• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۲ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هدف بعدی ستاره ایرانی رسیدن به رکورد جذاب ژاردل است؟

طارمی درخشان‌تر از اسطوره‌ها

رقم زدن همان اتفاقات همیشگی، یکی از بهترین کلماتی است که می‌توان برای وصف مهاجم اسبق پرسپولیس تهران، الغرافه‌قطر و ریوآوه پرتغال به‌کار برد. شماره 9 پورتو همچون 4 دیدار گذشته شاگردان سرجیو کونسیسائو در لیگ قهرمانان اروپا برابر اتلتیکو‌مادرید نیز درخشید تا اسم یان اوبلاک در کنار وویچک شزنی، ادوارد مندی، آلیسون بکر، لوکاس هرادکی و سیمون مینیوله در لیست قربانیان طارمی در ادوار مختلف این تورنمنت قرار گیرد و ارمغان این مهاجم در مرحله گروهی فصل 2023-2022 لیگ قهرمانان اروپا به 5 گل برسد که شاید براساس آمارها رکوردی منحصربه‌فرد نباشد.

طارمی درخشان‌تر از اسطوره‌ها

امید نظری گوهر، خبرنگار:رقم زدن همان اتفاقات همیشگی، یکی از بهترین کلماتی است که می‌توان برای وصف مهاجم اسبق پرسپولیس تهران، الغرافه‌قطر و ریوآوه پرتغال به‌کار برد. شماره 9 پورتو همچون 4 دیدار گذشته شاگردان سرجیو کونسیسائو در لیگ قهرمانان اروپا برابر اتلتیکو‌مادرید نیز درخشید تا اسم یان اوبلاک در کنار وویچک شزنی، ادوارد مندی، آلیسون بکر، لوکاس هرادکی و سیمون مینیوله در لیست قربانیان طارمی در ادوار مختلف این تورنمنت قرار گیرد و ارمغان این مهاجم در مرحله گروهی فصل 2023-2022 لیگ قهرمانان اروپا به 5 گل برسد که شاید براساس آمارها رکوردی منحصربه‌فرد نباشد، اما بدون شک حک شدن اسم طارمی در کنار مهاجمان برتر قرن بیست‌و‌یکم آبی‌و‌سفیدها ارزش و شایستگی ستاره ایرانی را اثبات خواهد کرد. 

برتر به لطف گل‌زده در مرحله یک‌هشتم
موسی مارگا، بازیکن اهل کشور مالی را باید یکی از تاثیرگذارترین مهاجمان سال‌های اخیر پورتو دانست. بازیکن فعلی الهلال‌عربستان پیش از این در 3 دوره لیگ قهرمانان اروپا با لباس تیم آبی‌و‌سفید کشور پرتغال گام در مستطیل سبز گذاشت که حاصل آن ثبت آمار 8 گل زده بود. درخشان‌ترین روزهای شماره 11 اسبق پورتو در بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره اروپا در فصل 2019-2018 به نمایش گذاشته شد تا ارمغان این مهاجم تنومند در مرحله گروهی 2بار فتح دروازه گالاتاسرای ترکیه و لوکوموتیو مسکو و یک‌بار گشودن دروازه شالکه آلمان باشد. همچنین مهاجم 183 سانتی‌متری در دیدار برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی با گشودن دروازه سنگربان آ.‌اس رم، روبین اولسن نقش بی‌بدیلی در صعود شاگردان کونسیسائو به جمع 8 تیم نهایی لیگ قهرمانان اروپا داشت.
 
تکرار رکورد ابوبکر توسط طارمی
ویسنت ابوبکر دیگر مهاجم زهردار سالیان گذشته پورتو است که در 4 دوره لیگ قهرمانان با پیراهن این باشگاه پرافتخار 17‌بار قدم در میدان نبرد گذاشت که فصل 2018-2017 اوج هنرنمایی‌های مهاجم فعلی النصر‌عربستان بود. کاپیتان تیم کامرون در این دوره مسابقات 4 مرتبه با ضربات هولناکش سنگربان موناکو، دیگو بنالیو را تسلیم کرد و در دیدار دور رفت برابر لایپزیگ توانست گل نخست شاگردان کونسیسائو را وارد دروازه پیتر گولاچی کند تا دستاوردش در پایان مرحله گروهی روی 5 گل زده متوقف شود. او همچنین در فصل 2016-2015 و 2015-‌2014 توانسته بود زیر نظر خوان لوپتگی مجموعا 6 گل وارد دروازه حریفان کند. 
آمار مهاجم اسبق ضعیف‌تر از طارمی
بدون شک برای معرفی مهاجمان زهردار سالیان گذشته پورتو ابدا نباید به‌راحتی از کنار اسم آندره سیلوا عبور کرد. مهاجم 185 سانتی‌متری در فصل 2017-2016 لیگ قهرمانان اروپا برای این باشگاه پرتغالی به میدان رفت که حاصل آن 2‌بار گشودن دروازه کلوپ بروخه بود. وی همچنین در دیدار ششم مرحله گروهی توانست با 2‌بار به زانو درآوردن سنگربان لسترسیتی توانایی‌هایش را در مقابل چشمان نزدیک به 40 هزار تماشاگر به نمایش بگذارد. البته این مهاجم نتوانست در ترکیب شاگردان نونو اسپریتو برابر یوونتوس گره‌ای از کار پورتو بگشاید تا پای جواز صعود به مرحله یکم مهر ایتالیایی بخورد. 

ستاره کلمبیایی برابر با مهاجم بوشهری
آقای گل 3 دوره لیگ برتر پرتغال، جکسون مارتینز که در دسامبر 2020 (‌آذر 1399) کفش‌هایش را آویخت، زیر نظر مربیانی همچون ویتور پریرا، پائولو فونسکا و خوان لوپتگی موفق شد در لیگ قهرمانان اروپا نیز لحظات خوشایندی را پدید آورد. 7 گل از 12 گل این مهاجم کلمبیایی در دوره 2015-2014 وارد دروازه حریفان شد. مارتینز در رقابت‌های مرحله گروهی توانست بعد از 2 بار گلزنی مقابل باته بوریسوف و شاختار دونسک و یک مرتبه فرو ریختن دروازه اتلتیکو بیلبائو تحت هدایت ارنستو والورده با 5 گل زده گام در مرحله یک‌هشتم نهایی بگذارد که البته گلزنی او در دیدار رفت و برگشت مقابل بایرن‌مونیخ نتوانست به زهر بازیکنانی مثل روبرت لواندوفسکی، توماس مولر، ژاوی آلونسو، تیاگو آلکانتارا و ژروم بواتنگ بچربد تا شاگردان پپ گواردیولا راهی نیمه‌نهایی این دوره از مسابقات شوند. 
همچنین در این دوره از مسابقات یاسین براهیمی به لطف 3 و یک گلی که در مرحله گروهی وارد دروازه باته بورسیف و اتلتیکو‌ بیلبائو کرد و یک‌بار موفقیت برابر بازل سوئیس در جنگ تیم‌ها برای صعود به یک‌چهارم نـــهایــی از بــــازیـــکنان تاثیرگذار پورتو بود. 
4 گل زده دستاورد مهاجم غول‌پیکر
هالک برزیلی دیگر مهاجم درخشان یک دهه اخیر پورتو است که در لباس این تیم عنوان آقای گلی فصل 2011-2010 لیگ برتر فوتبال پرتغال را به دست آورد. البته این تنها ارمغان ستاره بزرگ‌جثه در جمع آبی‌و‌سفیدها نبود و او در فصل 2012-2011 لیگ قهرمانان اروپا در روزهایی که هدایت پورتو را ویتور پریرا برعهده داشت با 2‌بار فرو ریختن دروازه شاختار دونسک و آپوئل نیکوزیا قبرس توانست مرحله گروهی را با 4 گل زده به پایان برساند که البته برای صعود تیم پرتغالی به مرحله یک‌هشتم کافی نبود و این تیم با تکیه به جایگاه سوم راهی لیگ اروپا شد. 

درخششی که در لیگ قهرمانان رقم نخورد
اکثرا فوتبالدوستان رادامل فالکائو را با گل‌هایش در پیراهن اتلتیکو‌مادرید، مدت حضورش در منچستر‌یونایتد و درخشش در لیگ اروپا با پیراهن پورتو می‌شناسند، اما مهاجم کلمبیایی در فصل 2010-2009 لیگ قهرمانان اروپا با تشخیص ژزوالدو فریرا گام در بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی اروپا گذاشت تا در مرحله گروهی این رقابت با 2‌بار گشودن دروازه اتلتیکو‌مادرید و یک‌مرتبه فتح سنگر آپوئل نیکوزیا آماری مشابه با دیگر مهاجم پورتو یعنی هالک داشته باشد، البته فالکائو در مرحله یک‌هشتم با گلزنی برابر آرسنال تحت هدایت آرسن ونگر از مهاجم برزیلی سبقت گرفت. 

زهردار در مرحله حذفی 
کاپیتان 39‌ساله تیم اتلتیکو سارمینتو آرژانتین، لیساندرو لوپز که این روزها با حضور در سطح نخست باشگاهی آرژانتین تا حدود زیادی اسمش به دست فراموشی سپرده شده است در روزهایی که زیر نظر سرمربیانی مثل کو آدریانسه و ژزوالدو فریرا پیراهن پورتو را بر تن داشت همواره در نقش مهاجمی زهردار ظاهر می‌شد که نمونه آن را می‌توان در فصل 2009-2008 لیگ قهرمانان اروپا جست‌وجو کرد. لوپز در مرحله گروهی این دوره از مسابقات با 3 بار فتح دروازه فنرباغچه تحت هدایت لوئیس آراگونس و یک‌بار گلزنی مقابل آرسنال مرحله گروهی را با 4 گل زده به پایان رساند. البته اوج شاهکار مهاجم آرژانتینی در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر اتلتیکو‌مادرید رقم خورد تا این مهاجم با 2 گلی که وارد دروازه لئو فرانکو کرد راه هم‌تیمی‌هایش را برای حضور تدافعی در دیدار برگشت و صعود به جمع 8 تیم نهایی هموار کند. 

برابر با طارمی به لطف دیدارهای حذفی
 بدون شک مهم‌ترین افتخار تاریخ مدت فعالیت باشگاه پورتو را باید 2 قهرمانی آنها در لیگ قهرمانان اروپا (‌مسابقات باشگاه‌های برتر اروپا) دانست که توسط ژوزه مورینیو و آرتور ژورژه رقم خورد. طبق شواهد فارغ از دفاع پولادین پورتو تحت هدایت آقای خاص یکی از مهم‌ترین بازیکنانی که باعث قهرمانی این تیم پرتغالی در فصل 2004-2003 بود شخصی نیست به‌جز بنی مک‌کارتی که در مرحله گروهی با گشودن دروازه پارتیزان بلگراد و مارسی فرانسه دستاوردش چندان با دیگر مهاجم این تیم، دیرلی متمایز نبود اما درخشش برابر منچستریونایتد در مرحله یک‌هشتم نهایی و 2 مرتبه فرو ریختن دروازه تیم هاروارد باعث شد در دوازدهمین دوره این مسابقات عملکرد هجومی مهاجم اهل آفریقای‌جنوبی چشم‌پسندتر از دیگر مهره‌های باشگاه پرتغالی باشد. 

مهاجمینی زهردار در دهه آخر قرن بیستم
این باشگاه پرتغالی پیش از این در قرن بیستم از حضور مهاجمین گلزنی مثل ماریو ژاردل و زلاتکو زاهوویچ سود می‌برد. ژاردل در مرحله گروهی فصل 2000-1999 توانست برابر رئال‌مادرید تحت هدایت جان توشاک 3 گل به ثمر رساند، همچنین ارمغان این مهاجم در این مرحله برابر المپیاکوس و مولده نروژ یک گل بود. بازیکن برزیلی در دور بعدی مسابقات توانست بیش از گذشته زهرش را با یک‌بار فرو ریختن دروازه اسپارتاپراگ و 2‌گل برابر بایرن‌مونیخ و بارسلونا تحت هدایت اوتمار هیتسفیلد و لوئیس فان‌خال به فوتبالدوستان اثبات کند. زاهوویچ نیز در مرحله گروهی فصل 1999-1998 با 3 بار فرو ریختن سنگر دروازه‌بان اسبق آژاکس ادوین فن‌درسار و به ترتیب وارد کردن 2 و یک توپ به دروازه المپیاکوس یونان و دیناموزاگرب کرواسی زیر نظر فرناندو سانتوس بسیار درخشید. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار