• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۲۱ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی فهرست نهایی سه‌شیرها برای حضور در جام‌جهانی

انتخاب‌های قابل پیش‌بینی ساوت‌گیت

گرت ساوت‌گیت، سرمربی تیم ملی انگلیس همانند اکثر تیم‌های حاضر در جام‌جهانی قطر، فهرست 26 نفره و نهایی تیمش برای حضور در این مسابقات را اعلام کرد که مطابق انتظار این لیست با انتقادات و واکنش‌های مختلفی همراه بود.

انتخاب‌های قابل پیش‌بینی ساوت‌گیت

سیامک خاجی، خبرنگار:گرت ساوت‌گیت، سرمربی تیم ملی انگلیس همانند اکثر تیم‌های حاضر در جام‌جهانی قطر، فهرست 26 نفره و نهایی تیمش برای حضور در این مسابقات را اعلام کرد که مطابق انتظار این لیست با انتقادات و واکنش‌های مختلفی همراه بود. با وجود اینکه برخی ستاره‌های این تیم به‌دلیل مصدومیت فرصت حضور در این رقابت‌های مهم را از دست دادند اما غیبت برخی نفرات مهم و نام‌های بزرگ و همچنین برخی انتخاب‌های ساوت‌گیت با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده است. او که تیمش در نخستین دیدار در جام‌جهانی به مصاف ایران خواهد رفت در یک نشست خبری به دفاع از انتخاب‌هایش پرداخته و معتقد است بهترین‌ها را براساس تاکتیک‌ها و نیازهایش برگزیده است.

غیبت مدافع قرمزها
یکی از اصلی‌ترین مراحل آماده‌سازی تیم‌ها پیش از جام‌جهانی انتخاب نفرات نهایی حاضر در این مسابقات است که معمولا با اما و اگرهای زیادی همراه است و هر کارشناس و طرفداری براساس سلیقه خود اعتقاد دارد که برخی نفرات از این تیم جا مانده‌اند و برخی نیز شایستگی همراهی تیم را ندارند. ساوت‌گیت البته در دو تورنمنت مهم قبلی خود با انگلیس نشان داده که انتخاب‌هایش اگر چه با واکنش‌هایی همراه بوده است اما درنهایت نفراتی که با خود به مسابقات برده و حتی سورپرایزهایی که برای حضور در ترکیب اصلی تیمش داشته اکثرا جواب داده است. سرمربیان انگلیس در سال‌های اخیر با توجه به ترافیک بازیکنان در برخی پست‌ها کار سختی برای انتخاب لیست نهایی خود داشته‌اند و در این دوره با توجه به اینکه تعداد بازیکنان حاضر در فهرست نهایی از 23 به 26 بازیکن افزایش یافته است باز هم غایبان بزرگی در این لیست هستند. مسلما هر سرمربی‌ای براساس ایده‌ها و تاکتیک‌هایی که در سر دارد نفراتش را انتخاب می‌کند اما از سوی دیگر باید این انتخاب‌ها به‌گونه‌ای باشد که نظرات اکثر هواداران و کارشناسان را نیز تامین کند تا فشار افکار عمومی و رسانه‌های پیش از این مسابقات مهم کاسته شود.
در فهرستی که عصر پنجشنبه ساوت‌گیت منتشر کرد شاید حضور نام‌هایی چون کانر گالاگر از چلسی، جیمز مدیسون از لسترسیتی و حتی هری مگوایر کمی دور از انتظار بود و همچنین نفراتی چون تامی آبراهام، جیدون سانچو و ایوان تونی هم با نظر سرمربی سه‌شیرها شانس حضور در قطر را از دست دادند. ساوت‌گیت در دوره قبلی جام‌جهانی هم هدایت این تیم را برعهده داشت و با تیمی که با خود به روسیه برد توانست تا حد زیادی انتظارات را برآورده کرده و تیمش را به نیمه‌نهایی برساند که در آنجا برابر کرواسی در وقت اضافه باختند و درنهایت چهارم شدند. این بار هم انگلیسی‌ها امیدوارند بتوانند طلسم قهرمان نشدن در جام‌جهانی از سال 1966 را شکسته و بالاخره به دومین قهرمانی خود برسند.
ساوت‌گیت در درون دروازه تقریبا نفراتی که انتظار می‌فت را با خود به قطر خواهد برد و در این بین شاید غیبت دین هندرسون کمی دور از انتظار بود که البته با توجه به عملکرد سه گلر دیگر نمی‌توان چندان از این مربی ایراد گرفت. در خط دفاعی یکی از مهم‌ترین انتقادات از غیبت جو گومز است که در خط دفاعی لیورپول در این فصل نمایش خوبی داشت و به نظر می‌رسید می‌تواند در فهرست نهایی تیم ملی کشورش قرار گیرد به‌خصوص که مگوایر در ماه‌های اخیر از فرم خوبش فاصله زیادی داشته و حتی این شایعه در انگلیس پیچیده بود که ممکن است حتی در فهرست نهایی جایی نداشته باشد اما ساوت‌گیت علاوه‌بر او اریک دایر از تاتنهام و همچنین کانر کودی، مدافع اورتون را در فهرست خود قرار داد اما تصمیم گرفت فرصتی به گومز ندهد. تایرون مینگز، یکی از سورپرایزهای ساوت‌گیت در یورو 2020 هم جایی در فهرست این تیم ندارد و البته با توجه به افتی که در این فصل داشته این اتفاق قابل پیش‌بینی بود. مصدومیت ریس جیمز این فرصت را در اختیار ترند الکساندر آرنولد قرار داد تا به فهرست 26 نفره برسد اما خبری از فیکایو توموری از میلان و مارک گوئهی از کریستال پالاس نیست.

تنها یک مدافع چپ
ساوت‌گیت در سمت چپ خط دفاعی تنها یک چپ پای تخصصی را با خود به قطر خواهد برد و لوک شاو تنها مدافع چپ اوست. البته با توجه به اینکه کایرن تریپیه توانایی بازی در این پست را هم دارد و بن چیلول هم در فاصله کمی تا اعلام فهرست نهایی مصدوم شد، سرمربی انگلیس ترجیح داده تا به سراغ نفرات جدید نرود و در جام‌جهانی در صورت مصدومیت یا محرومیت شاو با جابه‌جایی نفرات در پست‌ها تیمش را مدیریت کند.
در خط حمله مشخص است که هری کین تک مهاجم تیمش خواهد بود و کاپیتان انگلیس در این پست بدون جانشین است اما در حالی که تامی آبراهام دو فصل بسیار خوب را در رم سپری کرده و انتظار می‌رفت یکی از انتخاب‌های ساوت‌گیت باشد اما او روی نام این مهاجم جوان خط کشید. ایوان تونی هم در برنتفورد عملکرد بسیار خوبی داشته اما او هم جایی در فهرست تیمش ندارد. تونی این فصل در 13 بازی تیمش در لیگ 8 گل زده و از آمادگی خوبی برخوردار بود اما باز هم نتوانست نظر مثبت ساوت‌گیت را جلب کند. توماس فرانک، سرمربی برنتفورد در واکنش به حذف نام مهاجم تیمش از فهرست انگلیس می‌گوید: «من به تونی گفتم گاهی اوقات مربیان بهترین تصمیم را نمی‌گیرند و این شامل خود من هم می‌شود. هر کسی در دنیا ایده‌ها و روش‌های خودش را دارد و من به‌عنوان مربی نظرم با ساوت‌گیت متفاوت است و هر کدام از ما نگاه مجزایی به فوتبال داریم. شاید او از زاویه دیگری به ماجرا نگاه می‌کند و درنتیجه تصمیم دیگری می‌گیرد. به نظر من گرت در سال‌هایی که هدایت تیم ملی انگلیس را برعهده داشته عملکرد بسیار خوبی در این تیم از خود نشان داده و رساندن تیم به نیمه نهایی جام‌جهانی و فینال یورو 2020 کار راحتی نیست که او از عهده آن برآمده است. او در یورو در ضربات پنالتی باخت که شانس در آن نقش زیادی دارد. فکر می‌کنم با توجه به روند فوق‌العاده‌ای که داشته باید به انتخاب‌هایش احترام گذاشت. البته به نظرم بعد از هری کین انتخاب یک مهاجم کامل برای انگلیس کار بسیار سختی است. از طرف دیگر تونی شخصیت بسیار قوی و خوبی دارد و مطمئنم که می‌تواند با این موضوع کنار بیاید.»
در خط حمله ساوت‌گیت ترجیح داد تا جارو بوون که در وستهام عملکرد خوبی داشته را نیز با خود به قطر نبرد و برای جانشینی کین به سراغ کالوم ویلسون، مهاجم نیوکاسل رفته که او هم فصل خوبی را به همراه این تیم سپری می‌کند. البته در فهرست او بازیکنانی نظیر مارکوس رشفورد و حتی رحیم استرلینگ توانایی بازی به‌عنوان مهاجم نوک را دارند.
شاید بزرگ‌ترین غایب انگلیس در این منطقه از زمین جیدون سانچو باشد که با سر و صدای زیادی از دورتموند راهی منچستریونایتد شد اما در دو فصل اخیر نتوانسته آن‌طور که انتظار می‌رفت بدرخشد و البته غیبت او در قطر باعث تعجب زیادی نشد. سانچو در یونایتد و زیر نظر اریک تن‌هاگ نمایش بهتری داشته اما هنوز از آن ستاره درخشانی که در بوندس‌لیگا یکی از بهترین‌ها بود فاصله زیادی دارد. در خط حمله همچنین اثری از بازیکنانی چون اولی واتکینز (استون‌ویلا) و دومنیک کالورت‌لوین (اورتون) نیز دیده نمی‌شود. کالورت‌لوین یکی از بازیکنان محبوب ساوت‌گیت در سال‌های اخیر بود اما با توجه به عملکردش در اورتون دیگر نتوانست جایی در تیم ملی داشته باشد.

انتخاب دقیقه آخری و انتقاد از مگوایر
ساوت‌گیت در خط میانی هم دو بازیکنی که انتظار می‌رفت با توجه به نمایش خوب‌شان در هفته‌های اخیر شاید جایی در فهرست او داشته باشند را خط زد. جیمز واردپراوس که آماری فوق‌العاده در زدن ضربات ایستگاهی دارد و در ساوتهمپتون بارها از این طریق تیمش را به گل رسانده است و همچنین روبن لوفتوس‌چیک که در چلسی عملکرد قابل قبولی داشته نیز در این لیست نیستند. اما جیمز مدیسون که در لسترسیتی عالی بوده و البته تردیدهایی درباره حضورش در این فهرست وجود داشت توانست درنهایت خودش را در این فهرست جای دهد. مدیسون در اردوهای اخیر انگلیس جایی نداشت اما 6 گل و 4 پاس گلش در این فصل درنهایت باعث شد تا نظر ساوت‌گیت نسبت به او تغییر کند. حالا این هافبک 25 ساله که تنها یک بازی ملی در کارنامه دارد راهی قطر خواهد شد تا به قول خوش رویای کودکی‌اش سرانجام به واقعیت تبدیل شود. 
کارشناسان فوتبال انگلیس نگاه متفاوتی به انتخاب‌های ساوت‌گیت داشته‌اند. پیتر اشمایکل، گلر سابق یونایتد تصمیم این مربی برای خط زدن جیدون سانچو را درست خوانده و معتقد است این وینگر 22 ساله از زمان پیوستن به یونایتد اصلا در حد و اندازه‌های خودش نبوده و به همین دلیل ساوت‌گیت هم با توجه به ترافیکی که در بین وینگرهایش داشته به‌راحتی روی نام او قلم قرمز کشیده است. اشمایکل که در شبکه اسکای انگلیس به‌عنوان کارشناس فعالیت می‌کند در این‌باره می‌گوید: «به‌نظرم او اصلا در این مدت نتوانسته خوب کار کند و به همین دلیل با نظر ساوت‌گیت برای خط زدن او موافقم. او بازیکن بسیار مستعد و آینده‌داری نشان داده و متاسفم که در این مدت عملکردی ناامیدکننده داشته است. البته نباید فراموش کرد شما وقتی با چنین قیمتی (73 میلیون پوند) راهی اولدترافورد می‌شوید فشار زیادی روی شما قرار دارد. با این‌حال او در دورتموند بازیکن بسیار خوبی بود اما در این مدت نتوانست بازی‌های قابل قبولی انجام دهد.»
البته سانچو در هفته‌های ابتدایی مقابل لیورپول و لسترسیتی نمایش خوبی داشت و حتی موفق به گلزنی شد اما بیشتر هفته‌های اخیر را به‌دلیل بیماری ازدست داد تا پشت سر نفراتی چون فودن، ساکا، استرلینگ و گریلیش قرار گرفته و جام‌جهانی را ازدست بدهد. دیون دابلین، دیگر کارشناس انگلیسی در این‌باره می‌گوید: «درباره سانچو فکر می‌کنم خودش هم می‌داند که نمایش خوبی در این ماه‌ها نداشته و به گرت حق می‌دهد که نامش را خط بزند. با توجه به رقبایی که او در تیم ملی دارد بردنش به قطر چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسید.»
هری مگوایر یکی از بازیکنان پرحاشیه انگلیس در ماه‌های اخیر بوده و نوسان زیادی که در تیم ملی و همچنین یونایتد داشته باعث شده تا صلاحیتش برای حضور در تیم ملی زیر سوال برود. به‌خصوص پس از اینکه تن‌هاگ او را در باشگاهش نیمکت‌نشین کرد برخی معتقد بودند ساوت‌گیت باید نامش را از فهرست نهایی جام‌جهانی نیز خارج کند اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و او یکی از 26 بازیکن نهایی سه‌شیرها در قطر خواهد بود. آلن شیرر، گلزن سابق انگلیسی‌ها که این روزها به‌عنوان کارشناس مشغول به‌کار است معتقد است که استفاده از مگوایر در ترکیب اصلی سه‌شیرها در جام‌جهانی یک قمار بزرگ از سوی ساوت‌گیت خواهد بود و ممکن است تاوان سنگینی به‌دنبال داشته باشد. شیرر در این‌باره می‌گوید: «مگوایر در تورنمنت‌های اخیری که با انگلیس داشته عملکردی فوق‌العاده ارائه کرده است و به همین دلیل یکی از بازیکنان محبوب ساوت‌گیت در این مدت بوده است. اما مساله اینجاست که وقتی شما در تیم باشگاهی خود در ترکیب اصلی قرار نمی‌گیرید و ذخیره هستید این ریسک و قمار بسیار بسیار بزرگی است که در مسابقاتی همچون جام‌جهانی در ترکیب اصلی تیم ملی بازی کنید. وقتی در هفته‌های اخیر به‌ندرت شانس بازی داشته‌اید نمی‌تواند در بهترین و مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی در فرم خوبی باشید.»
جیمی کاراگر که خودش سال‌ها در لیورپول و تیم ملی به‌عنوان مدافع بازی کرده با شیرر هم‌عقیده است و می‌گوید: «به‌نظر من هم پیش از این مگوایر همیشه انتخاب نخست ساوت‌گیت در خط دفاعی بوده و به‌خوبی هم توانسته از این بازیکن بازی بگیرد اما با توجه به مسائلی که در دیدارهای اخیر تیم ملی به‌وجود آمده و همچنین نیمکت‌نشینی‌های پیاپی در یونایتد او نباید روی بازی دادن به مگوایر ریسک کند و این انتخاب کار را بسیار پیچیده می‌کند.» هر دو کارشناس انگلیسی معتقدند که ساوت‌گیت باید از زوج جان استونز و اریک دایر در خط دفاعی استفاده کند تا تیمش ثبات بیشتری در این بخش از زمین داشته باشد. 
گری لینه‌کر هم درباره انتخاب‌های ساوت‌گیت برای حضور در قطر 2022 و برخی سورپرایزهایی که این فهرست داشته اینچنین اظهارنظر می‌کند: «جیمز مدیسون یکی از بهترین نمونه‌ها درباره بازیکنانی است که با تلاش زیاد و در آخرین روزها خود را به فهرست تیم ملی تحمیل می‌کنند. او عملکردی فوق‌العاده در این فصل داشته و شایسته این انتخاب بوده است. به همه نفرات این فهرست تبریک می‌گویم و امیدوارم تیم ما در قطر موفق باشد.»
تیم ملی انگلیس در نخستین بازی خود در جام‌جهانی به‌مصاف ایران می‌رود و سپس برابر آمریکا و ولز صف‌آرایی خواهد کرد. کارشناسان انگلیسی معتقدند که تیم ملی این کشور می‌تواند به‌عنوان سرگروه راهی دور بعد شود اما در آنجا احتمالا برابر سنگال یا هلند کار سختی برای صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی خواهند داشت. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار