• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ - ۲۳:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمربی استقلال ملاثانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: امیدوارم به‌تنهایی رکورددار شکست‌ناپذیری شویم

با بازیکنانی که 4 درصد پول گرفته‌اند به این رکورد رسیدیم

نیروگاهی که دودش در زمین ماست باید از ما حمایت کند از اول هم قرار نبود با نام پرسپولیس در لیگ شرکت کنیم

تیم فوتبال استقلال ملاثانی با وجود آنکه یک تیم نوپا در فوتبال کشور محسوب می‌شود اما در همین مدت کوتاه نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته و در فصل جاری نیز یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر فوتبال ایران به‌شمار می‌رود‌. استقلالی‌ها ۳۰ بازی متوالی طی دو فصل اخیر شکست نخورده‌اند و با این رکورد شکست‌ناپذیری با دو امتیاز اختلاف نسبت به صدر جدول در پایان هفته دهم در رده سوم لیگ دسته اول قرارگرفته

با بازیکنانی که 4 درصد پول گرفته‌اند به این رکورد رسیدیم

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم فوتبال استقلال ملاثانی با وجود آنکه یک تیم نوپا در فوتبال کشور محسوب می‌شود اما در همین مدت کوتاه نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته و در فصل جاری نیز یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر فوتبال ایران به‌شمار می‌رود‌. استقلالی‌ها ۳۰ بازی متوالی طی دو فصل اخیر شکست نخورده‌اند و با این رکورد شکست‌ناپذیری با دو امتیاز اختلاف نسبت به صدر جدول در پایان هفته دهم در رده سوم لیگ دسته اول قرارگرفته و باید برای صدرنشینی در هفته یازدهم با فجرسپاسی دیدار کنند. درخصوص اتفاقات مرتبط با این تیم و رکورد به‌دست‌آمده، با سرمربی این تیم که از او به‌عنوان آلترناتیو رضا مهاجری در نفت مسجدسلیمان هم یاد می‌شود به‌صحبت نشستیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با ابراهیم اشکش را در ادامه می‌خوانید.

چه مسیری طی شد تا استقلال ملاثانی موفق شد به این رکورد عجیب یعنی تعداد ۳۰ بازی بدون شکست در لیگ دسته اول برسد؟
اول از همه لطف و نگاه خداوند بود و سپس دعای خیر مردمی که تنها دلخوشی آنها استقلال ملاثانی است و دلخوشی دیگری غیر از این تیم ندارند و سپس دارابودن یک کادر فنی بادانش و همدل و درنهایت بازیکنان لایق و ارزشمند که این موفقیت را رقم زدند. خیلی سخت است که یک تیم از لحاظ مالی مشکل داشته باشد اما این رکورد را به دست بیاورد آن‌هم در دورانی که شرط‌بندی، زدوبند، خودفروشی و خیلی مسائل دیگر در فوتبال رایج است. اینکه یک تیم با همه مشکلات مالی بتواند 30 ‌هفته پیاپی چنین نتیجه‌ای را بگیرد علاوه‌بر توانایی فنی بالای یک تیم، نشان از غیرت و شرافت بالای مجموعه فوق دارد. 

وضعیت تیم‌تان به چه‌شکل است؟ به‌نظر می‌رسد نیم‌نگاهی به‌صعود داشته باشید. 
ما یک تیم تمام بومی هستیم که بعد از سه سال حضور در لیگ دسته اول امسال به بلوغ رسیدیم و بچه‌ها به یک خودباوری رسیدند و قالب تاکتیکی را که شکل دادیم خدا را شکر جاافتاده. با همه این تفاصیل فکر می‌کنم برای صعود به‌جز توان فنی نیاز به یک پشتیبانی و حمایت قوی داریم و پشتوانه مالی می‌خواهیم. متاسفانه ما اینها را نداریم و فقط روی توان فنی پیشروی می‌کنیم. ما مشکلات غیرفنی زیادی داریم؛ هرچند مدیرعامل استقلال ملاثانی دارد زحمت خود را می‌کشد اما یک نفر نمی‌تواند مجموعه‌ای بزرگ را به‌تنهایی بگرداند و نیاز به نگاه مثبت مسئولان ورزشی و غیرورزشی استان خوزستان داریم. اگر آنها می‌خواهند این تیم همین روند را ادامه بدهد و می‌خواهند یک سهمیه در لیگ برتر به استان‌مان اضافه بشود حمایت و رسیدگی می‌خواهیم. این درحالی است که بازیکنان ما فقط سه‌ چهار درصد از قرارداد خود را گرفته‌اند. ما با این وضعیت چطور می‌توانیم ادامه بدهیم، مطمئنا کار خیلی سخت است و از اینجا به‌بعد تیم‌هایی در کورس مدعیان می‌مانند که پشتوانه مالی و پشتوانه مدیریتی قوی داشته باشند و از حمایت‌های خوب برخوردار باشند. ما هنوز ورزشگاه نداریم و هرهفته در اهواز باید دنبال یک ورزشگاه باشیم تا بازی‌های‌مان را در آن برگزار کنیم. ان‌شاء‌الله که مشکلات برطرف شود و بتوانیم در پایان فصل عملکرد موفقی داشته باشیم. از لحاظ فنی مطمئن باشید حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و فقط حمایت مسئولان را می‌خواهیم. 

از لحاظ رتبه در جدول رده‌بندی با دو امتیاز فاصله با صدر جدول در رده سوم قرار دارید. چرا اینقدر نسبت به‌صعود ناامیدانه صحبت می‌کنید؟
باز هم تکرار می‌کنم ما از لحاظ فنی هیچ ترس و دلهره‌ای نداریم و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم اما وقتی بازیکن من هشت‌ماه می‌شود که حقوقش را دریافت نکرده و خرج زن و بچه و زندگی خود را نمی‌گیرد و نمی‌تواند آن را تامین کند چطور می‌توان به موفقیت دلخوش بود؟ ما در بازی آخر شش بازیکن خود را به‌دلیل اینکه دریافتی نداشتند دراختیار نداشتیم و بدون این تعداد مقابل شهرداری همدان به‌میدان رفتیم و مطمئنا اگر رسیدگی لازم نشود در آینده باز هم این اتفاق خواهد افتاد. 

رکورد شکست‌ناپذیری از چه‌زمانی در ذهن شما ایجاد شد و آیا این رکورد در آینده کار استقلال ملاثانی را خراب نمی‌کند از این جهت که برای نباختن به زمین برود و در بازی‌های رودررو با حریفان 3 امتیاز‌ها را ازدست بدهید؟
شما درست می‌گوید اما ما امسال از ۱۰ مسابقه به ۵ پیروزی و ۵ تساوی رسیده‌ایم و به میانگین دو امتیاز از هر بازی که میانگین قهرمانی محسوب می‌شود رسیده‌ایم. این درحالی است که در ۵ بازی بیرون از خانه چهار بازی را برده‌ایم و مطمئنا تیم ما با تمام وجود بازی می‌کند. درست است که در بازی آخر با وجود آنکه ۶ بازیکن خود را نداشتیم اما بار روانی و فشار سنگینی از این جهت که رکورد خود را به 30 بازی شکست‌ناپذیری افزایش بدهیم وجود داشت اما خدا را شکر این بازی با تساوی به‌پایان رسید تا به این رکورد برسیم. هفته آینده نیز با تیم صدرنشین فجرسپاسی بازی داریم و قطعا در اهواز به‌دنبال این هستیم که سه امتیاز را کسب کنیم و ضمن افزایش رکورد شکست‌ناپذیری به صدر جدول رده‌بندی برسیم. هرچند بحث فنی جای خود دارد ولی من برای موفقیت باید با مسائل غیرفنی بجنگم. 

چنین رکوردی در لیگ برتر برای استقلال است و حالا در لیگ دسته اول به یک استقلال دیگر رسیده است. شما خودتان هم استقلالی هستید؟
بله من هم استقلالی هستم در هرصورت ما اینجا این افتخار و رکورد را در لیگ دسته اول به نام یک استقلال دیگر به‌ثبت رساندیم. 

خیلی از کارشناسان و آنهایی که در لیگ دسته اول کارکردند اعتقاد دارند کار در این لیگ به‌مراتب سخت‌تر از لیگ برتر است. 
لیگ دسته اول از این حیث سخت‌تر است که فشار و دوندگی نسبت به لیگ برتر خیلی بیشتر است. در لیگ برتر شاهد چرخش بیشتر توپ هستیم اما در لیگ دسته اول بیشتر دوندگی و سخت‌کوشی تیم‌ها شرایط را تعیین می‌کند و از این بابت کار خیلی سخت است. شما درنظر بگیرید که در این ۳۰ هفته باید در نقاط مختلف کشور بازی می‌کردیم و ما هم تیمی بودیم که از لحاظ پشتیبانی مشکل داشتیم اما این رکورد با این شرایط برای من بسیار با ارزش است چراکه مردمی در استان خوزستان با این رکورد بسیار خوشحال شدند؛ هرچند با این رکورد‌ها نه جام می‌دهند و نه قهرمانی و نه صعود به‌دست می‌آید. این درحالی است که بیشترین شکست‌ناپذیری در استان خوزستان حتی زمانی که فولاد و استقلال خوزستان نیز قهرمان شده بودند به ۱۱ بازی می‌رسید اما بچه‌های مظلوم استقلال ملاثانی به این رکورد باارزش رسیدند. 

در بازی با شهرداری همدان در ذهن‌تان بود که با شکست‌ناپذیری در این بازی به رکورد ویژه استقلال در لیگ برتر برسید؟
۱۰۰ درصد به این فکر بودیم البته از روز اول که به این فکر نبودیم و فقط می‌خواستیم تعداد بازی‌‌هایی که نمی‌بازیم را بیشتر کنیم اما از امسال که کار را شروع کردیم با توجه به اینکه ۲۰ بازی فصل گذشته نباخته بودیم از هفته پنجم به بعد فصل جاری که رکوردمان به ۲۵ بازی رسید با تمام بچه‌ها هم‌قسم شدیم تا به تعداد ۳۰ بازی شکست ناپذیری برسیم. امیدوارم در بازی با فجر سپاسی شیراز باز هم این رکورد را افزایش داده و در فوتبال ایران به‌تنهایی رکورددار شویم و این رکورد طلایی به استقلال ملاثانی تعلق بگیرد. 

جالب اینکه تا روزهای آخر پیش‌فصل دسته اول قرار بود استقلال ملاثانی به نام پرسپولیس خوزستان در این رقابت‌ها حاضر شود. 
خیر این‌طور نیست تیم ما قرار نبود با نام پرسپولیس شرکت کند ما در شهر ملاثانی هستیم اما یک‌عده‌ می‌خواستند در خارج از شهر این تیم را با نام پرسپولیس اهواز اداره کنند و این اقدام ربطی به شهرستان ملاثانی نداشت. این بحث‌های قبل از فصل بود که به‌سرانجام نرسید و به‌خیر گذشت. امتیاز تیم ما را می‌خواستند اما این‌طور نبود که باشگاه ما بخواهد با نام پرسپولیس در رقابت‌ها شرکت کند. در جامعه فوتبالی این‌طور مطرح شده بود که ما می‌خواهیم با نام پرسپولیس خوزستان در رقابت‌های دسته اول شرکت کنیم اما درنهایت با نام استقلال مثل فصل گذشته در لیگ دسته اول شرکت کردیم. البته در این بین مسئولان ورزشی و نمایندگان مجلس در این شهرستان باید به‌فکر این تیم باشند. من نمی‌دانم این بچه‌های تمام‌بومی دیگر چه‌کاری باید می‌کردند که نکردند، چرا باید تیم ما با همه مشکلات بزرگ دست‌وپنجه نرم کند اما بقیه تیم‌های‌مان که مملو از بازیکنان غیربومی هستند با تمام امکانات لازم به‌مصاف حریفان بروند. این موضوع یک‌مقدار دلسردی به‌وجود می‌آورد و باعث شده است بچه‌های بومی ما سرخورده شوند‌. امیدوارم این مشکل بزرگ را مسئولان استان حل‌وفصل کنند. 

اگر موفق شوید و به لیگ برتر برسید چه ضمانتی وجود دارد که در آینده به سرنوشت تیم‌هایی مانند استقلال اهواز و استقلال خوزستان دچار نشوید!
استقلال خوزستان همین الان باشگاهی محسوب می‌شود که همه امکانات لازم و منابع مالی را دارد و زیرمجموعه گروه ملی فولاد ایران به‌شمار می‌رود. از این بابت ما خیلی هم خوشحالیم و برای این تیم هم آرزوی موفقیت می‌کنیم، همچنین استقلال محبوب اهواز تیمی بود که همه ما خوزستانی‌ها عاشقانه دوستش داشتیم اما امروز دیگر وجود ندارد؛ هرچند امیدوارم دوباره جان بگیرد اما استقلال ملاثانی در منطقه‌ای قرار دارد که نیروگاه بزرگ رامین در این منطقه وجود دارد. این نیروگاه ۸ درصد از برق کشور را تامین می‌کند، درواقع مشابه سپاهان که زیر نظر فولاد مبارکه رفت یا سایر تیم‌ها که وابسته به نهادهای دیگر هستند استقلال ملاثانی هم اگر می‌خواهد ادامه حیات بدهد و ریشه بیشتری در فوتبال کشور بدواند و به سطح اول فوتبال کشور برسد به این‌شکل می‌تواند. دود نیروگاه بزرگ رامین در زمین تمرین ماست و وظیفه آنهاست تا از استقلال ملاثانی حمایت و پشتیبانی کنند. همچنین نیشکر بزرگ دهخدا نیز در شهرستان ماست و خیلی هم پربازده به‌شمار می‌رود. مطمئنا اگر استقلال ملاثانی بخواهد در فوتبال کشور نماد بشود باید از طرف این دو نهاد و کارخانه حمایت شود. 

جریان استعفای شما چه بود؟ 
دو هفته پیش استعفایم را اعلام کردم چون حق این بچه‌ها نیست که در این شرایط اولیه باقی بمانند اما متاسفانه یا خوشبختانه از آن زمان تا به‌امروز هیچ رسیدگی به این تیم نشده است. 

شاید هم به هوای رکورد شکست‌ناپذیری ماندید و با استقلال ملاثانی ادامه دادید. 
خیر این‌طور نیست. این رکورد جای خود را دارد چون اگر می‌خواستم به این رکورد فکر کنم، اول این رکورد را می‌شکستم و سپس استعفا می‌دادم. ما حتی یک هفته کامل تمرینات را تعطیل کردیم اما به‌خاطر مردمی که حتی به نان شب خود محتاج هستند و مشکلات زیادی دارند اما عاشقانه این تیم را دنبال می‌کنند و وقتی صحبت از استقلال ملاثانی می‌شود یادشان می‌رود چه مشکلاتی در زندگی خود دارند، ماندم چون تنها دلخوشی آنها همین تیم است و منتظرند تا هر هفته نتایج و بازی‌های این تیم را دنبال کنند. 

بعد از اینکه نفت مسجدسلیمان در هفته‌های اخیر نتایج خوبی کسب نکرد شنیده می‌شود به‌عنوان جانشین رضا مهاجری با شما صحبت‌هایی شده است. 
من اصالتا بچه مسجدسلیمان هستم و نفت مسجدسلیمان هم تیم خودم است اما برای آقا رضا آرزوی موفقیت می‌کنم. او مربی بزرگی هست و اگر حمایت لازم بشود مطمئنا این تیم در جدول رده‌بندی جایگاه بهتری را کسب خواهد کرد. در این مورد نیز صحبت‌هایی با من شده بود اما به این موضوع دامن نزنیم بهتر است چون رضا مهاجری بالای سر این تیم است و او و کادرش مشغول به‌کار هستند. 

یک نشست خبری معروف دارید که در آن با یک خبرنگار به‌شدت بحث می‌کنید و نشست را ترک می‌کنید داستان چه بود. 
بحثی که وجود داشت مبنی‌بر این بود که بچه‌های ما بعد از گل‌مان خوشحالی کردند و به عربی صحبت‌هایی را مطرح کردند. خبرنگار از من پرسید مگر اینجا عربستان است که بازیکنان عربی صحبت می‌کنند که من پاسخ دادم حرف دهان خود را بفهم چون این سوال توهین به یک قوم و مردم کشور است چراکه عرب هم یکی از قوم‌های ایران است و ما همه در کنار هم زندگی می‌کنیم و بحث همین بود و چیز خاص دیگری وجود نداشت. 
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار