• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۹ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
درآمد 20 میلیارد، دریافت تسهیلات 138 میلیارد، بدهی حداقل 163 میلیارد

پرسپولیس؛ همچنان زیان‌ده و بدهکار

این روزها وجود سایت کودال کمک زیادی به شفاف‌سازی درباره بسیاری از اخبار کرده است. خیلی راحت‌تر از قبل می‌توانید در آن جست‌وجو کنید و ببینید در تیم پرطرفداری مثل پرسپولیس از نظر دخل‌وخرج دقیقا چه‌خبر است. ورود پرسپولیس به فرابورس هرچند که اثری در درآمدزایی این باشگاه مردمی نداشت اما این حسن را داشت که مدیریت باشگاه پرسپولیس را وادار کند تا گزارشی نسبتا دقیق را پیش روی چشم همگان قرار دهد. طی روزهای قبل مدارک تازه‌ای در این سایت بارگزاری شده که می‌تواند گزارشی از عملکرد مالی این باشگاه پیش روی طرفدارانش قرار دهد.

پرسپولیس؛ همچنان زیان‌ده و بدهکار

اردلان بزرگ نیا، خبرنگار:این روزها وجود سایت کودال کمک زیادی به شفاف‌سازی درباره بسیاری از اخبار کرده است. خیلی راحت‌تر از قبل می‌توانید در آن جست‌وجو کنید و ببینید در تیم پرطرفداری مثل پرسپولیس از نظر دخل‌وخرج دقیقا چه‌خبر است. ورود پرسپولیس به فرابورس هرچند که اثری در درآمدزایی این باشگاه مردمی نداشت اما این حسن را داشت که مدیریت باشگاه پرسپولیس را وادار کند تا گزارشی نسبتا دقیق را پیش روی چشم همگان قرار دهد. طی روزهای قبل مدارک تازه‌ای در این سایت بارگزاری شده که می‌تواند گزارشی از عملکرد مالی این باشگاه پیش روی طرفدارانش قرار دهد. به‌خصوص برای هوادارانی که با خرید سهام این باشگاه امیدوارند در کنار کمک به تیم محبوب خود، از سرمایه‌گذاری خود به سود هم برسند. روزنامه «فرهیختگان» سعی کرده کاملا بی‌طرفانه نگاهی به این گزارش‌ها کرده و تصویری درست مقابل دیدگاه علاقه‌مندان این باشگاه قرار دهد. بد نیست بدانید گزارش ارائه شده منتهی به پایان شهریور 1401 است و باید منتظر گزارش بعدی این باشگاه در مورد درآمدزایی‌های احتمالی بعدی‌اش باشیم. 

   درآمد 20 میلیارد تومانی در جیب پرسپولیس
باشگاه پرسپولیس در روز پانزدهم آبان ماه 1401 یعنی 3 روز قبل طی نامه‌ای خطاب بر ناظر ناشران بازار پایه از میزان درآمدش تا 31 شهریور خبر داده است. در این گزارش میزان درآمد پرسپولیس از تبلیغات روی پیراهن 15.4 میلیارد تومان عنوان شده است. درآمد سرخ‌ها از تبلیغات محیطی پس از کسر سهم سازمان لیگ 2.650 میلیارد تومان و سایر درآمدهای عملیاتی 3.148 میلیارد تومان مشخص شده است. جمع کل این درآمد به حدود رقم 20 میلیارد تومان می‌رسد. دقیق‌ترش همان عدد 19میلیارد و 180 میلیون تومان است که در این گزارش قید شده است. رقمی که با توجه به هزینه‌های سنگین این باشگاه مردمی به‌نظر رقم چندان بالایی محسوب نمی‌شود. 

   138 میلیارد تومان درآمد حاصل از دریافت تسهیلات
بالاخره مشخص شد باشگاه پرسپولیس از بانک‌شهر چقدر تسهیلات دریافت کرده است. طبق جدول ارائه شده از سوی باشگاه پرسپولیس سرخ‌ها از برج تیر تا مرداد 1401 تعداد 5 فقره وام مراحبه از بانک‌شهر دریافت کرده و رقمش دقیقا 138 میلیارد تومان بوده است. اگر این وام‌ها را نیز به‌عنوان درآمد حساب کنیم جمع دریافتی سرخ‌ها به رقم 158 میلیارد تومان رسیده است. البته این وام‌ها یک بازپرداختی نیز دارد. طبق اعلام باشگاه پرسپولیس جمع بازپرداختی این باشگاه حدود 152 میلیارد به بانک‌شهر خواهد بود که باید تا تیرماه سال آینده آن را به بانک بازگرداند. البته باشگاه در گزارشش قید کرده که این وام‌ها از طریق سپرده بلند‌مدتی که با پول مربوط به فروش سهام باشگاه بازگشایی شده پرداخت خواهد شد. به‌نظر می‌رسد باشگاه پس از اینکه بخشی از درآمد حاصل از فروش سهامش را خرج‌ کرده، 220 میلیارد تومان در بانک سپرده گذاشته و درنهایت 20 میلیارد هم بابت سود وام‌ها پرداخت کرده و این وسط درآمدزایی هم صورت نگرفته و فقط اصل پول حاصل از فروش سهام را در مدتی مشخص حفظ کردند و اصطلاحا از بربادرفتن مابقی پول باقی‌مانده از فروش سهام یا همان 220 میلیارد تومان (بابت پرداخت بدهی‌ها) جلوگیری کرده است. خودتان حساب کنید دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. 

   پرسپولیس؛ تیم 321 میلیارد تومانی
طبق اعلام باشگاه پرسپولیس تیم بزرگسالان این باشگاه با رقمی حدود 321 میلیارد تومان بسته شده است. این باشگاه برای بازیکنان داخلی‌اش رقمی حدود 155 میلیارد تومان هزینه کرده (دقیقش 154 میلیارد و 630 میلیون تومان) و به بازیکنان خارجی‌اش هم باید 55 میلیارد تومان (دقیقش 54 میلیارد 926 میلیون تومان) پرداخت کند. پرداختی به کادر فنی داخلی 33 میلیارد و 450 میلیون تومان است و به مربیان خارجی هم 11 میلیارد و 480 میلیون تومان باید بپردازد و به این رقم هم 67 میلیارد تومان پاداش پیش‌بینی اضافه شده است. جمعا رقمی به‌دست می‌آید که معادل 321 میلیارد تومان است. در گزارش ارائه شده رقم 4 میلیارد و 200 میلیون تومان برای اعضای تیم‌های پایه درنظر گرفته شده که در این جمع‌بندی محاسبه نشده است. تا اینجای کار به گفته مسئولان باشگاه 30 درصد رقم قراردادها پرداخت شده است. اگر 67 میلیارد تومان پاداش را لحاظ نکنیم و رقم قراردادها را 255 میلیارد تومان درنظر بگیریم باید بگوییم حدود 77 میلیارد تومان از این 255 میلیارد تومان پرداخت شده و باشگاه باید تا پایان فصل 178 میلیارد تومان دیگر به اعضایش بپردازد و البته 67 میلیارد تومان پاداش را هم نباید فراموش کنیم چون ممکن است عملیاتی شود. 

   نیازمند درآمدزایی حداقل 200 میلیاردی 
اگر به اعداد و ارقام ارائه شده از سوی باشگاه پرسپولیس اعتماد کنیم این باشگاه تا پایان شهریور ماه 20 میلیارد درآمد داشته است و رقم قرارداد همه اعضای تیم 321 میلیارد تومان بوده است. یعنی پرسپولیس برای 301 میلیارد تومان بدهی جاری‌اش باید فکری می‌کرد. در اینجا باشگاه 138 میلیارد تسهیلات دریافت کرده و میزان بدهی‌اش را به اعضای تیم به عدد 163 میلیارد تومان رسانده که باید این رقم را تا پایان فصل بپردازد. اما در این میان باشگاه توانسته بخشی از بدهی‌های گذشته را هم بپردازد و پرداختی به اعضای تیم را در فصل جاری به حدود 30 درصد برساند. از رقم 4 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه‌های تیم‌های پایه 50 درصدش پرداخت شده است، با این وجود هنوز تا پایان فصل پرداختی دارد و هزینه‌های جاری تیم و پرداختی رقم باقی‌مانده قراردادها و البته شکایت‌های مطرح‌شده که ممکن است به حکم نیز برسند. باید دید در گزارش بعدی باشگاه پرسپولیس رقم درآمدزایی چقدر خواهد بود و اسپانسر کنونی تیم چه ارقامی را به حساب باشگاه خواهد ریخت. به‌نظر می‌رسد پرسپولیس باید حداقل 200 میلیارد تومان درآمد داشته باشد تا هزینه‌های جاری و قراردادی خود را پوشش دهد. 

   19 پرونده شکایت روی دست پرسپولیس
از سوی دیگر باید به پرونده‌های شکایت از باشگاه پرسپولیس هم اشاره کنیم. 19 پرونده شکایت موجود است که 17 پرونده کاملا مالی است رقم 13 پرونده اگر به نتیجه برسد و در آن سود تاخیر در پرداخت لحاظ نشود به 3 میلیارد و 200 میلیون تومان می‌رسد! یک پرونده رقمی معادل 58029 درهم امارات دارد که همان شکایت نماینده آل‌اشپورت از پرسپولیس است که با سود تاخیر توانسته حکم 27 میلیارد تومانی بگیرد و حساب پرسپولیس را بسته است اما باشگاه در گزارشش که مربوط به اوایل شهریور 1401 بوده اعلام کرده هنوز به رای نرسیده است. یک پرونده شکایت 28 هزار دلاری وجود دارد و البته یک شکایت دیگر که مربوط به خودروی BMW است که مرتبط با یک مسابقه بوده است و باشگاه پرسپولیس آن خودرو را ارائه نکرده. به‌نظر می‌رسد رقم قیمت این خودرو هم الان زیاد باشد!
به همه اینها باید شکایت بوژیدار رادوشوویچ را هم اضافه کنیم که رقمش 900 هزار یورو است و شکایت رسول‌پناه که او هم 150 هزار دلار می‌خواهد که در زمان حضورش در پرسپولیس به گابریل کالدرون داده است و باشگاه پرسپولیس به آن معترض است. البته باشگاه امیدوار است رقم درخواستی بوژیدار را بشکند اما بعید به‌نظر می‌رسد رقم نهایی پرداخت به این دروازه‌بان خیلی کم شود و امیدواری‌ها به تخفیف جزئی و جلب نظر گلر کروات به دریافت مطالباتش در چند قسط است. 

   پرسپولیس همچنان مقروض و زیان‌ده
سعی کردیم اعداد و ارقام را با خوش‌بینی کنار هم قرار دهیم. با همین خوش‌بینی هم مشخص است که پرسپولیس همچنان زیان‌ده عمل می‌کند. البته مدیریت باشگاه سعی‌کرده شرایط غالب بر تیم و باشگاه را متناسب حفظ کند و در کنار مشکلات باشگاه به حل مشکل بدهی‌های گذشته بپردازد که این خودش جای امیدواری دارد. اما هنوز این مشکلات برطرف نشده. پرسپولیس در فرابورس هنوز یک شرکت ضعیف محسوب می‌شود، هرچند باید دید در آینده چقدر از ضعف‌های موجود برطرف خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار