• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۲ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
بلوک تحت رهبری «بنیامین نتانیاهو» در انتخابات پارلمانی رژیم‌صهیونیستی پیروز شد

تل‌آویو در بن‌بست

براساس نتایج غیررسمی پس از شمارش 97 درصد آرا، حامیان نتانیاهو 65 کرسی از پارلمان 120 عضوی رژیم‌صهیونیستی را به‌دست آورده‌اند.

تل‌آویو در بن‌بست

سیدمهدی طالبی، خبرنگار:بلوک راستگرایان به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسبق رژیم‌صهیونیستی موفق شد در انتخابات پارلمانی این رژیم به پیروزی برسد. این انتخابات روز سه‌شنبه (1 نوامبر/10 آبان) برگزار شده بود. 
براساس نتایج غیررسمی پس از شمارش 97 درصد آرا، حامیان نتانیاهو 65 کرسی از پارلمان 120 عضوی رژیم‌صهیونیستی را به‌دست آورده‌اند. این تعداد بالاتر از حد نصاب 61 کرسی برای تشکیل دولت است. این درحالی است که احزاب حاضر در دولت پیشین تنها قادر به کسب 50 کرسی شده‌اند. 5 کرسی نیز دراختیار حزب عربی «فهرست مشترک» قرار دارد که قائل به حضور در ائتلاف‌های دولتی نیست. 
نتایج آرا هرچند تا شب گذشته اعلام شده است اما نتیجه رسمی انتخابات هفته آینده منتشر می‌شود. بعد از این مرحله اسحاق هرتزوک رئیس رژیم‌صهیونیستی بایستی رهبر جناح پیروز انتخابات را مامور تشکیل دولت کند. 

احزاب
رقابت در انتخابات اخیر همانند انتخابات 2021 میان بنیامین نتانیاهو و یائیر لاپید بود. نتانیاهو بلوک راستگرایان را رهبری می‌کند و یائیر لاپید نیز بلوکی را هدایت می‌کند که عامل اتحادبخش آن نه ایدئولوژی بلکه ضدیت با نتانیاهو است. 
این ائتلاف در دور پیشین موفق شد نتانیاهو را به‌شکلی خفیف شکست دهد. با این‌حال یائیر لاپید علی‌رغم داشتن کرسی‌های بالاتر نسبت به دیگر احزاب حاضر در بلوک ضد نتانیاهو، برای جذب نفتالی بنت رهبر حزب راست‌گرای یامینا، وی را به‌عنوان رهبر بلوک به‌رسمیت شناخت. 
بنت با خارج کردن 7 کرسی خود از بلوک نتانیاهو و پیوستن به جریان رقیب عملا نقش «مهره شاه بخش» را ایفا کرد. از این‌رو بود که لاپید با وجود 17 کرسی دست از نخست‌وزیری به نفع او کشید. 
در دوره جدید اما شکست نفتالی بنت در حوزه سیاسی و کناره‌گیری‌اش از نخست‌وزیری و سپس کناره‌گیری‌اش از سیاست، باعث شد تا حزب وی نیز دچار انزوا شود. 
در کنار حذف یک جریان راست‌گرای افراطی ضد نتانیاهو در پارلمان، در جریان انتخابات حزب دیگری نیز از بلوک ضد نتانیاهو به‌دلیل نرسیدن به حد نصاب لازم از ورود به پارلمان بازماند. براساس قوانین انتخاباتی هرحزب برای ورود به پارلمان باید 3.25 درصد از آرا را کسب کند. در این دوره حزب مشهور مرتص از کسب حد نصاب بازماند. این حزب در دور پیشین 4.59 درصد از آرا را به‌دست آورده و 6 کرسی در پارلمان در دست داشت. 
کاسته شدن 7 کرسی حزب یامینا به رهبری بنت و 6 کرسی حزب مرتص به رهبری نیتزان هروویتز عامل بزرگی در شکست مخالفان نتانیاهو است. 
در دوره اخیر انتخابات حدود 40 فهرست انتخاباتی حضور داشتند که از این میان تنها 10حزب موفق شدند وارد پارلمان شوند. در دور پیشین تعداد احزاب به 13 مورد می‌رسید. 

بازگشت به کوچه بن‌بست
نتانیاهو پس از یک سال‌وچهار ماه بار دیگر در آستانه بازگشت به ساختمان نخست‌وزیری قرار دارد. او پیشتر از سال 2009 تا 2021 به مدت 12 سال نخست‌وزیر بود. نتانیاهو از سال 1997 تا 1999 نیز به مدت سه سال نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بوده است. به این ترتیب او با پیشی‌گرفتن از دیوید بن‌گورین موسس رژیم‌صهیونیستی که 14 سال سابقه نخست‌وزیری دارد، طولانی‌ترین مدت زمان حضور در نخست‌وزیری را دراختیار گرفته است. 
این سیاستمدار 73 ساله که هم‌اکنون با 3 پرونده باز فساد اقتصادی روبه‌روست، به مدت دو دهه فضای سیاسی رژیم‌صهیونیستی را دستخوش تغییرات و آسیب‌هایی کرده که موجب شده سطح منازعات سیاسی در این رژیم به‌شدت نزول کند. او برای تمدید حضورش در قدرت و استفاده از آن بر علیه دستگاه قضائی کوشیده در سال‌های اخیر به تقویت احزاب راست افراطی بپردازد آن‌هم در شرایطی که از عملکرد مخرب این جریانات آگاه بوده است. 
به این ترتیب نتانیاهو ضمن جلوگیری از ورود سیاستمداران حرفه‌ای جدید به ساختار سیاسی رژیم، عملا آنها را با افرادی بی‌تجربه و متعصب جایگزین کرده است. 

نتایج انتخابات و رابطه با آمریکا 
بنیامین نتانیاهو با سخنرانی سال 2015 خود در کنگره بر علیه اقدام دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران، وارد چالشی جدی با دموکرات‌ها شد. او این سخنرانی را بدون اطلاع کاخ سفید ترتیب داده بود. پس از آن نیز نتانیاهو به حمایت از ترامپ و جمهوری‌خواهان پرداخت و در سال 2018 موفق شد دولت آمریکا را مجاب به خروج از توافق هسته‌ای کند. 
از این‌رو بود که پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا پیش‌بینی می‌شد در صورت ادامه حضور نتانیاهو در راس دولت رژیم‌صهیونیستی روابط واشنگتن و تل‌آویو با تلاطم روبه‌رو شود. 
تیرگی روابط بایدن ریشه در همان سخنرانی سال 2015 در کنگره دارد زیرا در آن دوره، بایدن معاون رئیس‌جمهور بود. با این‌وجود تنها اندکی پس از ورود بایدن به کاخ سفید، نتانیاهو نیز از نخست‌وزیری خداحافظی کرد. 
حالا اما وضعیت متفاوت است و دوره زمانی ریاست‌جمهوری بایدن و نخست‌وزیری نتانیاهو می‌تواند در وضعیتی میانه دست‌کم دو سال طول بکشد. در این شرایط نتانیاهو باید همزمان با تلاش برای تشکیل دولت، نیم‌نگاهی نیز به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا داشته باشد تا درصورت پیروزی جمهوری‌خواهان اندکی از زهر همزمانی ریاستش بر دولت با حضور بایدن در کاخ سفید کاسته شود. 
از نگاه دموکرات‌ها نتانیاهو با دخالت در امور کلان سیاسی در آمریکا گناهی بزرگ مرتکب شده است. از سوی دیگر دموکرات‌ها از ظرفیت بالایی برای اثرگذاری بر وضعیت رژیم‌صهیونیستی نسبت به جمهوری‌خواهان برخوردارند. 
یهودیان آمریکا به‌طور سنتی مدافع دموکرات‌ها بوده و مشارکت بالایی در این حزب دارند. این درحالی است که رابطه جمهوری‌خواهان با صهیونیست‌ها ریشه در اوانجلیست‌های طرفدار این حزب دارد که خواهان حفظ دولت یهودی فلسطین اشغالی هستند. این موضوع نشان می‌دهد اگر یهودیان به‌صورت مستقیم بر حزب دموکرات نفوذ دارند، نفوذشان بر حزب جمهوری‌خواه با واسطه است. درحال‌حاضر افرادی مانند آنتونی بلینکن وزیر خارجه، جیک سولیوان مشاور امنیت ملی، جانت یلن وزیر خزانه‌داری، الخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی، مریک گارلند دادستان کل ایالات‌متحده، ایوریل هینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا و ران کلاین رئیس کارکنان کاخ سفید از یهودیانی هستند که مناصب عالی دولت بایدن را دردست دارند. این افراد علی‌رغم یهودی بودن و گرایشات صهیونیستی به‌شدت مخالف نتانیاهو و راست‌گرایان افراطی حامی او هستند؛ موضوعی که باعث می‌شود نخست‌وزیر بالقوه رژیم‌صهیونیستی حتی درمیان یهودیان آمریکا جایگاهی سست داشته باشد. در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، 77 درصد از رای‌دهندگان یهودی به بایدن رای دادند درحالی‌که ترامپ به‌عنوان فرد مطلوب نتانیاهو تنها 23 درصد رای یهودیان را کسب کرد. 

 احساس ترس و روی کارآمدن راست‌های افراطی
رژیم‌صهیونیستی در ماه‌های اخیر با عقب‌نشینی در جریان مذاکرات ترسیم خطوط دریایی با لبنان، شکست سختی را تجربه کرد. در این مذاکرات لبنان با پشتوانه سلاح مقاومت این کشور موفق شد به 75 درصد از ذخایر مورد منازعه با رژیم‌صهیونیستی دست یابد. آنچه تل‌آویو را مجبور به پذیرش حقوق بیروت کرد تهدید نیروهای مقاومت لبنان به حمله نظامی به رژیم‌صهیونیستی بود. 
علی‌رغم آشکار بودن نتایج توافق بر سر خطوط دریایی، یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی تلاش کرد آن را به‌عنوان یک موفقیت در انتخابات ارائه کند. درمقابل نتانیاهو نیز با توصیف این توافق به‌عنوان تسلیم شدن لاپید دربرابر دشمن کوشید از آن بهره گیرد. در این‌میان به‌نظر می‌رسد جبهه داخلی رژیم‌صهیونیستی با توجه به زمینه احساس خطر امنیتی، این توافقنامه را براساس تعبیر نتانیاهو، شکست تلقی کرده است. 
شکست در مذاکرات دریایی در کنار عملیات‌های مداوم مقاومت در کرانه باختری عواملی هستند که موجب شدند تا احزاب راست‌گرای افراطی در تعداد بالا وارد پارلمان رژیم‌صهیونیستی شوند. 

آینده فلسطین اشغالی با راستگرایان افراطی
حضور راست‌گرایان در پارلمان و برنامه‌هایشان برای اخراج اعراب و الحاق کرانه باختری نمی‌تواند درمیان فلسطینیان بدون واکنش باقی بماند. اقدامات و حتی مواضع نتانیاهو در این‌باره پیش‌تر موجب خشم فلسطینیان شده و منطقه را دستخوش التهابات کرده است. بازگشت بی‌ثبات‌کنندگان پیشین به دولت تنها بر شدت تنش‌ها خواهد افزود. 
در سال جاری میلادی در عملیات‌های مقاومتی تاکنون 27 صهیونیست کشته شده‌اند. صهیونیست‌ها به همین دلیل تدابیر امنیتی خود را به‌شدت گسترش داده و به موازات آن عملیات‌های زیادی را برای ازبین بردن و ضربه به گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی تدارک دیدند. با وجود ضربات جدی به گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی و به‌شهادت رساندن برخی از فرماندهان آنان پیش‌بینی می‌شد شدت عملیات‌های مقاومتی فروکش کند اما ادامه یافتن و شدت بخشیده شدن به این حرکت‌ها نشان داد عملیات‌ها صرفا ریشه در گروه‌های شبه‌نظامی خاص ندارد بلکه این حرکت تبدیل به جنبش شده است. شکل‌گیری این جنبش یکی از دلایلی است که موجب گسترش گروه‌های شبه‌نظامی در میان فلسطینیان شده است به‌گونه‌ای که این گروه‌ها تعداد زیادی از افراد جذب شده را مورد آموزش نظامی قرار داده و از میان این افراد فرماندهان محلی هوشمندی نیز برخاسته‌اند. مقامات صهیونیستی که پیشتر نگران شکل‌گیری انتفاضه بودند امروز معتقدند انتفاضه سوم عملا از مدتی پیش آغاز شده است. 


 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار