• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۰۵ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

آزمایشگاه تخصصی باتری واحد تبریز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پیشرو در فعالیت‌های دانش بنیان است. این دانشگاه در همین راستا چندین اقدام را انجام داده که مهم‌ترین اقدام آن ورود به حوزه آزمایش‌های تست خودرو بوده است. این واحد دانشگاهی قرار است در آینده نزدیک یک آزمایشگاه تخصصی باتری در کشور را تاسیس کند. همچنین قرار است اولین خط مونتاژ رباتیک تراکتور در این استان ایجاد شود که قابلیت مونتاژ انواع تراکتور را خواهد داشت که در دو فاز نمونه و انبوه انجام می‌شود. 

آزمایشگاه تخصصی باتری واحد تبریز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

سارا طاهری، خبرنگار:دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پیشرو در فعالیت‌های دانش بنیان است. این دانشگاه در همین راستا چندین اقدام را انجام داده که مهم‌ترین اقدام آن ورود به حوزه آزمایش‌های تست خودرو بوده است. این واحد دانشگاهی قرار است در آینده نزدیک یک آزمایشگاه تخصصی باتری در کشور را تاسیس کند. همچنین قرار است اولین خط مونتاژ رباتیک تراکتور در این استان ایجاد شود که قابلیت مونتاژ انواع تراکتور را خواهد داشت که در دو فاز نمونه و انبوه انجام می‌شود. 

  افزایش 12 درصدی دانشجویان در استان آذربایجان‌شرقی
آرش رنجبران، رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «اولین اولویت‌مان بحث ثبت‌نام‌ها بوده است؛ دانشگاه آزاد استان آذربایجان‌شرقی نسبت به سال گذشته افزایش نودانشجویان را داشته که نوید روزهای خوبی را برای دانشگاه به همراه دارد. در این استان در اکثر واحدها افزایش 35 تا 40 درصدی دانشجویان و در کل استان نیز شاهد افزایش 10 تا 12 درصدی بودیم.»

 راه‌اندازی کارخانه خط تولید مخازن کامپوزیتی
او در بخش دیگری از سخنان خود در‌خصوص اقدامات این واحد در حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز عنوان کرد: «در حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز با توجه به فرمایش مقام‌معظم‌رهبری که امسال را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند، توجه به اقدامات دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از اولویت‌های این دانشگاه درنظر گرفته شد. درواقع طبق سند تحول و تعالی دانشگاه که سند برنامه استراتژیک و برنامه 5ساله دانشگاه است مسائل دانش‌بنیان مورد تاکید جدی قرار گرفته است. در همین راستا کارخانه خط تولید مخازن کامپوزیتی تحت فشار که یک کار های‌تک، سطح بالا و دانش به‌روز است توسط استان آذربایجان‌شرقی توسط واحد تبریز و واحد شبستر راه‌اندازی شده است که کارخانه‌ای برای تولید این مخازن است.» رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز در ادامه تصریح کرد: «یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای این کار پای کار آمده و دانشگاه نیز به آن ورود کرده است. امیدوارم در فازهای بعدی این خط تولید به 4 خط تولید افزایش کند؛ چرا‌که می‌تواند درآمد غیرشهریه‌ای قابل توجهی را برای استان به همراه داشته باشد. این یک حرکت بسیار امید‌بخش برای توسعه دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی است. این کارخانه توسط دکتر مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد افتتاح و الان به بهره‌برداری رسیده است.» رنجبران اضافه کرد: «در این کارخانه با مشارکت بخش خصوصی سهام‌دار هستیم. مخازنی که قابلیت تحمل فشارهای بالا را دارند جزء ابزارهای استراتژیک صنایع مختلف به‌خصوص صنایع نفت و گاز هستند. این مخازن هم قابلیت استفاده برای گازهای ال.‌پی‌.جی و هم سی.‌ان.‌جی را دارند که می‌توانند فشارهای بالا را تحمل کنند. مشتری اصلی این کارخانه صنایع حوزه نفت و گاز هستند. ابتدایی‌ترین استفاده‌های این مخازن برای مخازن خودرها و اتوبوس‌های گازسوز است. جایگاه‌های سوخت سیار که در جهان مورد استفاده هستند و انتقال گاز بین کشورها نیز با این مخازن انجام می‌شود.» او با بیان اینکه تاکنون تکنولوژی ساخت این مخازن در ایران نبوده است، خاطرنشان کرد: «با آمدن این تکنولوژی می‌توان بازار بسیار وسیعی را برای این محصولات استراتژیک متصور بود.» 

 آزمایشگاه ملی خودرو در 4 شاخه اصلی فعال شد
او اظهار کرد: «با توجه به تاکیدات دکتر طهرانچی، دانشگاه آزاد استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان دبیرخانه شکل‌گیری آزمایشگاه ملی خودرو انتخاب شد. جلسات زیادی هم با سازمان ملی استاندارد در این راستا برگزار شده و این آزمایشگاه در 4 شاخه اصلی فعال شده است. اکثر واحدهای کشور که توانمندی تجهیز و ساپورت این آزمایشگاه را داشتند به کمک ما آمدند. استان البرز، خراسان‌رضوی، اصفهان، کرمان و تهران و قزوین اعلام آمادگی کردند که در این آزمایشگاه ملی با ما همکار کنند.» رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی و واحد تبریز با بیان اینکه در این آزمایشگاه در 4 حوزه اصلی فعالیت می‌کنیم، توضیح داد: «اولا یک کارگروه فعال در زمینه تی‌سی‌ها یا کمیته‌های فنی تدوین استاندار تشکیل دادیم. ظرفیت اصلی دانشگاه آزاد ظرفیت حل‌مساله است. افراد و اعضای هیات‌علمی در این تی‌سی‌ها به‌صورت پراکنده فعال بودند که آنها را نظام‌مند خواهیم کرد تا بتوانند درقالب یک چهارچوب سازمان‌یافته درمورد تدوین استانداردها به سازمان استاندارد کمک کنند. همچنین در حوزه شرکت‌های بازرسی ورود کردیم و دانشگاه آزاد به‌عنوان یک شرکت بازرسی امین استاندارد برای کل کشور خدمات بازرسی ارائه خواهد داد که این موضوع درخواست سازمان ملی استاندارد است تا یک مجموعه بی‌طرف و با‌کیفیت و دارای دانش فنی این مسئولیت را برعهده بگیرد. بنابراین دانشگاه آزاد این مسئولیت را برعهده گرفت.»

 ایجاد آزمایشگاه تخصصی باتری در کشور به‌زودی
رنجبران تصریح کرد: «سومین اقدام‌مان در حوزه دانش‌بنیان‌ها، حوزه تست تصادفات خودروهای تجاری است که استانداردهای آن کاملا مطالعه شده و توانایی ایجاد تست تصادفات خودرو را در فاز تجاری خواهیم داشت. چهارمین بحث نیز در حوزه آزمایشگاه باتری خودرو بوده که توافقات انجام شده و ما یک آزمایشگاه تخصصی باتری در کشور ایجاد خواهیم کرد. ورود دانشگاه آزاد استان آذربایجان‌شرقی به حوزه آزمایش‌های تست خودرو نویدبخش این است که دانشگاه در عرصه صنعت مهم خودرو در آینده تاثیرات زیادی خواهد گذاشت.»

 راه‌اندازی اولین خط مونتاژ رباتیک تراکتور در تبریز
او در ادامه عنوان کرد: «یکی دیگر از اقدامات این استان که تحول زیادی را در این استان ایجاد خواهد کرد، بحث ارتباط با صنعت است. دکتر طهرانچی سال گذشته تفاهمنامه‌ای را در نمایشگاه عصر امید با گروه صنعتی تراکتورسازی منعقد کرد که امسال موفق شدیم یک قرارداد بزرگ در حوزه خط مونتاژ رباتیک را نهایی کنیم که اولین خط مونتاژ رباتیک تراکتور است که قابلیت مونتاژ انواع تراکتور را خواهد داشت که در دو فاز نمونه و انبوه انجام می‌شود. این یک اتفاق بزرگ برای دانشگاه است، زیرا در کشور دانشگاهی نداریم در این سطح بتواند یک خط رباتیک به صنعت عرضه کند.»  رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز گفت: «چند قرارداد قابل توجه برای ساخت سیستم‌های تولیدی با گروه تراکتور‌سازی منعقد شده و توافق کردیم که آموزش‌های گروه تراکتورسازی را انجام دهیم. یکی دیگر از توافقات خوب ما با صنعت مس است؛ صنعت مس یکی از صنایع معدنی بسیار تاثیرگذار در کشور است که از نظر مالی نیز دارای منابع بزرگی است. طبق توافقی که با مجتمع مس‌سونگون انجام شده قرار است نیازهای آن را در کشور مدیریت کنیم. قرار است دانشگاه آزاد استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان پشتیبان تحقیقاتی و فنی صنعت مس در کشور باشد و پروژه‌ها را دریافت کرده و به شبکه بزرگ دانشگاه آزاد در کشور تزریق کند تا نیازهای این صنعت بزرگ برطرف شود.»  رنجبران اضافه کرد: «بزرگ‌ترین ظرفیت دانشگاه به‌دلیل نیروی انسانی توانمند و تحصیلکرده ظرفیت حل‌مساله آن است. این ظرفیت‌ها در استان پراکنده هستند؛ در این استان 35 واحد و مرکز داریم که برخی واحدهای پیشرو هستند، برخی بزرگ و برخی نیز متوسط و کوچکند. کاری که در این استان انجام شده توزیع ظرفیت‌ها بوده است. به‌طور مثال ما 8 سرای نوآوری در استان داریم. سرای نوآوری رباتیک را به واحد ایلخچی دادیم، زیرا توانمندی رباتیک بالایی دارند. سرای نوآوری صنایع غذایی به واحد شبستر و سرای نوآوری فولاد به بناب که قطب فولاد کشور است، سپرده شده است. در‌واقع سعی کردیم این ظرفیت‌ها را در کشور پراکنده کنیم. من معتقدم کوچک بودن برخی از واحدها ملاک نیست بلکه پتانسیل‌هایی دارند که اگر با برنامه‌ریزی پیش بروند می‌توانند تاثیرگذار بوده و سهم خود را در حل‌ مسائل کشور ایجاد کنند.»

 نقش‌آفرینی سراها در بودجه‌ واحدهای دانشگاهی
او اظهار کرد: «در زمان تدوین و بستن بودجه در بخش درآمدهای غیرشهریه‌ای، واحدها را موظف کردیم که هر‌کدام از سراهای نوآوری خودشان در بودجه سهم داشته باشند. بنابراین هر‌کدام از آنها برای سرای نوآوری خود برنامه دادند که چه کاری انجام خواهند داد. به‌طور مثال سرای نوآوری فولاد بناب برنامه دارد با چند شرکت بزرگ فولادی در بناب قراردادهای خوبی منعقد کند.»
او توضیح داد: «دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در سفر خود به تبریز تاکید کرد که ایجاد رشته قالب‌سازی و مدرسه مهارتی قالب‌سازی به‌عنوان یک تخصص خاص صنعتی برای اکثر صنایع مخصوصا صنایع سنگین مورد نیاز است. بنابراین یک مدرسه مهارتی قالب‌سازی در دانشکده مهارت و کارآفرینی تبریز راه‌اندازی کردیم. تجهیزات و دستگاه‌های این مدرسه ساخت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد واحد تبریز بود. این اتفاق بزرگی است زیرا این توانمندی را داریم تا پیچیده‌ترین دستگاه‌ها را در مرکز رشد خود بسازیم.»  رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و واحد تبریز تاکید کرد: «در حوزه چرم و کفش نیز یک مدرسه مهارتی داریم که فعال بوده و دوره‌های متعددی برگزار می‌کند. این مدرسه با سازمان فنی و حرفه‌ای نیز همکاری کرده و آزمون‌ها توسط این سازمان انجام شده و مدرک بین‌المللی صادر می‌کند. بحث چرم و کفش را به‌صورت جدی توسعه دادیم. فرش نیز یکی از ستون‌های شناسنامه‌ای استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز است که امسال به این حوزه نیز توجهی جدی خواهیم کرد.» 
رنجبران در پایان گفت: «اولین اقدام‌مان بعد از تاسیس مدرسه مهارتی قالب‌سازی ایجاد رشته مهارتی قالب‌سازی در دانشکده مهارتی است. همچنین با همکاری صندوق پژوهشی دانشگاه بحث توسعه جلبک اسپیروژیر را خواهیم داشت که در فاز اول یک هکتار و در فازم دوم 5 هکتار کشت جلبک انجام شود که یک محصول پرمصرف است. فاز تحقیقاتی، آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی آن در دانشگاه انجام شده و الان می‌توانیم وارد فاز کشت انبوه شویم.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار