• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۷ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
لرستانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: رنگرز بهترین مربی فرنگی در 40 سال اخیر است

جوان‌های کشتی ما فراتر از انتظار ظاهر شدند

کشتی فرنگی ایران که در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان، المپیک از حیث مدال‌آوری با کسب 4 طلا، 1 نقره و 4 برنز در رده سوم پایین‌تر از کشتی آزاد و وزنه‌برداری قرار گرفته است برای فراموشی تلخ‌کامی‌های رقابت‌های قهرمانی جهان 2022 بلگراد و افزایش شانس موفقیتش در المپیک 2024 پاریس هدایتش را به پیشکسوت 42 ساله، حسن رنگرز سپرده که طبق شواهد، موفقیت در 2 رویداد اخیر توانسته بارقه‌های امید را به جمع کشتی‌دوستان بازگرداند.

جوان‌های کشتی ما فراتر از انتظار ظاهر شدند

امیدنظری گوهر، خبرنگار:کشتی فرنگی ایران که در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان، المپیک از حیث مدال‌آوری با کسب 4 طلا، 1 نقره و 4 برنز در رده سوم پایین‌تر از کشتی آزاد و وزنه‌برداری قرار گرفته است برای فراموشی تلخ‌کامی‌های رقابت‌های قهرمانی جهان 2022 بلگراد و افزایش شانس موفقیتش در المپیک 2024 پاریس هدایتش را به پیشکسوت 42 ساله، حسن رنگرز سپرده که طبق شواهد، موفقیت در 2 رویداد اخیر توانسته بارقه‌های امید را به جمع کشتی‌دوستان بازگرداند. قهرمان اسبق کشتی فرنگی ایران در رویداد قهرمانی جهان 2001 ابتدا در قامت سرمربی تیم ملی امید توانست با اتکا به کسب 3 مدال طلا و 3 عنوان برنز عنوان قهرمانی را به مالکیت ایران درآورد و سپس با اتکا به همین کشتی‌گیران باآتیه و جوان با عبور از سد ترکیه، قرقیزستان و آذربایجان عنوان نخست رقابت‌های جام‌جهانی 2022 را به‌دست آورد.«فرهیختگان» برای بررسی بیشتر و بهتر وضعیت کشتی فرنگی ایران به‌سراغ پیشکسوت این رشته علیرضا لرستانی رفته که در ادامه گفت‌وگو با این قهرمان اسبق آسیا را می‌خوانید. 

جذابیت و کیفیت جام‌جهانی 2022 آذربایجان نسبت به ادوار گذشته درچه جایگاهی قرار می‌گیرد؟
چون تیمی مثل روسیه شرکت نکرده بود به‌لحاظ کیفی سطح آنچنان بالایی نداشت ولی تیم ایران نیز جوان بود. البته رقابت‌های جام‌جهانی در قیاس با مسابقات دیگر اهمیت کمتری دارد و فقط در حد یک رقابت بین‌المللی محسوب می‌شود، چون کشتی یک ورزش انفرادی است و مثل بسکتبال، فوتبال و والیبال تیمی نیست. 

آیا به عملکرد شاگردان رنگرز در رقابت‌های اخیر می‌توان نمره رضایت‌بخش داد؟
بله، کشتی فرنگی و حتی آزاد ما به یک خودباوری و اعتمادبه‌نفس رسیده است که در هرمسابقه‌ای می‌توانند جز 3 تیم نخست باشند. گرچه من نتیجه تیمی را قبول ندارم چون در المپیک‌ها اصلا حساب نمی‌شود ولی بالاخره نتیجه بچه‌های کشتی قابل قبول بوده است. همان‌طور که دیدید تیم کشتی امیدها نیز در مسابقات جهانی اول و دوم شدند و نتایج خوبی گرفتند. 

کدام کشتی‌گیران در جام‌جهانی 2022 فراتر از انتظارات ظاهر شدند و از کدام نفرات انتظار بیشتری می‌رفت؟
به‌جز 2 وزن 82 و 87 کیلوگرم که واقعا در حد انتظارات ظاهر نشدیم و در کشور نیز یک‌مقدار با فقر در این دو وزن مواجه هستیم در بقیه اوزان خیلی خوب کشتی گرفتند و فراتر از انتظارات ظاهر شدیم چون واقعا سن‌شان بین 21 الی 22 سال بود و به‌عنوان یک تیم جوان خارق‌العاده نتیجه گرفتند. 

جدا از عدم میل محمد بنا بابت ادامه همکاری در تیم ملی کشتی فرنگی آیا زمان جدایی او فرارسیده بود؟
محمد بنا باید خیلی سال پیش با تیم ملی ادامه نمی‌داد اما شاید وزارت ورزش یا فدراسیون به او فشار می‌آورد که من فکر می‌کنم بیشتر از طرف وزارت ورزش این اتفاق می‌افتاد. فکر می‌کنم خود این شخص نیز تمایل چندانی به سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی نداشت ولی یک تکلیف به او شده بود. به‌نظرم دیگر وقت جدایی بنا بود چون مربی باید مرتب به‌روز باشد و مطالعه بالایی از همه لحاظ داشته باشد وگرنه کشتی‌گیران نیز دیگر او را قبول نخواهند داشت. 

به اعتقاد شما شایسته‌ترین شخص برای سکانداری تیم ملی بزرگسالان حسن رنگرز بود؟
در 40 سالی که من در کشتی هستم و این رشته را رصد می‌کنم در فرنگی رنگرز یک سر و گردن از بقیه مربیان بالاتر بوده و حتی از محمد بنا نیز بالاتر است. 

رنگرز چقدر توانسته معضلات دوران محمد بنا در تیم ملی را حذف کند؟
او 40 الی 45 روز است که هدایت تیم ملی را برعهده گرفته و نمی‌شود فعلا توقعی داشت و باید 1 الی 2 سال کار کند. ما نباید به نتایجی که فعلا کسب می‌شود بسنده کنیم و باید در درازمدت ببنیم که این مربی می‌تواند معضلاتی که در زمان آقای بنا به‌وجود آمده بود را پاک کند و خودش را نشان دهد. آنطور که من رنگرز را می‌بینم وی مربی توانمندی است. 
در کشتی فرنگی پدیده یا استعدادی وجود دارد که سرمربی فعلی تیم ملی او را به اردو ملی‌پوشان دعوت نکرده باشد؟
این موضوع باید در انتخابی‌ها مشخص شود و الان نمی‌توان توقع داشت علاوه‌بر کشتی‌گیران دعوت‌شده شخصی جدید دعوت شود. سرمربی باید در انتخابی تیم ملی، مسابقات قهرمانی کشور و رقابت‌های دهه فجر افراد را انتخاب کند که شاید حتی بین 3 نفر نیز قرار نگرفته باشند ولی با استعداد و توانمند باشند. مربی و کمیته فنی می‌تواند تشخیص دهد و این کشتی‌گیران را دعوت کند تا انگیزه‌ای برای آنها باشد. 

عملکرد حسن رنگرز در این مدت شما را چقدر به کسب موفقیت در المپیک پاریس امیدوار کرده است؟
اصلا نمی‌شود المپیک‌ها را با این مسابقات قیاس کنیم و این موضوع قیاس مع‌الفارق است. کشتی‌های انجام شده در سطحی نیست که بتوانیم ارزش‌هایمان را برای المپیک محک بزنیم. کشتی‌گیران ایران همیشه در رقابت‌های جهانی بهترین کشتی‌هایشان را گرفتند ولی در المپیک با 1 نقره یا برنز به ایران برگشتیم. ورزش ما همواره به این شکل بوده و هیچ‌وقت متکی به برنامه‌ریزی نبوده‌ایم. اگر می‌بینید کشتی ایران پیشرفتی می‌کند به‌حساب توانمندی‌های فردی ورزشکاران بگذارید. اگر من حسن رنگرز را تایید می‌کنم منظورم این نیست که نتایج متعلق به او است بلکه من به‌لحاظ مدیریتی، تکنیکی و ارتباط با جامعه کشتی و ورزشکاران از او شناخت دارم. 

در روزهای اخیر علیرضا دبیر در مراسم رونمایی از کتاب شهدای کشتی گفته است که هیچ‌موقع حال کشتی ایران اینقدر خوب نبوده شما به‌عنوان یک فرد برجسته در خانواده کشتی این موضوع را تایید می‌کنید؟
اگر نتایج کشتی را نگاه کنیم، بله نتایج خوب بوده است ولی نمی‌توانیم بگوییم حال کشتی هیچ‌وقت اینقدر خوب نبوده است. ما زمان امیر خادم و طالقانی در تمام رده‌ها قهرمان جهان شده‌ایم. همچنین در زمان آقای یزدانی‌خرم، کشتی ایران بسیار پیشرفت کرد. کشتی ایران در زمان‌های مختلف توانسته نتایج خوبی کسب کند که یک برهه آن زمان آقای دبیر رقم خورد؛ ایشان نیز زحمت کشیدند، تلاش کردند و بودجه به اندازه کافی به فدراسیون آوردند ولی صحبت ایشان یک‌مقدار بی‌انصافی است. 

آیا جدایی حمید سوریان از بدنه مدیریتی فدراسیون به کشتی فرنگی آسیب نمی‌رساند؟
خیر، من فکر نمی‌کنم تاثیری داشته باشد چون کشتی فرنگی ما به‌لحاظ فردی نتیجه می‌گیرد نه براساس برنامه‌ریزی یا حضور یک شخص. حضور شخص زمانی ارزشمند است که همه‌چیز با برنامه پیش برود و وقتی برنامه‌ای وجود نداشته باشد طبیعتا حضور یا عدم حضور افراد فرقی ندارد. خیلی از قهرمانان در رشته آزاد و فرنگی مثل محمد بنا از کشتی رفتند اما اتفاقی نیفتاده است. البته آقای سوریان حضورشان یک حسن است و عدم حضورشان تاثیرگذار است اما کشتی فرنگی به حضور ایشان متکی نیست و کشتی نابود نخواهد شد. کشتی‌گیران ایران به‌لحاظ توانمندی‌های فردی سال‌ها با مربیان اختصاصی صبح، ظهر و شب تمرین می‌کنند و زحمت می‌کشند که حاصلش نتایج اخیر می‌شود. 

به‌عنوان شخصی که در کشتی آزاد نیز صاحب‌نظر هستید، جام‌جهانی 2022 این رشته را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
کشتی آزاد یک‌مقدار با فرنگی متفاوت است. در آزاد آمریکا تیم خیلی گردن‌کلفت و خوبی دارد و پیش‌بینی کردن به‌دلیل کشتی‌گرفتن در کشور آمریکا و تیمی که الان دارد سخت است. اگر کامران قاسم‌پور بخواهد به وزن 86 کیلوگرم برگردد و جای حسن یزدانی کشتی بگیرد، شخصی وجود ندارد تا در وزن 92 کیلوگرم با جیدن کاکس مسابقه دهد. حتی سرنوشت کشتی قاسم‌پور برابر تیلور نیز مشخص نیست و او 50 درصد شانس برد دارد. کشتی ایران برابر آمریکا در حد نتیجه 5 بر 5 یا 6 بر 4 است و فاصله زیادی با یکدیگر نداریم. اگر بچه‌ها خوب هدایت شوند و به خودباوری و اعتمادبه‌نفس برسند چراکه نه، می‌توانیم عنوان نخست را به‌دست آوریم. 

نکته‌ای مدنظرتان بود که در مصاحبه به آن اشاره نشده باشد؟
من از تمام مدیران ورزشی خواهش دارم که دنبال سلطه‌جویی، کنترل و مقهور کردن دیگران نباشند. وقتی این شخصیت در وجودشان باشد و بخواهند سلطه‌جویی کنند، 100 درصد چاپلوس‌ها رشد می‌کنند و به ورزش ما آسیب می‌رسانند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک