• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۱ - ۰۴:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
با توجه به رشد بیش از 9 درصدی بازار نانوفناوری، انتظار می‌رود بازار این فناوری تا سال 2026 با رشد چشمگیری روبه‌رو خواهد شد

بازار 71 میلیارد دلاری پیش‌روی نانوفناوری

در اواخر سال 2019 بود که عفونت ویروسی کرونا در جهان منتشر شد و طی چند ماه به صورت همه‌گیری درآمد. شیوع این بیماری در مارس 2020 به صورت همه‌گیری درآمد. از آن زمان بود که دنیا علاوه ‌بر اینکه باید با چالشی به نام کووید-19 مقابله می‌کرد، با معضلی جدی در نوسانات اقتصادی جهان هم روبه‌رو شد.

بازار   71 میلیارد دلاری پیش‌روی نانوفناوری

ندا اظهری، مترجم:در اواخر سال 2019 بود که عفونت ویروسی کرونا در جهان منتشر شد و طی چند ماه به صورت همه‌گیری درآمد. شیوع این بیماری در مارس 2020 به صورت همه‌گیری درآمد. از آن زمان بود که دنیا علاوه ‌بر اینکه باید با چالشی به نام کووید-19 مقابله می‌کرد، با معضلی جدی در نوسانات اقتصادی جهان هم روبه‌رو شد. کروناویروس انسانی در میان 10 ویروس مرگبار جهان قرار گرفته و با توجه به اینکه ویروس SARS-COV-2 بیش از 10 درصد از کل میزان مرگ‌ومیرها را به خود اختصاص داده است، دانشمندان در دوران کرونا به هر روشی برای اثربخشی در تشخیص و درمان کرونا استفاده و تلاش کردند از جدیدترین شیوه‌های علمی برای کاهش ابتلا در جهان و کاهش عوارض این بیماری ویروسی بهره‌برداری کنند. یکی از این شیوه‌های جدید، استفاده از فناوری‌های مبتنی ‌بر فناوری نانو بوده است. شواهد به دست آمده از این برهه حساس نشان می‌دهد که تحقیق و توسعه مبتنی ‌بر فناوری نانو در حال حاضر اثرات موثری در پایان دادن به کووید-19 داشته است و همین امر باعث شده برخلاف تاثیر منفی کرونا بر بسیاری از جنبه‌های اقتصادی در دنیا، فناوری نانو جزء معدود بخش‌هایی بوده که نه‌تنها دچار افول در دوران همه‌گیری نشد بلکه این ویروس باعث رونق بازارهای جهانی فناوری نانو شده است. 
روش‌های تشخیصی وابسته به نانو با تراشه‌های حسگر زیستی نانوسیم، مشتقات گرافن و دیگر انواع نانوساختارها جزء فناوری‌هایی هستند که در دوران کرونا توسعه پیدا کردند و به کمک دانشمندان آمدند. سیستم‌های مبتنی ‌بر نانو برای جلوگیری از فعالیت عوامل بیماری‌زا و به حداقل رساندن مقاومت‌های دارویی به کار می‌آیند. دانشمندان می‌توانند از نانولوله‌های کربنی که ویژگی جدید حامل‌های دارویی را از خود بروز داده و افزایش انتشار دارو به سمت سلول‌های هدف را در درمان سرطان انجام می‌دهند، به‌عنوان درمان‌های جایگزین در درمان ویروسSARS-COV-2 استفاده کنند. در اوج همه‌گیری کرونا، بسیاری از شرکت‌های تولید و پژوهش دارویی به استفاده از فناوری نانو در تولید واکسن و دارو روی آوردند. در سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوران کرونا تحقیق و پژوهش روی نانوذرات به‌طور قابل توجهی دنبال و از آن به‌عنوان یک عامل ضدویروس کرونا، حامل‌های دارویی یا عامل کمکی استفاده شد. محققان همچنین از عناصر شیمیایی زیستی در مقیاس نانو به‌عنوان گزینه مناسبی برای پایان دادن به مقابله با این بیماری همه‌گیر استفاده می‌کنند که بسیار هم امیدوارکننده عمل کرده است.

  مدیریت کرونایی مبتنی ‌بر نانوساختارها
به گزارش dovepress، مواد نانوساختار نوعی از مواد با حداقل یک بعد نانومتریک (معمولا کمتر از 100 نانومتر) است. ویژگی‌های فیزیک و شیمیایی آن مانند واکنش‌های شیمیایی، زیست‌پذیر بودن و سمیت کاهش‌یافته در این نانوساختارها باعث جذب دانشمندان در بسیاری از حوزه‌های نانویی شده است. پزشکی یکی از حوزه‌های جذابی است که محققان در آن از نانوساختارها و به‌طورکلی فناوری نانو بهره گرفته‌اند. این نانوساختارها قادرند داروهای به کار رفته را در سیستم چرخشی هدفمند تثبیت و کنترل کرده و تزریق دارو را به‌طور پایدار انجام دهد که همه آنها در نهایت مزایای درمانی را افزایش می‌دهد. تمام این موارد به مقابله با همه‌گیری کرونا در چند سال اخیر کمک کرده است. 
اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چرا نانوساختارها می‌توانند به مدیریت کووید-19 کمک کنند. با تداوم کرونا و بروز بحران وخیم جهانی، نیازهای متعددی در زمینه تشخیص، درمان، واکسیناسیون و جلوگیری از انتشار ویروس و مدیریت بحران مرگ‌ومیرهای جهانی مطرح شده بود که استراتژی‌های نانوفناورانه در چنین بحرانی توانست امید تازه‌ای در دل دانشمندان روشن کند و به‌طور کلی با ایجاد بازار مناسب برای فناوری‌ها و تجهیزات نانو، رونق این بازار را در سطح جهانی به دنبال داشت.

 پیش‌بینی رشد 9 درصدی فناوری نانو تا 2026
فناوری نانو در حال حاضر با مجموعه‌ای از چالش‌ها و فرصت‌ها مواجه است و با توجه به اینکه دنیا همچنان هم با این بحران بهداشت عمومی دست به گریبان است، برنامه‌های کاربردی مراقبت‌های بهداشتی فناوری نانو با تمرکز بر مداخله نانو در زمینه طراحی راه‌های موثر برای شناسایی، تشخیص، درمان و حذف شیوع عفونت‌های کووید-19 در کانون توجه قرار گرفته‌اند. نقش آنها به‌عنوان نانوحامل‌ها، پتانسیل طراحی استراتژی‌های ایمن‌سازی بدون خطر را دارد. در میانه بحران کرونا، بازار جهانی فناوری نانو در سال 2020 چیزی حدود 42 میلیارد و 200 میلیون دلار تخمین زده شده بود و پیش‌بینی‌ها و چشم‌اندازهای صورت گرفته نشان می‌دهد که بازار نانوفناوری تا سال 2026 قرار است به 71 میلیارد دلار برسد که تحلیل‌ها بیانگر آن است که این بازار تا چهار سال آینده با رشد 9.2 درصدی روبه‌رو خواهد شد. با توجه به اینکه بازار جهانی نانوفناوری در سال 2021 به حدود 85 میلیارد و 390 میلیون دلار رسید، پیش‌بینی می‌شود حجم این بازار با رشد 14.5 درصدی تا سال 2030 به رقم 288 میلیارد دلار و 71 میلیون دلار برسد. 
نانوکامپوزیت‌ها یکی از بخش‌های مهم نانوفناوری است که انتظار می‌رود بازار آن در سطح جهانی به 35 میلیارد و 400 میلیون دلار برسد. بعد از تجزیه و تحلیل اثرات تجاری همه‌گیری و ایجاد بحران‌های اقتصادی، رشد نانومواد دوباره رخ داده و از قرار معلوم قرار است طی چهار سال آینده به رشد 10 درصدی برسد. سیستم‌های الکترونیک نیز یکی از سریع‌ترین رشدها را در بازار نانوکامپوزیت‌ها به خود اختصاص داده که باعث افزایش سود در بازار می‌شوند. نیمه‌رساناها نیز از جمله فناوری‌های نانو به شمار می‌رود که از ویژگی‌های رسانای الکتریکی نانوکامپوزیت‌های پلیمری بهره‌مند می‌شوند. نانوکامپوزیت‌های الکترونیکی و الکتریکی نیز بازارهای مختلفی را شامل ساخت‌وساز، خودرو، ‌آی‌تی، انرژی و بسته‌بندی به خود اختصاص می‌دهند و هرکدام از آنها کاربردهای بالقوه و تجاری خاص خود را دارند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، نانومواد نقش مهمی در حوزه‌های پزشکی ایفا می‌کنند و راه‌حل‌هایی را برای پیشگیری، تشخیص و درمان موضعیت‌های پزشکی مختلف ارائه می‌کند.

بازار 13 میلیارد دلاری در دستان آمریکا
با توجه به اینکه آمریکا بزرگ‌ترین بازار اقتصادی جهان را در اختیار دارد، بازار نانوفناوری در آمریکا در سال 2021 به رقمی بالغ بر 13 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید. این در حالی است که چین به‌عنوان دومین اقتصاد برتر جهان پس از آمریکا، با جدیت بازار آمریکا را تعقیب می‌کند و انتظار می‌رود بازار نانوفناوری در چین تا سال 2026 به پنج میلیارد و 100 میلیون دلار برسد که با رشد بیش از 11 درصدی نسبت به سال‌های پیش مواجه بوده است. با در نظر گرفتن وضعیت نانوفناوری در بازارهای جهانی، باید گفت ژاپن و کانادا که یکی از ارزشمندترین بازارهای جعرافیایی دنیا را در اختیار دارند، طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود بازار این دو کشور به ترتیب 8.1 و 9.4 درصد درصد رشد داشته باشد. در این میان، آلمان به‌عنوان یکی از کشورهای اروپایی، با رشد 8.2 درصدی در بازار نانوفناوری در دوران کرونا روبه‌رو بوده است. 

کرونا، دشمنی که سبب خیر شد!
به گزارش precedenceresearch، فناوری نانو در دنیا از زمانی که ظهور کرد، با رشد سریعی پیشرفت کرده است. این فناوری شامل طراحی ساختارهای پیچیده از مولکولی گرفته تا اتمی به‌منظور افزایش کیفیت و عملکرد بالای محصولات به‌رغم قیمت کمتر می‌شود. فناوری نانو به‌عنوان یک فناوری تحول‌آفرین در صنایع مختلفی به‌ویژه دارویی، حمل‌ونقل، کشاورزی، ارتباطات، تولیدی و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. پذیرش رو به رشد نانومواد در کاربردهای نهایی مختلف مانند صنایع هوافضا، بهداشت و درمان، الکترونیک و صنایع نساجی باعث رشد بازارهای جهانی این فناوری در دوران همه‌گیری کرونا شده است. شیوع همه‌گیری کرونا در سال 2020 با افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای افزایش کاربردهای بالقوه فناوری نانو در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری کووید-19 همراه بوده است. همچنین نانوفناوری به‌طور گسترده‌ای در مصارف دارویی و بهداشت و سلامت مانند کاربرد در تصویربرداری، ایمپلنت‌های پزشکی، نوردرمانی و استفاده‌های زیست پزشکی به کار می‌روند که از خاصیت ضدمیکروبی، ضدسرطان و آنتی‌اکسیدان برخوردارند. با گسترش همه‌گیری کرونا در سال‌های اخیر، تقاضا برای نانومواد به کار رفته در صنایع الکترونیک به دلیل افزایش استفاده از نقاط کوآنتومی و نانوسیم‌ها در بخش نانوالکترونیک به‌طور قابل توجهی رشد داشته است و انتظار می‌رود تقاضای فزاینده‌ای برای محصولات الکترونیکی با فناوری پیشرفته در سراسر جهان باعث رشد بازار جهانی فناور نانو شود. 

بازار ابزارهای نانویی و برآورد رشد 7 درصدی
پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در بخش بازارهای جهانی ابزارهای نانویی، آمریکا، کانادا، ژاپن، چین و اروپا با رشد 7.7درصدی تا سال 2026 روبه‌رو خواهند شد. این بازارهای منطقه‌ای که در مجموع ابعاد بازار چهار میلیارد و 100 میلیون دلاری را در سال 2020 تشکیل می‌دادند، تا چهار سال آینده به 6 میلیارد و 600 میلیون دلار خواهند رسید. چین سریع‌ترین رشد بازار ابزارهای نانویی را در میان بازارهای منطقه‌ای دراختیار دارد و کشورهای استرالیا، هند و کره‌جنوبی نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و به‌طور کلی، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که بازار ابزارهای نانویی در منطقه آسیا- اقیانوسیه تا سال 2026 به یک میلیارد دلار برسد. 

60 درصد بازار نانو دراختیار نانوکامپوزیت‌ها 
حوزه نانوکامپوزیت‌ها که یکی از بخش‌های مهم فناوری نانو به شمار می‌رود، بیش از 62 درصد سهم بازار این فناوری را به خود اختصاص داده و در سال 2021 بر بازار جهانی نانوفناوری تسلط یافت. پیشرفت‌های روزافزون این فناوری و پذیرش نانوکامپوزیت‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی سهم قابل توجهی در تسلط بر این بخش دارد. در بازار جهانی، ویژگی‌های مختلف نانوکامپوزیت‌ها مانند افزایش استحکام کششی، بهبود ویژگی مغناطیسی، مقاومت در برابر خوردگی، افزایش خاصیت رسانایی الکتریسیته و توان حرارتی باعث پذیرش هرچه بیشتر نانوکامپوزیت‌ها در حوزه‌های الکترونیک شده است. رشد سریع تقاضا برای قطعات و قطعات الکترونیکی فشرده و مینیاتوری منجر به افزایش تقاضا برای نانوکامپوزیت‌ها شده است. در این میان، نانولوله‌ها از پرکاربردترین محصولات نانویی در دوران همه‌گیری عنوان شده است به‌طوری که این نانولوله‌های کربنی در مصارف مختلف پزشکی و دارویی کاربرد دارند و نیز از آنها می‌توان در واکسن‌ها، آنتی‌بادی‌ها، داروها و حسگرهای زیستی استفاده کرد. بسته به کاربرد نانوفناوری، بخش پزشکی بر بازار جهانی نانوفناوری تسلط داشته و سهم درآمدی 30 درصدی را در سال 2021 به دست آورد. افزایش پذیرش فناوری توسعه ربات‌های نانویی، تشخیص‌های نانویی، حسگرهای نانویی، ترمیم سلولی، تصویربرداری و رساندن دارو در افزایش این سهم درآمدی نقش به‌سزایی ایفا کرده است. 
حوزه آسیا و اقیانوسیه سهم بازار بیش از 35 درصدی را در سال 2021 به خود اختصاص داده است. این منطقه با توجه به اینکه بزرگ‌ترین جمعیت جهانی را در خود جای داده، بیشترین بازار تقاضای صنایع الکترونیک، تجهیزات پزشکی، پارچه و محصولات خودرویی را در اختیار دارد که نانومواد تا حد قابل توجهی در آن استفاده می‌شود. تقاضا برای نانومواد در چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن با توجه به صنایعی که در آنها وجود دارند، رشد قابل توجهی داشته است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار