• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۲۵ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عملکرد شماره یک تیم ملی بهتر از 4 گلر پیشین ایران در جام‌جهانی

بیرانوند در آستانه ثبت یک رکورد ویژه

بعد از اعلام لیست 25 نفره تیم ملی مشخص شد شاگردان کی‌روش قرار است برخلاف بخش عمده‌ای از کشورها با 4 سنگربان راهی رقابت‌های پیش‌رو شوند؛ اتفاقی که شاید از منظر بسیاری از فوتبال‌دوستان تصمیمی نادرست بود اما به نظر می‌رسد کی‌روش با درک یک مفهوم بزرگ یعنی «موفقیت بدون درخشش سنگربان‌ها میسر نمی‌شود» به‌صورت اشاره شده لیستش را به مسئولان برگزاری بیست‌و‌دومین دوره جام‌جهانی تقدیم کرده است.

بیرانوند در آستانه ثبت یک رکورد ویژه

بعد از اعلام لیست 25 نفره تیم ملی مشخص شد شاگردان کی‌روش قرار است برخلاف بخش عمده‌ای از کشورها با 4 سنگربان راهی رقابت‌های پیش‌رو شوند؛ اتفاقی که شاید از منظر بسیاری از فوتبال‌دوستان تصمیمی نادرست بود اما به نظر می‌رسد کی‌روش با درک یک مفهوم بزرگ یعنی «موفقیت بدون درخشش سنگربان‌ها میسر نمی‌شود» به‌صورت اشاره شده لیستش را به مسئولان برگزاری بیست‌و‌دومین دوره جام‌جهانی تقدیم کرده است. در فهرست ارائه شده یوزهای ایرانی به فیفا نام 2 سنگربان، علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده دیده می‌شود که برخلاف ناصر حجازی، بهرام مودت، رسول کربکندی، احمدرضا عابدزاده، نیما نکیسا، پرویز برومند، ابراهیم میرزاپور، وحید طالب‌لو، حسن رودباریان، علیرضا حقیقی، دانیل داوری، رحمان احمدی و رشید مظاهری توانسته‌اند برای دومین‌بار گام در بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی جهان بگذارند. البته طبق شواهد باید رکورد بیرانوند را ویژه‌تر دانست، چون با حضور احتمالی‌اش در دیدارهای پیش‌رو از آمار حجازی، میرزاپور و حقیقی با 3 حضور در قاب دروازه عبور خواهد کرد. 
اولین حضور ایران در جام‌جهانی با سرمربیگری حشمت مهاجرانی رقم خورد تا این مرد تاثیرگذار فوتبال ایران برای تقابل با اسکاتلند، هلند و پرو به سنگربان باشگاه شهباز، ناصر حجازی اعتماد کند که البته با حاصل خوشایندی همراه نبود. دروازه شاگردان مهاجرانی در دیدار نخست 3 مرتبه توسط بازیکن هلند، راب رنسنبرینک فرو ریخته شد؛ اتفاقی که با شدت کمتر در دیدار دوم برابر اسکاتلند تحت هدایت الی مکلید با گل‌به‌خودی آندرانیک اسکندریان رقم خورد و 4 بار فرو ریختن دروازه ایران با 3 گل تئوفیلو کوبیلاس و تک‌گل خوزه ولاسکوئز پایانی تلخ برای تیم ملی ایران بود تا ناصر حجازی با 8 گل خورده و بدون کلین‌شیت یازدهمین دوره جام‌جهانی را به اتمام برساند. 
ترکیب اولین دیدار ایران در جام‌جهانی 1998 در‌حالی اعلام شد که فوتبال‌دوستان ایرانی توقع داشتند سنگربانی که جلال طالبی رهسپار میدان نبرد می‌کند احمدرضا عابدزاده باشد، اما برخلاف انتظارات نیما نکیسا همچون جام ملت‌های آسیا 1996 فرصت حضور درون دروازه ایران را کسب کرد که البته عملکرد قابل دفاعش در نیمه اول تحت‌الشعاع اشتباهش روی گل مهره زهردار یوگسلاوی، سینیشا میهایلوویچ قرار گرفت. ایران در دیدار دوم برابر آمریکا درون دروازه خود دچار تغییر شد تا واکنش‌های جذاب عابدزاده چندان مقابل اشتباهش روی گل برایان مک‌براید به‌چشم نیاید. تقابل سوم ایران در شانزدهمین دوره جام‌جهانی برابر آلمان چندان خوب پیش نرفت تا گشایش دروازه عابدزاده توسط الیور بیرهوف و یورگن کلینزمن پرونده ایران را با 4 گل خورده و بدون کلین‌شیت مختومه کند. 
جام‌جهانی 2006 برای تیم ملی ایران با آرزوهای زیادی آغاز شد، اما لغزش ابراهیم میرزاپور، اشتباهات مدافعان و عدم همدلی نشان داد تمام امیدها واهی بوده‌اند. شاگردان ایوانکوویچ در دیدار نخست‌شان برابر مکزیک به سختی با 2 گل عمر براوو و تک‌گل آنتونیو نیلسون تنبیه شدند. مقاومت 63 دقیقه‌ای ایران روبه‌روی پرتغال تحت هدایت لویز فیلیپه اسکولاری با شوت دکو فرو ریخته شد تا در ادامه پنالتی کریستیانو رونالدو دومین شکست را به فوتبال ملی ایران تحمیل کند. دروازه ایران در دیدار تشریفاتی برابر آنگولا توسط فلایو آمادا باز شد تا ارمغان میرزاپور در جام‌جهانی 2006، 6 گل خورده و بدون کلین‌شیت باشد.  کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی 2014 برای حفاظت از دروازه تیمش به علیرضا حقیقی اعتماد کرد که دیدار نخست برابر نیجریه با موفقیت و کلین‌شیت همراه بود و تا شرف پیروزی برابر آرژانتین نیز پیش رفت اما لیونل مسی با گل دقیقه 1+ 90 برد را برای شاگردان آلخاندرو سابلا به ارمغان آورد تا صعود ایران به مرحله یک‌هشتم نهایی با برد برابر بوسنی‌و‌هرزگوین گره بخورد و شاگردان کی‌روش به‌دلیل بازی هجومی و عدم دفاع مناسب با فرو ریختن دروازه‌شان توسط ادین ژکو، میرالم پیانیچ و آدویا ورشاویچ مواجه شوند که همین موضوع باعث شد پرونده ایران و حقیقی در بیستمین دوره جام‌جهانی با 4 گل خورده و 1 کلین‌شیت بسته شود. 
رقابت‌های دوره گذشته برخلاف 4 تجربه قبلی حاصل ناخوشایندی به همراه نداشت. علیرضا بیرانوند در دیدار برابر مراکش توانست با درخشش روی ضربه حکیم زیاش زمینه کلین‌شیت و برد ایران را فراهم کند. سنگربان لرستانی برابر اسپانیا نیز عملکردی قابل دفاع را رقم زد تا اشتباه رامین رضاییان که منجر به برخورد توپ با پای دیگو کاستا شد سرنوشت تقابل شاگردان کی‌روش و هیرو را تعیین کند. دروازه ایران در دیدار سوم برابر پرتغال روی شوت غیرقابل مهار ریکاردو کوارشما فرو ریخت اما تشخیص درست پنالتی کریستیانو رونالدو توسط بیرانوند باعث شد بتوان به‌راحتی آمار 2 گل خورده، 1 کلین‌شیت و مهار پنالتی یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان فوتبال جهان را قابل قبول و خوشحال‌کننده دانست. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار