• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۳۰ - ۲۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کی‌روش یا نکو؛ چه کسی در جام ملت‌ها سرمربی ایران است؟

فولاد مخالف جدایی موقت نکونام!

تقریبا دو ماهی است که بحث حضور جواد نکونام روی نیمکت تیم ملی به‌عنوان تنها دستیار ایرانی کارلوس کی‌روش مطرح است. در این مدت اخبار گوناگونی مطرح شد اما درنهایت این انتقال منتفی شد تا اینکه مهدی تاج جمعه شب در برنامه تلویزیونی خبر از اضافه شدن جواد نکونام را به کادرفنی تیم ملی داد.

فولاد مخالف جدایی موقت نکونام!

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:تقریبا دو ماهی است که بحث حضور جواد نکونام روی نیمکت تیم ملی به‌عنوان تنها دستیار ایرانی کارلوس کی‌روش مطرح است. در این مدت اخبار گوناگونی مطرح شد اما درنهایت این انتقال منتفی شد تا اینکه مهدی تاج جمعه شب در برنامه تلویزیونی خبر از اضافه شدن جواد نکونام را به کادرفنی تیم ملی داد. 
این اتفاق در حالی رخ داد که رئیس فدراسیون قبل از آن نه تایید نهایی جواد نکونام را گرفته بود و نه مدیریت باشگاه فولاد موافقت خود را برای صدور رضایت‌نامه نکونام اعلام کرده بود. در واقع تاج بعد از نشستی که عصر روز جمعه با کارلوس کی‌روش داشت در برنامه تلویزیونی شرکت و صحبت از حضور نکونام در تیم ملی کرد. هر چند او این موضوع را قطعی ندانست اما با این حال اکثر رسانه‌ها از انتقال قطعی نکونام به تیم ملی خبر دادند. خبری که خیلی زود از سوی باشگاه فولاد هم تکذیب شد. 

 نکونام در برنامه‌های تاج
اینکه نکونام دستیار کارلوس کی‌روش شود برنامه‌ای بود که مهدی تاج قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون در سر داشت و حتی در مصاحبه تلویزیونی خود آن را مطرح کرد. بعد از انتخابات فدراسیون هم مهدی محمدنبی برای اینکه احترام وحید هاشمیان در ظاهر حفظ شده باشد از او و نکونام به‌عنوان مربیان مدنظر فدراسیون برای حضور در کادرفنی تیم ملی نام برد اما خیلی زود خبرهایی مطرح شد که کارلوس کی‌روش فقط روی نکونام نظر مساعد دارد و نمی‌خواهد با مربی ایرانی دیگری غیر از او کار کند. فدراسیون هم مطابق معمول خیلی سریع از موضع خود پایین آمده و اعلام کرد که مذاکراه با نکونام ادامه دارد. 
وقتی بحث حضور نکونام در تیم ملی مطرح شد خیلی‌ها گفتند که فدراسیون قصد دارد بعد از جام‌جهانی این مربی جانشین کارلوس کی‌روش شود. حتی مسئولان فدراسیون هم ابتدا این موضوع را نصف و نیمه تایید کردند اما بعد از چند روز به‌یک‌باره مهدی محمدنبی در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که احتمال اینکه کارلوس در جام ملت‌ها هم روی نیمکت تیم ملی بنشیند زیاد است. این حرف نبی به این معنا بود که هر مربی ایرانی دستیار کی‌روش شود حداقل تا پایان جام ملت‌ها باید در این سمت به کارش ادامه دهد. 
جواد نکونام که امیدوار بود در صورت حضورش در کادرفنی تیم ملی در جام‌جهانی بعد از این رقابت‌ها جانشین کارلوس کی‌روش شود، وقتی موضع جدید فدراسیون را دید برای حضور در تیم ملی عقب‌نشینی کرد. او نپذیرفت که فولاد را در شرایط فعلی رها کند و بیشتر از یک سال مربی ایرانی تیم ملی باشد. از همین رو نکونام همه چیز را به باشگاه فولاد واگذار کرد و به نوعی خودش را کنار کشید. باشگاه فولاد هم اعلام کرد اجازه جدایی سرمربی‌اش را نخواهد داد. 
اینکه جواد نکونام در جام‌جهانی روی نیمکت تیم ملی باشد و با کسب تجربه برای جام ملت‌ها به‌عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی بنشیند در واقع تفکر اولیه خود تاج بود. از همین رو او تصمیم گرفت این پروژه را دوباره کلید زده و مقدمات این کار را فراهم کند. البته گویا نظر افراد بالاتر از تاج هم در این زمینه دخیل بوده و آنها هم عقیده‌شان این بوده و هست که بعد از جام‌جهانی مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند. 

 تاج، کی‌روش را قانع کرد
از آنجا که فاصله جام‌جهانی تا جام ملت‌ها بیش از یک سال شده است شاید به همین خاطر هم موضع فدراسیون برای ادامه همکاری با کی‌روش بعد از جام‌جهانی مجدد تغییر کند. در واقع قرار بود جام ملت‌ها خرداد ماه سال 1402 در چین برگزار شود اما با انصراف چین از میزبانی این رقابت‌ها، مکان بازی‌ها به قطر انتقال پیدا کرد و زمان آن هم با توجه به شرایط آب‌وهوایی این کشور به بهمن‌ماه سال آینده موکول شد. در چنین شرایطی قطعا اگر فدراسیون بخواهد کی‌روش را برای جام ملت‌ها حفظ کند دستمزد او و دستیارانش به‌مراتب سنگین‌تر خواهد شد. اینکه حالا تاج قصد ادامه همکاری با کی‌روش را تا پایان سال آینده دارد یا نه هنوز مشخص نیست اما اینکه تاج به‌یک‌باره تصمیم می‌گیرد موضوع بازگشت جواد نکونام را مطرح کند نشان از ماجرای دیگری می‌دهد. در واقع خیلی چیزها در جلسه سه ساعته روز جمعه تاج با کی‌روش مشخص شده و در این جلسه رئیس فدراسیون توانست سرمربی تیم ملی را متقاعد کند که نکونام در جام‌جهانی روی نیمکت ایران بنشیند. 
کارلوس کی‌روش در جلسه‌اش با تاج اعلام کرده که قبل از هرگونه همکاری با نکونام باید با او جلسه‌ای را ترتیب دهد. با توجه به اینکه کی‌روش کادرش به نوعی تکمیل است و قطعا شرایطی را برای همکاری با نکونام در نظر دارد که می‌خواهد در جلسه با او مطرح کند. 

 فولاد مخالفتی با رفتن نکونام ندارد
اگرچه باشگاه فولاد جمعه شب خیلی زود به صحبت‌های مهدی تاج در مورد نکونام و انتقال او به تیم ملی واکنش نشان داد و به نوعی با این انتقال مخالفت کرد اما واقعیت امر چیز دیگری است. اگر قرار باشد جواد نکونام خودش تمایل داشته باشد به تیم ملی برود مدیران باشگاه فولاد هم مخالفتی با این قضیه نخواهند داشت. مشکل اینجاست که تا الان نه فدراسیون رسما خواهان انتقال نکونام به تیم ملی شده است و نه خود این مربی خواسته‌ای در این زمینه داشته است و البته نظر هواداران فولاد هم مهم است که نمی‌خواهند در شرایطی که تیم‌شان به‌زودی باید در لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود، سرمربی‌شان را از دست بدهند. 

 نکونام چه زمانی 
تصمیم می‌گیرد؟

سرمربی تیم فولاد زمانی این تیم را رها و راهی تیم ملی خواهد شد که بداند به‌طور قطع با رفتن کارلوس کی‌روش خودش جانشین او خواهد شد. در واقع مهدی تاج باید این تضمین را به او بدهد. تا الان که رئیس فدراسیون تضمینی در این زمینه به نکونام نداده اما امکان اینکه در همین روزها چنین اتفاقی رخ دهد زیاد است. درحقیقت سرمربی فولاد اگر اطمینانی از سرمربیگری خود در تیم ملی نداشته باشد بسیار بعید است این تیم را به مقصد مربیگری در تیم ملی ترک کند. 

 عدم قاطعیت در حرف‌های تاج
رئیس فدراسیون فوتبال در آخرین اظهارنظرش درمورد آینده نکونام در تیم ملی مدعی شد که برای او برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در سر دارد. در واقع روشن نکرد که برنامه‌اش چقدر زمان‌بر است. اگر کوتاه‌مدت باشد که نکونام بعد از جام‌جهانی جانشین کی‌روش خواهد شد. اگر میان‌مدت باشد که چند ماه بعد این اتفاق رخ خواهد داد و اگر هم بلندمدت باشد بعد از جام ملت‌های سال آینده نکونام جای کی‌روش را می‌گیرد. درحقیقت باید گفت خود فدراسیون فوتبال همچنان برای ادامه کار با کی‌روش مردد است. البته که نتایج و عملکرد تیم ملی در جام‌جهانی در این زمینه تاثیر فراوانی خواهد داشت. هرچند به نظر می‌آید تاج درخصوص ماجرای ماندن یا رفتن کی‌روش بعد از جام‌جهانی تنها تصمیم‌گیرنده نباشد. 

 فولاد مخالف جدایی موقت نکونام
اگر قرار باشد جواد نکونام به‌طور موقت سرمربیگری فولاد را بعد از هفته یازدهم رها کند و بعد از جام‌جهانی مجدد به تیمش برگردد بسیار بعید است که مدیریت باشگاه فولاد موافق باشد. از این جهت که فولاد در بهمن‌ماه بازی‌های حساسی را در لیگ قهرمانان آسیا پیش رو دارد و مدیریت این باشگاه بسیار امیدوار است تیمش به فینال بازی‌ها راه یابد. اگر قرار باشد نکونام حدود 45 روز بالای سر تیمش نباشد قطعا این مساله تاثیر منفی در تیم سرخپوش اهوازی خواهد داشت. مگر اینکه مدیران فولاد به دستیاران نکونام اعتماد کامل داشته باشند. به نظر می‌آید اگر نکونام تصمیمی ‌ برای رفتن به تیم ملی داشته باشد باید به‌طور کامل با باشگاه فولاد قطع همکاری کند. 

 عدم رضایت مدیران فولاد از نتایج این تیم
باشگاه فولاد علی‌رغم اینکه در نقل‌وانتقالات تابستان هزینه زیادی را برای بستن تیم دلخواه جواد نکونام کرد، این تیم تا اینجای لیگ نتوانسته نتایج قابل قبولی را بگیرد. کسب 12 امتیاز از 9 بازی از لحاظ آماری اصلا خوب نیست از این جهت که سرخپوشان اهوازی تا اینجای فصل 15 امتیاز را از دست داده‌اند. شاگردان نکونام از 5 بازی اخیرشان هم فقط موفق به کسب 4 امتیاز شده‌اند و همین مساله فاصله آنها را با صدر جدول زیاد کرده است. در چنین شرایطی طبیعی است که مدیرعامل و هیات‌مدیره باشگاه فولاد از نتایج تیم‌شان رضایت نداشته باشند. شاید این برداشت شود که بحث حضور یا عدم حضور نکونام در تیم ملی تمرکز این مربی و شاگردانش را برهم زده باشد. چه بسا اگر فولاد نتایج بهتری را تا اینجای لیگ کسب کرده بود امکان داشت مدیران این باشگاه با جدایی موقت نکونام و رفتن او به جام‌جهانی موافقت کنند اما الان شرایط فرق کرده است. ضمن اینکه حتی عدم نتیجه‌گیری فولاد در بازی روز جمعه این تیم با گل‌گهر هم می‌تواند برای خود نکونام در این باشگاه تعیین‌کننده باشد. 
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار