• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۲ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جدیدترین فناوری‌هایی که چشم‌انتظار خودروی آینده در سال 2030 خواهند بود

بازار 4 هزار میلیارد دلاری در انتظار صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی با رشد فناوری توسعه پیدا کرده و بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا توانسته‌اند با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، دستاوردها و قابلیت‌های متنوعی را در خودروهای روز دنیا به‌ارمغان بیاورند.

بازار 4 هزار میلیارد دلاری در انتظار صنعت خودروسازی

ندا اظهری، مترجم:صنعت خودروسازی با رشد فناوری توسعه پیدا کرده و بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا توانسته‌اند با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، دستاوردها و قابلیت‌های متنوعی را در خودروهای روز دنیا به‌ارمغان بیاورند. در آغاز دهه 2020 تغییرات ایجادشده در صنعت خودروسازی به‌سمت تولید خودروهای برقی هوشمند تغییر مسیر داد. خودروسازان با ایجاد هماهنگی بین استراتژی‌های تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه در این مسیر حرکت کرده‌اند. به دلیل تغییرات آب‌وهوایی و آلاینده بودن سوخت‌های فسیلی که در سیستم حمل‌ونقل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، چند سالی است خودروسازان روی تولید خودروهای برقی و خودکار متمرکز شده‌اند و از این‌رو، تامین‌کنندگان قطعات خودرو نیز این مسیر را دنبال می‌کنند تا بتوانند نیاز صنعت خودروی امروز دنیا را برآورده کنند. تولیدکنندگان تجهیزات خودروسازی بیش از هرچیز بر شخصی‌سازی و فراهم کردن راحتی و رفاه فردی به‌واسطه تولید فناوری‌هایی چون بیومتریک، سرگرمی و انجام کارهای مالی داخل خودرو و تجزیه‌وتحلیل داده‌های مبتنی‌بر سیستم‌های ابری تاکید دارند. علاوه‌بر‌این، صنعت بازیافت باتری و مفهوم اقتصاد دایره‌ای همگام با رشد بازار خودروهای برقی درحال تکامل هستند. انتظار می‌رود بازار باتری‌های قابل شارژ نیز گسترش یافته و فروش خودروهای دیزلی به‌تدریج کاهش یابد. با توجه به روند روبه‌رشدی که پیش‌روی این صنعت قرار دارد، انتظار می‌رود تا چند سال آینده حجم بسیاری از خودروهایی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، خودروهای برقی یا خودکار باشند. 

26 درصد بازار خودرو سال 2030 در دست خودروسازان برقی
به گزارش globenewswire، بعد از کم‌رنگ‌ترشدن همه‌گیری کرونا که از سال 2020 آغاز شد، صنعت خودروسازی دنیا در سال 2021 با رشد 5.3 درصدی فروش روبه‌رو شد و فروش 81 میلیون خودرو به‌ثبت رسید. خودروسازی تویوتا که در صدر فروش خودروهای دنیا قرار دارد، در سال 2021 با رشد فروش 14 درصدی مواجه شد به‌طوری که 10 میلیون خودو را به‌فروش رساند. در سطح جهانی، پیش‌بینی می‌شود که فروش آنلاین قطعات و لوازم جانبی خودرو در سال 2022 از مرز 50 میلیارد دلار عبور کرد. بازار خودروسازی جهانی در سال 2021 رقمی بالغ بر دو هزار و 860 میلیون دلار را از آن خود کرد و کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که این بازار در سال 2022 به حدود 3 هزار میلیارد دلار برسد. به گزارش statista، فناوری خودروسازی به‌طور قابل توجهی طی یک دهه آینده تغییر خواهد کرد و با توجه به گرایش بسیاری از خودروسازان به‌سمت تولید خودروهای برقی، گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که در سال 2030 حدود 26 درصد از کل فروش صنعت خودروسازی را خودروهای برقی از آن خود کنند و تا آن سال، حدود 58 میلیون خودروی خودران جدید به ناوگان خودروها اضافه خواهد شد. اما جدیدترین آمارها بیانگر آن است که بازار صنعت خودروسازی دنیا در سال 2030 به حدود 4 هزار میلیارد دلار خواهد رسید. کارشناسان عرصه خودرو، پیش‌بینی کرده‌اند که بازار خودروسازی بین سال‌های 2025 تا 2030 با رشد چشمگیری روبه‌رو شود.  چند سالی بیشتر تا سال 2030 باقی‌نمانده و همین 8 سال آینده هم مانند برق‌وباد می‌گذرد. آنچه از پیش‌بینی‌ها به‌دست می‌آید، صنعت خودروسازی در آن سال دستخوش تغییرات و تحولات چشمگیری خواهد شد و علاوه‌بر تغییرات اساسی و کیفیت بهتر، خودروهای جدیدی روانه بازار می‌شوند. درست است که پیش‌بینی‌ها از حضور خودروهای پرنده در آسمان در 10 سال آینده خبر نمی‌دهند اما بسیاری از شهرها تا 2030 مجهز به خودروهای خودران خواهند شد. درست است که تا آن سال، خودروهای بنزینی هنوز هم در سطح خیابان‌ها تردد می‌کنند اما به‌مرور از خیابان‌ها حذف می‌شوند. این درحالی است که کمپانی‌های مطرح خودروسازی شامل ولوو، بی‌ام‌و، و فولکس‌واگن به‌دنبال آن هستند که تا 2030 تمام خودروهای تولیدی‌شان تمام برقی شود. 

 فناوری جدید، خودروهای جدید
به گزارش oliverwyman، همزمان با اینکه تقاضای مشتریان برای خودروهایی مدرن و کاربردی ارتقا پیدا می‌کند، فناوری‌های جدید هم در راستای ایجاد تغییراتی قابل توجه در این صنعت پیش می‌روند. یکی از فناوری‌هایی که چند سالی است در این صنعت مورد استفاده قرارگرفته و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 همچنان تداوم داشته باشد، برقی‌شدن خودروهای جدید تولیدی در خودروسازی‌های معروف دنیاست. ملاحظات زیست‌محیطی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عواملی است که صنعت خودروسازی را به‌سمت برقی‌شدن خودروهای جدید تولیدشده سوق می‌دهد. کارشناسان عنوان کرده‌اند که بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا تنها با حمایت‌های دولتی می‌توانند بازار خودروهای برقی را توسعه دهند. درواقع، ممنوعیت فروش خودروهای جدید مجهز به موتورهای احتراق داخلی یکی از اقداماتی است که دولت‌ها می‌توانند برای توسعه بازار خودروهای برقی در دنیا انجام دهند. این کار تا 100 درصد می‌تواند بازار خودروهای برقی را توسعه دهد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خودروسازان باید در یک دهه آینده خودروهایی با پیشرانه‌های متفاوتی تولید کنند و در این مسیر حتی ممکن است سلول‌های سوخت را به موتورهای احتراق داخلی و خودروهای مجهز به باتری اضافه کنند. طراحی مدولار به خودروسازان این امکان را می‌دهد که بتوانند خودروهای متعددی را حول یک پلتفرم واحد بسازند و از این‌طریق، انعطاف‌پذیری خودروها را افزایش و ظرفیت بیش از اندازه آنها را کاهش دهند. این اصل همچنین برای سیستم‌های سرگرمی که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند استفاده خواهد شد و مهندسان در ساخت خودروهای جدید به‌طور چشمگیری از نمایشگرهای استاندارد، سیستم‌عامل‌ها، لایه‌های نرم‌افزاری و دستگاه‌های به‌کار رفته در داخل سیستم‌ها استفاده خواهند کرد.  سیستم‌های الکترونیکی و به‌ویژه سیستم‌های ارتباطی همراه به راننده اجازه می‌دهد زمان کم‌تری را صرف رانندگی کند؛ این درحالی است که عموما راننده‌ها زمان زیادی از روز را داخل خودرو به انجام کارهای دیگر اختصاص می‌دهند. امید می‌رود تغییراتی که در فناوری خودروهای نسل بعدی به‌کار می‌رود، در راستای بهبود ایمنی، پیشرفت سیستم ترمز، فرمان، پیشگیری از تصادفات و سیستم‌های دستیار راننده پیشرفته حرکت کند. خودروسازان در تمام این حوزه‌ها، باید شایستگی خود را در فناوری‌های که سایر صنایع پیشتر به استانداردهای آن رسیده‌اند، ایجاد کنند. با وجود این، بسیاری از بخش‌های این سیستم‌های جدید با کمک متخصصان بازارهای برتر جهانی به‌فروش می‌رسند. 

 هوش مصنوعی؛ ‌از تشخیص اشیاء تا شناسایی نقص تولید در کارخانه
هوش مصنوعی از جدیدترین فناوری‌هایی است که چند سالی است در صنعت خودرو به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. دید کامپیوتری یکی از فناوری‌هایی است که بر پایه هوش مصنوعی عمل می‌کند و به دید ماشینی یا فناوری دید هم شناخته می‌شود. در این فناوری از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای استخراج داده‌های معنادار از تصاویر استفاده می‌شود. دید ماشینی قادر به شناسایی اشیاء در میدان واقعی و طبقه‌بندی آنها در چند ثانیه است. طبقه‌بندی اشیاء با مقایسه اطلاعات ورودی اتفاق می‌افتد. این تصاویر از چند دوربین جمع‌آوری می‌شوند. دید ماشینی شامل سه مرحله دریافت تصاویر، پردازش و سپس تحلیل آنهاست. یکی از کاربردهای دید کامپیوتری هدایت رباتیک است که در آن از حسگرهای دید پیوندشده برای یافتن ریزترین اشیاء در قالب دوبعدی و سه‌بعدی استفاده می‌شود. این فناوری با ایجاد یک مسیر مشخص، به قرار گرفتن اشیاء ظریف در آن مسیر کمک می‌کند و با استفاده در صنعت خودرو در امر تشخیص و حرکت خودروها موثر عمل می‌کند. همچنین فعالیت‌های حیاتی را با دقت بالاتری نسبت به انسان کنترل می‌کند. از دیگر کاربردهای دید کامپیوتری می‌توان به تشخیص و شناسایی اشیاء اشاره کرد. 

 بازار فناوری دید کامپیوتری تا سال 2030 به 26 میلیارد دلار می‌رسد
 فناوری مورد اشاره در صنعت خودرو برای تشخیص جزئیات در فرآیند تولید استفاده می‌شود. تشخیص سطح و نقص‌های عملکردی از جمله وظایف این فناوری به‌شمار می‌رود به‌طوری که حتی در فرآیند تولید، حضور یا فقدان قسمت‌های مختلف خودرو را شناسایی کرده و شکل و اندازه آنها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. همچنین فرآیند کامل مونتاژ تولید را کنترل کرده و به این طریق، کیفیت تولید خودرو بالا می‌رود. به گزارش globenewswire، آخرین آمارها حکایت از آن دارد که حجم بازار فناوری دید ماشینی (کامپیوتری) تا سال 2030 به 26 میلیارد دلار خواهد رسید که در مقایسه با سال 2022 با رشد 7.7 درصدی مواجه خواهد شد. 

 برآورد رشد 13 درصدی حسگرهای بیومتریک تا 2030
حسگرهای بیومتریک، به‌عنوان یک مبدل عمل می‌کنند که یک رفتار بیومتریک مانند صدا، اثر انگشت، چهره، عنبیه و... را در یک فرد به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. این حسگرها همچنین فشار، دما، نور، ظرفیت الکتریکی و سرعت را نیز اندازه‌گیری می‌کنند. بسیاری از وسایل پوشیدنی هوشمند مانند باندهای هوشمند، ساعت‌های هوشمند، ایرپادها و عینک‌های هوشمند مجهز به فناوری شناسایی بیومتریک هستند تا ویژگی‌های بیومتریک افراد دیگر مانند فشار خون و ضربان قلب را شناسایی کنند. گسترش استفاده از حسگرهای بیومتریک خودرویی در خودروهای لوکس، تجربه رانندگی متفاوتی را برای راننده رقم می‌زند و همین امر باعث رشد بازار جهانی این حسگرها شده است. در خودروهای لوکس از حسگرهای اثر انگشت، صدا، حرکات بدن و عنبیه استفاده می‌شود که توسعه خوبی داشته است. مزایای استفاده از اسکن اثر انگشت، اسکن عنبیه و تشخیص چهره بازار جهانی این فناوری را رونق داده است. بازار جهانی فناوری حسگرهای بیومتریک تا سال 2030 به چیزی بالغ بر 128 میلیارد دلار خواهد رسید. با توجه به رقم 40 میلیارد دلاری این بازار در سال 2021، به‌نظر می‌رسد این بازار با رشد 13.5 درصدی روبه‌رو شود. 

فناوری‌های آینده حوزه خودروسازی را بشناسید
داشبوردهایی بدون دکمه:
به گزارش autoexpress، یکی از فناوری‌هایی که قرار است در آینده‌ای نزدیک در خودروها مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از فرمان‌های صوتی است که با کمک آن، دیگر نیازی به تعبیه دکمه و کلید روی قسمت داشبورد خودرو نیست و راننده تنها با کمک فناوری فرمان صوتی می‌تواند عملکرد ویژه‌ای را در خودرو انجام دهد. 
هشدارهایی بر پایه اینترنت 5G به عابران: فناوری اینترنت 5G به‌سرعت در گوشی‌های هوشمند دنیا گسترش می‌یابد و محققان تصمیم گرفته‌اند از آن در صنعت خودروسازی هم بهره ببرند. از این‌رو، از پهنای باند فوق سریع برای بررسی موانع موجود در مسیر حرکت خودرو استفاده می‌کنند. برای این منظور، هشدارهایی به عابران پیاده و موتورسیکلت‌هایی که در مسیر حرکت خودرو هستند، ارسال می‌شود. این فناوری از سال 2022 در دست تولید است و قرار است تا سال‌های آینده در خودروها مورد استفاده قرار گیرد. 
 آفتاب‌گیر مجازی: محققان کمپانی Bosch به‌تازگی فناوری موسوم به آفتاب‌گیر مجازی ابداع کرده‌اند که تنها زمانی نور خورشید را مسدود می‌کند که به چشم‌های راننده آسیب برساند. این آفتاب‌گیر مجازی دیجیتال اشعه‌خورشید و موقعیت چشم‌های راننده را ردیابی کرده و تنها در نقاط موردنیاز از چشم‌های راننده تیره می‌شود. این آفتاب‌گیر مجازی دیجیتال با نمایشگری شفاف LCD قرار است تا سال‌های آینده جایگزین آفتاب‌گیرهای سنتی شوند. این فناوری، تنها روی چشم‌ها را در زمان تابش نور خورشید تاریک کرده و قسمت‌های دیگر آن شیشه شفاف باقی می‌ماند. ردیابی نور خورشید با استفاده از دوربینی انجام می‌شود که در مقابل چهره راننده قرار می‌گیرد تا مشخص کند کدام قسمت‌های آفتاب‌گیر باید تیره شوند تا چشم‌های راننده را بپوشاند. 

 باتری‌های حالت جامد: باتری‌های حالت جامد نسبت به باتری‌های لیتیوم‌یونی انرژی بیشتری داشته و سریع‌تر شارژ می‌شوند و قرار است تا سال 2030 در خودروهای برقی از باتری‌های حالت جامد استفاده شود. باتری‌های حالت جامد قابلیت آن را دارند که اثر کربنی باتری‌های خودروهای برقی را در مقایسه با باتری‌های لیتیومی تا 39 درصد کاهش دهند. درست است که محققان قول داده‌اند که این باتری‌ها از سال 2025 در برخی خودروهای برقی به‌کار خواهد رفت اما به‌نظر می‌رسد تا 8 سال آینده به‌طور گسترده‌ای در این قبیل خودروها به‌کار می‌روند.  سیستم‌های هدفمند کنترل آب‌وهوا: برخی شرکت‌های خودروسازی از سیستم‌های هوشمندی برای نشان دادن سیستم تهویه‌ای استفاده کرده‌اند که از تشخیص چهره و دوربین‌های مادون قرمز برای تعیین دمای بدن هریک از سرنشینان و تنظیم هوای داخل خودرو براساس سرما و گرمای بدن آنها استفاده می‌کند. به‌نظر می‌رسد این سیستم تهویه بسیار کارآمدتر از تهویه مطبوع معمولی است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار