• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ - ۲۳:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
ادامه تجمعات دانشجویی با طرح شعارهای هتاکانه در برخی دانشگاه‌ها

فحش می‌دهم پس هستم!

رفتار تند دانشجویان در دانشگاه تهران، شهید بهشتی و تربیت‌مدرس به درگیری منجر شد.

فحش می‌دهم پس هستم!

ماجرای تجمعات اعتراضی دانشجویان روز گذشته هم در برخی دانشگاه‌های کشور ادامه یافت. دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، دانشگاه خیام مشهد، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه اراک، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه یزد، دانشگاه تبریز، دانشگاه گیلان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه منابع طبیعی گرگان، دانشگاه شیراز و دانشگاه سمنان همزمان با چهلمین روز درگذشت مرحومه مهسا امینی، اقدام به برگزاری تجمع کردند. فضای تجمعات اما در دانشگاه‌های تهران تندتر از روزهای قبل و در برخی دانشگاه‌ها با شعارهای هتاکانه‌ای همراه بود. فضای برخی از این اجتماعات هم محل رویارویی دو گروه از دانشجویان شد و برخوردهای فیزیکی میان آنها شکل گرفت. 
علی بزرگخو، دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت در روایتی از فضای روز گذشته دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه از ساعت 14 نزدیک به 100 نفر از دانشجویان جلوی دانشکده ریاضی دانشگاه امیرکبیر تحصن کردند، می‌گوید: «بعد از دقایقی جمعیتی به آنها اضافه شد و بعد از آن همه دانشجویان به‌سمت دانشکده پلیمر حرکت و شروع به سر دادن شعار کردند. در ابتدا شعارها صرفا اعتراضی بود اما بعد از مدتی رنگ‌و‌بوی سیاسی گرفت و برخی از شعارها مربوط به اصل نظام بود که با این اتفاق فعالان دانشجویی تشکل‌های مختلف تصمیم گرفتند وارد میدان شوند. البته این ورود نیز صرفا با هدف جلوگیری از تک‌صدایی در دانشگاه و در حد شعار دادن باقی ماند.» 
او اضافه می‌کند: «دانشجویان معترض بعد از مدتی از جلوی دانشکده پلیمر به‌سمت سردر اصلی دانشگاه حرکت کردند و قصد داشتند همانند شب واقعه سقوط هواپیمای اوکراینی، در اصلی دانشگاه را به روی معترض خارج از محیط دانشگاه باز کنند که اگر این اتفاق رخ می‌داد، امنیت جانی همه دانشجویان تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت و دانشجویان انقلابی نیز بعد از متوجه شدن موضوع، به‌سمت سردر اصلی حرکت کردند و علی‌رغم اینکه در طول مسیر چند‌باری بین دانشجویان درگیری صورت گرفت، درنهایت دانشجویان انقلابی توانستند به سردر رسیده و بین خیابان و دانشجویان معترض حائل شوند.» 
بزرگخو ادامه می‌دهد: «متاسفانه زمانی که دانشجویان معترض به سردر رسیدند، شعارهایشان به‌شدت هتاکانه و ساختارشکنانه شد، البته دانشجویان انقلابی نیز در این وضعیت با حفظ‌ شأن دانشجو، شروع به شعار دادن کردند. البته دانشجویان معترض در حد شعار باقی نماندند و در برخی موارد به دانشجویان انقلابی که حائل بین آنها و در اصلی بودند، حمله می‌کردند اما بعد از مدتی با استقامت دانشجویان انقلابی مجبور شدند در حوالی ساعت 17 صحنه را خالی کنند و درنهایت نیز دانشجویان انقلابی با برگزاری نماز جماعت و خواندن سرود ملی، غائله دانشگاه امیرکبیر در روز گذشته به پایان رسید.» 
نکته قابل‌توجه تجمعات اخیر، افزایش توهین‌های جنسی و شعارهای هتاکانه و رفتارهای خارج از عرف فضای دانشگاه در میان برخی دانشجویان است. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد بیش از هرچیز برای جلب توجه بیشتر و فراهم کردن خوراک رسانه‌ای در شبکه‌های مجازی توسط تعداد معدودی از دانشجویان دنبال می‌شود. مواردی که تعجب بسیاری از اساتید و شخصیت‌های مختلف را در پی داشته است. 
مالک شریعتی، نماینده مجلس در صفحه مجازی خود نوشت: «با تکرار فحاشی در دانشگاه‌ها معلوم شد که سناریویی برای ابتذال دانشگاه، افزایش عصبانیت، خشونت و کشته‌سازی طراحی شده است.» 
رفتار تند دانشجویان در دانشگاه تهران، شهید بهشتی و تربیت‌مدرس به درگیری منجر شد. درمقابل هم تعدادی از دانشجویان متعهد تلاش می‌کنند با طرح شعارهایی نظیر «با شعار آزادی، فحش ناموسی دادی» و «‌اگر بهم فحش بدی، بازم برات جون میدم» فضا را به شکلی مدیریت کرده و مانع بیان الفاظ رکیک و جنسی در شعارها شوند؛ هرچند واکنش مناسبی دریافت نکردند. 
روز گذشته دانشجویان دانشگاه الزهرا نسبت به اظهارات یکی از دانشجویان در تریبون آزاد اخیر این دانشگاه تجمع کردند و خواستار برخورد با دانشجوی خاطی شدند. یکی از دانشجویان این دانشگاه در جریان برگزاری تریبون آزاد دوشنبه، دوم آبان‌ماه نسبت به خاندان پیامبر مکرم اسلام(ص) از الفاظ توهین‌آمیزی استفاده کرده بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار