• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۳ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به سریال‌های در دست تولید

این قصه‌ها برای تلویزیون ردیف می‌شوند

مردادماه امسال محسن برمهانی معاون سیما در پشت صحنه سریال شهباز از تولید 15 سریال جدید در سازمان خبر داد .

این قصه‌ها برای تلویزیون ردیف می‌شوند

مردادماه امسال محسن برمهانی معاون سیما در پشت صحنه سریال شهباز از تولید 15 سریال جدید در سازمان خبر داد و گفت: «از سه ماه آتی، هر ماه حداقل پنج سریال (در مجموع ۱۵ سریال) در تلویزیون عقد قرارداد و وارد چرخه تولید می‌شود.» 
او همچنین در اظهارنظری در هفته گذشته گفت: «سریال‌های جدیدی به آنتن خواهند رسید و سال آینده هم از لحاظ سریال، رسانه ملی سال پررونقی خواهد داشت. هم‌اکنون ١۵ سریال آماده پخش داریم که به تدریج روی آنتن شبکه‌های تلویزیون خواهند رفت. برخی از این سریال‌ها در مرحله پس‌تولید، شامل اصلاح رنگ و تدوین است. برخی سریال‌ها هم مناسبتی است که در زمان مناسب خود برای بینندگان عزیز پخش می‌شود. در حال حاضر ۲۳ طرح سریال مصوب داریم که تا به امروز شش سریال برآورد آن انجام شده و قراردادهایش به امضا رسیده است، برخی هم مراحل پیش‌تولید را سپری می‌کنند که ان‌شاءالله به سال ۱۴۰۲ می‌رسد.» در گزارش پیش رو سراغ سریال‌هایی رفتیم که در ماه‌های آتی به آنتن تلویزیون می‌روند. 

      پایتخت دوباره می‌آید؟
«پایتخت» جزء سریال‌های جذاب تلویزیون بوده است و همیشه هم مخاطب خودش را داشته. تلویزیون هم به دلیل استقبال مردم از این سریال سعی کرده است تا این سریال را ادامه دهد، چون می‌داند مخاطب خودش را دارد. 
براساس اخباری که به «فرهیختگان» رسیده است، به‌تازگی جلسه‌ای برای ساخت دوباره این سریال در سیما گذاشته شده و مسئولان این سازمان به دنبال این هستند که این سریال را دوباره به آنتن بازگردد و مخاطبان تلویزیون را با این کار خوشحال کنند. 
آخرین اظهارنظر درمورد ساخت فصل هفتم مربوط به محسن تنابنده و اوسط بهمن ماه سال گذشته است. او گفته بود که ما دوست داریم کار کنیم اما مسئولان تلویزیون هنوز تصمیمی نگرفته‌اند و هر بار که با آنها صحبت می‌کنیم، توپ را به میدان سازندگان پایتخت می‌اندازند. بعد از آن مهدی فرجی، تهیه‌کننده و از مدیران اسبق تلویزیون احتمالاتی درباره ساخت فصل هفتم مطرح کرده بود. او که به‌عنوان مشاور فصل ششم پایتخت هم حضور داشت، به رسانه‌ها گفته که من فکر می‌کنم حتما فصل هفتم در کار است و ان‌شاءالله اتفاق می‌افتد. البته فرجی به مسئولان تلویزیون و سازندگان پایتخت توصیه کرده بود به جای اینکه بروند در رسانه‌ها راجع به هم گفت‌وگو کنند، بنشینند در کنار هم گفت‌وگو کنند. وقتی برندی تولید می‌شود آنقدر ارزش دارد که بگوییم رئیس شبکه با رئیس سیمافیلم عواملش را فرا بخوانند و جلسه بگذارند تا مشکلات و موانع برطرف شود. 

      محرمانه و ساخت واکسن کرونا 
سریال ۲۴ قسمتی «محرمانه» تولید جدید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهیدآوینی است که با همکاری صداوسیما برای پخش در تلویزیون آماده می‌شود. 
«محرمانه» به کارگردانی محمود معظمی، نویسندگی مهدی حمزه و تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی، در بستر داستانی، روایتی است از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا که واکنش مغرضانه دشمن را در بر دارد تا با ایجاد اختلال، مانع از دستیابی ایران به موفقیت شوند. 
موسوی، تهیه‌کننده این سریال در مورد ساختش می‌گوید: «حدود سه ماه است که تولید این سریال شروع شده و حدود ۴۵ درصد از کار فیلمبرداری انجام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۳ ماه آتی، کار تصویربرداری این مجموعه به اتمام رسد. در سریال «محرمانه» بازیگران زیادی به ایفای نقش می‌پردازند و داستان آن اجتماعی-خانوادگی با محوریت مسائل پزشکی است که در این خصوص از نظرات مشاوران هم بهره گرفته‌ایم. بخشی از لوکیشن‌ها هم در خارج از کشور فیلمبرداری می‌شود که احتمالا تا ١۵ روز آینده مقدمات آن انجام خواهد شد.»
در سریال پربازیگر «محرمانه»، بازیگرانی چون حسام محمودی، لاله اسکندری، علیرام نورایی، نسیم ادبی، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، ایرج نوذری، علیرضا جلالی‌تبار، احسان امانی، نیما شاهرخ‌شاهی، احمد شبروی‌جرف، رحیم نوروزی، رضا توکلی، سیامک قاسمی، سولماز حصاری، رویا میرعلمی، مریم کاویانی، مرتضی کاظمی، الهام طهموری، کمند امیرسلیمانی، بهزاد داوری، علی جلالی، اسرافیل علمداری، امیر بخشی، مجید شهریاری، محدثه قبادی و علی مسلمی حضور دارند. 

      شهباز و داستان یک گروه سایبری
مجموعه تلویزیونی «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی و تهیه‌کنندگی مشترک امیرحسین آشتیانی‌پور و مهدی علی‌نقی‌پور این روز‌ها در مرحله تولید است. به نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی-معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری هم‌اکنون در تهران فیلمبرداری می‌شود. سریال شهباز، درباره یک گروه سایبری است که به دنبال هکری بین‌المللی هستند. پلیس سایبری با اِشراف به این فضا با مجرمان برخورد می‌کند و به داستان مردمی هم که از آنها سوءاستفاده شده و مورد نشان افراد خلافکار قرار گرفته‌اند، می‌پردازد. 
طرح و ایده سریال «شهباز» از سال ۱۳۹۷ در گروه فیلم و سریال شبکه پنج مطرح شد، پس از یک سال و نیم پژوهش و نگارش، متن به اتمام رسید و از بهمن ۱۴۰۰ فیلمبرداری آن شروع شده است. 

      مستوارن و قصه‌های کهن ایرانی
فصل اول سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و سیدجمال سیدحاتمی تابستان امسال از شبکه یک سیما روی آنتن رفت و حالا تصویربرداری فصل دوم سریال «مستوران» نیز به کارگردانی سیدعلی هاشمی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی به‌تازگی کلید خورده است. لوکیشن اصلی این سریال در شهرک مستوران قرار دارد و گروه جدیدی از بازیگران به فصل دوم این سریال اضافه شده‌اند. فصل دوم سریال «مستوران» که عاشقانه‌ای برگرفته از قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی است، به قلم محمد حنیف به نگارش درآمده است.

      نون خ و پخش در نوروز 1402
تصویربرداری فصل چهارم سریال طنز «نون خ» به‌زودی آغاز می‌شود و این سریال در سال ۱۴۰۲ به پخش می‌رسد. همچنین از حسن معجونی به‌عنوان بازیگر جدید این سریال نام برده می‌شود. تاکنون سه فصل از مجموعه «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی برای شبکه اول ساخته شده است. «نون خ» در این فصل در ۳۰ قسمت ساخته و پخش خواهد شد. سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، کاظم نوربخش، پاشا جمالی، نسرین مرادی و... از بازیگران اصلی «نون خ» هستند. 

      ده‌نمکی همچنان می‌سازد
سریال ۳۰ قسمتی «آزادی مشروط» با محوریت طنز درباره فعالیت‌ گروه‌های جهادی، کادر درمان و پرستاران در ایام کرونا و مصائب و شیرینی‌های این دوران به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی پخش آن به تازگی شروع شده است. 
نگارش فیلمنامه سریال توسط کریم خودسیانی و شهاب عباسی براساس طرحی از مسعود ده‌نمکی انجام شده است. 
بازیگرانی همچون مهران رجبی، پرویز فلاحی‌پور، محمود مقامی، عباس محبی، سیدمهرداد ضیایی، شهین تسلیمی، رامین راستاد، علی‌رضا استادی، افشین سنگ‌چاپ، بهنوش بختیاری، مریم کاویانی، حسین رفیعی، سروش جمشیدی، سامان گوران، علی‌رضا مسعودی، پوراندخت مهیمن، محمدرضا رهبری، شهاب عباسی، نیما شاهرخ‌شاهی، حدیثه تهرانی، هلیا امامی، کاوه سماک‌باشی، صهبا شرافتی و لیلا بوشهری حضور دارند.

      سیروس مقدم و ساخت ترور حاج قاسم
اوایل تیر ماه بود که موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهیدآوینی اعلام کرد با مشخص شدن کارگردان، مینی‌سریال «ترور» در مرحله‌ تولید قرار گرفت. مینی‌سریال «ترور» با موضوع ترور نافرجام «شهید حاج قاسم سلیمانی» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی حامد عنقا با تمرکز بر این ترور نافرجام در کرمان، درصدد است بخشی از جایگاه رفیع و حساس این سرباز گرانقدر اسلام را به تصویر درآورد. 

      ورزی دوباره می‌آید
«مدتی است که درگیر نوشتن سریالی درباره حضرت نوح (ع) هستم. تحقیقاتش را به تازگی تمام کرده‌ام. این کار یک سال و نیم است که بخشی از اوقات من را به خودش اختصاص داده است و خیلی به آن علاقه‌مند هستم. کاری است که با آن ارتباط خیلی خوبی برقرار کرده‌ام. از پیام و محتوای وسیعی برای امروزِ جامعه برخوردار است. کار سختی است. ۲۵ سال سابقه و تجربه خودم را در این اثر منظور می‌کنم که ان‌شاءالله بتوانم کاری ماندگار تولید کنم.» 
ورزی در گفت‌وگویی این موضوع را اعلام کرد اما گفته می‌شود که او سرزمین پریزاد را هم آماده ساخت دارد، او درباره این سریال می‌گوید: «فیلمنامه‌ این سریال را نوشته‌ام اما چون هنوز تصویربرداری آغاز نشده است، نمی‌توانم دقیق و شفاف درباره آن صحبت کنم. باید صبر کنیم و ببینیم مدیریت جدید تلویزیون چه برنامه‌هایی دارد و چه کاری می‌خواهد انجام دهد. «سرزمین پریزاد»، نزدیک به چهار سال از عمرم را به خود اختصاص داده است و خیلی برایش زحمت کشیده‌ام.»
«سرزمین پریزاد» سریالی است که در بستر تاریخ معاصر روایت می‌شود و به لحاظ تاریخی، وقایع سریال در ادامه سریال «تبریز در مه» محمدرضا ورزی یعنی بعد از جنگ‌های ایران و روسیه روایت خواهد شد، اما داستان این دو سریال کاملا جدا و متفاوت است.

      بچه مهندس ۵ و تکراری دوباره
دو سال پیش که پرورشگاهی به نام «خورشید» دستمایه سریالی رمضانی تلویزیون شد شاید کمتر بیننده‌ای فکر می‌کرد این ماجرا به سه فصل برسد و «جواد جوادی» کنجکاو و بی‌سرپرست به نخبه‌ای تاثیرگذار و سرنوشت‌ساز تبدیل شود. سریالی که کودکانه آغاز شد و به جوانی رسید. بچه مهندس فصل چهارمش سال گذشته پخش شد و حالا شبکه دو می‌خواهد فصل پنجم آن را هم بسازد، اینکه چقدر این سریال برای مخاطب جذاب است که باید فصل پنجم آن ساخته شود را می‌توان از فصل چهار آن و بازخورد مخاطبان سوال کرد که چقدر برای مخاطبان جذاب بود که حالا فصل پنجم آن ساخته شود!

      مهیار عیار و روایت دوران صفویه
مجموعه تلویزیونی «مهیار عیار» به تهیه‌کنندگی بهروز مفید در شبکه دو سیما ساخته خواهد شد و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده خواهد داشت. 
این سریال در دوران صفویه می‌گذرد و قرار است در ۳۱ قسمت ساخته شود. فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی را محمدرضا نیکو به نگارش درآورده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بناست در شهرک سینمایی ساخته شود. 
مجموعه تلویزیونی مهیار عیار در حال حاضر مرحله پیش‌تولید را سپری می‌کند و در حال حاضر با سارا بهرامی، ژاله صامتی و رویا نونهالی برای حضور در این سریال مذاکراتی انجام شده است. 
سریال مهیار عیار قصه‌ای تاریخی از دوران صفویه را روایت می‌کند. بهروز مفید، تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون که تهیه کنندگی این سریال را برعهده دارد درباره سریال «مهیار عیار» گفته است: «فیلمنامه «مهیار عیار» در تلویزیون به تصویب رسیده اما کار قدری به تعویق افتاده است تا شرایط فراهم شود. در صورت فراهم شدن شرایط کار، به‌طور قطع این مجموعه، نیازمند سه تا چهار ماه پیش‌تولید است که احتمالا با این اوصاف، تولید آن به سال آینده موکول شود.»
این تهیه‌کننده افزود: «این سریال در دوران صفویه می‌گذرد و ۳۱ قسمتی است. فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی را محمدرضا نیکو به نگارش درآورده و برای اولین بار است که فضای تاریخی را در سریال‌هایم تجربه خواهم کرد. هنوز هیچ‌کاری پیش نرفته و همه‌چیز منوط به برآورد هزینه‌های سریال است تا ببینیم لوکیشن‌ها، کارگردان و بازیگران را چگونه باید کنار هم قرار دهیم. اما به‌طور حتم چند بازیگر شاخص خواهیم داشت و باید ببینیم شرایط به چه صورت رقم خواهد خورد.»
مفید همچنین تاکید کرد: «این پروژه در حد سریال‌های الف تلویزیون است. برای آن روستا و فضایی را باید در نظر گرفت که بتواند روایت‌گر دوره صفویه باشد. فکر نمی‌کنم شهرک سینمایی بتواند به تنهایی جوابگو باشد. چراکه یکی از مشکلات شهرک سینمایی این است که لوکیشن‌هایش تکرار می‌شوند.»

      بعد از 6 سال سریال عسگرپور ساخته می‌شود
سال 1395، محمدمهدی عسگرپور، طرحی را با نام موقت «برای او» به تلویزیون ارائه کرد و در این طرح قصه زندگی مادری با سه فرزند را مدنظر قرار داده بود، قصه مادری با دو دختر و یک پسر که از شرایط رفاهی خوبی برخوردارند و داماد خانواده امور مالی را به عهده دارد. بخشی از دارایی این خانواده، زمینی در خارج از شهر است که مدت‌هاست زن و مردی آنجا زندگی می‌کنند. ادعای مالکیت این زن و مرد باعث درگیری و آغاز یک سری ماجراهای حقوقی و اجتماعی می‌شود. حالا بعد از شش سال، قرار است عسگرپور دوباره این طرح را به سازمان ببرد و سریالش را شروع کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار