• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۲۳ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ترکیب احتمالی یانکی‌ها در جام‌جهانی

لژیونرها پشتگرمی برهالتر

فوتبال ملی ایران در مدت 81 سال قدمتش روزهای تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده است که به‌طور قطع یکی از بزرگ‌ترین لحظات شادکامی این تیم زمانی رقم خورد که داور بازی ایران و استرالیا، ساندرو پل سوت پایان نبرد شاگردان تری ونبلز و والدیر ویرا را دمید تا در روز 8 آذر 1376 به حسرت 20 ساله عدم حضور تیم ملی ایران در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان مهر بطلان زده شود.

لژیونرها پشتگرمی برهالتر

امیدنظری گوهر، خبرنگار:فوتبال ملی ایران در مدت 81 سال قدمتش روزهای تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده است که به‌طور قطع یکی از بزرگ‌ترین لحظات شادکامی این تیم زمانی رقم خورد که داور بازی ایران و استرالیا، ساندرو پل سوت پایان نبرد شاگردان تری ونبلز و والدیر ویرا را دمید تا در روز 8 آذر 1376 به حسرت 20 ساله عدم حضور تیم ملی ایران در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان مهر بطلان زده شود. اما حالا شاگردان کی‌روش نیز فرصت دارند با استراتژی‌های هوشمندانه برابر انگلیس و ولز با توشه‌ای قابل قبول گام در سومین دیدار مرحله گروهی جام‌جهانی 2022 بگذارند و با قطعی کردن بلیت حضورشان بعد از پایان تقابل روبه‌روی شاگردان گرگ برهالتر کار بزرگی انجام دهند تا بر همین اساس روز 8 آذر با 2 موفقیت ملی شناخته شود. 
البته جدال یوزهای ایرانی و یانکی‌ها تنها برای طرف آسیایی حائز اهمیت نیست و مدافع اسبق آمریکا در جام‌جهانی 2002 و 2006 که در 4 سال اخیر هدایت تیم شانزدهم رده‌بندی فیفا را برعهده گرفته قصد دارد با یکی از پرستاره‌ترین نسل‌های نماینده کونکاکاف عملکردی قابل دفاع همچون تیم تحت هدایت بروس آرینا که رتبه هشتم را در جام‌جهانی 2002 به‌دست آورد رقم بزند. البته امر اشاره شده با ارائه عملکردی شایسته در دیدار پایانی مرحله گروهی میسر می‌شود تا طبق شواهد سرمربی 49 ساله با موشکافی زیاد 26 نفر را برای حضور در بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی برگزیند. به‌نظر می‌رسد خط کشیدن روی اسامی بازیکنانی مثل زک استفن، جان بروکس، جردن پیفوک و ریکاردو پپی که در کارنامه‌شان 29، 45، 9 و 12 بازی ملی درج شده باعث گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد ترکیب اصلی آمریکایی‌ها شده است. 

سنگربان از جزیره خواهد آمد
سرمربی متولد انگلوود نیوجرسی با خط زدن استفن کمی معادلات خط دروازه تیم تحت هدایتش را دگرگون کرد اما هنوز در لیست ارائه شده توسط برهالتر اسم 3 سنگربان شایسته یعنی مت ترنر، شان جانسون و ایتن هوارژ دیده می‌شود. به احتمال بسیار زیاد سرمربی 49 ساله در جام‌جهانی 2022 همچون 2 دیدار تدارکاتی اخیر آمریکا برابر ژاپن و عربستان سعودی به سنگربان ذخیره آرسنال در فصل 2023-2022، ترنر 28 ساله اعتماد خواهد کرد تا او در جام‌جهانی پیش رو شانس تقابل با هم تیمی‌هایش در باشگاه قرمز لندن مثل باکایو ساکا، بن وایت و آرون رمزدیل را داشته باشد.
 
 2 لژیونر و 2 بازیکن داخلی
در لیست یانکی‌ها برای اعزام به بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی تنها نام یک دفاع چپ تخصصی یعنی آنتونی رابینسون دیده می‌شود البته گاهی اوقات برهالتر در این پست بازیکن اسبق بارسلونا که در فصل جاری به‌صورت قرضی پیراهن
آ. ث. میلان را بر تن کرده یعنی سرجینیو دست را تست کرده است که البته به‌نظر می‌رسد مدافع اکنون فولام به دلیل قرار داشتن در شرایط آرمانی که نشأت‌گرفته از 1019 بازی است شانس بیشتری برای تقابل با ولز، انگلیس و ایران دارد. 
سرمربی آمریکا در سمت راست دفاعی به دلیل عدم حضور بازیکنی قابل اطمینان و گره‌گشا، 4 مدافع یعنی شک مور، دآندره یالدین، جو اسکالی و سرجینیو دست را به اردو تیم تحت هدایتش دعوت کرده است که فارغ از شانس اندک مور و اسکالی برای قرارگرفتن در میان 11 بازیکن شروع‌کننده رقابت، جدال و رزم اصلی بین یالدین و دست است که براساس شواهد و ترکیب آمریکایی‌ها در رقابت‌های اخیر می‌توان برای دست شانس بیشتری متصور شد. 
برهالتر در مدت حضورش روی نیمکت آمریکا سیستم و آرایش‌های زیادی را سنجیده اما در 21 دیدار اخیر تکیه‌اش را روی دفاع 4 نفره و چیدمان 3-3-4 گذاشته تا بر همین اساس این روزها 4 مدافع میانی، کامرون کارتر ویکرز، واکر زیمرمن، آرون لانگ و تیم ریم در تمرینات تیم شانزدهم فدراسیون فوتبال جهانی حاضر شوند که شانس مدافع فعلی نیویورک ردبولز، لانگ و مهره تدافعی باشگاه نشویل، زیمرمن برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی بیشتر است.

اعتماد احتمالی به شاگردان آلگری و مارش
آرزوی تمام مربیانی که تیم تحت هدایت‌شان را با حضور 3 مهره در میانه میدان راهی نبرد می‌کنند بهره بردن از بازیکنانی است که مکمل یکدیگر باشند و ظرفیت فنی هرکدام آنها شامل یکی از خصوصیات هجومی، تدافعی یا توازن در این دو ویژگی باشد. طبق ظواهر شاگردان برهالتر در حد‌واندازه‌های خود از این خوش اقبالی سود می‌برند. آنها در پست هافبک دفاعی و میانی با تشخیص سرمربی‌شان کلین آکوستا، تیلور آدامز، وستون مک‌کنی، یونس موسی، کریستین رولدان، برندان آرونسون و لوکا دلاتوره را همراه خود به قطر خواهند برد که به‌طور قطع انتخاب 3 نفر از میان 7 اسم اشاره‌شده کار صعب و دشواری است اما براساس دیدارهای دوستانه و رسمی آمریکا و وضعیت این مهره‌ها در تیم‌های باشگاهی‌شان به‌نظر می‌رسد برهالتر تمایل بیشتری برای استفاده از آدامز، مک‌کنی و آرونسون داشته باشد. البته نباید نگرانی‌های سرمربی یانکی‌ها را بابت مصدومیت هفته‌های اخیر هافبک یوونتوس کتمان کرد که بدون شک همین موضوع و قرار نداشتن مک‌کنی در شرایط آرمانی می‌تواند معادلات میانه میدان آمریکا را برهم ریزد و شانس آکوستا را برای حضور در مستطیل سبز افزایش دهد.

جنگ سخت در پیشانی خط حمله
به دلیل قرار گرفتن اسامی جیوانی رینا، جسوس فریرا، جردن موریس، حاجی رایت، کریستین پولشیچ، جاش سارجنت و تیموتی وه‌آ در لیست 26 نفره آمریکا یکی از نقاط اتکا و قدرت تیم تحت هدایت برهالتر بخش هجومی آنها است که بدون شک کار مدافعان ولز، انگلیس و ایران را برای تقابل با بازیکنانی که در تیم‌های بزرگی مثل بروسیا دورتموند، چلسی و لیل بازی می‌کنند سخت خواهد کرد. در پست وینگر راست شانس رینا نسبت به دیگر گزینه‌ها بیشتر است تا مهره 20 ساله زنبورهای آلمانی همچون پدرش کلودیو رینا حضور در جام‌جهانی و تقابل برابر ایران را تجربه کند. همچنین در پست وینگر چپ نمی‌توان حضور بازیکنی به‌جز پولشیچ را متصور شد. علاوه‌بر این یکی از سردرگمی‌های بزرگ برهالتر انتخاب مهاجمی آماده از میان گزینه‌های در دسترس است که البته به‌نظر می‌رسد شانس سارجنت از وه‌آ که به‌تازگی از بند مصدومیت رهایی یافته بیشتر است.
 
برهالتر به خواسته‌اش نرسید
آمریکایی‌ها نیز مثل ولز دیدارهای دوستانه و رقابت‌های لیگ ملت‌های کونکاکاف را به‌چشم تزریق نیروهای جوان و شناخت بهتر از ابزارها نگاه کردند تا بازیکنانی مثل جو اسکالی و حاجی رایت به ترکیب اعزامی این تیم به قطر اضافه شوند. البته فرصت قائل شدن برای مهره‌های جدید آنچنان نتوانست معادلات ترکیب اصلی را تغییر دهد تا ترکیب متشکل از مت ترنر، آنتونی رابینسون، آرون لانگ، واکر زیمرمن، سرجینیو دست، تیلور آدامز، وستون مک‌کنی، برندان آرونسون، جیوانی رینا، کریستین پولشیچ و جاش سارجنت بیشترین شانس را برای حضور در مستطیل سبز ورزشگاه‌های احمد بن‌علی، البیت و الثمامه داشته باشند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار