• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۱۰ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
واکنش‌های منفی اهالی فوتسال به تصمیم تاج برای سازمان لیگ

یک انتخاب غیر‌اصولی

ترابیان: کسی را می‌خواهند بیاورند که فوتسال پایه ما را نابود کرد لک: مگر آقایان عملکرد این فرد را در هیات استانش ندیده‌اند؟

رضا لک:من فکر می‌کنم آنقدر آدم با‌سابقه و کار‌بلد که چندشغله نباشد و تمرکزش روی کارش باشد در جامعه فوتسال داریم که می‌شود از آنها برای این پست مهم استفاده کرد.

یک انتخاب غیر‌اصولی

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:با انتخاب دوباره مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتظار می‌رفت که دوره احسان اصولی در این فدراسیون به‌عنوان سخنگوی فدراسیون به پایان برسد و این اتفاق با یکی دو ماه تاخیر در حال رخ دادن است. در این میان تاج به‌دنبال سمتی خارج از فدراسیون فوتبال بوده و هست تا اصولی را به آنجا فرستاده و به‌نوعی خیالش راحت شود! کسی که گفته می‌شود از حمایت‌هایی خارج از فدراسیون هم برخوردار است. برای خیلی از اهالی فوتبال عجیب است که چطور احسان اصولی بعد از عملکرد نه‌چندان قابل اعتنا در فدراسیون فوتبال و البته فوتبال مشهد حالا باید با پیشنهاد ریاست سازمان لیگ فوتسال هم از سوی تاج مواجه شود. پیشنهادی که صدای خیلی از اهالی فوتسال را در این چند روز درآورده است. بد ندیدیم ضمن نگاهی به کارنامه احسان اصولی در فدراسیون فوتبال، نظر کارشناسان در‌مورد تصمیم عجیب تاج را نیز جویا شویم. 

استارت با عزیزی‌خادم
عزیزی‌خادم به‌عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال اولین فردی بود که احسان اصولی را به‌عنوان رئیس کمیته بازاریابی فدراسیونش انتخاب کرد. اصولی در مدت زمانش در این کمیته نتوانست برای فدراسیون اسپانسری بیاورد و مذاکرات طولانی او با شرکت‌های وب بی‌نتیجه ماند. کار به جایی رسید که عزیزی‌خادم خودش به همراه افراد مورد اعتمادش برای اسپانسری فدراسیون با یکی از اپراتورها تا آستانه توافق پیش رفت که درنهایت عمر مدیریتی او اجازه نداد. 

اصولی به خواسته خود رسید 
کمیته بازاریابی پست مورد‌علاقه اصولی نبود. او علاقه‌مند بود که حکم ریاست کمیته فوتسال را عزیزی‌خادم بگیرد، اما مشکل اینجا بود که سراجی هم این سمت را می‌خواست. از این رو عزیزی‌خادم مجبور بود برای ریاست کمیته فوتسال در هیات‌رئیسه رای‌‌گیری کند که اعضا به سراجی رای دادند و اصولی با دلخوری سمت ریاست کمیته بازایابی را پذیرفت. اما خیلی نگذشت که سراجی بنا به دلایلی که در این گزارش نمی‌گنجد، از سمت خود استعفا داد و اصولی هم فرصت را غنیمت شمرد تا با تحت فشار گذاشتن عزیزی‌خادم جانشین سراجی شود. اتفاقی که رخ داد و خانواده فوتسال به هیچ وجه از این تصمیم عزیزی‌خادم خوشحال نشدند. 

دعوا با عضو هیات‌رئیسه برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی
اصولی قبل از ورودش به کمیته فوتسال تلاش زیادی کرد تا فاطمه شریف، نایب‌رئیس بانوان هیات فوتبال مشهد را سرمربی تیم‌ملی فوتسال بانوان کند و در این مورد با شهره موسوی هم در جلسه هیات‌رئیسه مشاجره لفظی پیدا کرد، اما درنهایت در این مورد به خواسته خود نرسید. گفته شده این مشاجره لفظی به حراست فدراسیون فوتبال هم کشید! درنهایت خود عزیزی‌خادم، فروزان سلیمانی را به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان انتخاب کرد. این اتفاق در مقطعی رخ داد که سراجی از ریاست کمیته استعفا داده بود و اصولی در تلاش بود جایگاه او را به‌دست بیاورد. 

حمایت نماینده مجلس مانع عزل اصولی شد
عملکرد هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بعد از عزل عزیزی‌خادم به قدری ضعیف بود که فدراسیون توانایی میزبانی از تیم‌ملی لبنان در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی را هم نداشت. دیداری که با تلاش اصولی در مشهد برگزار شد. او به‌دنبال این بود که اعتبار ازدست‌رفته‌اش در مشهد را با برگزاری بازی ایران و لبنان در ورزشگاه امام رضای مشهد به دست بیاورد اما اتفاقات حاشیه‌ای که در این مسابقه درخصوص عدم حضور بانوان در ورزشگاه رخ داد نزدیک بود فوتبال ایران را تعلیق کند. بعد از این ماجرا چیزی تا عزل اصولی از هیات‌رئیسه فدراسیون نمانده بود، اما ظاهرا حمایت‌های خارج از فدراسیون همچنان کارساز بود! سمت سخنگوی فدراسیون اهمیت و قدرت زیادی دارد و از این‌رو مهدی تاج قصد دارد فردی را در این پست بگذارد که نزدیک به سیاست‌های خودش باشد. از همین رو مدت زیادی است که به‌دنبال برکناری اصولی از این سمت و سپردن سمت دیگری به وی است و گزینه اصلی هم سازمان لیگ فوتسال است. 

ترابیان: آقایان بابت این انتخاب باید جوابگوی خانواده فوتسال باشند
عباس ترابیان، رئیس پیشین کمیته فوتسال در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره انتخاب احتمالی احسان اصولی برای ریاست سازمان لیگ فوتسال می‌گوید: «افرادی که در مورد آنها صحبت می‌کنید باید گفت که قبل از آمدن به فدراسیون در شهر خود چه اقداماتی انجام دادند و چه بلایی سر تیم شهرشان آوردند. در این انتخاب هم که بحثش مطرح شده است اصلا فکر اصولی درخصوص آینده فوتسال کشور نشده است. متاسفانه ایشان نه سابقه قابل توجهی دارد و نه دیدگاه و تفکر فنی که به کار فوتسال بیاید. الان این آقا باید از چند جهت مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و بعد به او پست داده شود. اول اینکه آیا ایشان از فردی که به هر دلیل از سمتش کنار گذاشته شده بهتر است یا نه. اگر بهتر است در چه طبقاتی این مساله سنجیده می‌شود و در کل در چه جهانی از رئیس قبل سازمان لیگ فوتسال بهتر است. آیا تجربه‌اش بیشتر است؟ آیا سوادش بیشتر است؟ آیا ایشان مطلوب و مورد اعتماد خانواده فوتسال است؟» 
وی ادامه داد: «اینکه حال ایشان را برای کمیته فوتسال گذاشتند در این کمیته در موارد مربوط به تیم‌ملی می‌تواند تصمیم‌گیری کند، اما اینکه ایشان را برای سمت ریاست سازمان لیگ فوتسال مدنظر دارند اصلا منطقی نیست. از این جهت سازمان لیگ مسئولیت بسیار سنگینی است. سازمانی که خودم در سال 2010 با سختی زیاد راه انداختم. این سازمان لیگ آنقدر قدرت داشت که اولین دوره میزبانی قهرمانی آسیا را برای باشگاه گرفتیم و اگر خاطرتان باشد در اصفهان برگزار کردیم. بعد از آن هم لیگ‌مان را در تمامی رده‌ها شروع به کار کرد. در‌واقع این کاری بوده که در دوره من و با کمک دوستان انجام شده است. اما این آقا چه‌کار کرده است واقعا؟ همین آقا تیم‌های ملی فوتسال در رده جوانان و امید را نابود کرده است. در‌مورد باشگاه‌ها هم می‌بینیم مسابقات به‌موقع انجام نمی‌شود.» 
ترابیان تصریح کرد: «مورد دیگر اینکه از سال‌های قبل از باشگاه‌ها یک پولی هر سال به‌عنوان ورودیه مسابقات جمع شد تا اینکه با این پول آمدند یک ساختمان برای فوتسال خریدند. آن پول دقیقا برای باشگاه‌ها هستش و ساختمان هم قاعدتا برای آنهاست و حالا چه کسی به این آقا اجازه داده که قفل در ورودی آن ساختمان را بشکند و وارد شود. یک کار غیر‌قانونی که نیاز به پیگیری مسئولان مربوطه دارد. الان مشخص نیست قبل از ورود این آقا به ساختمان چه وسایلی در آنجا بوده و الان چه وسایلی هست. این آقا چطور قبل از اینکه حکمی برایش صادر شود سرخود راهی ساختمان سازمان لیگ فوتسال شده که مثلا کار را دست بگیرد؟! من واقعا حیران مانده‌ام که چه اتفاقاتی دارد در فوتسال رخ می‌دهد. واقعا مانده‌ام که رئیس فوتسال ما در کنفدراسیون فوتسال آسیا می‌رود چیزی را امضا می‌کند که خودش هم نمی‌داند چیست! بعد در پیرو آن مسابقات باشگاه‌های آسیا تعطیل می‌شود دیگر حرفی باقی نمی‌ماند. چیزی که هست من واقعا نمی‌دانم چه جوابی در این مورد دارند که به خانواده فوتسال بدهند، هر چیزی پشت پرده بین خودشان هست آقایان باید بابت این انتخاب به خانواده فوتسال پاسخگو باشند.» 
وی تاکید کرد: «حتما باید بدانید که بزرگ‌ترین مجموعه خصوصی فوتبالی کشور همین فوتسال است. از این جهت که بیشترین باشگاه‌های خصوصی را در فوتسال داریم. اینها از جیب شخصی‌شان و درآمدهای کارخانه خود و... آمده‌اند در فوتسال هزینه می‌کنند و این پول را داده‌اند تا این ساختمان خریداری شود. حالا این آقا چطور به خودش اجازه می‌دهد سرخود قفل در ورودی را بشکند و وارد شود. من نمی‌دانم می‌خواهد ساختمان را مال خود کنند یا به حراج بگذارند. هر‌کاری که بخواهند انجام دهند خلاف است. اینها مواردی است که خلاف میل خانواده فوتسال است که باید به آن رسیدگی شود. من هم به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده فوتسال الان سخت نگران آینده فوتسال‌مان هستم.» 

لک: رئیس کاردرست را برکنار کردند تا این فرد را بیاورند!
رضا لک به‌عنوان یکی از مریبان پر‌افتخار فوتسال ایران در واکنش به انتخاب احتمالی احسان اصولی به‌عنوان ریاست سازمان لیگ فوتسال به «فرهیختگان» گفت: «من فکر می‌کنم آنقدر آدم با‌سابقه و کار‌بلد که چندشغله نباشد و تمرکزش روی کارش باشد در جامعه فوتسال داریم که می‌شود از آنها برای این پست مهم استفاده کرد. نمی‌دانم چه اصراری است یک فردی که سمت‌های مختلف در فدراسیون دارد و رئیس هیات استان شهرش هم است با عملکردی که مطلوب نیست می‌خواهند برای فوتسال بیاورند که قطعا نمی‌تواند اتفاق خوبی برای این رشته باشد. دوستان بهتر است بروند عملکرد این فرد را در همان هیات شهرشان ببینند. یا همین مدتی که وارد کمیته فوتسال شده ببینید که تیم‌ملی چه نتایجی گرفته است. بلاتکلیفی تیم‌های پایه ما در فوتسال یا بلاتکلیفی تیم‌ملی فوتسال بانوان‌مان را می‌بینیم همه ثمره مدیریت این فرد در کمیته فوتسال است. از طرفی بروید ببینید تیم‌هایی که این فرد در شهرش در آن دخالت داشت الان چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند. حالا یک فرد با این کارنامه و سمت‌هایی که ذکر شد چطور می‌تواند ریاست سازمان لیگ فوتسال را هم داشته باشد؟ اصلا چنین انتخابی از سوی رئیس فدراسیون فوتبال برای جامعه فوتسال منطقی و به صلاح نیست.» 
وی ادامه داد: «آقای تاج قرار بود بعد از بازگشت دوباره‌اش به فوتسال کمک بیشتری کند و شرایط را تغییر دهد نه اینکه با این انتخاب وارد مسیر بدی کند. به هر حال ما جام ملت‌ها را ازدست داده‌ایم و تیم‌های ملی پایه‌مان وضعیت مشخصی ندارد. تیم ملی فوتسال بانوان هم بلاتکلیف است. من فکر می‌کنم افراد خوب و تحصیلکرده در جامعه فوتسال زیاد داریم که می‌توانند کمک زیادی به فوتسال کنند. واقعا نمی‌دانم دوستانی که تصمیم‌گیرنده هستند چه مسائلی را مدنظر قرارداده‌اند که چنین تفکری در ذهن دارند. امیدوارم به فردی که گفته می‌شود واقعا اعتماد نشده و یک گزینه مناسب را برای ریاست سازمان لیگ بیاورند.» 
لک تاکید کرد: «مساله‌ای که باعث تعجب من شده این است که یک نفر وقتی ریاست کمیته فوتسال را برعهده دارد چرا به‌دنبال پست رده پایین‌تر است؟ اگر او واقعا نیتش کمک به فوتسال است در همان کمیته خدمت کند. سازمان لیگ مسئولیت سنگینی است که من فکر می‌کنم در همین چند سال اخیر تنها جایی در که در فوتسال خوب کارش را انجام داد همین ریاست سازمان لیگش بود! همه مسابقات زیر نظر رئیس قبلی با نظم و انضباط خوب چه در بخش آقایان و چه بانوان برگزار شد. حالا اینکه سر مسائل شخصی رئیسی که کارش را خوب انجام می‌داد را برکنار کردند و می‌خواهند فرد مورد نظرشان را بیاورند تاسف برانگیز است. باز هم می‌گویم مهدی تاج قول داده بود در فوتسال اتفاقات خوبی رخ دهد و این انتخاب او اصلا نمی‌تواند اتفاق خوبی برای جامعه فوتسال باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار