• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۷ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد واحد سمنان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

تمرکز تحقیقاتی دانشجویان سمنانی بر مزیت‌های کویر

ریل‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی برای 5 سال آینده، تحقق دانشگاه مهارت‌محور است، ریل‌گذاری که ذیل سند تحول و تعالی این دانشگاه دنبال می‌شود و برای اجرای دقیق این سند طرح‌هایی از قبیل پویش و پایش را اجرایی کرده است.

تمرکز تحقیقاتی دانشجویان سمنانی بر مزیت‌های کویر

راضیه فلاح، خبرنگار:ریل‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی برای 5 سال آینده، تحقق دانشگاه مهارت‌محور است، ریل‌گذاری که ذیل سند تحول و تعالی این دانشگاه دنبال می‌شود و برای اجرای دقیق این سند طرح‌هایی از قبیل پویش و پایش را اجرایی کرده است. طرح پویش یکی از اقدامات مثبت این دانشگاه برای اجرای مهارت‌آموزی دانشجویان است. در طرح پایش نیز نیازهای هر منطقه شناسایی و به‌عنوان پایان‌نامه دراختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار می‌گیرد. با اجرای این طرح دانشگاه اقدامی دقیق و درست در حل مسائل منطقه برخواهد داشت. دانشگاه آزاد واحد سمنان هم با اجرای طرح‌های دقیق در این حوزه، سعی دارد تا نمونه قابل قبولی برای دیگر واحدها به‌شمار آید. این واحد تاکنون توانسته در حوزه کویر اقدامات قابل قبولی ارائه دهد. 

  نشست‌های هفتگی واحد سمنان  با صنعتگران و کارآفرینان
مهدی منصوری رئیس این واحد دانشگاهی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص برنامه‌های این واحد برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: «براساس سنوات گذشته کلاس‌های دانشگاه به‌صورت حضوری برگزار شد و اقدامات لازم برای برگزاری بهتر کلاس‌ها انجام می‌شود. حدود یک ماه دیگر هفته پژوهش پیش‌رو است و اقداماتی برای این هفته انجام می‌شود. در این زمینه جلسات متعددی را با شهرک شرکت‌های صنعتی استان، اداره کل سمت و چند نفر از کارآفرینان فارغ‌التحصیلان واحد و برتر استان برگزار شده است.» او درباره تعداد و نحوه جلسات دانشگاه با صنایع و کارآفرینان شهر سمنان گفت: «این جلسات از شهریورماه شروع و هفته‌ای یک روز برگزار شده است. این جلسات با 2 نفر از کارآفرینان کار خود را شروع کرد اما امروز با گسترش نفرات به 8 نفر رسیده است. امید است تا پایان سال اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شود و قدم‌های مهمی در اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه برداشته شود.»
منصوری درمورد چگونگی اجرای برنامه‌های این واحد برای اجرای سند تحول و تعالی در امسال اظهار کرد: «10 کارگروه براساس 10 بسته کاری ذیل سند تحول و تعالی تعریف شده است. بر این مبنا جلساتی با اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه برگزار شده تا همه اعضای دانشگاه ذیل یکی از این کارگروه‌ها قرار گیرند. این کارگروه‌ها با هدف استفاده حداکثری از اعضای واحد شکل گرفته و تلاش بر جذب تعداد بیشتری از اعضای واحد در این کارگروه‌ها بوده است.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد سمنان درخصوص اسامی برخی از کارگروه‌های سند تحول و تعالی بیان کرد: «این کارگروه‌ها شامل اقتصاد، بهینه‌سازی و کارآمدی رشته‌های تحصیلی و برخی دیگر را شامل می‌شود تا افراد عضو آنها شوند. در نظر داریم به‌صورت مرتب جلسات کارگروهی برگزار و حتی در برخی مواقع تبادل نظر بین کارگروه‌ها ایجاد شود. در نتیجه این اقدام نتایج به مسئول اجرای و پیگیری سند تحول و تعالی استان منتقل و این شخص نتایج را اجرا خواهد کرد.» او درخصوص نتیجه مدنظر از اجرای طرح کارگروه‌ها در پایان سال تحصیلی امسال عنوان کرد: «اقدامات تعیین‌شده‌ای در سند تحول و تعالی آمده و برنامه واحد سمنان نیز حرکت در جهت همین محورها مشخص است. برای نتیجه دستاوردها نیز باید منتظر ماند و در پایان سال تحصیلی آنها را بررسی کرد.» منصوری درباره فعالیت مراکز تحقیقات این استان اظهار کرد: «استان سمنان 4 مرکز تحقیقات از جمله کسب‌وکار و کارآفرینی، انرژی‌های تجدیدپذیر و بتن توانمند را دارد. مراکز تحقیقات بتن توانمند و کسب‌وکار و کارآفرینی نسبتا فعالیت خوبی داشته و عملکرد مناسب‌تری داشته‌اند. در نتیجه اقدامات مناسب این مراکز قراردادهایی بین آنها با سازمان‌ها و نهاد‌های بیرون از دانشگاه منعقد شده است.»

  تشکیل کارگروه‌های مشترک برای تسهیل ارتباط  دانشگاه با صنعت
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان درخصوص چگونگی اجرای طرح پویش در این واحد گفت: «برای اجرای طرح پویش نیاز است تا صنایع از این طرح به‌درستی مطلع شده و نگرانی‌هایی را که در این زمینه دارند؛ برطرف شود. بسیاری از صنایع از روند همکاری دانشجویان در محیط صنعتی، ادامه فعالیت آنها و چگونگی بیمه و سنوات بی‌اطلاع هستند. یکی از اهداف مهم تشکیل هفتگی کارگروه‌های دانشگاه واحد سمنان، ارتباط با صنایع و تبیین طرح پویش برای آنها است.» او در ادامه از دستاوردهای واحدهای استان‌هایی مانند اصفهان، شیراز و مرکزی از اجرای طرح پویش اظهار کرد: «با مسئولان پژوهش و ارتباط با صنعت این استان‌ها تماس‌هایی برقرار شده تا با الگو قراردادن آنها بتوان در این مسیر عملکرد مناسب‌تری داشت. متاسفانه تاکنون استان سمنان در اجرای طرح پویش عملکرد مناسبی نداشته و تنها 10 نفر از دانشجویان را به صنایع معرفی کرده است. امیدواریم با اقدامات مناسب این تعداد به 30 نفر ارتقا پیدا کند.»

  تمرکز واحد سمنان در حوزه تحقیقاتی کویر
منصوری درخصوص نحوه اجرای طرح پایش در واحد سمنان گفت: «عملکرد این واحد قابل‌ قبول بوده و بیشترین اقدامات در زمینه کویر و مسائل مربوط به آن تعریف شده است. حتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی خارج از استان نیز پایان‌نامه‌هایی با موضوع کویر را ارائه داده‌اند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد سمنان درباره چگونگی اجرای طرح‌های مختلف با موضوعیت کویر عنوان کرد: «توریست‌کویر یکی از مسائلی است که در این زمینه همیشه مورد توجه واحد بوده و کارگاه‌های آموزشی نیز با این موضوع برگزار شده است. همچنین دانشجویان رشته گردشگری در این زمینه فعالیت‌های مختلفی را داشته‌اند. دستاوردهای این مسیر نیز با افت‌وخیز دنبال شده و درصدد اجرای طرح‌هایی با شتاب بیشتر و افت‌های کمتر هستیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار