• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۰۵ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سیدصالحی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: ولز بعد از اخراج به هم ریخت

انگیزه تیم کی‌روش بیشتر بود

​​​​​​​تیم ملی فوتبال ایران به سومین پیروزی خود در ادوار جام جهانی دست پیدا کرد و در تاریخ این رقابت‌ها 13 امتیازی شد. این درحالی است که بعد از شکست برابر انگلیس شاید خوش‌بین‌ترین هوادار تیم ملی همچنین بردی را تصور نمی‌کرد اما تیم ملی با یک بازی چشم‌نواز و زیبا توانست نسخه ولز را بپیچد تا به نخستین پیروزی خود در برابر تیمی از قاره اروپا در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی دست پیدا کرده باشد. 

انگیزه تیم کی‌روش بیشتر   بود

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم ملی فوتبال ایران به سومین پیروزی خود در ادوار جام جهانی دست پیدا کرد و در تاریخ این رقابت‌ها 13 امتیازی شد. این درحالی است که بعد از شکست برابر انگلیس شاید خوش‌بین‌ترین هوادار تیم ملی همچنین بردی را تصور نمی‌کرد اما تیم ملی با یک بازی چشم‌نواز و زیبا توانست نسخه ولز را بپیچد تا به نخستین پیروزی خود در برابر تیمی از قاره اروپا در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی دست پیدا کرده باشد. 
این بازی از لحاظ فنی نیز برای شاگردان کی‌روش روان و بسیار فنی دنبال شد و جالب اینکه کی‌روش با تغییرات مکرر تاکتیکی سرانجام موفق شد حقانیت خود در این رقابت‌ها را به اثبات برساند. سیدمهدی سیدصالحی مهاجم سابق تیم‌های استقلال و پرسپولیس در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «بازی خوبی را شاهد بودیم. کی‌روش با تغییراتی که انجام داد به دنبال آن بود ولز را بالا بیاورد تا با وجود مدافعان کند این تیم از طریق ضدحملات از فضای لازمی که برای ایجاد موقعیت به وجود می‌آید به این تیم آسیب بزند. البته ولز هم آن بازی که مقابل آمریکا انجام داد را نتوانست مقابل ایران تکرار کند؛ این درحالی است که بازیکنان ایران نیز توانستند در این دیدار موقعیت‌های زیادی را خلق کنند و درنهایت بازی با دو گل برای تیم ملی به پایان رسید. البته این گل‌ها بعد از 10نفره شدن حریف به دست آمد که این مورد هم طبیعی بود چون در چنین شرایطی دوندگی و موقعیت‌هایی که تیمی که یک بازیکن بیشتر دارد افزایش پیدا کرده و همین اتفاق عاملی شد تا ایران در دقایق پایانی این دیدار موفق شود با گل‌های روزبه چشمی و رامین رضاییان مقابل حریف اروپایی خود به پیروزی دست پیدا کند.»
وی درباره اینکه آیا فکر می‌کرد چنین نتیجه‌ای در این دیدار برای تیم ملی به دست بیاید و این مورد که به نظر می‌رسد ده‌نفره شدن حریف نیز برای این پیروزی مزید برعلت شده باشد گفت: «اگر از لحاظ فوتبالی بخواهیم به این دیدار نگاه کنیم انرژی و‌ انگیزه‌های بازیکنان ایرانی در این دیدار نسبت به ولزی‌ها بیشتر بود و مشخص بود که شاگردان کی‌روش در این دیدار ابتدا برای مساوی و گرفتن یک امتیاز به میدان رفته‌اند و نیم‌نگاهی به برد دارند اما در ادامه شرایط کار طوری رقم خورد که بازیکنان ما توانستند سوار بر بازی شده تا نتیجه لازم را بگیریم. در این مسابقه ما به‌خوبی توانستیم از فضاهایی که ایجادشده بود استفاده کنیم و روی تیزهوشی و فرصت‌طلبی بازیکنان‌مان دو گل زیبا را به ثمر برسانیم.»
وین هنسی دروازه‌بان ولز در این دیدار اولین اخراجی جام هم لقب گرفت؛ اخراجی که ورق را به سود تیم ملی چرخانده و باعث شد تا چند دقیقه بعد در ابتدا چشمی و سپس رضاییان برای تیم ملی گلزنی کنند. سیدصالحی در باره اینکه این اخراج تا چه اندازه روی کیفیت و کار ولزی‌ها تاثیرگذار بود تاکید کرد: «این اتفاق بسیار تاثیرگذار بود و از آنجایی که در دقایق پایانی این امر رقم خورد همین موضوع باعث شد تا از لحاظ روحی و روانی تیم ملی ولز به هم بریزد و نتواند آن‌طور که باید و شاید در دقایق پایانی از دروازه خود دفاع کند.»
تیم ملی در این بازی تغییراتی را در ترکیبش در طول مسابقه تجربه کرد اما به‌خاطر مصدومیت بازیکنانی مانند آزمون، نوراللهی و حتی عزت‌اللهی، کی‌روش به اجبار آنها را تعویض کرده تا فرصت به بازیکنی مانند چشمی برسد که درنهایت با گل خود طلسم دروازه حریف را بشکند. سیدصالحی درباره اینکه تیم ملی چقدر موفق بود با تجربه کی‌روش بازی جمعه ظهر را ببرد گفت: «به نظرم برتری در این دیدار روی تجربه کی‌روش حاصل نشد چون این تجربه و تفکر در بازی با انگلیس هم وجود داشت. در هر صورت با تعویض‌هایی که انجام شد کی‌روش مجبور شد تا به نفراتی مانند کریمی یا چشمی یا انصاری‌فرد بازی بدهد. اما در هر صورت بازیکنان تیم ملی در این دیدار از لحاظ فوتبالی نسبت به حریف خود، فوتبالی روان‌تر و بهتر را ارائه دادند.»
تیم ملی برای صعود باید درمقابل آمریکا نتیجه لازم را بگیرد تا بتواند راهی مرحله بعد شود. مهاجم سابق سرخابی‌ها درباره اینکه فکر می‌کند در دیدار برابر آمریکا چه نتیجه‌ای به دست خواهد آمد گفت: «به نظر من شرایط آمریکا نسبت به ولز فرق می‌کند. این تیم از لحاظ فوتبالی یک‌جورهایی نسبت به ولز تیم‌تر و منسجم‌تر است. این بازی برای تیم ملی بسیار حساس است و به نظرم از حساس‌ترین دیدارهای تاریخ تیم ملی در جام‌جهانی به شمار می‌رود و امیدوارم تیم ملی بتواند در این دیدار نتیجه لازم را بگیرد.»
وی درباره اینکه آیا می‌توانیم با پیروزی در برابر ولز به برتری مقابل آمریکا امیدوار باشیم یا خیر تاکید کرد: «بحث این صحبت‌ها نیست چون فوتبال در جام‌جهانی قابل پیش‌بینی نیست و هر اتفاقی ممکن است رقم بخورد. چه کسی فکر می‌کرد مسی و هم‌تیمی‌هایش از عربستان شکست بخورند یا ژاپن مقابل آلمان نتیجه لازم را بگیرد اما به نظرم این بازی بسیار تعیین‌کننده است و باید صبر کنیم تا ببینیم چه اتفاقاتی در این دیدار رخ خواهد داد. الان وضعیت‌مان نسبت به ولز خیلی بهتر است و سرنوشت صعود در این گروه به روز آخر کشیده خواهد شد؛ این درحالی است که شاید با یک مساوی در روز آخر هم بتوانیم صعود کنیم. از روز اول هم قابل پیش‌بینی بود که دیدار ایران و آمریکا در روز پایانی بازی حساس و فینال‌گونه‌ای باشد که نتیجه آن برای صعود به مرحله بعدی تعیین‌کننده شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک