• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ - ۲۲:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در حادثه تروریستی شیراز چه گذشت

حمله به چشم و چراغ ایران

این اتفاق درحالی روز گذشته رخ داد که یک روز قبل از آن درپی یک حادثه تروریستی دو تن از کارکنان سپاه سلمان استان سیستان‌وبلوچستان نیز در روزهای پرآشوب سیستان‌وبلوچستان به شهادت رسیده بودند. همزمانی این حادثه با اغتشاشات زاهدان شائبه تلاش‌های معاندان برای دامن زدن به آتش اختلافات قومی، مذهبی را پررنگ کرده است.

حمله به چشم و چراغ ایران

ساعت ۱۷:۴۵روز گذشته 4 آبان شب شلوغ حرم شاه‌چراغ در شیراز به خون کشیده شد. آنطور که رهام حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس اعلام کرده این اقدام تروریستی توسط یک نفر انجام شده است. برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند عامل این حمله تروریستی تابعیتی غیرایرانی داشته است. این تروریست تکفیری درحالی آتش اسلحه خود را به‌سمت زائران گشود که مردم شیراز مطابق یک رسم دیرینه برای زیارت چهارشنبه‌شب در حرم احمد‌بن‌موسی حضور داشتند و حرم مطهر احمد‌بن‌موسی یکی از شلوغ‌ترین ساعات هفته را پشت‌سر می‌گذاشت. اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی امنیتی استان فارس تعداد شهدای این حادثه را 13 و مجروحان را 40 نفر اعلام کرد. این آخرین آماری است که تا لحظه تنظیم خبر مورد تایید مقامات رسمی قرار گرفته است. رخ دادن این اتفاق آن هم تنها دو روز بعد از حادثه تروریستی زاهدان این احتمال را به‌وجود آورده که این اتفاقات مطابق یک طرح‌ریزی پیشینی درحال رخ دادن است.

  تکمیل سناریوی زاهدان
این اتفاق درحالی روز گذشته رخ داد که یک روز قبل از آن درپی یک حادثه تروریستی دو تن از کارکنان سپاه سلمان استان سیستان‌وبلوچستان نیز در روزهای پرآشوب سیستان‌وبلوچستان به شهادت رسیده بودند. همزمانی این حادثه با اغتشاشات زاهدان شائبه تلاش‌های معاندان برای دامن زدن به آتش اختلافات قومی، مذهبی را پررنگ کرده است. بعد از آنکه معاندان در کشاندن آتش اغتشاشات به سیستان‌وبلوچستان ناکام مانده و بهانه فوت مهسا امینی در رابطه با این استان را ناکارآمد دیدند، شیوه دیگری را برای ملتهب کردن فضای استان انتخاب کردند. ادعای اثبات‌نشده تجاوز مامور نیروی انتظامی چابهار به یک دختر بلوچ بهانه خوبی بود که هم قدرت برانگیختن احساسات قومی و مذهبی را داشت و هم حمله به نیروی انتظامی را توجیه می‌کرد، یعنی همان خروجی‌ای که قرار بود از ماجرای فوت مهسا امینی گرفته شود در زاهدان با بهانه‌ای دیگر حاصل می‌شد. درنتیجه این فتنه‌انگیزی اوایل مهرماه بعد از پایان نمازجمعه زاهدان تعدادی آشوب‌طلب به‌سمت کلانتری هجوم بردند و با نیروهای انتظامی درگیر شدند، درنتیجه این درگیری تعدادی از ماموران انتظامی و مردم عادی حاضر در صحنه جان خودشان را از دست دادند.

  ردپای وهابیت سعودی
از سال 96 تاکنون ایران‌ بارها شاهد اقدامات آشوب‌طلبانه بوده است و هر بار نیز جبهه عبری، عربی، غربی تمام‌قد علیه ایران بسیج شده است و در راستای تشدید آشوب‌ها تلاش می‌کند. این رویکرد بعد از آن آغاز شد که محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی تحت‌فشار شکست‌ از جبهه مقاومت در میدان یمن اعلام کرد آتش جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند. با چنین هدفی بود که شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال در سال 96 با حمایت مالی عربستان در لندن راه‌اندازی شد. این رسانه از زمان آغاز به کارش تاکنون کارویژه خود را تولید محتوا علیه ایران قرار داده است. ایران‌اینترنشنال در ماجرای اغتشاشات پس از فوت مهسا امینی روزانه ده‌ها ویدئوی کوتاه چندثانیه‌ای از اغتشاشات منتشر می‌کند و به ترویج خشونت علیه نیروهای انتظامی می‌پردازد. برنامه‌سازان این رسانه جنگ‌طلب با هدف دامن زدن به آشوب‌‌ها فراخوان‌ گروهک‌های تروریستی همچون کومله را نیز تحت‌عنوان فراخوان اعتراض بازنشر داده‌اند و ظرفیت فعالان تجزیه‌طلب را برای تولید محتوا ضدایران به کار می‌گیرند.

  یک تئاتر خشن و تکراری
پیش از اینکه فضای ملتهب فعلی درمورد اختلافات قومیتی به‌وجود بیاید مردم ایران پیاده‌سازی سناریویی مشابه را تجربه کرده‌ بودند. بعد از آنکه دو طلبه اهل‌سنت در شهر گنبد مورد حمله قرار گرفتند رسانه‌های معاند دلیل این حمله را اختلافات مذهبی عنوان کردند تا بتوانند با مانور رسانه‌ای روی آن از ماجرای رخ‌داده بحران بیافرینند. به فاصله چند روز از این اتفاق یک تروریست تکفیری با تابعیتی غیرایرانی با سلاح سرد به سه ‌طلبه مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) هجوم برد و باعث به شهادت رسیدن دو نفر از آنها شد. این تلاش مذبوحانه که با هدف عمیق‌تر کردن گسل اختلافات مذهبی و ایجاد نزاع شیعی_سنی انجام شد، اگرچه آسیب‌ها و تلخی‌هایی را برای کشور به‌همراه داشت، اما نهایتا با دیوار واقعیت جامعه ایران مواجه شده و به شکست انجامیده است. حال به‌نظر می‌رسد این سناریوی شکست‌خورده درحال تکرار است.

  جواب معادله در صنعاست نه تهران
پادشاهی سعودی که از سال 96 تاکنون مسیر تقابل با ایران را برای خلاص شدن از بحران خودساخته یمن در پیش‌ گرفته هر بار شاهد شکست سناریوی پرهزینه بحران‌آفرینی در تهران بوده است. شکست این سناریو درنهایت ریاض را به این جمع‌بندی رساند که خود را پشت میز مذاکره با ایران برساند. اغتشاشات اخیر اما بار دیگر طرف سعودی را دچار خطای محاسباتی کرده و میز مذاکرات را نیز به تعطیلی کشانده است. درنهایت اغتشاشات مقطعی ایران به پایان خواهد رسید و این طرف سعودی است که با تخریب پل‌های پشت‌سر تمام راه‌های عقب‌نشینی خود را بسته و باید همچنان به ‌مواجهه رودررو با جبهه مقاومت در یمن ادامه دهد؛ مواجهه‌ای که باعث می‌شود ریاض روزهای سخت‌تری را پیش رو داشته باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار