• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۲۲ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به لیست 26 نفره ولز برای جام‌جهانی

چشم امید پیج به ستاره پرحاشیه

تیم ملی ولز، دیگر رقیب تیم ملی ایران در مرحله گروهی رقابت‌های جام‌جهانی هم فهرست نهایی خود برای حضور در این تورنمنت را اعلام کرده و راب پیج، سرمربی این تیم که کار چندان سخت و پیچیده‌ای برای انتخاب 26 نفر نهایی نداشت بالاخره تصمیم گرفت لیست تیمش را که مشهورترین نام در آن گرت بیل است اعلام کند.

چشم امید پیج به ستاره پرحاشیه

سیامک خاجی، خبرنگار:تیم ملی ولز، دیگر رقیب تیم ملی ایران در مرحله گروهی رقابت‌های جام‌جهانی هم فهرست نهایی خود برای حضور در این تورنمنت را اعلام کرده و راب پیج، سرمربی این تیم که کار چندان سخت و پیچیده‌ای برای انتخاب 26 نفر نهایی نداشت بالاخره تصمیم گرفت لیست تیمش را که مشهورترین نام در آن گرت بیل است اعلام کند. ولزی‌ها 64 سال منتظر چنین روزهایی بودند تا دومین حضور خود در جام‌جهانی را تجربه کنند. اتفاقی که با ستاره‌های نامداری چون رایان گیگز، گری اسپید، یان راش و کریگ بلامی رخ نداد و حالا آنها به لطف روند رو به رشدی که در سال‌های اخیر داشته‌اند موفق شدند جواز حضور در جام‌جهانی را کسب کنند. جام‌جهانی 1958 تنها حضور این کشور بریتانیایی در جام‌جهانی بود که در آن دوره با یک برد، سه تساوی و یک شکست به یک‌چهارم نهایی رسیدند و درنهایت در آن تورنمنت 16 تیمی پس از صعود از گروه خود در دور بعد به برزیل که درنهایت قهرمان آن دوره شد با تک گل پله باختند و از دور مسابقات کنار رفتند. حالا ماموریت دشوار بیل و رفقا تکرار آن روند خوب و صعود از گروهی است که رقبای سرسختی چون انگلیس، ایران و آمریکا نیز در آن حضور دارند.

چشم امید به ستاره پرحاشیه
ولز در این دوره پس از صعود به‌عنوان تیم دوم گروهش در حالی که بلژیک صدرنشین این گروه شد به مسیر A پلی‌آف صعود به جام‌جهانی رفت و پس از غلبه بر اتریش در نیمه‌نهایی در فینال هم اوکراین را مغلوب کرد تا به جام‌جهانی برسد. تعویق دیدارهای این مرحله به دلیل جنگ در اوکراین باعث شد تا برنامه‌های پیج برای آماده‌سازی تیمش در مسیر حضور در جام‌جهانی دچار مشکل شود اما او حالا با تکیه بر تجربه گرت بیل و آرون رمزی و همچنین دعوت از برخی بازیکنان جوان و آینده‌دار تیمش را مهیای رویارویی با سه رقیبش در گروه B کرده است.
البته در این فهرست نام برخی بازیکنان شناخته شده و خوب این تیم نیز به‌دلیل مصدومیت شانس بازی در قطر را از دست داده‌اند. در این فهرست تایلور رابرتز که اخیرا با مصدومیتی شدید مواجه شده یکی از مهم‌ترین غایبان است و رابی متوندو، ویل والکس و جو آلن نیز با بدشانسی در آستانه این مسابقات دچار مصدومیت شده و از فهرست نهایی خط خوردند. پیج درباره اینکه انتخاب نفرات نهایی تیمش چقدر دشوار بوده و چه مسیری را طی کرده است می‌گوید: «یکی از بدترین بخش‌های این کار انتخاب چنین فهرست‌هایی برای حضور در تورنمنت‌ها است و واقعا برای کسانی که نتوانسته‌اند جزو 26 نفر نهایی باشند بسیار ناراحتم. بسیاری از بازیکنان روند خوبی در این مدت داشته‌اند اما ما درنهایت باید بهترین‌ها را انتخاب کرده و جای محدودی برای بردن بازیکنان داریم. به همین دلیل باید به دقت شرایط را بررسی کرده و براساس نیازهایی که داریم و برنامه‌هایمان برای این مسابقات نفرات مدنظر خود را انتخاب کنیم. برخی نفرات را به دلیل مصدومیت از دست دادیم و تعدادی دیگر نیز نظر فنی کادر ما این بود که در این تورنمنت همراه ما نباشند. از حالا به بعد باید این صحبت‌ها را فراموش کرده و به فکر موفقیت در دومین جام‌جهانی خود باشیم.»
در این جام‌جهانی تمام نگاه‌های هواداران این تیم به ساق‌های گرت بیل، ستاره سال‌های اخیر این تیم دوخته شده تا شاید به کمک او بتوانند حتی صعود به دور حذفی را نیز جشن بگیرند. او که پس از ترک رئال‌مادرید که با حواشی و جنجال‌های زیادی همراه بود راهی لیگ آمریکا شد تا برای لس‌آنجلس اف‌سی بازی کند در روزهای اخیر به همراه این تیم قهرمانی در این مسابقات را نیز تجربه کرد و حالا با روحیه‌ای خوب برای حضور در این مسابقات آماده می‌شود. پیج درباره شرایط ستاره نامدار تیمش می‌گوید: «او بازیکنی فوق‌العاده است و بار دیگر این را در دیدار اخیر تیمش به نمایش گذاشت. او ورزشکاری عالی است و در سال‌های گذشته افتخارات زیادی را در فوتبال باشگاهی به دست آورده است. مسلما ما دوست داریم تا او را دقایق بیشتری در زمین داشته باشیم اما باید شرایط فیزیکی و جسمی او را نیز در نظر بگیریم. البته از اینکه او در تیم باشگاهی‌اش دقایق زیادی بازی کرده است مرا نگران نمی‌کند و همیشه دوست دارم تا او را در بهترین وضعیت در اختیار داشته باشم. البته او همیشه در زمان‌های مهم و سرنوشت‌ساز به کمک تیم ما آمده و است و در صعود به جام‌جهانی هم نقش مهمی داشت. دو ضربه ایستگاهی بیل برابر اتریش و اوکراین نقش یک بازیکن باتجربه و بزرگ را برای موفقیت یک تیم نشان داد. نمونه دیگر چنین نفراتی آرون رمزی است که در دیدار برابر مجارستان در دور انتخابی برای ما دو گل زد و آن سه امتیاز درنهایت برای ما سرنوشت‌ساز شد. او هم مثل گرت بازیکن بزرگ و مهمی است. مربیان تیم‌های رقیب وقتی به لیست تیم ما نگاه می‌کنند و بازیکنانی مثل این دو نفر را می‌بینند به خوبی متوجه می‌شوند که یک لحظه غفلت از آنها می‌تواند سرنوشت مسابقه را عوض کند.»
پیج البته به‌جز این دو ستاره مهم و شناخته شده در خط حمله تیمش دنیل جیمز سرعتی را در اختیار دارد که سابقه بازی در منچستریونایتد را در کارنامه دارد و اوله‌گنار سولشر، سرمربی آن زمان قرمزها با امید زیادی این وینگر ولزی را به خدمت گرفت اما او نتوانست در باشگاه بزرگ انگلیسی تاثیرگذار باشد و درنهایت به لیدز فروخته شد. نیکو ویلیامز نیز دیگر بازیکن مهم ولزی‌ها برای جام‌جهانی است که پس از سه فصل بازی برای لیورپول در حالی که نتوانست فرصت چندانی برای حضور در ترکیب اصلی این تیم پیدا کند به صورت قرضی راهی فولام شد و این فصل هم یکی از بهترین‌های ناتینگهام فارست بوده و در اوج آمادگی قرار دارد.

تغییر در عرض 24 ساعت
پیج البته پس از اعلام فهرست تیمش مجبور شد اولی کوپر را به‌عنوان یکی از دو بازیکن استندبای تیمش به اردوی این تیم برای قطر فرا بخواند چراکه لوک هریس، بازیکن جوان فولام به دلیل مشکلات شخصی احتمالا فرصت همراهی با تیم در این مسابقات را از دست خواهد داد. کوپر 22 ساله که در سوانسی در پست هافبک تهاجمی بازی می‌کند به همراه جوردن جیمز دو بازیکن جوانی بودند که در آخرین روزها خط خوردند اما دو بازیکنی هستند که درصورتی‌که دیگر نفرات تیم نتوانند به هر دلیلی تیم را در قطر همراهی کرده و پیش از نخستین بازی این تیم برابر آمریکا در جام‌جهانی پیش رو انصراف بدهند جانشین آنها خواهند شد. البته کوپر هنوز هیچ بازی ملی‌ای در کارنامه ندارد و بعید است در صورت همراهی تیمش در این مسابقات شانسی برای حضور در ترکیب تیمش پیدا کند. هریس 17 ساله هم تنها 24 ساعت پس از اعلام فهرست تیم به‌دلایل شخصی از حضور در این مسابقات کنار رفت. پیج درباره اینکه چرا به سراغ چنین نفرات کم سن و سالی رفته می‌گوید: «این بسیار مهم است که ما نیم نگاهی هم به آینده داشته باشیم و تجربه بازیکنان جوان را با بردن در چنین تورنمنت‌هایی افزایش دهیم. ما در ماه مارس رقابت‌های انتخابی یورو 2024 را در پیش داریم و باید از حالا خود را برای حضور در آن دیدارها هم آماده کنیم. این نفرات آینده فوتبال ولز هستند و باید به تدریج جانشین نفرات اصلی شوند.»
پیج به خوبی می‌داند که تیمش اگر چه در دو یوروی اخیری که حضور داشته نتایج خوبی کسب کرده اما شرایط در جام‌جهانی کاملا متفاوت است و تیمش که چندان هم پرتجربه نیست ممکن است در گروه دشوار خود با مشکل روبه‌رو شوند. حتی برخی بازیکنان تیم معترفند که برای قرار گرفتن در فهرست نهایی تیم استرس زیادی داشته‌اند. یکی از این بازیکنان رابین کالویل، مهاجم کاردیف سیتی است که پس از چند مصدومیت در این فصل نگران از دست دادن جام‌جهانی بود اما درنهایت در فهرست نهایی قرار گرفت.
جانی ویلیامز هم اگر چه در دسته دو انگلیس بازی می‌کند اما باز هم مورد توجه پیج قرار گرفته است و بعید نیست در جام‌جهانی هم فرصت خوبی برای نمایش توانایی‌هایش در اختیار داشته باشد. با این حال پیج به خوبی می‌داند که دو دیدار برابر ایران و آمریکا در تعیین سرنوشت صعود تیمش بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل در دو بازی ابتدایی با تمام قوا تیمش را راهی زمین می‌کند و امیدوار است با کمک ستاره‌ای چون بیل در ماموریتش موفق باشد.

خبرهای روزنامه فرهیختگانبیشتر بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک