• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۸ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حساس‌ترین اوکلاسیکو، فردا شب در دراگائو

پورتو و طارمی صدر جدول لیگ و گلزنان را می‌خواهند

پورتو به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی، فصل جدید را خوب شروع کرد اما تنها دو لغزش کافی بود تا آنها از بالای جدول کمی فاصله بگیرند. در این مقطع از فصل شاید چنین دیدارهای بزرگی در لیگ‌های معتبر سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده وضعیت جدول در انتهای فصل نباشد اما در پرتغال با توجه به اینکه معمولا تیم قهرمان از بین سه تیم پورتو، بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون مشخص می‌شود.

پورتو و طارمی صدر جدول لیگ و گلزنان را می‌خواهند

سیامک خاجی، خبرنگار:ز پورتو به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی، فصل جدید را خوب شروع کرد اما تنها دو لغزش کافی بود تا آنها از بالای جدول کمی فاصله بگیرند. در این مقطع از فصل شاید چنین دیدارهای بزرگی در لیگ‌های معتبر سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده وضعیت جدول در انتهای فصل نباشد اما در پرتغال با توجه به اینکه معمولا تیم قهرمان از بین سه تیم پورتو، بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون مشخص می‌شود ناکامی در دیدارهای رودرروی این تیم‌ها می‌تواند به قیمت از دست رفتن قهرمانی تمام شود. همان اتفاقی که دو فصل قبل برای پورتو و سال پیش هم برای اسپورتینگ رخ داد و آنها با چند لغزش در دیدارهای خود درنهایت جام قهرمانی را به رقیب واگذار کردند. 

جدال گلزنان دو تیم برای آقای‌گلی
پورتو و مهدی طارمی در این فصل امید زیادی به موفقیت در رقابت‌های پیش رو داشتند و به‌خصوص با مشخص شدن قرعه آنها در لیگ قهرمانان به نظر می‌رسید کار چندان سختی برای صعود به دور حذفی ندارند. با این حال در لیگ اگر چه آنها رقبای مهمی چون اسپورتینگ لیسبون و براگا را با عملکردی خوب شکست دادند اما شکست برابر ریو آوه که به تازگی به لیگ برتر برگشته است و همچنین تساوی با استوریل که جزو تیم‌های بالای جدول نیست باعث شد بنفیکا از این فرصت به‌خوبی استفاده کرده و صدر جدول را تصاحب کند. 
یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های هواداران این تیم برای فصل جدید جدایی برخی نفرات تاثیرگذار آنها در تابستان بود که به نظر می‌رسید می‌تواند باعث افت تیم شود. اگرچه پورتو در این هفته‌های عملکردی پرنوسانی داشته اما سرجیو کونسیسائو به‌خوبی توانسته از بازیکنان برای کسب نتایج خوب استفاده کند. آنها در حالی خود را برای این دیدار آماده می‌کنند که در دیدار این هفته خود در جام حذفی به میدان رفتند و در دیداری راحت و کم‌دردسر موفق شدند تیم آنادیا که چندان در فوتبال پرتغال نام و نشانی ندارد را با 6 گل شکست داده و پیش از یک هفته سرنوشت‌ساز در لیگ و همچنین اروپا روحیه خوبی کسب کنند. البته کونسیسائو برای این دیدار به نفرات اصلی و فیکس خود از جمله طارمی استراحت داد تا آنها برای دیدار با بنفیکا و سپس بروژ بلژیک در لیگ قهرمانان کاملا سرحال و آماده باشند. 
اگر چه طارمی در این دیدار می‌توانست فرصتی بسیار خوب برای بالا بردن آمار گل‌هایش با پیراهن پورتو داشته باشد اما برای کونسیسائو دو دیدار بعدی از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل ترجیح داد تا تونی مارتینز را که در طول فصل کمتر به او بازی می‌رسد در خط حمله به بازی بگیرد که او هم موفق شد دو گل بزند و شب خوبی را سپری کند. با این حال کونسیسائو برای دیدار فرداشب به احتمال زیاد دوباره به سراغ زوج آشنای طارمی-اوانیلسون خواهد رفت تا به کمک این دو بازیکن که در ماه‌های اخیر هماهنگی خوبی پیدا کرده‌اند بتواند صدر جدول را از حریف گرفته و در شرایطی خوب خود را برای دیدار حساس در لیگ قهرمانان آماده کند. 
روزنامه جورنال دناسیونال پرتغال پیش از این دیدار به سراغ پائولو فوتره، وینگر سابق پرتغالی که سابقه بازی در هر دو تیم را دارد رفته که در این مصاحبه به مقایسه شرایط مهدی طارمی با گونسالو راموس، دو مهاجم اصلی و گلزن دو تیم پرداخته است. فوتره در این باره می‌گوید: «طارمی به‌تازگی عنوان بهترین بازیکن لیگ در ماه سپتامبر را به دست آورده و مهاجمی است که قابلیت‌های زیادی دارد و در هر مسابقه می‌تواند سرنوشت بازی را تغییر دهد. او بازیکن شاخصی است که بارها در چنین دیدارهایی به کمک تیمش آمده و قابلیت‌های زیادی دارد. راموس هم در این فصل با جدایی داروین نونیز از این تیم به مهاجم اصلی و مهم بنفیکا تبدیل شده است و توانسته نمایش خوبی در ترکیب بنفیکا چه در لیگ و چه در اروپا داشته باشد. راموس در این سن و سال(21 سالگی) آینده درخشانی در پیش دارد و او هم می‌تواند در سال‌های بعد یکی از بازیکنانی باشد که از بنفیکا به یکی از تیم‌های بزرگ اروپایی نقل مکان می‌کند.»
طارمی در این فصل هم یکی از ستاره‌های مهم و تاثیرگذار تیم کونسیسائو بوده و این روند خوب کارلوس کی‌روش را نیز امیدوار کرده تا او را برای جام جهانی در اوج داشته باشد. مهاجم 30 ساله پورتو در سومین فصل حضورش در این تیم 9 بار در لیگ برای تیمش به میدان رفته و با 5 گل و 4 پاس گل نقش مهمی در حضور تیمش در رتبه دوم جدول داشته است. او در این فصل مجموعا در 13 بازی به میدان رفته که با 9 گل و 7 پاس گل تاثیرگذاری بالای خود در پورتو را به رخ کشیده است. البته در جدول بهترین گلزنان لیگ فعلا راموس یک گل بیشتر از او به ثمر رسانده است و در صدر قرار دارد اما به نظر می‌رسد امسال هم رقابت او باز هم با یکی از مهاجمان بنفیکا بر سر عنوان آقای‌گلی خواهد بود. فصل قبل طارمی برای چند هفته در گلزنی با مشکل روبه‌رو شد و همین فرصت کافی بود تا داروین نونیز فاصله خود را در جدول بهترین گلزنان از او بیشتر کرده و درنهایت هم کفش طلا را تصاحب کند. همین درخشش در انتهای فصل سبب شد تا لیورپول برای خرید او دست‌به‌کار شود و با پرداخت رقم هنگفت 85 میلیون یورو این بازیکن اروگوئه‌ای را به خدمت بگیرد. طارمی حالا در این فصل بار دیگر با گلزنی از بنفیکا برای عنوان آقای‌گلی رقابت دارد و البته این بار این تیم رقیب اصلی پورتو در راه قهرمانی نیز محسوب می‌شود. البته در این جدول نام بازیکنان 5 گله دیگری چون عزیز(ریو آوه)، پدرو گونسالوس(اسپورتینگ) و سیمون بانزا(براگا) نیز دیده می‌شود. 

شکست با 12 گل
اوکلاسیکو عنوانی است که به دیدار حساس بنفیکا و پورتو داده‌اند و یکی از مهم‌ترین دیدارهای فصل فوتبال پرتغال محسوب می‌شود. رقابت دو تیم سابقه‌ای بسیار طولانی دارد و بیش از 100 سال قدمت دارد. نخستین رویارویی آنها به سال 1912 برمی‌گردد که بنفیکا موفق شد در زمین حریف به برتری پرگل 8 بر 2 دست پیدا کند که البته این بهترین عملکرد آنها در اوکلاسیکو محسوب نمی‌شود؛ چراکه در سال 1943 آنها در دیداری عجیب در لیگ موفق شدند 12 بر 2 اژدهاها را شکست داده و نتیجه‌ای تاریخی را رقم بزنند. البته درمجموع دیدارهای انجام‌شده، پورتو عملکرد بهتر و بردهای بیشتری داشته است. دو تیم تاکنون 250 بار در رقابت‌های مختلف رودرروی هم قرار گرفته‌اند که 100 برد سهم پورتو و 88 پیروزی نیز نصیب بنفیکا شده است. صدمین برد تیم کونسیسائو برابر این رقیب و دشمن دیرینه همین فصل پیش و در بازی برگشت دو تیم در ورزشگاه استادیو دالوز اتفاق افتاد که پورتو این بازی را با یک گل برد و البته پیش از آن قهرمانی خود را مسجل کرده بود. طارمی در طول دو فصل گذشته 6 بار در رقابت‌های مختلف با پیراهن پورتو در اوکلاسیکو به میدان رفته و یک گل و سه پاس گل بوده است. بهترین عملکرد او در این دیدارها هم به بازی رفت فصل قبل برمی‌گردد که در ورزشگاه خانگی تیمش یک گل و یک پاس گل در کارنامه‌اش ثبت شد تا هم تیمش این بازی را با کمک درخشش او سه بر یک ببرد و هم خودش پس از هفته‌ها تلاش بالاخره پایش به گلزنی باز شود. 
در سوی دیگر میدان هم بنفیکا همانند پورتو در ابتدای هفته در جام حذفی به میدان رفت اما برخلاف رقیب فردا شب خود بازی سختی را برابر کالداس تجربه کرد و پس از تساوی یک – یک در وقت‌های عادی و اضافه، در ضربات پنالتی موفق شد 5 بر 3 به برتری برسد. آنها البته در لیگ شروعی بسیار خوب داشتند و پس از 7 برد پیاپی بالاخره در هفته هشتم برابر گیمارش متوقف شدند و برای نخستین بار در این فصل امتیاز از دست دادند. البته نکته مهم در این 9 هفته‌ای که از رقابت‌های لیگ پرتغال سپری شده این است که آنها هنوز با تیم‌های بزرگ و مدعی روبه‌رو نشده‌اند و بازی جمعه‌شب نخستین محک جدی برای این تیم در لیگ محسوب می‌شود. البته شاگردان راجر اشمیت در لیگ قهرمانان فراتر از انتظار ظاهر شده‌اند و در حالی که به نظر می‌رسید در گروه H این رقابت‌ها پاری‌سن ژرمن و یوونتوس شانس‌های اصلی صعود به مرحله بعد خواهند بود اما حالا این بنفیکا است که با 8 امتیاز و تنها به‌دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به پاری‌سن‌ژرمن در رده دوم گروه قرار دارد و در چنین شرایطی بعید است یوونتوس سه امتیازی شانس چندانی برای رسیدن به دور بعد داشته باشد. بنفیکا در هفته‌های اخیر دو بازی رفت و برگشت خود را برابر پاریسی‌های پرستاره برگزار کردند که در هر دو بازی تیم حریف را به دردسر انداختند و درنهایت هم هر دو مسابقه یک – یک مساوی شد. در این شرایط بنفیکا هم هفته سختی را پیش رو دارد و پس از دیدار دشوار فردا، باید در لیگ قهرمانان دیدار حساس و سرنوشت‌ساز خود برابر یووه را برگزار کند. البته آنها با توجه به برتری درخشان 2 بر یک در بازی رفت در تورین شرایط به‌مراتب بهتری نسبت به تیم آلگری دارند و با یک تساوی هم صعود خود به دور حذفی را قطعی خواهند کرد. 

عملکرد خوب کونسیسائو
برابر رقیب قدیمی
بنفیکا در دهه‌های 60، 70 و 80 میلادی یکی از بهترین تیم‌های فوتبال پرتغال و حتی اروپا بود و قهرمانی‌های متعددی در این رقابت‌ها داشت. با شروع قرن جدید اما آنها کمتر توانسته‌اند روزهای خوب خود را تکرار کنند و پورتو و اسپورتینگ موانعی جدی برای موفقیت این تیم در لیگ بوده‌اند. با این حال این تیم در سال‌های اخیر کمی شرایط بهتری پیدا کرد و دوباره توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. آنها در سال 2019 موفق شدند سی‌وهفتمین قهرمانی خود در لیگ پرتغال را جشن بگیرند تا به یکه‌تازی خود به‌عنوان پرافتخارترین تیم این کشور ادامه دهند. 
در چنین شرایطی دیدار فرداشب دو تیم از اهمیت زیادی برخوردار است و بنفیکا برای بازگشت به روزهای اوج و کسب عنوان قهرمانی پس از 4 سال باید با امتیاز از ورزشگاه دراگائو خارج شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که سرجیو کونسیسائو عملکرد خوبی در سه فصل گذشته در رقابت‌های رودررو با بنفیکا از خود به جای گذاشته است. پورتو تحت هدایت این مربی در 9 بازی اخیرش در اوکلاسیکو بدون شکست بوده و در این دیدارها حاصل عملکرد شاگردانش 7 برد و دو تساوی بوده و تیم او در این مدت 18 گل زده و فقط 6 گل دریافت کرده است. این مربی 47 ساله فصل قبل به همراه تیمش تمامی عناوین قهرمانی ممکن را فتح کرد و توانست سی‌امین قهرمانی تاریخ پورتو در لیگ را کسب کند تا فاصله دو تیم در جدول پرافتخارترین تیم‌های باشگاهی این کشور کمتر شود. او همچنین در طول دوران مربیگری خود در تیم‌های مختلف ازجمله اولهاننسه، آکادمیا، براگا و گیمارش مجموعا 24 بار برابر بنفیکا حضور داشته که حاصل آن 11 برد و 9 باخت بوده و با 28 گل زده در مقابل 26 گل خورده نمایش موفقیت‌آمیزی برابر این رقیب داشته است. 
کونسیسائو فصل پیش علاوه‌بر لیگ، در جام حذفی نیز رقیب بنفیکا در مرحله یک‌هشتم نهایی بود که شاگردان او موفق شدند با درخشش اوانیلسون که در نیمه نخست دو گل زد و البته در اوایل نیمه دوم هم اخراج شد بازی را 3 بر صفر بردند و راهی مرحله بعد شدند. همین شکست باعث شد خورخه خسوس، سرمربی باتجربه بنفیکا که روند خوبی تا آن برهه از فصل نداشت در نهایت از سمت خود برکنار شود. آخرین شکست کونسیسائو و پورتو برابر این تیم به سه سال‌و‌نیم پیش و ماه مارس سال 2019 برمی‌گردد که در دیداری خانگی آنها 2 بر یک به قرمزها باختند که ستاره آن دیدار هم ژوائو فلیکس بود که برتری تیمش را رقم زد و در پایان همان فصل هم با انتقالی 120 میلیون یورویی به اتلتیکو مادرید رفت. در طول دورانی که او هدایت پورتو را برعهده داشته است 14 بار تیمش برابر بنفیکا صف‌آرایی کرده که 9 برد، 3 تساوی و فقط دو شکست حاصل آن بوده است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد پورتو در دیدار فرداشب هم شانس خوبی برای کسب نتیجه برابر این رقیب سنتی دارد و اگر بتواند بازی را با برد پشت‌سر بگذارد نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ به‌مراتب جذاب‌تر و پرهیجان‌تر دنبال خواهد شد. 
استفن استاکیو، هافبک کانادای پورتو یکی از نفراتی است که در این فصل فرصت بیشتری برای حضور در ترکیب تیمش پیدا کرده و نمایش خوبی هم در این مدت داشته است. او که در ژانویه فصل قبل به‌صورت قرضی راهی این تیم شد در تابستان قراردادش را دائمی کرد. او درباره بازی فردای تیمش می‌گوید: «بازی سختی را در پیش داریم اما ما بهترین تیم پرتغال هستیم و در این دیدار فقط برای کسب سه امتیاز به میدان می‌رویم. بسیاری فوتبال پرتغال را با پورتو می‌شناسند و به همین دلیل هواداران در تمامی دیدارها از ما برد می‌خواهند. در چنین شرایطی انتظارات از تیم ما زیاد است و باید همیشه در بهترین شرایط باشیم. امیدوارم در بازی حساس جمعه‌شب هم نتیجه خوبی کسب کنیم و با روحیه خوبی برای دیدار با بروژ که تاثیر زیادی در سرنوشت ما در لیگ قهرمانان خواهد داشت آماده شویم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک