• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۲۸ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمربی سه‌شیرها برای رویارویی با ایران هنوز سردرگم است

تردیدهای ساوت‌گیت برای جدال با یوزها

فیل فودن مدت‌هاست که نامش به‌عنوان یکی از ستاره‌های آینده‌دار فوتبال انگلیس مطرح شده است و بارها نیز مورد تمجید پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی قرار گرفته است. گواردیولا که سال‌ها با لئو مسی کار کرده است به نوعی فودن را بازیکنی در حد این ستاره آرژانتینی دانسته و معتقد است که او اگر قدر خودش را بداند می‌تواند به یکی از بهترین‌های دنیا بدل شود.

تردیدهای ساوت‌گیت برای جدال با یوزها

سیامک خاجی، خبرنگار:فیل فودن مدت‌هاست که نامش به‌عنوان یکی از ستاره‌های آینده‌دار فوتبال انگلیس مطرح شده است و بارها نیز مورد تمجید پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی قرار گرفته است. گواردیولا که سال‌ها با لئو مسی کار کرده است به نوعی فودن را بازیکنی در حد این ستاره آرژانتینی دانسته و معتقد است که او اگر قدر خودش را بداند می‌تواند به یکی از بهترین‌های دنیا بدل شود. یکی از تردیدهای ساوت‌گیت برای دیدار نخست تیمش در جام‌جهانی وینگرهای تیمش است که با توجه به تعدد ستاره‌ها کارش در این بخش کمی دشوار است. حضور بازیکنانی چون فودن، استرلینگ، ساکا، گریلیش، میسون مونت و رشفورد باعث شده تا او کار سختی برای انتخاب ترکیب اصلی تیمش داشته باشد. با این حال رسانه‌های انگلیسی معتقدند که فودن شانس زیادی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیمش خواهد داشت. 
اگر چه بوکایو ساکا یکی از نفرات محبوب ساوت‌گیت محسوب می‌شود اما به نظر می‌رسد فعلا حضور هری کین و رحیم استرلینگ در خط حمله این تیم تضمین شده است و تنها تردید درباره دیگر وینگر تیم است که احتمالا فودن در آنجا به میدان خواهد رفت. فودن در این فصل عملکردی بسیار خوب در جمع سیتیزن‌ها داشته و یکی از بهترین بازیکنان تیم گواردیولا بوده است. در این شرایط به نظر می‌رسد ساوت‌گیت او را به ساکا و مونت ترجیح خواهد داد. گفته می‌شود در تمرینات انگلیس نیز مشخص است که سرمربی تیم و دستیارش استیو هالند حساب ویژه‌ای روی فودن باز کرده‌اند و آن‌طور که خبرنگاران انگلیسی از تمرینات این تیم نقل می‌کنند باید برابر ایران انتظار بازی دادن به فودن را داشت و او شانس بسیار بیشتری نسبت به رقبای خود دارد. این ستاره 22 ساله در این فصل با 8 گل زده و 3 پاس گل نمایشی قابل توجه در فوتبال جزیره داشته و در تیمی که ستاره‌های زیادی در آن حضور دارند توانسته خود را بیش از سایرین نشان دهد. 
برخی کارشناسان انگلیسی حتی معتقدند که اگر فودن در دیدار برابر انگلیس در فینال جام ملت‌های اروپای سال قبل می‌توانست در ترکیب انگلیس به میدان برود آنها شانس بسیار بیشتری برای فتح نخستین تورنمنت مهم خود از سال 1966 داشتند اما شاگردان ساوت‌گیت در غیاب این ستاره که در آن بازی به‌دلیل آسیب‌دیدگی پایش غایب بود در ضربات پنالتی مغلوب حریف شدند. حالا فودن این شانس را دارد که در قطر نقش یک ستاره را در ترکیب سه‌شیرها بازی کند و به تیمش برای شکستن این طلسم که بیش از نیم قرن ادامه داشته کمک کند. اگر چه ساوت‌گیت احتمالا تا ساعاتی پیش از مسابقه هم به‌دنبال بهترین ترکیب برای تیمش خواهد بود اما آنچه از تمرینات این تیم به بیرون درز کرده این است که او تا حد زیادی ترکیب تیم اصلی‌اش را شناخته است. البته هنوز بین او و دستیارانش تردیدهایی درباره تاکتیک انتخابی برای نخستین بازی تیمش در این تورنمنت برابر تیم ایران وجود دارد و او در این ساعات باقی‌مانده تا شروع مسابقه مشغول بررسی حالت‌های مختلف است. 
با این حال گفته می‌شود او در گفت‌وگو با شاگردان بیشتر روی استفاده از سیستم 3-4-3 تاکید دارد تا در سومین تورنمنت مهمی که روی نیمکت سه‌شیرها قرار دارد بتواند بالاخره طعم قهرمانی را بچشد. انگلیسی‌ها پیش از این نیز بارها از این سیستم استفاده کرده‌اند اما یکی از عمده‌ترین مشکلات آن این است که در این سیستم او باید یکی از عناصر تهاجمی تیمش را قربانی کرده و سه مدافع میانی را در ترکیب تیمش به میدان بفرستد. در این شرایط شاید باز هم هواداران این تیم شاهد نمایشی نه‌چندان هجومی و تماشاگرپسند از تیم‌شان باشند و مشابه اتفاقاتی که در یورو برای این تیم رخ داد در انتظار آنها باشد. با این حال این تردید به‌خصوص درباره دیدار نخست برابر ایران وجود دارد که آیا او باز هم تیمش را کمی محتاطانه برابر تیمی که احتمالا فوتبالی بسته و نسبتا تدافعی را ارائه خواهد کرد به میدان خواهد فرستاد یا کمی ریسک خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند با واکنش منفی هواداران روبه‌رو شود چراکه آنها از تیم خود انتظار ارائه یک بازی هجومی و زیبا را در شروع تورنمنت و حداقل در دور گروهی دارند. 
   رابسون: کار سختی برابر ایران داریم
فودن به خوبی می‌داند که کار سختی در این تورنمنت در ترکیب انگلیس دارد و انتظارها از او با وجود اینکه هنوز بازیکنی جوان است، بالا خواهد بود. او درباره اینکه آیا قبول دارد که در 18 بازی ملی خود نتوانسته همانند دیدارهای باشگاهی‌اش نمایشی درخشان داشته باشد، می‌گوید: «بله و به نظرم وقتی شما وارد تیمی می‌شوید که شناخت چندانی از بازیکنان آن ندارید باید تلاش کنید تا هر چه زودتر خود را با نفرات جدید وفق داده و عملکرد بهتری داشته باشید. در اینجا نفرات متفاوتی نسبت به بازی‌های باشگاهی حضور دارند و باید بدانید که چه زمانی آنها در عمق حرکت می‌کنند یا اینکه چه وقت باید به آنها پاس داد. البته حالا دیگر تجربه کافی برای بازی در تیم ملی انگلیس را دارم و امیدوارم در این تورنمنت بتوانم بیشتر به تیمم کمک کنم.» بدون شک فودن این توانایی را دارد که به یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال این کشور تبدیل شود اما برای رسیدن به این هدف باید در تیم ملی کشورش عملکردی به مراتب بهتر ارائه کرده و به آنها برای فتح یک جام مهم کمک کند. او اگر چه در این 18 بازی ملی فقط 2 گل زده اما معترف است که این برای تبدیل شدن به یکی از بهترین‌های دنیا کافی نیست و باید به مراتب بهتر باشد: «بدون شک باید نمایش بهتری داشته باشم و برای اینکه بتوانم یکی از بازیکنان خوب دنیا باشم باید در گلزنی بهتر عمل کنم. به‌خصوص در تورنمنت‌ها و فینال‌های مهم باید گلزنی کنم تا ثابت کنم که می‌توانم مدعی حضور در بین بازیکنان خوب باشم. بازیکنانی مثل لئو مسی، کیلیان امباپه و کریس رونالدو در سطحی بسیار بالاتر از من قرار دارند و برای رسیدن به آنها باید تلاش بسیار زیادی انجام دهم اما امیدوارم روزی به این هدف دست پیدا کنم. دوست دارم همان فرمی که در تیم باشگاهی‌ام دارم را در تیم ملی نیز تکرار کنم و امیدوارم در این جام‌جهانی بتوانم انتظارات را برآورده کنم.»
برایان رابسون، ستاره سابق تیم ملی انگلیس معتقد است که ساوت‌گیت باید فودن را به‌عنوان بازیکن آزاد و با فضای حرکتی نامحدود در زمین قرار دهد تا بتواند بهترین عملکرد را از این بازیکن بگیرد: «ایران رقیبی سخت برای تیم ما خواهد بود و با توجه به اینکه کارلوس کی‌روش روی نیمکت این تیم حضور دارد و شناخت خوبی از بازیکنان انگلیسی دارد، کار دشواری برابر آنها خواهیم داشت. به نظرم شاوت‌گیت باید فودن را پشت سر کین و به‌عنوان بازیکن آزاد قرار دهد تا بتواند بهترین عملکرد را از او بگیرد. او بازیکنی فوق‌العاده است که از فضاها به خوبی استفاده می‌کند و می‌تواند مهم‌ترین نقش را در چنین دیدارهایی ایفا کند.»
در خط حمله رحیم استرلینگ هم یکی از بازیکنان مهم ساوت‌گیت در این تورنمنت خواهد بود. بازیکنی که در 10 سال اخیر در تیم ملی این کشور فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و گاهی عملکرد پرنوسانی هم داشته اما حالا پس از 79 بازی ملی به عصای دست سرمربی تیم تبدیل شده و می‌تواند نقشی مهم در سرنوشت سه‌شیرها در قطر داشته باشد. 10 سال پیش و در دیدار برابر سوئد، روی هاجسون تصمیم گرفت این بازیکن که در آن زمان بسیار جوان بود را به میدان بفرستد و حالا پس از یک دهه او به ستاره‌ای کلیدی در تیمش تبدیل شده است. اگر چه در این فصل در ترکیب چلسی هم نوساناتی داشته است اما بعید است ساوت‌گیت بازیکن دیگری را به او ترجیح بدهد. استرلینگ در جام‌جهانی 2014 و حتی دو سال بعد در یورو نمایش خوبی نداشت و حتی به بازیکنی منفور در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد اما حالا به بلوغ فوتبالی رسیده و اگر در فرم مطلوب خود باشد می‌تواند گره‌های بسیاری را برای تیمش باز کند. 
یکی از مهم‌ترین چالش‌های ساوت‌گیت در تیمش به ترکیب خط دفاعی مربوط می‌شود که هنوز هم مشخص نیست چه ترکیبی را به کار خواهد گرفت. اسون گوران اریکسون، سرمربی سابق این تیم معتقد است که ساوت‌گیت نباید روی استفاده از مگوایر ریسک کند و بهتر است او را روی نیمکت قرار دهد: «در خط دفاعی به نظرم بهترین ترکیب استفاده از دایر، اسنونز و واکر است و مگوایر به نظرم گزینه مناسبی برای حضور در بازی نخست نیست. در درون دروازه هم پیکفورد تجربه بیشتری دارد و بعید است ساوت‌گیت به گلرهای دیگرش اعتماد کند. در پست وینگر هم او انتخاب‌های زیادی دارد که کارش را سخت می‌کند اما احتمالا با توجه به هر بازی نفر مورد نظرش را انتخاب خواهد کرد. درمجموع انگلیس در این دوره شانس بسیار خوبی برای قهرمانی دارد اما در کنار آنها فرانسه و برزیل هم تیم‌های خوبی دارند و جزء مدعیان اصلی به شمار می‌روند.»
البته واکر در بازی نخست تیمش احتمالا به دلیل مصدومیت غایب خواهد بود و بعید است بتواند برابر ایران به میدان برود. دیروز جیمز مدیسون هم برای دومین روز پیاپی در تمرینات تیمش به دلیل آسیب‌دیدگی غایب بود و او هم احتمالا فرصت بازی برابر ایران را از دست خواهد داد. البته اگرچه برخی کارشناسان انگلیسی معتقد بودند که او با توجه به فرم خوبش شایسته حضور در ترکیب اصلی سه‌شیرها است اما به نظر نمی‌رسد او توانسته باشد سرمربی تیم را برای بازی از ابتدا متقاعد کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک