• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۹-۰۲ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» با بررسی تحقیقات دانشگاه‌های جهان گزارش می‌دهد

10 پژوهش‌ روز دنیا درباره جام‌جهانی 2022 قطر

جام‌جهانی در کنار اینکه یک رویداد بزرگ و قابل توجه ورزشی است، بسیاری از ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... را در جوامع تحت تاثیر قرار داده و گاهی تا مرحله ایجاد دگرگونی پیش می‌رود. ا

10 پژوهش‌ روز دنیا درباره جام‌جهانی 2022 قطر

ندا اظهری ، مترجم: جام‌جهانی در کنار اینکه یک رویداد بزرگ و قابل توجه ورزشی است، بسیاری از ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... را در جوامع تحت تاثیر قرار داده و گاهی تا مرحله ایجاد دگرگونی پیش می‌رود. از این رو، در هر دوره‌ای از جام‌جهانی که برگزار می‌شود، پژوهش‌هایی درباره تاثیر آن جام‌جهانی در مسائل مختلف صورت می‌گیرد و کارشناسان و محققان به بررسی تاثیر آن بر موضوعات مختلف را بررسی می‌کنند. به‌طور قطع، مطالعه نقش این رویداد مهم جهانی می‌تواند در آینده کشورهای میزبان دوره‌های بعدی هم تاثیر بگذارد و می‌توان از تجربیات به‌دست آمده از آن استفاده کرد. بسیاری از این مقالات به‌صورت مشترک و بین‌المللی و با همکاری نویسندگان قطری و نویسندگان و استادان دانشگاه‌های دنیا انجام شده‌اند بنابراین می‌توان به صحت و سقم این مقالات صحه گذاشت. از آنجایی که در بیشتر این مقالات محققان و استادان قطری حضور داشته‌اند، می‌توان اذعان کرد که قطر بعد از انتخاب شدن به‌عنوان میزبان جام‌جهانی 2022 پژوهش‌های خود را در این حوزه گسترش داد تا بتواند در کنار برگزاری این رویداد بزرگ جهانی، دانش خود را هم در این حوزه توسعه دهد. 

جام‌جهانی چگونه بر مقاصد گردشگری تاثیر می‌گذارد؟ 

هدف اصلی پژوهش دانشکده تجارت، نوآوری و پایداری دانشگاه «هالمستاد» سوئد که در پایگاه sciencedirect منتشر شده این است که آیا رویدادهای بزرگ ورزشی بر تصویری که تماشاچیان از مقصد بازی‌ها در ذهن می‌پرورانند تاثیر می‌گذارد یا خیر و همچنین به بررسی این موضوع می‌پردازد که چه عواملی بر درک نیت آنها برای حضور در یک رویداد بزرگ ورزشی تاثیر می‌گذارند. «سوانته اندرسون»، «لینا بنگتسون» و «هالمستان»، کارشناسان این مقاله در آزمایش‌های خود احساس تماشاچیان مسابقات قهرمانی فوتبال یورو 2016 فرانسه، تماشاچیان جام‌جهانی فیفا 2018 روسیه و 2022 قطر را از طریق پرسشنامه‌های ساختاری منتشر شده مورد ارزیابی قرار دادند. آنها بعد از حضور تماشاچیان در رویدادهای بزرگ ورزشی، تفاوت‌هایی را بین تصویر ذهنی آنها از مقصد انتخاب شده مشاهده کردند. این مطالعات نشان می‌دهد تصاویر مثبتی که تماشاچیان بعد از بازدید از مقصد پیدا می‌کنند به این امر بستگی دارد که آیا مقاصد مورد نظر توانسته‌اند فاکتورهای مهمی را هنگام بازدید از مقصد برای آنها برآورده کنند. قطر سال‌هاست تلاش می‌کند به بهترین شکل برای جام‌جهانی 2022 آماده شود و سعی کرده تصویرسازی مطلوبی را در ذهن تماشاچیان به‌عنوان مقصد ورود گردشگران ایجاد کند. در این بررسی‌ها مشخص شد بیشترین افراد شرکت‌کننده در این آزمایش‌ها، رویداد برگزار شده را مهم‌ترین عامل بازدید تماشاچیان از کشور مقصد عنوان کرده‌اند. از دیگر عوامل می‌توان به اهمیت کشور میزبان اشاره کرد که در تصمیم‌گیری نسبت به انتخاب مقصد تاثیرگذار است. به‌عنوان مثال برای فرانسه و روسیه، مهم‌ترین عوامل برای انتخاب شدن به‌عنوان کشور مقصد، شامل هزینه‌های سفر، راحتی سفر به مقصد و جاذبه‌ها و فعالیت‌های گردشگری هستند و سپس آب و هوا در رده‌بعدی قرار می‌گیرد. اما معمولا گردشگران ارزش‌های فرهنگی و سیاسی را برای انتخاب مقصد اولویت قرار نمی‌دهند به همین دلیل جزء آخرین عوامل تاثیرگذار به‌شمار می‌روند. 

برنامه‌ریزی اثرات تجاری رویداد بزرگ 2022 قطر

رویدادهای بزرگ، تغییرات زیادی را در کشور میزبان جام‌جهانی به‌وجود می‌آورد و این مقاله به مطالعه پیرامون همین موضوع پرداخته است. این مقاله که از سوی «کیکی کاپلانیدو» و «میشل ساگاس» استادان دانشگاه فلوریدا، «احمدالعبادی» و «عبدالله دیوپ» استادان دانشگاه قطر و «جرالد فریتز» استاد دانشگاه جانسون گوتنبرگ آلمان در مجله «تحقیقات تجاری» منتشر شده با هدف بررسی فرآیندهای شبکه‌بندی تجاری انجام شده که پایه و اساس نتایج اثربخشی تجاری است که با برگزاری چنین رویداد بزرگی در منطقه کلید خورده است. محققان در این بررسی با تکیه بر اثرات تجاری رویدادهای بزرگ با 24 سهامدار قطری از سازمان‌های ورزشی درباره برنامه‌ریزی تجاری و اثرات آن بر جام‌جهانی قطر گفت‌وگو کردند. تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی، فرآیندی را نشان داده که شامل یک رابطه میان عوامل خاصی چون عوامل زمینه‌ای کشور شامل عناصر سیاسی، مذهبی و فرهنگی است. عوامل محرک و بازدارنده شامل عوامل پیچیدگی شبکه‌سازی، سرعت بین‌المللی شدن و محدودیت‌های کشوری می‌شوند. پیامدهای اثرات شبکه‌های تجاری پایدار هدفمند شامل تغییرات فرهنگی، نوآوری، توسعه سرمایه اجتماعی و انسانی و موقعیت‌یابی کشور در دنیای تجارت است. به‌طورکلی یکی از اثرات بالقوه رویدادهای بزرگ ورزشی در ایده شبکه‌بندی تجاری نهفته است. بسیاری از فرصت‌های تجاری زاییده خلق روابط تجاری میان هویت‌های تجاری ملی و بین‌المللی هستند که در این مقاله به مفاهیم نوآوری، شبکه‌بندی، ریسک‌پذیری و فعال بودن در ابتکارات توسعه تجاری پرداخته شده که شامل توسعه کارآفرینی‌هایی در ابعاد متوسط افزایش صادرات کشور میزبان است. 

بتن سیکلوپی، ورزشگاه سبز و کاهش 32 درصدی گازهای گلخانه‌ای

مقاله دیگری با عنوان برنامه اقتصاد دایره‌ای برای ساخت ورزشگاه سبز برای دستیابی به توسعه پایدار در جام‌جهانی 2022 در پایگاه sciencedirect منتشر شده که به تعهد قطر برای دستیابی به توسعه پایدار با کاهش اثرات زیست‌محیطی در جام‌جهانی 2022 اشاره شده است. صنعت ساخت‌وساز حجم بسیار زیادی از مواد خام را مصرف می‌کند که ردپای آن را به‌وضوح می‌توان در محیط‌زیست مشاهده کرد. از این رو، ساخت‌وساز پایدار به موضوعی اصلی تبدیل شده که در تلاش برای کاهش مصرف مواد، محدود کردن دفع زباله‌های ساختمانی و کاهش سهم این صنعت در تغییرات آب و هوایی حرکت می‌کند. در راستای تعهد قطر به سازماندهی جام‌جهانی فوتبال پایدار در سال 2022، این مقاله با اهدف انجام ارزیابی چرخه حیات زیست‌محیطی برای ساخت ورزشگاه «شهر آموزش» انجام شده است که توسط نویسندگانی چون «اباثر الحمرانی» استاد گروه مهندسی معماری و عمران دانشگاه قطر، «دویون کیم» کارشناس ارشد پایداری در بنیاد قطر و «مورات کوچوکوار» استاد گروه مهندسی مکانیک و صنعتی دانشگاه قطر نوشته شده است. این مقاله، نخستین ارزیابی چرخه حیات زیست‌محیطی برای تجزیه و تحلیل اثرات زیست‌محیطی و اقتصادی کاربرد اقتصاد دایره‌ای در یک ورزشگاه جام‌جهانی است. اقتصاد دایره‌ای، مدلی از تولید و مصرف است که شامل به اشتراک‌گذاری، لیزینگ، استفاده دوباره، تعمیر، نوسازی و بازیافت مواد و محصولات تا حد امکان موجود می‌شود که تا حد زیادی می‌تواند چالش‌های زیست‌محیطی جهانی را برطرف کند. در این پژوهش از روش بتن سیکلوپی استفاده شده که سنگ‌های حفاری شده در محل را با مخلوط بتن برای ریخته‌گری پایه زیرین استادیوم ترکیب می‌کند. در این گزارش، این رویکرد با روش ریخته‌گری بتن معمولی مقایسه شده تا مقداری را ارزیابی کنند که روش جدید می‌تواند بارهای زیست‌محیطی و اقتصادی را کاهش دهد. نتایج نشان می‌دهد که 32 درصد کاهش در انتشار گازهای گلخانه‌ای در استفاده از این روش مشاهده شده است. بنابراین در استفاده از روش بتن سیکلوپی امیدهای زیادی برای دستیابی به رفتار ساختاری موردنیاز با مواد جایگزین کم‌هزینه از محصولات زائد موجود در قطر و تاثیر زیست‌محیطی کمتر از بتن معمولی وجود دارد. 

قطر چگونه تعهد به خنثی‌سازی کربن را اجرایی کرد؟

در مقاله چگونگی پایبندی قطر در جام‌جهانی به تعهدات خنثی‌سازی کربن و دستیابی به توسعه پایدار که در مجله «توسعه پایدار» منتشر شده، «یوانیس اسپانوس» مشاور بخش خدمات پایدار و زیست‌محیطی شرکت بین‌المللی طراحی KEO در ابوظبی و «مورات کوچوکوار»، مهندس صنایع و سیستم‌ها از دانشکده مهندسی دانشگاه قطر این‌گونه بیان کرده‌اند که با پایداری در قلب فدراسیون بین‌المللی فوتبال جام‌جهانی 2022، قطر مسیری را برای دستیابی به خنثی‌سازی کربن مشخص کرده و متعهد به ارائه نخستین رویداد بزرگ جهانی در دنیا با سیستم‌های خنثی‌سازی شده است. دستیابی به این اهداف مستلزم خنثی کردن انتشار کربن از طریق پروژه‌های باکیفیت است. نخلستان‌هایی که در قطر وجود دارند با توجه به مقاومت بالایی که در برابر تنش‌های مختلف دارند، نقش مهمی در کاهش انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای و ترکیبات کربنی در قطر 2022 ایفا کرده و در‌نتیجه از توسعه پایدار بلندمدت حمایت می‌کنند. این تحقیق یک رویکرد جدید برای خنثی‌سازی انتشار کربن با استفاده از پتانسیل تجزیه درختان کاشته‌شده در نهالستان‌های قطر ارائه می‌دهد. ابزار ارزیابی i-Tree و یک پایگاه داده آمریکایی در این رابطه برای تحلیل وضعیت آب و هوایی همبستگی بین دوحه و پنج نقطه از آمریکا با جمعیت‌شناسی مشابه قطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. داده‌های نهالستان‌ها به همراه مصرف آب، مصرف کود و مصرف برق به‌عنوان ورودی به ابزار ارزیابی به کار می‌روند. استفاده از آب نمک‌زدایی‌شده تاثیری منفی روی تعادل کربنی دارد تا حدی که حضور درختان در منطقه خاورمیانه ممکن است تاثیر مثبتی بر کاهش تغییرات آب و هوایی نداشته باشد. همچنین در این تحقیق مشخص شد میزان کاهش ردپای کربن پس از جام‌جهانی 2022 به‌طور پیوسته در میانگین امید به زندگی درختان ارزیابی شده افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که امید به زندگی در این درختان حدود 135 سال عنوان شده است. این امر به برنامه‌ریزان شهری کمک می‌کند تا پس از جام‌جهانی از این رویکرد به‌منظور کاهش ردپای کربنی، بهبود جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی شهر و حفظ میراث در پروژه‌هایی چون مهدکودک‌ها، پارک‌ها و فضاهای باز استفاده کنند. 

بررسی حواشی حقوق‌بشری جام‌جهانی در شبکه‌ای سه‌جانبه

«اندرو اورورک» و «النی تئودوراکی» از دانشکده بهداشت عمومی، فیزیوتراپی و علوم ورزشی دانشگاه دوبلین در مقاله استراتژی پایداری قطر در جام‌جهانی: حاکمیت حقوق بشر که در مجله «مدیریت ورزشی، بازاریابی و علم اقتصاد» منتشر کرده‌اند، اشاره به این دارد که فیفا با پوشش رسانه‌ای برجسته و تظاهرات تیم‌های بین‌المللی فوتبال، همواره با اتهامات نقض حقوق بشر مرتبط با جام‌جهانی 2022 قطر مواجه شده است. این تحقیق با هدف تجزیه و تحلیل و بحث پیرامون رویکرد اتخاذ شده توسط شبکه سیاست سه‌جانبه فعالان یعنی فیفا، شورای عالی قطر و کمیته سازماندهی محلی برای ایجاد استراتژی پایداری جام‌جهانی قطر صورت گرفته است. این استراتژی پایداری نشان‌دهنده نخستین‌باری است که فیفا مسئولیت خود را در ارتباط با تاثیراتی که با ساخت و بهره‌برداری از ورزشگاه‌ها و تاسیسات این جام دارد، مطابق با اصول راهنمایی سازمان ملل در تجارت و حقوق بشر به وضوح بیان می‌کند. قطر در این جام‌جهانی قریب‌به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و بین 500 هزار تا یک‌میلیون و 500 هزار کارگر خارجی نیز در قطر مشغول کار بودند. با وجود این اتهامات مکرر در مورد نقض حقوق بشر کارگران ساختمانی مهاجر برای زیرساخت‌های مسابقات، بهره‌برداری و مرگ آنها برای زیرساخت‌های مسابقات، بر موضوعات مرتبط غالب شده است. هدف از این تحقیق درک نقش فیفا و فعالان در این حوزه است؛ چراکه آنها به‌دنبال پرداختن به حقوق بشر از طریق تدوین و طراحی سیاست برای استراتژی پایداری با استفاده از همسویی با چهارچوب‌های نظری شبکه سیاست بوده‌اند. همچنین هدف نویسندگان از نوشتن این مقاله شناسایی فرم حاکمیت ایجاد شده در این استراتژی است. 

جام‌جهانی؛ فرصت ارائه میراث ملی یک ملت

میزبانی رویدادهای ورزشی بزرگ یک محرک کلیدی برای توسعه پایدار به‌ویژه از طریق ترویج بازاریابی و برنامه‌ریزی گردشگری به حساب می‌آید. اگرچه جام‌جهانی 2022 قطر توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده، اما به‌عنوان نخستین رویداد جهانی که در خاورمیانه و جهان عرب میزبانی می‌شود، تحقیقات نادری در زمینه این رویداد و مزایای بالقوه میزبانی آن انجام شده است. این تحقیق دسترسی جغرافیایی به مکان‌های باستان‌شناسی، بناهای تاریخی و موزه‌ها را در سراسر قطر ارزیابی کرده و دستورالعمل‌های روشنی را در مورد چگونگی نمایش میراث فرهنگی و تاریخی ملی به مخاطبان جهانی در طول رویداد بزرگ 2022 برای به حداکثر رساندن درآمد اجتماعی- اقتصادی ارائه کرده است. در این مقاله که در مجله Transport Policy و از سوی «شوکی منصور» استاد گروه جغرافیا، دانشکده هنر و علوم اجتماعی دانشگاه سلطان قابوس عمان و «محمد الاحمدی» استاد موسسه علوم زمین و فضا در عربستان سعودی منتشر شده، به این نکته اشاره شده که جام‌جهانی برای کشور میزبان اثراتی حیاتی روی گردشگری پایدار دارد و در همین راستا، جام‌جهانی 2022 قطر فرصتی عالی را برای نمایش میراث ملی این کشور در اختیار این کشور آسیایی قرار داده است. تسهیل دستیابی به بناهای تاریخی یک رکن استراتژیک برای کشور میزبان به شمار می‌رود و محققان در این تحقیق از روش‌های ژئوفضایی برای اندازه‌گیری الگوهای دسترسی استفاده کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که بناهای تاریخی در منطقه پایتخت دسته‌بندی شده و به‌راحتی قابل دسترس هستند. 

طرح دایره‌ای چگونه منجر به پایداری اجتماعی جام‌جهانی قطر می‌شود؟

در مقاله‌ای که در مجله «بررسی ارزیابی تاثیر زیست‌محیطی» از سوی «مورات کوچوکوار» و «ادیب ای.‌کوتی» استادان مهندسی صنعتی و سیستم‌ها از دانشگاه قطر، «اباهر الحمرانی» استاد مهندسی معماری و عمران دانشگاه قطر و شماری دیگر از نویسندگان از بنیاد قطر، دانشگاه کازان روسیه، حمد بن خلیفه قطر و دانشگاه مدنیت استانبول به این مساله پرداخته‌اند که اقتصاد دایره‌ای تغییری را از نوع «بگیر، بساز و هدر بده» سیستم اقتصادی پیشنهاد می‌دهد که هدف آن تسریع نوآوری، کارآمدی منابع و پیشگیری از اتلاف این منابع است. رویدادهای ورزشی بزرگ را می‌توان فرصت‌های خوبی برای ارتقای شهرها و جوامع پایدار تلقی کرد و پس از پایان بازی‌ها هم اثرات ماندگاری به‌جا می‌گذارد. یکی از معماران قطری به نام «رأس ابوعبود» ورزشگاهی قابل حمل طراحی و از کانتینرهای مختلف در ساخت آن استفاده کرده که کاملا مدولار بوده و باعث‌شده به‌راحتی قابل جداسازی باشد و به‌راحتی بتوان بعد از مسابقات، آنها را جمع‌آوری کرده و دوباره مورد استفاده قرار دهند. هدف از این تحقیق ارائه نخستین تحلیل‌های جامع پیرامون جنبه‌های پایداری اجتماعی و اثرات یک طرح اقتصاد دایره‌ای و اشتراکی برای فیفاست. جام‌جهانی قطر نخستین رویداد تاریخ فیفاست که از خنثی‌سازی کربنی استفاده می‌کند. مزیت‌های اجتماعی اقتصادی این طرح دایره‌ای از چشم‌انداز چرخه حیات نمایش داده می‌شود. 

تاثیر اطلاعیه‌های رسمی فیفا بر بازار بورس قطر

این مقاله که از سوی «هشام الرفاعی» و «محمد عبدالعزیز عیسی» استادان دانشکده تجارت و اقتصاد و گروه مالی و اقتصاد دانشگاه قطر در مجله «تحقیق در امور مالی و تجارت بین‌الملل» منتشر شده، تاثیر اعلامیه‌های رسمی فیفا را بر بازار بورس دوحه قطر با توجه به جام‌جهانی 2022 بررسی کرده است. یافته‌های تجربی محققان با استفاده از روش نوسانی غیرسیستماتیک هیلیارد و ساویکاس (2002) نشان می‌دهد که بازار بورس دوحه نسبت به اعلامیه‌های فیفا در مورد جام‌جهانی 2022 حساس بوده و طبق بررسی‌های انجام شده، 4 مورد از 6 اعلامیه فیفا به‌عنوان محرک‌های اصلی نوسانات بازار بورس دوحه عمل می‌کنند. واکنش‌های مهم این بازار نسبت به اعلامیه‌های فیفا، اهداف سرمایه‌گذاران را درباره سرنوشت مخارج دولتی و خصوصی در پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت انجام شده در آستانه میزبانی جام‌جهانی 2022 آشکار می‌کند. نتایج برخی از پیامدها برای سرمایه‌گذاران در این بازار در‌حال ظهور با این رویداد ورزشی جهانی مرتبط است. هرگونه اعلامیه‌ای اعم از خوب یا بد که از سوی فیفا منتشر شود، بر قیمت سهام بازار بورس دوحه تاثیرگذار خواهد بود و باعث تخصیص دوباره سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی می‌شود که منجر به افزایش نوسان در بازار می‌شود. 

مدل‌سازی اساتید دانشگاه برای تنها فرودگاه بین‌المللی قطر

فرودگاه بین‌المللی «حمد» در دوحه قطر تنها فرودگاه بین‌المللی در این کشور است که به‌طور رسمی در سال 2014 افتتاح شد. این فرودگاه به‌عنوان موتور رشد اقتصادی این کشور عمل می‌کند. با توجه به پیش‌بینی تقاضای بالای مسافران برای تردد از این فرودگاه به‌ویژه در مسابقات جام‌جهانی 2022 و حمایت از چشم‌انداز ملی قطر (2030)، تحلیل، مدل‌سازی و ارزیابی دسترسی زمینی به این فرودگاه در زمان حال و آینده از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مقاله مدل‌سازی زمینی رفتار انتخابی برای دسترسی به فرودگاه بین‌المللی «حمد» که توسط «عصمت زیدان» استاد گروه امور بین‌الملل دانشکده هنر و علوم دانشگاه قطر و «عمار ابولیبده» استاد گروه جغرافیا، دانشکده هنر و علوم اجتماعی دانشگاه سلطان قابوس عمان در مجله «مدیریت حمل‌ونقل هوایی» منتشر شده، بررسی اهمیت مترو در دسترسی آسان‌تر به فرودگاه و درک بهتر نیازها، واکنش‌ها و انتظارات مسافران نسبت به خطوط مترو، پیشنهادی جدید برای دوحه است که نقش مهمی در ایجاد رضایت بیشتر در مسافران و گردشگران دارد. محققان برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های کمی و کیفی استفاده کرده‌اند. نتیجه مدل‌های به کار رفته در این مقاله نشان می‌دهد حالت‌های دسترسی به فرودگاه به‌طور قابل توجهی تحت تاثیر نوع سفر و ویژگی‌های اجتماعی اقتصادی مسافران قرار دارد. 

پیش‌بینی تاثیرات اجتماعی جام‌جهانی برای جوانان قطری

در‌حالی‌که ورزش نقش مهمی در جامعه خاورمیانه ایفا می‌کند، پژوهش‌ها به تاثیر اجتماعی میزبانی بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی در این منطقه محدود شده‌اند. در مقاله‌ای که در پایگاه «کتابخانه ملی پزشکی» منتشر شده، محققان عوامل اصلی را بررسی کرده‌اند که درک جوانان ساکن قطر را از میزبانی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی در دنیا تحت تاثیر قرار داده است. «ودیح اسحاق» و «کامیلیا سوارت» که به ترتیب استاد دانشکده آموزش فیزیک دانشگاه قطر و مهندسی مدیریت مهندسی و علوم تصمیم‌گیری از دانشکده علوم و مهندسی دانشگاه «حمد بن خلیفه» دوحه قطر هستند، در‌قالب این مقاله به اندازه‌گیری درآمد روانی در گروه‌های زیرمجموعه‌ای پرداخته‌اند که حمایت آنها را در میزبانی رویدادها شکل می‌دهد. درآمد روانی، رضایت غیرپولی یا غیرمادی است که با شغل یا فعالیت اقتصادی همراه می‌شود و در این تحقیق به مزیت‌های احساسی و روانی ساکنان قطر اشاره می‌کند که از میزبانی بزرگ‌ترین رویداد جهانی کسب می‌کنند. زمینه درک جوانان ساکن در قطر از آنجایی اهمیت دارد که بیشترین ساکنان قطر، اغلب غیرقطری‌ها هستند و نیز جوانان، بزرگ‌ترین جمعیت مورد مطالعه در این مقاله هستند که به‌عنوان نسل آینده برای توسعه ملی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. داده‌های لازم از 316 دانشجوی دانشگاهی از ملیت‌های مختلف ساکن در قطر به‌دست آمده است. در‌مجموع نتایج نشان می‌دهد تاثیر برگزاری جام‌جهانی بر جوانان قطری به ترتیب در مقایسه با جوانان عرب و غیر‌عرب به‌مراتب بیشتر است. به همین ترتیب تاثیر آن روی زنان در مقایسه با مردان بالاتر است. نکته مهم این است که حتی اگر جوانان ساکن قطر شخصا در این رویداد شرکت نکنند، این رویدادها ممکن است همچنان درآمد روانی مثبتی به همراه داشته باشد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار