• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۶ - ۲۳:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

ویژگی‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز در حالی آغاز به کار می‌کند که از ۳۱ کشور جهان، بیش از ۵ هزار فیلم دریافت کرده است.

ویژگی‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امروز در حالی آغاز به کار می‌کند که از ۳۱ کشور جهان، بیش از ۵ هزار فیلم دریافت کرده است. چیزی که در سال گذشته هزار فیلم کمتر بوده است. همین‌طور این جشنواره در بخش ملی خود نیز ۲ هزار فیلم ثبت‌نامی داشته که این نکته نیز در خور توجه است. امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران ۷ هزار فیلم ثبت‌نامی از ایران و جهان داشته که نشان‌دهنده بزرگی و گستردگی این دوره از جشنواره است. یکی از مولفه‌هایی که توانسته به بزرگی این جشنواره بیفزاید، اسکار کوآلیفای بودن این دوره جشنواره است که این امکان را فراهم می‌کند فیلم منتخب این جشنواره به جشن اسکار معرفی شود. این امتیاز در خاورمیانه‌ تنها برای دو رویداد سینمایی است که یکی از آنها جشنواره فیلم کوتاه تهران است. 
 ضمن اینکه بنیاد سینمایی فارابی از سه کارگردان منتخب حاضر در بخش داستانی دوره سی‌ونهم جشنواره که توسط دبیر جشنواره انتخاب و معرفی خواهند شد، برای ساخت فیلم اول‌شان حمایت و درصورت ارائه فیلمنامه‌ای مطلوب از سوی آنها، بودجه تولیدشان را تامین خواهد کرد. اسامی سه فیلمساز براساس اعلام دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در روز اختتامیه اعلام شده و آنها اعتبارنامه حمایت فیلم اول سینمایی خود را دریافت خواهند کرد. 
همچنین حضور ۷۰ درصدی فیلم‌های شهرستان‌ها نشان می‌دهد که جوانان شهرستان‌ها ظرفیت و استعداد بسیار زیادی در عرصه سینما دارند. گذشته از آمارهای قابل توجه جشنواره امسال مهم‌ترین وجه تفاوت و برجسته این دوره از جشنواره با رویدادهای مشابه آن در سال‌های قبل، تنوع گونه‌ها یا همان ژانرهای سینمایی است. چیزی که سال‌های قبل توجه کمی به آن بود و بیشتر در حد مطالبه از فیلمسازان و انتظار بود. اما امسال این ایده عملی شده و به اعتراف دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران هر باکس فیلم کوتاه جشنواره یک فیلم کمدی دارد و در مجموع ۱۰ فیلم کمدی کوتاه در این جشنواره حضور دارد. در ژانر فانتزی ۹ فیلم، در رازآلود ۵ فیلم، در وحشت ۳ فیلم، در جنگی ۲ فیلم، در درام ۲۰ فیلم، در کودک ۲ فیلم، در ملودرام ۶ اثر و در تجربه‌گرا ۲ فیلم دیده می‌شود. 
در جدول برنامه‌های جشنواره فیلم کوتاه امسال شاهد بخش مجزایی با عنوان فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس هستیم که بی‌سابقه است. این موضوع نشان‌دهنده توجه جشنواره امسال به این بخش مهم و حیاتی سینمای کشور است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شاید امسال که آغاز تحول و جریان‌سازی سینمای دفاع مقدس باشد، حضور فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس بتواند این مسیر را ادامه دهد و برای سال‌های آتی شاهد ادامه این جریان با فیلمسازانی باشیم که امسال مشق فیلمسازی دفاع مقدس را در سینمای فیلم کوتاه انجام دادند. 
نمایش فیلم‌ها در دو بخش کلی «سینمای ملی» و «سینمای بین‌الملل» است و دو بخش، فیلم‌هایی با ژانر‌های متنوع در قالب‌های داستانی، انیمیشن، تجربی، مستند را شامل می‌شوند. این جشنواره در شش روز برگزاری، کار خود را با نشست‌های تخصصی از ساعت ۱۰ آغاز کرده و در ادامه با نمایش فیلم‌ها در ۴ سانس روزانه تا حوالی ساعت ۲۲ میزبان هنرمندان، فیلمسازان، اهالی رسانه و علاقه‌مندان به فیلم کوتاه خواهد بود. 
سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) برگزار می‌شود و تماشای فیلم‌های حاضر در جشنواره سی‌ونهم برای عموم مردم و علاقه‌مندان به سینمای کوتاه آزاد اعلام شده است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار