• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۸ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
دانشگاه شریف با برگزاری ۳ برنامه با محوریت وقایع اخیر روز متفاوتی را تجربه کرد

جان تازه به عقلانیت دانشگاه

 اوضاع و احوال دانشگاه‌ها بعد از چند روز پرحاشیه در نیمه‌ نخست آبان‌ماه، حالا در نیمه دوم و از ابتدای این هفته آرامش بیشتری به خود می‌بیند.

جان تازه به عقلانیت دانشگاه

 اوضاع و احوال دانشگاه‌ها بعد از چند روز پرحاشیه در نیمه‌ نخست آبان‌ماه، حالا در نیمه دوم و از ابتدای این هفته آرامش بیشتری به خود می‌بیند. حجم تولیدات رسانه‌ای هم به واسطه کاهش تجمعات پرهیاهو و ساختارشکن، افت چشم‌گیری داشته؛ هرچند هنوز هم تلاش برخی برای منحرف کردن روند معمول فضای دانشگاه که گاه با ابتکارات عجیب‌وغریبی هم نمود پیدا می‌کند، متوقف نشده و ادامه دارد. رفته‌رفته می‌توان کوتاه ادعا کرد فضای عقلانیت درحال بازگشت به دانشگاه‌هاست. این را می‌توان از اجتماعات متنوع تشکل‌های دانشجویی در روزهای اخیر به‌خوبی دریافت. تعداد تشکل‌های برگزارکننده برنامه‌ها و میزبان از مسئولان این هفته رشد قابل توجهی داشته به شکلی که برخلاف هفته‌های نخست سال تحصیلی این‌ روزها برگزاری تریبون آزاد و جلسات گفت‌وگو با مدیران و مسئولان دیگر استثنا و منحصر به چند دانشگاه نیست. 
دیروز، دانشگاه‌های پایتخت روز شلوغی را تجربه کردند؛ وحید جلال‌‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در سالن شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در جمع دانشجویان حاضر شد. سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز به سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس رفت و در نشستی که در برخی اوقات به واسطه حضور و شعارهای تعدادی از دانشجویان تحت تاثیر قرار گرفت به سوالات دانشجویان پاسخ گفت. علیرضا زاکانی شهردار تهران هم دیروز در سالن شهید طهرانی‌مقدم به دعوت بسیج دانشجویی در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حضور یافت. 

 روز خاص شریف با برگزاری 3 برنامه متفاوت
دانشگاه شریف هم روز متفاوتی را تجربه کرد، روزی که سه تجمع با محورهای متشرک البته در قالب‌های مختلفی در دانشگاه برگزار شد. در گوشه‌ای از دانشگاه سالن جابربن‌حیان دانشکده شیمی به دعوت 30 تن از اساتید، دانشگاه میزبان نشستی به‌منظور گفت‌وگوی اساتید با دانشجویان بود. آن‌گونه که کانال روزنامه شریف نقل کرده، وحید کریمی‌پور و ابراهیم آزادگان در این نشست صحبت کردند. مرتضی امینی استاد دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف هم در سخنانی در این نشست می‌گوید: «اگر ما حرف از آزادی بیان می‌زنیم، باید یاد بگیریم که به اعتقادات هم احترام بگذاریم؛ فارغ از اکثریت و اقلیت بودن آن تفکر؛ این فضای دو قطبی اصلا خوب نیست و نباید به برخی‌ مسائل حاشیه‌ای آلوده شویم.» 
او ادامه می‌دهد: «موضوع بعدی بحث تعطیلی کلاس‌هاست؛ بارها گفته و می‌گویم که فعالیت‌های آموزشی را از فعالیت سیاسی جدا کنیم؛ تعطیلی کلاس‌ها اصلا راهکار درستی نیست و بعضی را خوشحال می‌کند و صدای ملت که باید در دانشگاه شنیده شود بسته می‌شود؛ نباید اجازه تعطیلی هیچ بعدی از آن داده شود.» 
این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: «حاکمیت باید بپذیرد که اصلاحات انجام شود و مساله ما نه با براندازی حل می‌شود و نه چیز دیگر؛ راه‌حل فقط اصلاحات مستمر است.» 
پس از این برنامه، سالن جابر میزبان نشست بسیج دانشجویی بود. نشستی از سلسله جلسات آزاد‌اندیشی آرمان با محوریت جمهوری اسلامی و آرمان‌ها؛ پیشرفت یا پسرفت که با حضور بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه و علیرضا شجاعی زند استاد جامعه‌شناسی برگزار شد. 

 استاد پیشکسوت شریف: حواس‌تان باشد جنبش شما با برنامه اسرائیل و آمریکا یکی نشود
کمی آنطرف‌تر و همزمان با نشست بسیج، تجمع دانشجویی به دعوت انجمن اسلامی و شورای صنفی در سالن جباری در اعتراض به بازداشت و ممنوع‌الورودی برخی دانشجویان برگزار شد. علی شریفی‌زارچی، ابراهیم آزادگان، عادل فردوسی‌پور و محمدرضا اجتهادی از اساتید دانشکده‌های مختلف پس از قرائت بیانیه توسط دبیر انجمن اسلامی در جمع این دانشجویان سخنرانی کردند. فرهاد اردلان استاد پیش‌کسوت فیزیک دانشگاه شریف هم یکی دیگر از اساتید حاضر در تجمع اعتراضی سالن جباری در جمع دانشجویان حاضر شد و در سخنانی خطاب به دانشجویان می‌گوید: «وجود من تاریخ مبارزه برای آزادی ایران است. بدترین روز زندگی من کودتای ۲۸ مرداد بود، وقتی ۱۳ساله بودم. من در انقلاب سال ۵۷ شرکت کردم و بابت آن مفتخرم.» او در ادامه سخنانش با بیان اینکه حواس‌تان باشد جنبش آزادیخواهی شما با برنامه اسرائیل و آمریکا نباید یکی شود، تاکید می‌کند: «فراموش نکنید که برنامه ستون پنجم آمریکا و غرب برای گرفتن استقلال ایران سر جای خودش برقرار است. آنها دل‌شان برای ما نمی‌سوزد.» 
تجمع دانشجویان هم با پایان برنامه‌ها، خاتمه می‌یابد، این‌بار البته بدون آنکه حرف زشت و توهینی ردوبدل شود یا شکل فیزیکی به‌خود بگیرد. به این فضا و به این گفت‌وگوها می‌توان امیدوار بود. به اینکه عقلانیت دوباره در دانشگاه جان بگیرد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار