• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۹ - ۱۲:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

صف‌های طولانی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

افتتاحیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران همزمان با آغاز اکران‌های این رویداد برگزار شد.

صف‌های طولانی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

افتتاحیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران همزمان با آغاز اکران‌های این رویداد برگزار شد و دبیر جشنواره با حضور در سالن نمایش از حضور و همراهی سینماگران و مخاطبان تشکر کرد.   افتتاحیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۲۷ مهرماه در سالن شماره ۹ پردیس سینمایی «ملت» محل برگزاری این رویداد کار خود را آغاز کرد.  در ابتدای این مراسم که در آغاز نخستین سانس اکران فیلم‌های بخش مسابقه ملی این رویداد برگزار شد، مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره روی سن رفت و در سخنان کوتاهی گفت: فقط آمدم تا به شما خیرمقدم بگویم که تشریف آوردید. اکنون سال فیلم کوتاه را تحویل کردید و امیدوارم آیین صله‌رحم فیلم کوتاه بخوبی برگزار شود، قهر از خانواده فیلم کوتاه دور باشد و برای فیلم‌ها بهترین اتفاق بیفتد.  وی افزود: ممنونم در این شرایطی که همه می‌دانید چگونه است، آمده‌اید. برگزاری جشنواره برای این نیست که بگوییم خواسته‌ای بود و نتیجه نداد، بلکه به نظرم در برگزاری این رویداد موفقیتی برای همه است؛ برای همه آنهایی که فیلم دارند، برای همه دست‌اندرکاران برگزاری و برای جامعه فیلم کوتاه. ممنونم که آمدید. امیدوارم بهترین اتفاقات برای همه رخ دهد.  پس از این سخنان که در حضور جمعی از فیلمسازان و مخاطبان علاقه‌مند حاضر در پردیس ملت همزمان با نخستین روز اکران فیلم‌ها مطرح شد، جشنواره سی‌ونهم با آغاز اکران فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران، رسما آغاز به کار کرد.  سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران سال‌ها فعالیت حرفه‌ای محمود نظرعلیان بازیگر باسابقه را بزرگ داشته و یاد نویسنده و کارگردان فقید سینما اصغر یوسف‌نژاد را گرامی می‌دارد.  بزرگداشت محمود نظرعلیان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که با عبارت «مردی برای تمام فصول» توصیف شده، از اتفاقات ویژه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.  محمود نظرعلیان زاده ۷ مهر ۱۳۲۹ و دارای مدرک درجه یک هنری (دکترا) است. بازی در آثار متعدد از جمله فیلم‌های سینمایی «زیر نور ماه»، «پرنده باز کوچک»، «آمین خواهیم گفت»، «سیزده ۵۹»، «پوست»، «همه چیز برای فروش»، «روسی»،«سه کام حبس»، «مردی که اسب شد» و... از جمله سوابق حرفه‌ای این هنرمند باتجربه است.  همچنین نکوداشت زنده‌یاد اصغر یوسف‌نژاد، کارگردان سینما نیز از جمله رویدادهای جشنواره سی‌ونهم است که عبارت «معلم نجیب و متواضع سینما» را برای توصیف این هنرمند فقید انتخاب کرده است.  اصغر یوسف‌نژاد متولد سال ۱۳۴۸ فیلمنامه‌نویس، کارگردان و منتقد سینما بود. وی سال‌ها در نشریه‌های معتبری مانند مجله فیلم فعالیت داشت. یوسف‌نژاد سال ۱۳۹۵ با فیلم «خانه (اِو)» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و مورد تحسین مخاطبان قرار گرفت. آخرین فیلم او نیز «عروسک» نام دارد. وی ۲۲ شهریورماه سال جاری دار فانی را وداع گفت.  همچنین مرور آثار داستانی و مستند امید وفایی، فیلمساز و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران از بخش‌های جنبی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است.  فیلم‌های داستانی و مستند «امروز روز من (۱۳۷۹)»، «آدم معمولی (۱۳۸۴)»، «وقایع‌نگاری یک عشق ناتمام (۱۳۸۵)»، «به همین سادگی (۱۳۸۶)»، «تیغ و قلم (۱۳۸۸)»، «در این نزدیکی (۱۳۸۷)»، «روشنایی‌های شهر (۱۳۹۰)» و «سزارین (۱۳۹۷)» از جمله آثار وفایی است که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داده می‌شود.  وفایی متولد ۱۳۵۵ و دانش‌آموخته دوره‌های فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ملایر در سال ۱۳۶۹ است. وی مدرک کارگردانی خود را از دانشگاه سوره اصفهان- تهران در سال 84 دریافت کرده و به‌عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای انجمن در استان همدان علاوه بر فیلمسازی و عکاسی به‌عنوان مدرس فیلم‌سازی و عکاسی فعالیت دارد. وی همچنین دبیری جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس ملایر( آگر) را نیز برعهده داشته است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار