• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۲۲ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد از مسیر جدید پایداری درآمدهای دانشگاه خبر داد

حوزه عمران دانشگاه موظف به کسب درآمد پایدار شده است

تله‌کابین واحد علوم‌وتحقیقات تا تیرماه سال آینده راه‌اندازی می‌شود

اجرای طرح‌های مشارکتی یکی از راه‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت کسب درآمد پایدار سوق داده و به مستقل کردن دانشگاه از شهریه کمک می‌کند.

سارا طاهری، خبرنگار:اجرای طرح‌های مشارکتی یکی از راه‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت کسب درآمد پایدار سوق داده و به مستقل کردن دانشگاه از شهریه کمک می‌کند. همان اقدامی که حالا در مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد کلید خورده است.
سعید صابونی، رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در این‌باره توضیح داد: «از سال 1361 تاکنون، تاریخ پرفراز و نشیب دانشگاه آزاد اسلامی، به‌عنوان بزرگ‌ترین سامانه دانشگاهی در ایران، فصول مختلفی را به خود دیده است. در سال‌های ابتدایی تاسیس، گسترش فیزیکی و جلوگیری از خروج جوانان از کشور و جذب آنها و تربیت متخصص مهم‌ترین رویکرد این دانشگاه بود.» او اضافه کرد: «پس از گذشت سال‌های پرتلاطم اولیه، دانشگاه آزاد از دانشگاهی آموزشی به دانشگاهی پژوهشی تبدیل شد و با توجه ویژه به مسائل پژوهشی و نیز گسترش تحصیلات تکمیلی، نتایج بی‌نظیری در این زمینه حاصل شد.» او تاکید کرد: «پس از در اختیار گرفتن سکان هدایت دانشگاه توسط دکتر طهرانچی، فصلی نوین در تاریخ این دانشگاه تحت عنوان دانشگاه مساله‌محور رقم خورد. تاکید ایشان بر تبدیل دانشگاه آزاد به اولین سازمان حل مساله در کشور و ایجاد دانشگاهی توانمند در حل مسائل کشور، قدرتمند و پاسخگو به نیاز جامعه منجر به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و یک ریل‌گذاری جدید برای آن شد که در این مسیر برای تمام اجزای دانشگاه ماموریت‌های جدیدی تعریف شده است.» رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد ادامه داد: «بدون کوچک‌ترین تردیدی، می‌توان ادعا کرد یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های دانشگاه در سند تحول و تعالی به حوزه عمران آن واگذار شده است. در این ماموریت جدید و منحصربه‌فرد، حوزه عمران دانشگاه پس از 40 سال تجربه‌اندوزی در زمینه ساخت‌وساز و گسترش فضای فیزیکی و تامین تمام سرانه‌های مورد نیاز از طریق تملیک بیش از 17 هزار هکتار زمین و احداث بیش از 11 میلیون متر مربع ساختمان، موظف به کسب درآمد پایدار و ایجاد چهارچوبی جهت مستقل کردن دانشگاه از شهریه دانشجویی شده است.» او معتقد است چنین هدفی خود به تنهایی می‌تواند متضمن رشد و بالندگی دانشگاه در ادامه مسیر خود شود.  صابونی در ادامه اظهار کرد: «برای اجرای این وظیفه جدید مطالعات و کنکاش گسترده‌ای در حوزه عمران دانشگاه صورت گرفت که منجر به تعریف مفاهیم و رویکردی جدیدی در وظایف آن از جمله اجرای قراردادهای مشارکتی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه املاک و مستغلات دانشگاه شد.»

 حوزه عمران دانشگاه چگونه به کسب درآمد پایدار کمک می‌کند؟
رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد تصریح کرد: «در این رویکرد نوین، با بهره‌جویی از رهنمودهای سازنده رئیس دانشگاه آزاد و همچنین اخذ تمام مجوزهای حقوقی و معاملاتی از مراجع ذی‌صلاح، اقدام به انعقاد قراردادهای مشارکت در زمینه ساخت‌وساز روی املاک و مستغلات ارزشمند دانشگاه خواهد شد.» او اضافه کرد: «به‌عنوان گام اول در این زمینه، قرارداد مشارکت مدنی روی املاک دانشگاه واقع در خیابان‌های شهید وحید دستگردی (ظفر) و پاسداران با شرکت فیدارپویش‌هیرکان در مهرماه سال جاری منعقد شد که بزرگ‌ترین گام در زمینه کسب درآمد پایدار و مستقل کردن دانشگاه از شهریه محسوب شده و فصلی نوین در تاریخ این مجموعه عظیم را رقم خواهد زد.» او با بیان اینکه این اولین پروژه مشارکتی دانشگاه است اضافه کرد: «پیش از این زمین‌ها به صورت خام به فروش می‌رفت اما الان روی آن طرح تعریف کرده و مشارکت می‌کنیم که زمین و پروانه از دانشگاه باشد و ساخت توسط سرمایه‌گذار انجام شود. این اقدام جدید مرکز عمرانی دانشگاه است زیرا طبق سند تحول و تعالی دانشگاه باید به سمت ارزشمند کردن زمین‌ها حرکت کنیم. یعنی روی زمین‌ها طرح تعریف کنیم؛ چراکه این قراردادها از سال 88 روی زمین مانده بود.»

 پیگیری ساخت تله‌کابین علوم‌وتحقیقات با استانداردهای ایران و اروپا
صابونی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «تله‌کابین واحد علوم‌وتحقیقات تا تیرماه سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. در حال حاضر کار را با طرف روسی آغاز کرده و پروژه کلید خورده است. البته با توجه به تحریم کار روی زمین مانده بود اما با دستور دکتر طهرانچی کار را آغاز کردیم. در قرارداد با طرف روسی ذکر شده است که باید استاندارد ایران و اروپا برای راه‌اندازی این تله‌کابین گرفته شود. البته برای ما الزام استاندارد ایران خواهد بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار