• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۹ - ۰۰:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

چه خبر از دانشگاه

براساس داده‌های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، با بررسی و ارزیابی داده‌های پایگاه اسکوپوس، فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پراستناد در تمامی رشته‌ها و نیز دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شد.

چه خبر از دانشگاه

پذیرش بیش از ۱۳ هزار دانشجو در مهرماه امسال از سوی واحد علوم‌وتحقیقات

سعید حسامی‌تکلو، معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات درخصوص جزئیات پذیرش دانشجو در این دانشگاه، گفت: «در مهر ماه ۱۴۰۱، ۱۳۱۸۹ دانشجو در واحد علوم‌وتحقیقات پذیرش شده است که به تفکیک، در مقطع کارشناسی ۶۸۱۵ دانشجو، در مقطع کارشناسی‌ارشد ۵۰۸۴ دانشجو، در مقطع دکترای حرفه‌ای ۹۰ دانشجو و در مقطع دکتری تخصصی ۱۲۰۰ دانشجو جذب و ثبت‌نام کرده‌اند.» 
حسامی با بیان این مطلب که در حال حاضر ۵۲۸۲۹ دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در واحد علوم‌وتحقیقات مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: «کل دانشجویان در حال تحصیل در این واحد دانشگاهی، در مقطع کارشناسی ۲۷۵۸۳ نفر، در مقطع کارشناسی‌ارشد ۱۶۱۶۵ نفر، در مقطع دکترای حرفه‌ای ۱۰۴۴ نفر و در مقطع دکتری تخصصی ۵۲۳۷ نفر هستند. همچنین بیش از ۲۸۰۰ دانشجوی خارجی نیز در این واحد دانشگاهی اشتغال به تحصیل دارند.»  معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات ضمن اشاره بر ضرورت وجود رشته‌های کاربردی جهت رفع نیازهای کشور، افزود: «۱۷ عنوان رشته جدید در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی برای اخذ مجوزهای لازم به شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت ارسال شده است. همچنین سال گذشته در معاونت آموزشی و مهارتی این واحد اقدامات لازم برای تدوین سرفصل جدید رشته‌های مهندسی ورزش در مقطع دکتری تخصصی و نفت و محیط‌زیست در مقطع کارشناسی‌ارشد صورت گرفت و سرفصل مربوط به رشته مهندسی ورزش پس از تایید شورای گسترش دانشگاه آزاد جهت تایید نهایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده است.» 

3 استاد واحد اراک در فهرست دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند 
براساس داده‌های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، با بررسی و ارزیابی داده‌های پایگاه اسکوپوس، فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پراستناد در تمامی رشته‌ها و نیز دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شد.  براساس این گزارش که در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ در مجله PLOS به چاپ رسیده است، سه نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دکتر اعظم مرجانی، دکتر شیلا شهیدی و دکتر محمد ایزدی‌خواه در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند. 
همچنین، در این پژوهش که براساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس انجام پذیرفته است، دانشمندان را در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶ رشته براساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی کرده است. 
شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله بود که در مجموع تقریبا هشت میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند که در لیست نهایی علاوه‌بر یک‌صد هزار نفر برتر، دو درصد برتر در هر حوزه موضوعی نیز به فهرست نهایی اضافه شد. 

رئیس شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی دکتر جواد علمائی را به‌عنوان رئیس شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.  در متن حکم دکتر طهرانچی آمده است:
نظر به مراتب تعهد، تخصص و سوابق جنابعالی به موجب این حکم به‌عنوان «رئیس شبکه یکپارچه آموزش‌های ترکیبی زبان و رایانه دانشگاه آزاد اسلامی» منصوب می‌شوید. 
زبان دریچه ارتباط به جهان پیرامون و شناخت جامع آنچه در دنیای امروز می‌گذرد است که با رایانه ممزوج شده است. سواد مجازی متکی بر ارتقای دانش دانشجویان حوزه زبان و رایانه شکل می‌گیرد که با هدایت و جهت‌مندی در آموزش می‌تواند نسل جوان را در بهره‌گیری از فرصت‌ها و عدم آسیب‌پذیری از تهدیدات واقعی کمک‌یار باشد. 
از جنابعالی انتظار می‌رود با اتکال به خداوند متعال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی و مادی و سرمایه‌های انسانی دانشگاه، در جهت گسترش فضای انقلابی، حفظ کیان و ارتقای علمی دانشگاه و اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه با تاکید بر محورهای زیر اهتمام ورزید. 
- استفاده بهینه از امکانات آموزش الکترونیکی و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن و ارائه خدمات گسترده و مفید مبتنی‌بر بستری نوین و پیشرفته.
- ارتقای سطح سواد مجازی دانشجویان بر پایه ارتقای سواد زبان و رایانه به‌عنوان دروس عمومی مبتنی‌بر اصل مهارت‌افزایی، فعالیت‌های میان‌رشته‌ای جهت حل مشکلات آموزشی زبان و رایانه‌محور.
- استفاده از ظرفیت‌های علمی موجود در دانشگاه و انجام اقدامات اساسی و برنامه‌ریزی به‌منظور بهینه‌سازی و اصلاح نظام آموزشی جهت نیل به اهداف یادگیری عمیق.
- پایش و نظارت مستمر بر وضعیت آموزش در حوزه‌های زبان و رایانه.
- ایجاد شبکه تعاملی بین متخصصین هر حوزه و بین‌حوزه‌ای زبان و رایانه به‌صورت میان‌رشته‌ای در راستای ارتقای کاربردپذیری محتواهای آموزشی و کار آمادگی و تولید محصول مرتبط با حوزه زبان در زمینه هوش مصنوعی، رباتیک و... 
- ایجاد دوره‌های نیازمحور و مهارت‌محور در دو حوزه زبان و رایانه به‌طور مجزا و میان‌رشته‌ای جهت ارتقای دانش زبانی و رایانه‌ای دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید و کادر دانشگاهی و اقشار مختلف جامعه.
- طراحی نرم‌افزارها، پادکست‌ها، وادکست‌ها، اسباب‌بازی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آموزشی کوتاه‌مدت آموزشی و دانشیار برای اهداف مشخص مهارت‌افزایی، کارآفرینی، کاربردپذیری با رویکرد حل مساله با ایجاد شبکه همکاری بین متخصصین و مراکز تحقیقاتی مرتبط با دو حوزه از سراسر کشور. 
- تولید محتوای هدفمند در قالب کتاب‌های الکترونیکی و سبز مبتنی‌بر نیازسنجی مستمر از حوزه‌های مختلف دانشگاهی با بهره‌گیری از متخصصان دو حوزه و مراکز تحقیقاتی مرتبط. 
- آسیب‌شناسی آزمون‌های ملی در حوزه زبان با دعوت از متخصصان حوزه و رفع مشکلات به‌صورت علمی و کاربردی. 
- الگو‌گیری و بومی‌سازی سایت‌های مرتبط با بافت زبانی (تحول سایت‌ها با رویکرد گفتمان خلاقانه).
در این راستا، همکاری همه‌جانبه و موثر ارکان مدیریتی دانشگاه در چهارچوب مفاد این حکم، مورد انتظار است. 
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین