• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۴ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تداوم جذابیت و موفقیت بزرگ‌ترین چالش سرمربی قائمشهری‌ها

مطهری رکورد سرمربی موفق را شکست

گذشت یک‌سوم از راه 16 تیم حاضر در بیست‌ودومین دوره لیگ برتر باعث می شود کار علاقه‌مندان این رشته جذاب و کارشناسان برای سنجش عیار نمایندگان هشت استان حاضر در این رقابت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته و بازه پیش از شروع فصل فوتبالی 1402-1401 آسان‌تر شود، اتفاقی که باعث می شود بتوان پیش از تقابل‌های نساجی برابر آلومینیوم اراک و استقلال تهران در چهارچوب هفته یازدهم لیگ برتر و سوپرجام، نماینده فوتبال مازندران را بهتر قضاوت و بررسی کرد.

مطهری رکورد سرمربی موفق را شکست

امیدنظری گوهر، خبرنگارگذشت یک‌سوم از راه 16 تیم حاضر در بیست‌ودومین دوره لیگ برتر باعث می شود کار علاقه‌مندان این رشته جذاب و کارشناسان برای سنجش عیار نمایندگان هشت استان حاضر در این رقابت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته و بازه پیش از شروع فصل فوتبالی 1402-1401 آسان‌تر شود، اتفاقی که باعث می‌شود بتوان پیش از تقابل‌های نساجی برابر آلومینیوم اراک و استقلال تهران در چهارچوب هفته یازدهم لیگ برتر و سوپرجام، نماینده فوتبال مازندران را بهتر قضاوت و بررسی کرد.
شاگردان مطهری پیش از جدال مقابل شاگردان مهدی رحمتی با کسب چهار برد، چهار تساوی و دو شکست به جایگاه پنجم تکیه زده‌اند تا بر همین اساس و رقم زدن وضعیت خوشایندتر نسبت به نامدارانی همچون تراکتور و فولاد خوزستان لقب پدیده این تورنمنت را به تصاحب خود در آورند. البته این تنها نکته مثبت عملکرد سرمربی 48 ساله نساجی نیست، دستیار اسبق مجید جلالی، یحیی گل‌محمدی، افشین پیروانی و چند مرد نامدار حیطه سرمربیگری این بار در قامت نفر نخست نیمکت توانسته است با کسب 16 امتیاز بهترین نتیجه تاریخ قائمشهری‌ها را در 10 هفته نخست لیگ برتر رقم بزند.

رکورد آغاز 5 امتیاز بهبود یافت
همواره اولین‌ها در تاریخ و اذهان مردم حک می‌شوند، نکته‌ای که باعث شد جواد نکونام به دلیل شکستن طلسم 24 ساله که منجر به حضور نساجی در سطح نخست فوتبال ایران شد اسم و رزومه‌اش در امیدشهر خسته را متمایز نسبت به مربیان نامداری مثل نادر دست‌نشان، ناصر حجازی، یحیی گل‌محمدی، مهدی پاشازاده و محمود فکری کند. بازیکن اسبق اوساسونا در اولین فصل حضور نساجی حتی با وجود پیوستن بازیکنان با تجربه‌ای مثل حامد لک، گئورگی گولسیانی و احمد عبدالله‌زاده نتوانست در 10 دیدار ابتدایی توفیقات زیادی کسب کند و تنها بردش برابر نفت مسجدسلیمان تحت هدایت عبدالله ویسی رقم خورد آنها در 9 دیدار اشاره نشده پنج تساوی و چهار شکست به‌دست آورند. 
نساجی بعد از کسب رتبه دهم در فصل فوتبالی 1398-1397 با مجید جلالی لیگ نوزدهم را با هدایت محمدرضا مهاجری آغاز کرد اتفاقی که ماحصل آن کسب پیروزی برابر پیکان و شاهین بوشهر، ثبت پنج تساوی، سه شکست، 11 امتیاز و تفاضل گل 3- بود که جهشی سه امتیازی نسبت به عملکرد نکونام در لیگ هجدهم بود. بعد از جدایی مهاجری از جمع نساجی فرصت برای عرض اندام محمود فکری مهیا شد تا با کسب 18 امتیاز قائمشهری‌ها با حضور در رتبه نهم، برای نخستین بار رتبه تک‌رقمی تجربه کنند اما خیلی زود روزهای خوش ببرهای مازندران با قبول هدایت استقلال توسط فکری و انتخاب دستیار اسبق این مرد به عنوان نفر نخست نیمکت این تیم پایان یافت.
وحید فاضلی تنها در 10 دیدار نخست موفق شد آلومینیوم و نفت مسجد سلیمان تحت هدایت رسول خطیبی و مجتبی حسینی  را شکست دهد. دیگر دستاوردهای فاضلی روی نیمکت نساجی تساوی برابر پرسپولیس و تراکتور و شش شکست تلخ بود تا بعد از کسب یک امتیاز مقابل ماشین‌سازی در هفته یازدهم فوتبال‌دوستان دیگر شاهد این مربی روی نیمکت امیدشهر خسته نباشند تا هدایت این تیم در ادامه لیگ بیستم به مجید جلالی و ساکت الهامی سپرده شود. ناجی قائمشهری‌ها در فصل فوتبالی 1400-1399 برای لیگ بیست‌ویکم نیز روی نیمکت این باشگاه ابقا شد تا با کسب پیروزی برابر فجر سپاسی و شهر خودرو، پنج تساوی، سه شکست و تفاضل 2-  بهترین نتایج تاریخ قائمشهری‌ها در 10 هفته نخست لیگ برتر با الهامی ثبت شود.
با حضور حمید مطهری اما تنها یک فصل رکورد الهامی دست‌نیافتنی بود و این سرمربی بعد از ثبت سه شکست و یک تساوی در چهارهفته ابتدایی موفق شد با پیروزی شیرین مقابل مس کرمان، نفت مسجد سلیمان، گل‌گهر و فولاد، تساوی روبه‌روی ذوب‌آهن و شکست برابر استقلال دستاوردش را تا پایان هفته دهم به 16 امتیاز برساند و بالاتر از شاگردان قربان بردیف، محمد ربیعی، مهدی رحمتی و جواد نکونام قرار گیرد.

تهدیدی که به فرصت تبدیل شد
طبق ظواهر یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت در ادوار اخیر لیگ برتر و جام حذفی ایران در استفاده حداکثری از بازیکنان با تجربه  خلاصه شده است. نکته اشاره شده را می‌توان به وضوح در راه قهرمانی نساجی در سی‌وپنجمین دوره جام حذفی احساس کرد اما فارغ از موفقیت در جام حذفی مورد اشاره شده یکی از مهم‌ترین دلایلی بود  که تیم تحت هدایت  ساکت الهامی در بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر با نتایج پر نوسان دست و پنجه نرم کرد. طبق نشانه‌ها مطهری با علم بر این موضوع یکی از مولف‌ترین بدنسازهای فوتبال ایران یعنی بهزاد نوشادی  را به کادرفنی‌اش اضافه کرد. نوشادی  تا این لحظه توانسته همچون دوران فعالیتش در باشگاه استقلال تیمی شاداب و سر حال را تحویل نفر نخست امور فنی دهد تا بازیکنانی همچون علیرضا حقیقی، علیرضا ابراهیمی، حامد شیری، مهرداد عبدی، ایوب کلانتری، اکبر صادقی، حسین زامهران و عبدالکریم اسلامی که از نظر رده سنی در درجه 30 سال و بیشتر قرار می‌گیرند، موفق شوند افکار مطهری را که نیازمند فعالیت و پویایی بیشتر نسبت به استراتژی‌های تدافعی است در مستطیل سبز پیاده کنند. 

موفقیت بیشتر نگاه منعطف‌تر می‌خواهد
در سال‌های اخیر با حضور مربی موفقی مثل کارلوس کی‌روش استراتژی‌های تدافعی به بخش جدایی‌ناپذیر فوتبال ایران تبدیل شده است. بسیاری از تیم‌های کم‌بضاعت با تجمع در یک‌سوم دفاعی اصل نخست را روی عدم دریافت گل قرار داده‌اند و سپس درصورت فراهم شدن موقعیت ضدحمله به دنبال گشودن دروازه حریفان هستند اما سرمربی این روزهای نساجی نگاه و افکاری متفاوت دارد. مطهری برخلاف بخش عمده‌ای از سرمربیان شاغل در لیگ برتر راز موفقیت را در مالکیت توپ و رویکردهای هجومی می‌داند که البته در فصل جاری همواره با موفقیت همراه نبوده است و همین نگاه و تصمیم باعث مواجه شدن نساجی با آمار امید گل عجیب 3.96 برابر استقلال شد. اما نمی‌توان کتمان کرد مطهری از فیفادی گذشته بیشترین سود ممکن را برد تا نماینده فوتبال قائمشهر در بازه تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر بعد از سال‌ها محافظه‌کاری خون و نگاهی جدید به پیکره‌اش تزریق شود.
اما به نظر می‌رسد تیم تحت هدایت سرمربی 48 ساله برای فائق آمدن بر دیگر سرمربیان نیازمند کمی انعطاف تاکتیکی و استحکام بیشتر دفاعی نیز است. هواداران نساجی تا پیش از تقابل برابر آلومینیوم 9 بار شاهد فروریختن دروازه تیم محبوب‌شان بوده‌اند که این آمار باعث شد این تیم تا پیش از آغاز هفته یازدهم از حیث گل‌های دریافت‌شده در رتبه دهم قرار گیرد. همچنین نگاه و رویکردهای متمایز مطهری تا این لحظه سبب به ثمر رساندن 14 گل و ایستادن در رتبه سوم برترین خط هجومی بیست‌ودومین دوره لیگ برتر بوده است. نکات اشاره‌شده فارغ از جذابیت به فوتبال‌دوستان نکاتی را نیز یادآوری می‌کند، به‌زودی حریفان با ضدتاکتیک‌هایشان بیش از گذشته قصد خنثی کردن یکی از زهردارترین خطوط هجومی لیگ را دارند، اتفاقی که بدون شک عیار توانایی‌ها و دانش مطهری را بیش از گذشته مشخص کند تا در ماه‌های آینده بتوان خیلی راحت‌تر سرمربی تیم قائمشهری را سنجید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار