• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۶ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ربیعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: از شیمبا راضی‌ام، کاری که می‌خواهم را انجام می‌دهد

شرایط منشا تغییر نکند تصمیم دیگری می‌گیریم

مس‌رفسنجان 1000 دقیقه در جریان بازی گل نخورده است قرعه تیم ملی از هر دوره برای صعود مناسب‌تر است

محمد ربیعی را می‌توان یکی از مربیان خوشنام و با دانش فوتبال ایران دانست؛ مربی‌ای که با مس‌رفسنجان به لیگ برتر صعود کرد و در این رقابت نیز توانست تیمش را فصل‌به‌فصل در جایگاه بهتری قرار دهد تا جایی که فصل گذشته مسی‌ها جزء 6 تیم اول لیگ بودند.

شرایط منشا تغییر نکند تصمیم دیگری می‌گیریم

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:محمد ربیعی را می‌توان یکی از مربیان خوشنام و با دانش فوتبال ایران دانست؛ مربی‌ای که با مس‌رفسنجان به لیگ برتر صعود کرد و در این رقابت نیز توانست تیمش را فصل‌به‌فصل در جایگاه بهتری قرار دهد تا جایی که فصل گذشته مسی‌ها جزء 6 تیم اول لیگ بودند. اگرچه این فصل مسی‌ها امتیازات زیادی را تا اینجای فصل از دست داده‌اند و می‌توانستند جایگاهی بهتر از رتبه هشتم داشته باشند. شاید یکی از دلایل اصلی این تعداد مساوی‌های مس در 11 هفته (8 تساوی) عملکرد ضعیف مهاجمان این تیم بوده است. مخصوصا گادوین منشا که برخلاف فصل پیش که آقای گل رقابت‌ها شد در این فصل هنوز موفق به گلزنی نشده و دو پنالتی را هم از دست داده است. روز گذشته فرصتی دست یافت تا گفت‌وگویی با مربی خوش‌فکر مس درمورد تیمش و همچنین تیم ملی داشته باشیم. ربیعی به سوالات «فرهیختگان» این‌گونه پاسخ داد. 

به‌عنوان سرمربی مس از نتایج و روندی که تیم مس تا اینجای فصل طی کرده رضایت دارید؟
از لحاظ فنی نظرم این است که خوب عمل کرده‌ایم. برخی دوستان عملکرد تیم ما را با شاخصه گلزنی بررسی می‌کنند. البته از نفرات خط حمله ما از جمله شیمبا و منشا انتظار گلزنی بیشتری می‌رفت. کمااینکه دو، سه گل سالم‌مان را قبول نکردند و دو، سه پنالتی هم خودمان از دست دادیم. با همه این حرف‌ها قبول دارم که شاخصه گلزنی تیم مس خوب نیست. البته این را هم بگویم که از لحاظ ایجاد موقعیت تیم ما جزء 4، 5 تیم اول ایران است که این نشان می‌دهد در ایجاد فرصت گلزنی عملکرد خوبی داشته‌ایم. با توجه به این آمار طبیعی است که باید گل‌های بیشتری می‌زدیم و قطعا این مساله را می‌پذیرم. آمار ضعیف گلزنی ما مقداریش بدشانسی، مقداریش هم به‌خاطر عدم استفاده از موقعیت‌ها بوده که قطعا باید این نقص عدم استفاده درست از موقعیت‌ها ترمیم شود. اما به‌موازات آن تیم در 11 بازی 4 گل دریافت کرده است. از این چهار گل هم طبق نظر کارشناسان گلی از نساجی از روی نقطه پنالتی دریافت کردیم قبلش آفساید بوده است و گلی هم که صنعت نفت به ما زد صد در صد آفساید بود. این یعنی کلا دو گل در 11 بازی دریافت کرده‌ایم که از این دو گل یک پنالتی از پرسپولیس گرفتیم و هوادار هم از روی کرنر گل زد. پس تیمی داریم که در هزار دقیقه بازی گلی در جریان مسابقه دریافت نکرده است. این یعنی بازی را خیلی خوب مدیریت کرده است که باید به این موضوع هم پرداخته شود. من می‌پذیرم که تیمم آمار گلزنی خوبی ندارد اما آن طرف داستان را که تیمم روی نظم و انضباط تیمی و منسجم پیش می‌رود هم نادیده نمی‌گیرم، پس باید مسیری را که در نظم و انضباط تیمی و پلان‌هایی که داریم، همچنان ادامه دهیم. از آن طرف هم ضعف گلزنی را برطرف سازیم. 

از قرار معلوم شما در این فصل خیلی روی گلزنی‌های منشا حساب باز کرده بودید اما این بازیکن به‌خاطر مسائل حاشیه‌ای که دچارش شد از نظر روحی و روانی به هم ریخته تا جایی که هنوز موفق به گلزنی برای تیم‌تان نشده است. این‌طور نیست؟
بله، من سعی کرده‌ام با منشا صحبت‌های زیادی داشته باشم و شرایط روحی او را بهبود ببخشم. امیدواریم در فرصت باقی‌مانده تا نیم‌فصل منشا بتواند خودش را به سطحی که همه از او انتظار دارند برساند، اگر او نتواند شرایطش را بهبود ببخشد آن وقت مجبوریم در مورد این بازیکن تصمیم دیگری بگیریم. 

شیمبا چرا فقط یک گل زده است؟
از شیمبا رضایت کامل دارم، چون آن چیزی را که از او خواسته‌ایم، اجرا کرده است. 

مالکیتی که شما در بازی‌ها روی آن اصرار دارید قطعا نیاز به مهاجم تمام‌کننده دارد، قبول دارید؟
تاکتیکی که من در دوسال و چند ماهی که در مس هستم اجرا می‌کنم استفاده از قالب سه‌دفاعه و استفاده از دو سیستم (1-2-4-3 و 2-1-4-3) است. نمی‌توان گفت بازی مالکانه بیشتر سیستم موقعیتی است که باید تلاش کنیم فرصت‌های بیشتری برای گلزنی ایجاد کنیم. درواقع به وقتش ایجاد موقعیت می‌کنیم، بازی مالکانه در دقایقی ارائه می‌دهیم و برخی مواقع با هم رو به ضدحملات می‌آوریم، برخی اوقات هم پرس شدید روی حریف داریم که همه اینها را در بازی‌ها براساس شرایطی اجرا می‌کنیم که در آن قرار می‌گیریم. برای همین توانسته‌ایم خودمان را در جمع تیم‌هایی که خیلی‌خوب موقعیت ایجاد می‌کنند، قرار دهیم اما در آن‌سو هم نتوانستیم براساس فرصت‌های که ایجاد می‌کنیم آمار گلزنی خوبی داشته باشیم. این قطعا نیازمند این است که باید درصدد ترمیم این مشکل باشیم. 

قبول دارید در فوتبال امروز دنیا بار گلزنی یک تیم صرفا نباید روی مهاجمان باشد و هافبک‌ها و حتی نفرات عقب‌تر هم باید عطش گلزنی داشته باشند؟
بله، دقیقا همین‌طور است. در تیم ما هم بیشترین گل‌ها را نفراتی غیر از مهاجمان زده‌اند. مهدی حسینی گلزنی کرده، مهرداد رضایی گل زده، شاهین توکلی گل زده و... ، قبول داریم که مشکل گلزنی داریم و به‌دنبال راهکار هستیم. در بخش تولید هم سعی می‌کنیم بهتر شویم. هم در بخش تولید بازیکن گلزنی غیر از خط حمله و هم در بخش حمله. واقعا در این مدت کارهایی در این مورد انجام داده‌ایم. 

برای این فصل چه هدف‌گذاری‌ای کرده‌اید؟
ما فصل پیش جزء 6 تیم اول بودیم و هدف‌مان این است که این فصل هم این آمار را در پایان فصل داشته باشیم. هرچند کار سختی است؛ چراکه تیم‌های خیلی خوبی در بالای جدول قرار دارند. حفظ جایگاه فصل پیش سخت است، اگر بتوانیم ارتقا هم داشته باشیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم. البته باید از تیم مس رفسنجان منطقی و سزاوارانه انتظار داشت. ما سال سوم‌مان را در لیگ برتر سپری می‌کنیم و رقابت در بالای جدول واقعا سخت است. سه تیم که بحث‌شان جداست؛ پرسپولیس، استقلال و سپاهان قطب‌های این فوتبال آسیا هستند. ذوب‌آهن و تیم‌هایی از این حیث سا‌ل‌هاست که در لیگ برتر هستند. تیم‌هایی مثل مس رفسنجان کم‌کم و با برنامه‌های بلندمدت باید خودش را در کورس مدعیان قرار دهد. 

درمورد تیم ملی صحبت کنید، روندی را که طی شد تا کارلوس کی‌روش دوباره برگردد چطور ارزیابی می‌کنید؟
تصمیم فدراسیون برای بازگردادن کی‌روش قابل‌احترام است. او دو دوره در جام‌جهانی سرمربی ایران بوده و مربی باتجربه‌ای است که شناخت کاملی از فوتبال ما دارد. ما بار سومی است که با او راهی جام‌جهانی می‌شویم و این خودش یک امتیاز است. کی‌روش شناخت کاملی از اکثر بازیکنان تیم ملی دارد و می‌شود به راندمان و عملکرد تیم ملی در جام‌جهانی امیدوار بود. البته باید قدردان اسکوچیچ هم بود که در شرایط سخت آمد اما نتایج عالی گرفت. کمااینکه تعطیلی لیگ به‌خاطر کرونا در آن موقع به اسکوچیچ کمک کرد تا در مرحله اول مقدماتی سه برد با ارزش برای صعود کسب کند. درکل باید از دراگان بابت همه زحماتش تشکر کرد. 

به نظر شما بازگرداندن کی‌روش خودش باعث نشد که توقع از تیم ملی بالا رود به هرحال ما او را استخدام کرده‌ایم که نتایج خوبی در جام‌جهانی بگیریم!
با توجه به اینکه ما سومین‌دوره پیاپی است که راهی جام‌جهانی می‌شویم، این خودش باعث می‌شود شانسی برای صعودمان به مرحله حذفی قائل شویم. کمااینکه بدون تعارف دنیا درحال پیشرفت است و همه تیم‌های دنیا هم پیشرفتی در فوتبال خود داشته‌اند اما اگر بخواهیم نگاه اجمالی به قرعه‌های قبل و فعلی کنیم این قرعه بهتر و سبک‌تر است. قطعا قرعه‌ای که در آن اسپانیا و پرتغال، پرتغال و مکزیک است از قرعه‌ای که در آن انگلیس، ولز و آمریکا قرار دارند سخت‌تر است. آمریکا و ولز تیم‌های خوبی‌اند و انگلیس هم نایب‌قهرمان اروپا شده‌ اما اسپانیا و پرتغال در دوره‌های قبل از تیم‌های سطح اول دنیا بودند. البته این تفاوت هم وجود دارد که در دوره‌های قبل تیم‌ها بعد از رقابت‌های سنگین باشگاهی وارد جام‌جهانی می‌شدند اما این دوره در اواسط بازی‌ها جام‌جهانی را پیش‌رو داریم که به مراتب بازیکنان آماده‌تر هستند.

بازیکنان فعلی تیم ملی تجارب باارزشی در فوتبال اروپا کسب کرده‌اند، این مساله چقدر به صعودمان از گروه کمک می‌کند؟
مسلما ما تیم خوبی داریم. تیم ملی ما یک تیم باتجربه و درعین‌حال جوان است. از خط دروازه تا جلو اکثرا در اروپا بازی می‌کنند. بازیکنانی چون طارمی، آزمون، جهانبخش و قلی‌زاده عملکرد خوبی در یکی، دوسال اخیر در فوتبال اروپا داشته‌اند که قطعا به کار تیم ملی در جام‌جهانی می‌آید. 

با پتاسیلی که در اختیار کارلوس کی‌روش است آیا بهتر است ما مثل دوره قبل بیشتر به دفاع بپردازیم یا اینکه باید شجاع‌تر باشیم؟
در این مورد بهترین فردی که می‌تواند پاسخ دهد شخص سرمربی تیم ملی است. او تحلیل صحیح از حریفان تیم ملی دارد و براساس آن مهره چینی و اتخاذ سیستم خواهد کرد. به‌هرحال بخشی از بازی هم نظم و انسجام دفاعی است. به این شکل که به‌موقع دفاع کنید و در لحظاتی از بازی با یک ضدحمله زهردار نشان دهید. مقابل بعضی تیم‌ها لازم است با حملاتی گسترده به گل برسید و بعضی تیم‌ها هم هستند که بهتر است با دفاع تیمی و استفاده صحیح از ضدحملات به دروازه‌شان برسید. نقشه و طراحی بازی‌های ایران برعهده سرمربی محترم این تیم است که قطعا او هم براساس ابزارهایش تصمیم می‌گیرد. 

در بازی دوستانه با اروگوئه نشان دادیم که در حملات می‌توانیم دروازه هر تیمی را باز کنیم، از این لحاظ می‌توانیم در جام‌جهانی به زدن چندگل امیدوار باشیم؟
خط جلوی تیم ملی در جام‌جهانی 2018 همین آقایان طارمی، جهانبخش و آزمون بودند و این دوره هم تقریبا همین نفرات حضور دارند با این تفاوت که آنها بسیار باتجربه‌تر شده و اعتمادبه‌نفس و کارایی‌شان هم خیلی بیشتر شده است. قطعا این موضوع ما را در فاز تهاجمی نسبت به دو دوره قبل بهتر می‌کند حتی قلی‌زاده و قدوس هم دست کی‌روش را باز می‌گذارند تا برنامه‌های بیشتری برای گلزنی داشته باشیم. البته من انصاری‌فرد را هم جا انداختم؛ او هم پخته‌تر و باکیفیت‌تر شده است. با وجود این خط حمله خوب من شانس بیشتری را نسبت به دوره‌های قبل برای صعود قائلم. 

با این تفاصیل مردم هم باید توقع صعود از تیم ملی داشته باشند؟
تاکید می‌کنم که نقطه‌قوت ایران در جام‌جهانی خط حمله است. خط جلوی زمین صرفا کارش گلزنی و ایجاد موقعیت نیست، بلکه خیلی مهم است که در کارهای دفاعی هم حضور موثر داشته باشند. وقتی خط دفاعی تیمی از جلو به‌راحتی شکسته نشود بخش عمده‌ای از پرسینگ را با موفقیت انجام داده‌اید. این خط جلوی فعلی تیم ملی این راندمان را دارد که خیلی به کمک تیم ملی در جام‌جهانی خواهد آمد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار