود را بالاتر برده و رقم 6.85 دلار را انتخاب کرده است. بنابراین برای یک خانواده‌ دو نفره، این رقم در بیشترین حالت 13.7 دلار در روز و 411 دلار درماه  است. اگر این استاندارد را به‌عنوان خط «فقر مطلق» بپذیریم و فرض کنیم 32 میلیون تومان صحیح باشد، درواقع نرخ دلار مورد استفاده در چنین محاسبه‌ای باید 77 هزار و 860 تومان باشد؛ یعنی بیش از دو برابر نرخ ارز در بازار آزاد! این در حالی است که برای کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران، حتما نرخ دلار برابری قدرت خرید کمتر از نرخ ارز بازار آزاد است. بنابراین فرض ما (که همان نتیجه‌ محاسبات آقای محمودی است) صحیح نیست. اما نرخ دلار برابری قدرت خرید (Purchasing Power Parity) چیست و چرا کمتر از نرخ دلار بازار آزاد است!؟

دلار برابری قدرت خرید
نرخ دلار برابری قدرت خرید به ما نشان می‌دهد که اگر یک سبد متعارف از کالاها و خدمات در ایالات متحده را مثلا بخواهیم در ایران تهیه کنیم، باید چند ریال بپردازیم. اگر همان سبدی که در آمریکا 100 دلار است را ما در ایران بتوانیم با یک میلیون‌وپانصد هزار تومان بخریم، نرخ دلار برابری قدرت خرید 15 هزار تومان خواهد بود. درحالی‌که مثلا ممکن است نرخ دلار در بازارهای ایران برابر با 35 هزار تومان باشد. هر وقت تمام کالاهای مورد استفاده در ایران وارد شود یا مثلا خدمات (آموزش، پزشکی یا... ) معادل هزینه‌ این خدمات در ایالات متحده باشد، نرخ دلار برابری قدرت خرید به نرخ دلار بازار نزدیک می‌شود. این در حالی است که به دلیل پایین‌بودن سطح دستمزد در ایران به نسبت کشورهای پیشرفته، قیمت عمده‌ خدمات در ایران بسیار پایین‌تر از معادل دلاری همان خدمات در ایالات متحده است. بنابراین حتی اگر ایرانیان -که درآمد ریالی دارند- همه‌ مخارج‌شان به دلار باشد، باز هم نرخ ارز معادل خط فقر 32 میلیون تومانی معقول و منطقی نیست! 

آفتاب آمد دلیل آفتاب
از ماجرای استانداردهای بین‌المللی که بگذریم، به‌صورت شهودی نیز می‌توان پرت بودن ادعای خط فقر 32 میلیون تومانی برای یک خانواده‌ دو نفره در تهران را مشاهده کرد. مطابق تعریف، فقیر مطلق کسی است که توان تامین خوراک، پوشاک و مسکن مورد نیاز برای ادامه‌ حیات را ندارد. این در حالی است که یک بررسی ساده –مثلا در سایت دیوار- نشان می‌دهد که با اجاره‌ ماهانه 15 میلیون تومان (بدون ودیعه) می‌توان یک واحد آپارتمان 60 متری در تعداد زیادی از محلات تهران اجاره کرد. همچنین با 15 میلیون تومان باقی‌مانده هم یک خانواده‌ دو نفره می‌توانند به‌راحتی از خوراک و پوشاک نسبتا مناسب بهره‌مند شوند. این در حالی است که مطابق محاسبات وحید محمودی، یک خانواده‌ 2 نفره با حقوق ماهانه 30 میلیون تومان در تهران باید از تامین حداقل خوراک، پوشاک و مسکن عاجز باشند! وقتی می‌دانیم الان روز است اما کسی روی کاغذ برایمان اثبات می‌کند که شب است، نیازی نیست اثبات‌هایش را بخوانیم و در نقدش دست به قلم شویم؛ کافی است پرده را از پنجره کنار زده و آفتاب را نشانش بدهیم! به تعبیر جناب مولانا در مثنوی: «آفتاب آمد دلیل آفتاب/گر دلیلت باید از وی رو متاب.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار