• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۸-۰۲ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کار پرسپولیس برای مجوز سخت است، کار استقلال سخت‌تر

فعلا خبری از مجوز حرفه‌ای نیست

هواداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فصل گذشته یک اتفاق بسیار تلخ را تجربه کردند و آن هم حذف تیم‌های محبوب‌شان از لیگ قهرمانان آسیا بود .

فعلا خبری از مجوز حرفه‌ای نیست

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:هواداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فصل گذشته یک اتفاق بسیار تلخ را تجربه کردند و آن هم حذف تیم‌های محبوب‌شان از لیگ قهرمانان آسیا بود که برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران و بهتر است بگوییم آسیا رخ داد. نه استقلال و نه پرسپولیس با مدیران وقت‌شان نتوانستند الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا را برآورده سازند و مجبور شدند مسابقات لیگ قهرمانان را از پای تلویزیون دنبال کنند. شاید اگر لیگ قهرمانان در زمستان امسال هم استارت می‌خورد باز هم هر دو باشگاه محروم می شدند اما از شانس خوب مدیران آنها این دوره از بازی‌های به خاطر جام جهانی 2022 قطر، برگزار نخواهد شد.

 سرخابی‌ها چطور از آسیا حذف شدند؟
کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال‌های اخیر تصمیم گرفته باشگاه‌های آسیایی را به باشگاه‌های اروپایی نزدیک کند و به همین خاطر هر سال الزماتی را در سه سطح   A-B-C  برای باشگاه ها در نظر می‌گیرد. در معیار A  مواردی چون مالکیت باشگاه، امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بدهی و...لحاظ شده است که اگر هر باشگاه یکی از این موارد لحاظ شده را رعایت نکرده باشد اجازه شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان را پیدا نخواهد کرد. در سطح B  نیز مواردی ذکر شده که باشگاه‌ها ملزم به اجرای آنها هستند و اگر ایرادهایی در این سطح داشته باشند با جریمه مالی مواجه خواهند شد اما مشکلی برای حضور در لیگ قهرمانان ندارند. سطح C هم مواردی دارد که AFC بر اجرای آنها تاکید دارد تا باشگاه‌ها سطح کیفی خود را بالا ببرند و اگر رعایت نشود جریمه‌ای در بر نخواهد داشت. اگرچه هر سال که می‌گذرد الزامات بیشتر شده و باشگاه‌ها برای اجرای آن بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند.
در فصل گذشته باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در سطح A ایرادات زیادی داشتند. از مشخص نبودن مالکیت که در دقیقه نود به حالت صوری حل شد و دو باشگاه به دو وزارتخانه تغییر مالکیت دادند. مشکلات ورزشگاه آزادی که به عنوان ورزشگاه خانگی سرخابی به AFC معرفی شده بود و از همه مهم‌تر بدهی‌های سنگین دو باشگاه. در این میان باشگاه پرسپولیس نتوانست به‌موقع پول گابریل کالدرون را بدهد و مدارکی که در این مورد برای AFC  فرستاد قانونی نبود که دردسرساز هم شد. در هر صورت سرخابی‌ها برخلاف دورهای قبل نتوانستند خیلی سطحی به الزاماتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا داشت نگاه کنند و مدارک معتبری نیز ارائه دهند، به این خاطر هم محروم شدند.

 هنوز مهلت رسما تعیین نشده
AFC  برخلاف سال قبل هنوز تاریخی را برای مهلت نهایی ارائه مدارک برای باشگاه‌های آسیایی تعیین نکرده به این جهت که این فصل لیگ قهرمانان برگزار نخواهد شد. اما یکی از مسئولان باشگاه استقلال در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مدعی شد که کنفدراسیون آسیا به احتمال خیلی زیاد فقط ژانویه به باشگاه‌های آسیایی مهلت خواهد داد. اگر این اتفاق رخ دهد کار باشگاه‌ها سخت خواهد شد، از این جهت که دو باشگاه سرخابی هنوز ملزمات AFC را برای گرفتن مجوز حرفه‌ای به طور کامل رعایت نکرده‌اند.
در حال حاضر مراحل قانونی انتقال سهام دو باشگاه سرخابی به بورس در حال طی شدن است و با این تفاصیل مشکل مالکیت دو باشگاه حل خواهد شد. در این زمینه مهدی تاج صحبت‌هایی را با شیخ سلمان داشته و قرار است مدارکی باشگاه‌ها در این زمینه به AFC ارائه می‌دهند معتبر باشد تا مشکلی از این بابت پیش نیاید. حتی وزیر ورزش هم در این مورد اطلاعات کامل از مدیران دو باشگاه و رئیس فدراسیون فوتبال خواسته است.

 بوژیدار؛ مشکل بزرگ پرسپولیس
مسئله مهم دیگری که دو باشگاه را حسابی درگیر کرده است بحث بدهی‌های دو باشگاه است. در این میان باشگاه پرسپولیس بدهی داخلی زیاد دارد که عمده‌ترین آن به اداره مالیات است. این مشکل قرار نیست با پرداخت پول حل شود بلکه راه‌های قانونی وجود دارد که سرخابی‌ها مالیات بر درآمد ندهند؛ چراکه هر دو باشگاه درواقع درآمدزایی ندارند. مدیران سرخابی در حال رایزنی با اداره مالیات هستند تا بدهی مالیاتی‌شان را به شکل دیگری صاف کنند. پرسپولیس چند پرونده شکایتی داخلی دیگر هم دارد که به دنبال تسویه حساب و بستن پرونده آنهاست. مشکل عمده این باشگاه پرونده بوژیدار رادوشویج است که حکم آن از سوی فیفا آمده و باشگاه پرسپولیس پرونده را به دادگاه CAS  برده است. اگر حکم نهایی این پرونده بعد از ژانویه صادر شود باشگاه پرسپولیس امسال می‌تواند مجوز حرفه‌ای خود را دریافت کند. اما اگر این اتفاق هم رخ دهد باز پرسپولیس برای گرفتن مجوز حرفه‌ای برای سال آینده باید با رادو تسویه حساب کرده باشد. قرار است در تاریخ 18 آبان ماه جاری دادگاه نهایی پرونده را دو تشکیل شود و یکی دو ماه زمان خواهد برد تا حکم نهایی صادر شود. در حکم نهایی هم پرسپولیس 45 روز فرصت خواهد داشت که طلب رادو را بدهد. با این تفاصیل احتمال اینکه این پرونده در پایان سال شمسی تکلیفش مشخص شود زیاد است. از این رو پرسپولیس مجوز امسالش را حتی با عدم پرداخت پول رادو هم می‌تواند دریافت کند. مجوزی که با تعطیلی مسابقات لیگ قهرمانان خیلی به کار پرسپولیس نخواهد آمد.

 وام‌هایی که باید برگردانده شود
مدیریت باشگاه پرسپولیس در آخرین اظهارنظر خود مدعی شد که برای بهبود شرایط مالی‌شان بخشی عمده از درآمد خود از بورس که 350 میلیارد تومان بود را در یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده است اما هرگز اشاره نکرد به اینکه در سه مرحله و تقریبا 90 میلیارد تومان هم وام گرفته‌اند که زمان تسویه‌حساب آنها فرا رسیده است. به این تفاصیل باید این بدهی سنگین را هم جزو بدهی‌های باشگاه پرسپولیس به حساب آورد.

 استقلال با کوهی از بدهی
شرایط استقلال برای گرفتن مجوز حرفه‌ای به مراتب بدتر از پرسپولیس است از این جهت که این باشگاه فصل نقل و انتقالات پر هزینه‌ای را سپری کرد و در کنار آن پرونده‌های سنگین و بازی هم در فیفا داشت. پرونده هروه میلیچ، آندره استراماچونی و پادوانی که حکم آنها صادر شده و باشگاه استقلال محکوم به بستن این پرونده‌هاست. در کنار آن دو باشگاه شباب الاهلی و سانتاکلارا به ارسال نامه‌ای به باشگاه استقلال تهدید کرده‌اند که اگر طلب آنها را ندهند به فیفا شکایت خواهند کرد. مدیریت قبل باشگاه استقلال برای صدور رضایت‌نامه قرضی مهدی قائدی از باشگاه شباب الاهلی یک میلیون دلار هزینه کرده که قسط دوم آن عقب افتاده است. مشابه این اتفاق با رقمی متفاوت برای محمد محبی رخ داده است و قسط 600 هزار دلاری این بازیکن هم عقب افتاده است. علی فتح‌الله‌زاده در آخرین مصاحبه‌ای بدهی باشگاه استقلال را مبلغی حدود 200 میلیارد تومان تخمین زده است. او در جلسه اخیر با وزیر ورزش هم این مورد را به اطلاع او رسانده است. با شگاه استقلال در کنار این بدهی‌ها برای فصل جاری هم هزینه زیادی را بابت قراردادهای سنگین بازیکنان و مربیانش باید داشته باشد. اگر قرار باشد AFC فقط تا ژانویه به باشگاه ها برای تکمیل مدارک‌شان مهلت دهد کار مدیریت باشگاه استقلال برای رفع اشکالاتش بسیار سخت خواهد بود؛ هرچند در هر صورتی این باشگاه محکوم به پرداخت بدهی‌هایش است.

 رفع اشکالات ورزشگاه آزادی
سال گذشته AFC حتی از تعداد صندلی‌های رختکن ورزشگاه آزادی ایراد گرفته بود. مساله‌ای که نشان می دهد این ورزشگاه به شدت زیر ذره بین AFC است. از آنجا که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ورزشگاه آزادی را برای ورزشگاه خانگی مسابقات خود معرفی کرده‌اند پس هر ایرادی که این ورزشگاه داشته باشد درصورتی‌که رفع نشود مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها هم صادر نخواهد شد. اخیرا احمد مددی بعد از برکناری‌اش از مدیریت ورزشگاه آزادی مدعی شده بود که این ورزشگاه برای برگزاری مسابقات در زیر نور با مشکل جدی سیم‌کشی برق مواجه است که برطرف کردن آن هزینه زیادی خواهد داشت. او چمن این ورزشگاه را هم فرسوده اعلام کرده و مدعی شده تاریخ مصرف آن هم تمام شده است. بدتر از آن مددی حتی احتمال ریزش ورزشگاه آزادی را هم داده است. از آنجا که یک شرکت آلمانی باید استانداردهای ورزشگاه آزادی را تایید و به AFC ارائه دهد قطعا اگر مشکلات اشاره شده رفع نشود برای سرخابی‌ها مشکل‌ساز خواهد شد. هرچند سخت‌گیری‌های AFC را باید به فال نیک گرفت تا بلکه حداقل از این طریق به ورزشگاه آزادی رسیدگی شود. ورزشگاهی که سال‌هاست نیاز به رسیدگی و مرمت دارد اما به آن  توجهی نمی‌شود. ورزشگاه‌های خوب و بزرگی چون شهید شیرودی و تختی هم در تهران هستند که سال‌هاست به آنها توجهی نمی‌شود، در‌حالی‌که درصورت رسیدگی شرایط میزبانی از مسباقت لیگ را به بهترین شکل دارند. در حال حاضر هم ورزشگاه دستگردی به خاطر بی‌توجهی مسئولان کیفیت زمین چمنش به شدت افت کرده است که چنانچه قرار باشد هر باشگاه ایرانی این ورزشگاه را محل میزبانی خود اعلام کند قطعا مجوز حرفه‌ای نخواهد گرفت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار