• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۰ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی عملکرد دو سرمربی سابق استقلال در حاشیه خلیج‌فارس

مجیدی همچنان موفق‌تر از استرا

هشت هفته از آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ امارات سپری شده و تیم مجیدی در این مدت با کسب 4 برد، 2 تساوی و 2 شکست روندی عالی را در پیش گرفته است.

مجیدی همچنان موفق‌تر از استرا

سیامک خاجی، خبرنگار:فرهاد مجیدی پس از قهرمانی رویایی با استقلال که بدون حتی یک شکست در طول فصل به‌دست آمد تصمیم گرفت به حضورش در این تیم خاتمه داده و ترجیح داد تا به‌نوعی در اوج از جمع آبی‌ها جدا شود. مجیدی در ادامه راهی امارات شد تا چالشی تازه را در این کشور آغاز کند و به این ترتیب با قبول هدایت تیم اتحاد‌کلبا این‌بار به‌جای بازی در لیگ این کشور مشغول مربیگری شد. شروع مجیدی با تیم جدیدش تحسین کارشناسان و هواداران فوتبال امارات را به‌دنبال داشته است و او حالا حتی امیدوار است تا این تیم که در سال‌های قبل بیشتر در میانه‌های جدول حضور داشته و بیشتر برای بقا جنگیده تا حضور در بین تیم‌های بالای جدول را به‌عنوان مدعی کسب سهمیه لیگ قهرمانان نیز مطرح کند. در سال‌های اخیر سابقه نداشته که اتحاد‌کلبا چنین نتایجی کسب کند، اما با عملکرد خوب مجیدی و دستیارانش حالا آنها به‌دنبال بهترین مقام خود در تاریخ لیگ امارات هستند. 
آندره‌آ استراماچونی، دیگر مربی سابق آبی‌ها هم پس از یک‌سال‌ونیم حضور روی نیمکت الغرافه ترجیح داد به‌صورت توافقی از تیمش جدا شود و این پایان دوران حضور این مربی ایتالیایی در لیگ قطر بود که با حضور در لیگ قهرمانان و همچنین فینالیست شدن در جام امیر قطر همراه بود. با توجه به تعطیلی‌های متعددی که لیگ این کشور در ماه‌های اخیر داشته و احتمالا پس از جام جهانی نیز با توجه به میزبانی این کشور در جام ملت‌های آسیا باز هم شاهد چنین بی‌نظمی‌هایی باشیم، دو‌طرف تصمیم گرفتند تا در این مقطع از فصل و در‌حالی‌که او نتایج بدی با تیمش نگرفته بود به همکاری خود خاتمه دهند و راه آنها از هم جدا شد. 

مجیدی تاریخ‌ساز می‌شود؟
هشت هفته از آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ امارات سپری شده و تیم مجیدی در این مدت با کسب 4 برد، 2 تساوی و 2 شکست روندی عالی را در پیش گرفته است. حضور مربی تیم قهرمان لیگ ایران روی نیمکت اتحادکلبا هواداران این تیم را به فصلی خوب امیدوار کرده بود، اما شاید کمتر کسی در بین آنها تصور می‌کرد که پس از 8 بازی تیم‌شان با 14 امتیاز در جمع مدعیان قرار داشته باشد و اگر‌چه آنها در رتبه هفتم جدول حضور دارند اما فقط 2 امتیاز با شارجه صدرنشین فاصله دارند. در این شرایط رسیدن به صدر جدول برای آنها کار چندان سختی نیست و با ادامه این روند هیچ بعید نیست که آنها را در بین 3 تیم برتر لیگ ببینیم. مجیدی در ابتدای فصل تیمش را با چند خرید خارجی تقویت کرد و حالا هواداران اثرات تغییرات او در ترکیب و شکل بازی تیم را به‌خوبی می‌بینند. 
اتحاد که در شروع قرن جدید میلادی بیشتر در لیگ دسته دو حضور داشت و از سال 2010 نیز هر بار که موفق به صعود به لیگ حرفه‌ای امارات می‌شد خیلی زود دوباره در مسیر سقوط قرار می‌گرفت بالاخره در سال 2018 این طلسم را شکست و از آن زمان تاکنون دیگر به دسته دو سقوط نکرده است. اگر چه در 4 فصل گذشته که در لیگ حرفه‌ای حضور داشته دو بار در رتبه یازدهم قرار گرفته است، اما از طرف دیگر دو فصل پیش موفق شدند بهترین رتبه تاریخ خود در این مسابقات را کسب کرده و در جایگاه هشتم قرار گرفتند. آنها در نخستین فصلی که به سطح اول فوتبال امارات صعود کردند در پایان 8 هفته ابتدایی 3 برد، یک تساوی و 4 باخت داشتند و با 10 امتیاز رتبه دهم جدول را در اختیار داشتند. این روند در‌حالی به‌دست آمد که فابیو ویویانی در آن زمان هدایت این تیم اماراتی را برعهده داشت و این تیم در آن زمان اولویتش را بقا در لیگ و عدم‌سقوط دوباره به دسته‌دوم قرار داده بود. 
درنهایت آنها در لیگ ماندگار شدند و فصل بعد با همین مربی مسابقات را آغاز کردند. این‌بار و در پایان هفته هشتم، اتحاد 3 برد و 5 باخت در کارنامه‌اش ثبت شده بود که در نتیجه با 9 امتیاز در رده نهم قرار گرفته بودند. در این فصل هم اتحاد با وجود اینکه در 10 بازی آخر لیگ 8 باخت کسب کرد و روند بسیار بدی داشت درنهایت باز هم یازدهم شد و از سقوط گریخت. البته در آن فصل بازی‌ها به‌دلیل شیوع کرونا نیمه‌کاره ماند و در هفته نوزدهم نیمه‌کاره رها شد و رتبه تیم‌ها براساس جایگاهی که در آن زمان داشتند مشخص شد. 
سال بعد هدایت تیم به خورخه داسیلوا اروگوئه‌ای سپرده شد و او توانست بهترین شروع تیم تا آن زمان را برای هواداران رقم بزند. اتحاد‌کلبا در 8 بازی ابتدایی خود در آن فصل با 4 برد، یک تساوی و 3 باخت همانند این فصل رتبه هفتم را در اختیار داشت با این تفاوت که در آن زمان تیم داسیلوا 13 امتیاز کسب کرده بود اما مجیدی و شاگردانش در همین برهه توانسته‌اند 14 امتیازی شوند. در پایان فصل آنها با 11 برد، 6 تساوی و 9 شکست و کسب 39 امتیاز در رده هشتم جدول قرار گرفتند. رتبه‌ای که تا پیش از این برای اتحاد سابقه نداشت و هواداران را به آینده امیدوار کرد. با این حال سرمربی اروگوئه‌ای در دومین فصل حضورش در 8 بازی نخست تنها 2 برد کسب کرد و با 4 تساوی و 2 شکست و کسب 10 امتیاز رتبه دهم را در‌اختیار داشت. آنها در پایان فصل هم 28 امتیازی شدند و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به الخور در رده دهم قرار گرفتند. 
نمایش خوب تیم مجیدی در این فصل بارها تحسین رسانه‌های اماراتی را به‌دنبال داشته و آنها حتی معتقدند که سرمربی جوان و ایرانی این تیم این توانایی را دارد که به همراه اتحاد سهمیه لیگ قهرمانان را نیز کسب کرده و این باشگاه تاریخ‌ساز شود. شاگردان مجیدی این هفته در مصافی جذاب و پرگل برابر النصر به برتری 5 بر 3 رسیدند، اما در 5 بازی باقی‌مانده تا نیم‌فصل باید با تیم‌های مدعی شارجه و الجزیره روبه‌رو شوند که البته این دو دیدار حساس قرار است پس از رقابت‌های جام جهانی برگزار شود و مجیدی فرصت خوبی دارد تا در تعطیلات لیگ تیمش را آماده‌تر کند.

استرا؛ سومین مربی امتیازآور سال‌های اخیر
آندره‌آ استراماچونی دیگر مربی موفق سال‌های اخیر استقلال هم سال قبل پس از مدتی بدون تیم ماندن راهی قطر شد تا هدایت تیم الغرافه را برعهده گیرد. مرد ایتالیایی که تا قبل از حضور در استقلال فقط در فوتبال اروپا و کشورهایی چون ایتالیا، یونان و جمهوری چک مربیگری کرده بود با تجربه‌ای که از کار در ایران به‌دست آورده بود ترجیح داد تا دوباره راهی خاورمیانه شود تا با توجه به شناختی که از تیم‌های این منطقه به‌دست آورده بود این‌بار در قطر مشغول به‌کار شود. الغرافه با پیشنهادی جذاب به سراغ به‌خدمت گرفتن او رفت و با توجه به اینکه این کشور قرار است جام‌جهانی را برگزار کند در این سال‌ها و به‌خصوص فصل قبل باشگاه‌های این کشور در تلاش بودند تا مربیان نامدار و صاحب سبک را به این کشور ببرند تا به کمک آنها بتوانند سطح فوتبال خود را بالاتر ببرند.
استرا کارش در لیگ قطر را از ابتدای فصل قبل و با دو برد پیاپی برابر الشمال و الاهلی آغاز کرد و در ادامه با 9 برد، 3 تساوی و 10 شکست جایگاهی بهتر از پنجمی در لیگ به‌دست نیاورد. البته شاگردان او در 4 بازی پایانی سه باخت به‌دست آوردند که در رتبه این تیم در فصل تاثیر زیادی داشت و با برد در این دیدارها حتی می‌توانستند سوم شوند. تیم او در لیگ قهرمانان نیز حضور داشت و در گروهی که فولاد شباب‌الاهلی و آخال‌ترکمنستان در آن حضور داشتند رتبه سوم را به‌دست آوردند. الغرافه امیدوار بود با این مربی ایتالیایی بتواند حداقل راهی مرحله حذفی شود، اما سه شکست از جمله باخت عجیب 8 بر 2 مقابل رقیب اماراتی درنهایت باعث شد تا الغرافه خیلی زود از دور مسابقات کنار برود.
حضور دو تیم مدعی السد و الدحیل در لیگ باعث شد تا استرا به‌نوعی تمرکزش را بیشتر روی موفقیت در دو جام امیر کاپ و جام ستارگان قطر بگذارد که در اولی به فینال و در دومی به نیمه‌نهایی رسید. در امیر کاپ شاگردان او با سه برد برابر الخریطیات، قطر SC و الوکره راهی دیدار نهایی شدند و این کوتاه‌ترین مسیر برای این مربی ایتالیایی برای فتح جام در تمامی رقابت‌هایی بود که در آن حضور داشت. با این حال دیدار نهایی برابر الدحیل پرستاره سخت‌تر از چیزی بود که انتظارش را داشت و با شکست 5 بر یک برابر این تیم دستش از جام کوتاه ماند.
در جام ستارگان نیز او در گروه دوم این مسابقات تیمش را به مرحله نیمه‌نهایی رساند، اما اینجا هم برابر الوکره باز هم 5 گل خوردند و با شکست 5 بر 3 از دور مسابقات حذف شدند. این پایان کار او و تیمش در نخستین فصلی بود که هدایت الغرافه را برعهده داشت و بدون کسب جام و عنوانی به پایان رسید.
او فصل جدید را در حالی آغاز کرد که تیمش با 3 برد، 3 تساوی و یک شکست با 12 امتیاز در رده چهارم جدول قرار داشت و البته با الوکره صدرنشین 5 امتیاز فاصله داشت. تعطیلی مسابقات لیگ به‌دلیل برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی باعث شد تا تیم‌ها دیدارهای جام ستارگان را دنبال کنند که در این مسابقات هم تیم او یک برد برابر الریان و دو تساوی مقابل الشمال و الدحیل کسب کرد. در مجموع تیم او فصل جدید را خوب شروع کرد، اما وقفه‌های زیاد در مسابقات و بی‌نظمی‌های مداوم در برنامه بازی‌ها باعث شد تا او درنهایت تصمیم بگیرد تا قراردادش را با این تیم فسخ کند. 
به این ترتیب استرا مجموعا 51 بار روی نیمکت این تیم نشست که حاصل آن 21 برد، 11 تساوی و 19 شکست و میانگین امتیازی 1.45 پوئن در هر مسابقه بود. در 10 سال اخیر مربیان زیادی روی نیمکت الغرافه حضور داشته‌اند که بیشتر آنها تا پیش از رسیدن به 30 بازی روی نیمکت این تیم از سمت خود برکنار شده‌اند. در این مدت تنها 5 مربی بیش از 20 بازی روی نیمکت تیم حضور داشته‌اند که در بین آنها استراماچونی از نظر میانگین کسب امتیاز در رتبه سوم و پس از پدرو کایکسینیا و اسلاویسا یوکانوویچ قرار دارد. این دو مربی به‌ترتیب میانگین 1.6 و 1.57 امتیاز در هر بازی را به ثبت رساندند و آمار به‌مراتب بهتری از استرا دارند.
الغرافه در چند فصل اخیر ثبات بیشتری روی نیمکت خود داشته و برخلاف سال‌های قبل که در طول هر فصل دو یا حتی سه مربی مختلف روی نیمکت این تیم حضور داشتند، صبر و تحمل بیشتری برای کسب نتیجه داشته‌اند که به‌نظر می‌رسد این ثبات به نتیجه‌گیری بهتر تیم هم کمک کرده است. پس از کریستوف گورکوف فرانسوی که یک فصل تمام هدایت این تیم را برعهده داشت نوبت به یوکانوویچ صربستانی رسید که دو فصل روی نیمکت این تیم نشست که چنین اتفاقی در تاریخ باشگاه سابقه نداشته است. استراماچونی هم تقریبا یک سال‌و‌نیم هدایت این تیم قطری را برعهده داشت و اگر اوضاع طبق روال و معمول هر سال پیش می‌رفت شاید او هم می‌توانست حداقل تا پایان این فصل هدایت تیم را برعهده داشته باشد و به باسابقه‌ترین مربی باشگاه تبدیل شود. او حالا قرار است برای جام جهانی به کشورش برگردد و به‌عنوان کارشناس با یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایتالیا همکاری کند.
او که در فوتبال اروپا نتایج چندان درخشانی با تیم‌هایی چون اینترمیلان، اودینزه، اسلاویاپراگ و پاناتینایکوس کسب نکرده بود در خاورمیانه و به‌خصوص استقلال روزهای به‌مراتب بهتری را تجربه کرد و شاید در ماه‌های آینده دوباره برای مربیگری به این منطقه که تاثیر زیادی در احیای او به‌عنوان یک سرمربی داشت، برگردد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار