• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۹ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به نمایش میدانی «جهان‌بانو» که این روزها در پارک ولایت اجرا می‌شود

مرور تاریخی معجزه‌ای به نام زن

در این شب‌های سرد پاییزی، بوستان ولایت تهران میزبان جمعیت گسترده‌ای از خانواده‌هایی است که به تماشای«جهان‌بانو» می‌نشینند. 

مرور تاریخی معجزه‌ای به نام زن

در این شب‌های سرد پاییزی، بوستان ولایت تهران میزبان جمعیت گسترده‌ای از خانواده‌هایی است که به تماشای«جهان‌بانو» می‌نشینند. 
همان‌طور که از اسمش پیداست جهانی که بانوان خالق آن هستند و از ابتدای خلقت تا به امروز آغازگر و هستی بخش شده‌اند. جهان‌بانو روایتی از زنانی است که تاریخ با وجود آنها از گذرگاه‌های سخت عبور کرده و به امروز رسیده؛ از نقش حوا در ابتدای خلقت تا تحمل هاجر بر مصائب، از دل کندن مادر حضرت موسی(ع) و انداختنش به نیل تا محبت آسیه و اقرارش به یکتایی خداوند، از آنچه که بر حضرت مریم در بدو ولادت عیسی‌مسیح گذشت تا آن زمان که خدیجه مادر امت، به همسری آخرین پیامبر اولوالعزم درآمد. از آنچه بر زنان خاندان عصمت و طهارت گذشت. نقش حضرت زهرا(س) تا حضور حضرت معصومه(س) در ایران. نقش مادران در جنگ هشت سال دفاع مقدس تا اهمیت حضورشان در سال‌هایی که دنیا با شیوع کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کرد. همه اینها را بانوانی تشکیل داده‌اند که از ابتدای تاریخ، جهان را ساخته‌اند. 
 نمایش‌های میدانی زیادی تاکنون به عرصه نمایش گذاشته شده‌اند. «تنهاتر از مسیح»، «فصل شیدایی»، «عرض‌الشمس» در سوریه، «روشنای شب تار»، فصل سوم «فصل شیدایی» و حالا هم «جهان‌بانو» که اثری مرتبط با زنان است که پیش‌تولید اثرش ۶ ماه زمان برده است. 
نمایش میدانی «جهان‌بانو» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه سیمای ققنوس روی صحنه می‌رود و به زندگی زنان تاثیرگذار عالم از ازل تا زمان حال می‌پردازد. این نمایش هر روز ساعت ۱۸ در بوستان ولایت تهران اجرا می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه و رزرو بلیت رایگان به سامانه namaticket.ir مراجعه کنند. 
عوامل نمایش میدانی «جهان‌بانو» عبارتند از تهیه‌کننده: علی اسماعیلی، کارگردان: حسن بزرا، مجری طرح: امیرحسین طهرانی، طراح نور: عباس رحمانی‌پور، طراح صحنه و دکور: مرتضی پورحیدری، مدیر تولید: داود طامهری، طراح صدا: عرفان حسن‌زاده، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: یاسر یارمحمدی، مجری صدا: علی بیرنگ، مدیر تدارکات: تورج سلیمانی و طراح گریم: هاشم جوری. 
زهرا خلیلی گوینده خبر و زهرا شاهین‌فر کارشناس رسانه درباره نمایش میدانی «جهان بانو» گفت‌وگو کردند که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید. 

زهرا خلیلی، گوینده خبر 
نیاز بینشی از شأن و منزلت زن از ابتدای خلقت تا به امروز 

زهرا خلیلی از دست‌اندر‌کاران نمایش «جهان‌بانو» است و درباره این نمایش میدانی گفت: «من از سمت خودم و نگاه دخترم به این نمایش می‌نگریستم و می‌توانم بگویم این نمایش نقش و اثرگذاری زیادی در نگاه نوجوانان ما خواهد گذاشت. دختر من در سن نوجوانی است و به خاطر مسائل اخیر که در کشور رخ داده است، سوالات زیادی در ذهنش شکل گرفته است و بسیار اهمیت دارد تا دختران نوجوان بینشی در این خصوص داشته باشند. بینشی که شان و منزلت زن از ابتدای خلقت تا به امروز را مقابل چشمان مخاطب می‌گذارد.» 
این گوینده خبر عنوان کرد: «سناریو این نمایشنامه بسیار ریشه‌ای است. درواقع به زبان عامه که از زمان خلقت آدم و هبوط آدم‌وحوا به زمین شروع شد وجهه‌ای تاریخی داشت و نماد‌ها را تک‌به‌تک عنوان کرد که خیلی ارزشمند بود. به قسمت تاریخی حضرت معصومه(س) و حضرت زینب(س) که رسیدیم حس ارتباط با ولایت و طرفداری از امامت دارد و ما باید از این مساله درس عبرت بگیریم و این نمایش به‌خوبی توانسته چنین امری را به زبان هنر به عرصه نمایش بگذارد. نوجوانان اگر شاهد چنین نمایشی باشند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.» 
خلیلی «جهان‌بانو» را نمایشی به رنگ سبز عنوان کرد و گفت: «سبز نشانه رویش است، زنان باعث رویش در جامعه هستند، هم از نظر ذاتی و جسمی هم از نظر فکری. به این دلیل است که دشمنان دوست دارند زنان را هدف قرار دهند تا از رویش اندیشه و تمرکز بر خانواده برحذر باشند اما این نمایش می‌تواند در مقابل چنین هجمه‌ای از سوی دشمنان اثربخش باشد.» 

زهرا شاهین‌فر، کارشناس رسانه 
جهان‌بانو؛ نمایش زن‌های بزرگی که تاریخ را مدیریت می‌کنند

زهرا شاهین‌فر، کارشناس رسانه با حضور در نمایش میدانی «جهان‌بانو» گفت: «اینکه سناریوی نمایش چنین چیده شده که به فضای بانوان امروز می‌پردازد، بسیار قابل‌توجه است. این نمایش با تمرکز بر وجود جنسیتی رقم خورده که محور و خیمه همه هستی هست، داستان زن‌های بزرگی که از ابتدا هستی آغاز می‌شود و ماجرا را مدریت می‌کنند تا به عصر حاضر برسند.» 
شاهین‌فر ادامه داد: «با این نمایش نقش زنانگی انسان در طول حیات مرور می‌شود. در قصه‌های مختلفی که روایت شد هر کدام در جایی برای بخشی از زندگی درس‌آموز بود. در عین معجزه نمایش دادن اما به‌صورت کامل روایت شدند. کسانی که به دنبال طراحی این برنامه بودند به این ماجرا دقت کردند؛ عطر یاسی که زمان تشییع بانو دو عالم در صحنه تئاتر پخش می‌شد بسیار دلپذیر بود.» 
وی ادامه داد: «به گمانم ما این همه خون دادیم که از پوسته دین جدا شویم. متاسفانه در جامعه امروز ما خیلی پوسته‌ دین را می‌بینیم و اصلاح این رویه نیاز به همتی دارد که این نمایش نمونه‌ای از تلاش برای رسیدن به عمق مفاهیم دینی است. نسل جدید دهه 70، دهه 80 بسیار پذیرش‌شان بالاست، ولی این مفاهیم باید در زمان مناسب به‌درستی به آنها منتقل شود اما چنین اتفاقی نیفتاد.» 
این مجری رسانه ملی با تاکید بر اینکه این نمایش برای نسل جوان و نوجوانان در تعاملات اجتماعی بسیار اثربخش است گفت: «اگر بخواهم رنگ جهان‌بانو را درواقع تفسیر کنم،  لوح سفیدی که در ازل خداوند در اختیار موجودی به نام انسان قرار داد و بارک‌الله نهایی را زمانی فرمودند که زن آفریده شد.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟