• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۱ - ۰۴:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد واحد بوشهر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

از تولید خرما با کیفیت جهانی تا رسیدن میگوی بوشهر به بازارهای دنیا

رویکرد جدید دانشگاه بر حلقه‌ای مفقوده یعنی تمرکز برای پیدا کردن راهکارهای علمی و عملی حل مشکلات و مسائل موجود در استان‌ها و مناطق مختلف کشور تاکید دارد. در همین راستا برخی واحدهای دانشگاه آزاد مانند استان بوشهر، درکنار طرح‌های اجرایی، در حوزه بومی‌سازی دروس آموزشی و متناسب‌سازی سرفصل‌ها متناسب با نیاز استان توجه ویژه کرده و توانسته گام‌های خوبی را در این راستا بردارد.

از تولید خرما با کیفیت جهانی تا رسیدن میگوی بوشهر به بازارهای دنیا

راضیه فلاح، خبرنگار:رویکرد جدید دانشگاه بر حلقه‌ای مفقوده یعنی تمرکز برای پیدا کردن راهکارهای علمی و عملی حل مشکلات و مسائل موجود در استان‌ها و مناطق مختلف کشور تاکید دارد. در همین راستا برخی واحدهای دانشگاه آزاد مانند استان بوشهر، درکنار طرح‌های اجرایی، در حوزه بومی‌سازی دروس آموزشی و متناسب‌سازی سرفصل‌ها متناسب با نیاز استان توجه ویژه کرده و توانسته گام‌های خوبی را در این راستا بردارد. ظرفیت‌های استان در حوزه خرما، شیلات و گردشگری به‌عنوان سه‌رکن معرفی استان بوشهر، از سوی این واحد دانشگاهی مورد رصد قرار گرفته و در راستای شناسایی و تقویت این سه‌حوزه، برنامه‌ریزی مدونی صورت گرفته است. در این گزارش سراغ سروش حیدری‌تنگستانی، رئیس دانشگاه آزاد واحد بوشهر رفتیم تا برایمان از اقدامات این دانشگاه در راستای تقویت استان و همچنین توانمندسازی دانشجویان بگوید.
وی درباره چگونگی اجرای سند پنج‌ساله تحول و تعالی دانشگاه آزاد و اقداماتی که در این زمینه انجام‌شده است، اظهار داشت: «تمرکز استان روی یک شاخه مشخص نیست و در شاخه‌های مختلف مانند پژوهش، آموزش، بسترسازی برای اقتصاد دانش‌بنیان، تعالی ساختار اداری، ساختار مالی دانشگاه و دیگر حوزه‌های اثرگذار در بخش صنعت، ورود کرده و در همین راستا برای اجرای درست و دقیق فعالیت‌ها یک تیم توانایی برای اجرای طرح‌های مختلف صنعتی در نظر گرفته ‌شده است. این تیم باید همه موارد را با مقدارهای مشخص در مدت‌زمان تعیین‌شده در نظر گیرد و اجرا کند.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد بوشهر به یکی از اقداماتی که در زمینه اجرای سند تحول و تعالی اجرایی‌شده اشاره و تصریح کرد: «برای خروج از مقاله‌گرایی صرف تاکنون 22 کارگروه نزدیک به صنعت تشکیل‌شده تا نیازهای صنایع را شناسایی و برای ارائه راهکار به آنها حتی در قالب طرح پایان‌نامه برای تحصیلات تکمیلی اقدامات لازم را انجام دهند. شناسایی مشکلات بومی استان و ارائه راهکار برای این مشکلات از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در راستای حل مشکلات به‌شمار می‌رود تا جایی که دروس آموزش کلاس‌ها نیز بر مبنای این مسائل بومی تدریس می‌شوند. در حوزه‌های مختلف مانند ارتقای استادها، بازآموزی کارکنان دانشگاه و بسیاری دیگر از این موارد دانشگاه درحال اجرای برنامه‌های مختلف است.»

  افزایش 30 درصدی درآمدهای دانش‌بنیان واحد بوشهر
او با بیان اینکه درآمد حوزه دانش‌بنیان این واحد حدود 30 درصد افزایش داشته، بیان کرد: «درآمدهای غیرشهریه‌ای واحد به نسبت دوره‌ قبل افزایش چشمگیری داشته است و تمرکز این درآمدها نیز در حوزه‌هایی مانند تولید خرما، تولید تجهیزات الکتریکی، درآمدزایی از حوزه پزشکی و ساماندهی از فضاهای واحد بوده است.»
حیدری‌تنگستانی با تاکید بر اینکه استان بوشهر با سه ویژگی خاص از قبیل خرما، آبزیان و گردشگری شناخته می‌شود، تصریح کرد: «در زمینه تولید و بسته‌بندی خرما دانشگاه توانسته اقدامات مهمی را انجام دهد که به‌زودی نتایج آنها اعلام خواهد شد. درخصوص پرورش آبزیان یک زمین 68 هکتاری را برای تولید و بسته‌بندی میگو در واحد بوشهر به همراه دو واحد دیگر استان تدارک دیده‌ایم. همچنین در حوزه گردشگری کارگروهی تشکیل‌ شده، باید این مساله را هم یادآور شوم که تا امروز هیچ اقدامی در سه‌حوزه عنوان‌شده، صورت نگرفته است.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد بوشهر در همین زمینه افزود: «اقدامات مرتبط با این سه‌حوزه، برای اولین‌بار و از صفر آغاز و همین امر باعث شده شروع کار اندکی بیش‌تر زمان‌بر شود؛ اما تلاش داریم این اقدامات به‌سرعت پیگیری شوند.»
وی درخصوص اقداماتی که در زمینه خرما صورت‌گرفته، گفت: «واحد حدود سه‌هزار اصله نخل کَبکاب داشت که با یک اقدام درست ساماندهی شدند و مشکلات کشاورزی آنها برطرف شد. دستگاه‌های لازم بسته‌بندی نیز خریداری‌ شدند و به‌زودی خرمای تولید دانشگاه آزاد استان بوشهر به بازار عرضه خواهد شد. تلاش داریم محصولات تولیدی را به بازارهای جهانی نیز عرضه کنیم و به همین علت این محصولات با کیفیت صادراتی تولید و بسته‌بندی می‌شوند.»

 عرضه جهانی میگوی تولید دانشگاه آزاد تا دوسال آینده
او درباره اقداماتی که در زمینه تولید میگو انجام‌شده اظهار کرد: «تولید و بسته‌بندی این محصول نیز در مراحل آخر است و حدود دوسال دیگر حتی می‌توان محصولات آبزی تولید دانشگاه برای عرضه به بازارهای جهانی آماده خواهند شد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ اقدام گردشگری در استان انجام ‌نشده بود؛ بیان کرد: «کارگروه گردشگری که حدود سه‌ماه است شکل‌ گرفته از جنوب استان تا شمال آن را بررسی می‌کند، برای مثال همه مهمانسراهای شهرهای گناوه و دیلم بهسازی شده‌اند و دیگر اقدامات نیز به همین شکل پیگیری می‌شوند. متاسفانه برخی مشکلات مالی عاملی در کندی انجام برخی از اقدامات است.»
حیدری‌تنگستانی درباره فعالیت مراکز تحقیقات استان بوشهر گفت: «استان بوشهر چهارمرکز تحقیقاتی انرژی‌های نو، تاریخ تمدن خلیج‌فارس، تربیت‌بدنی و روانشناسی را دارد. دو مرکز تحقیقات نخست روند کندی دارند که پیگیری‌های لازم برای سرعت‌بخشی به آنها انجام می‌شود. در بین این مراکز مرکز تحقیقات روان‌شناسی عملکرد خوبی داشته و امید است به‌زودی به سوددهی نیز برسد.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد بوشهر درمورد اقداماتی که برای اجرای طرح پویش در این استان انجام‌شده، عنوان کرد: «پیگیری و اجرای طرح پویش یکی از کارهای مهمی است که 22 کارگروه استان پیگیر آن هستند. دانشجویان درحال‌حاضر تنها به‌عنوان کارآموز به برخی از صنایع استان معرفی می‌شوند، درحالی‌که باید در یک شرایط خاص و هدفمند تخصص لازم را پیدا کنند و قبل از فارغ‌التحصیلی بتوانند فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند. در برخی واحدهای استان مانند واحد بوشهر بحث معرفی دانشجو به صنایع در وضعیت بهتر و در برخی دیگر از واحدها کارها به‌کندی پیش می‌رود.»
او درباره افتتاح یک واحد دانشگاهی در شهر عسلویه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور گفت: «حدود 70 درصد درآمدهای کشور از شهرستان عسلویه تامین می‌شد که متاسفانه با گذشت 36 سال زمان از تاسیس واحد بوشهر تا امسال در این شهرستان هیچ واحد دانشگاه آزاد وجود نداشت که بالطبع دسترسی دانشگاه را به این شهرستان محدود کرده بود. امسال پردیس این واحد افتتاح شد و دوترم است که جذب دانشجو داشته است.»
حیدری‌تنگستانی در پایان با بیان اینکه در دوسال گذشته علی‌رغم وجود شیوع ویروس کرونا واحد بوشهر توانسته سالانه حدود 20 درصد افزایش جذب دانشجو داشته باشد، گفت: «از آنجا که سایت اصلی واحد از شهر فاصله دارد؛ تلاش داشتیم کلاس‌های درس را در ساختمان‌های داخل شهر واحد برگزار شود. در این ایام این فضاها برای استقرار دانشجویان آماده‌سازی شده است.»
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار