• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۶ - ۲۳:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

درآمد ۷ میلیارد دلاری آمریکا از دانشگاه‌های دنیا

آمریکا با توجه به این که نظام آموزش عالی نظام‌مند و قدرتمندی در اختیار دارد، روی آموزش و کارآیی نظام آموزشی در 11 کشور دنیا هزینه می‌کند .

درآمد ۷ میلیارد دلاری آمریکا از دانشگاه‌های دنیا

ندا اظهری، مترجم:آموزش عالی آمریکا یکی از قدرتمندترین سیستم‌های آموزش عالی در دنیا محسوب می‌شود؛ از این رو بسیاری از کشورهای دنیا تمایل زیادی به برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات و نیز دانشجو با دانشگاه‌های آمریکایی دارند. دانشگاه‌های آمریکا جزء برترین دانشگاه‌های دنیا در رتبه‌بندی معتبرند و این امر از جاذبه‌هایی است که بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه را وادار به برقراری ارتباط با آنها می‌کند. این ارتباط منافع مالی و غیرمالی را از آن دو کشور می‌کند اما در این میان دانشگاه‌های آمریکا می‌توانند از درآمدهای قابل‌توجهی که از این برقراری ارتباط به دست می‌آورند، سود ببرند که این مبالغ میلیونی و میلیاردی با تزریق به دانشگاه‌ها، نقش بسزایی در بهبود اقتصاد آمریکا ایفا می‌کند. پایگاه pogo می‌نویسد در سال‌های پیش از 2019، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های آمریکایی بیش از هفت‌میلیارد و 700 میلیون دلار از 133 کشور و منطقه خارجی کسب درآمد کرده‌اند.

  قطر، انگلیس و چین؛ منابع مهم درآمد دانشگاه‌های آمریکایی
تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن سال‌هاست گریبانگیر این دو کشور بوده و هنوز هم درحال افزایش است و همین امر دولت ترامپ را بر آن داشت تا چین را تهدیدی برای جهان خطاب کند. اما با تمام درگیری‌هایی که بین این دو کشور وجود دارد، رقم تمام هدایای مالی و قراردادهایی که از سال 2013 تاکنون بین دانشگاه‌های آمریکا و چین منعقد شده، به یک میلیارد دلار می‌رسد. به گزارش inquirer، توسط 115 دانشکده و دانشگاه آمریکایی طی سال‌های گذشته هدایای مالی را از دانشگاه‌های چینی دریافت کردند. دانشگاه هاروارد، پیشرو در کسب درآمدهای مالی از کشورهای دیگر است که بیش از 93 میلیون دلار را تنها از منبع هدایای دانشگاه‌های دیگر کسب کرده است. بعد از هاروارد، دانشگاه‌های کالیفرنیای‌جنوبی و دانشگاه پنسیلوانیا در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.  چین به‌عنوان یک کشور آسیایی بعد از قطر با سهم یک‌میلیارد و 800 میلیون دلاری و انگلیس با سهم یک‌میلیارد و 100 میلیون دلاری، سومین کشوری است که سهم قابل‌توجهی از درآمد دانشگاه‌های آمریکایی را از این ارتباط از آن خود کرده است. آمارها بیانگر آن است که شمار دانشجویان چینی در دانشگاه‌های آمریکا طی یک‌دهه گذشته سه‌برابر شده است. چینی‌ها یک‌سوم از یک‌میلیون و 100 هزار دانشجوی خارجی آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند. دانشکده‌ها به‌دنبال منابع جهانی برای پر کردن صندلی‌های خالی و کسب درآمد بیشتر در مواجهه با کاهش بودجه‌های دولتی هستند. 

  هاروارد؛ 285 میلیون دلار درآمد از 46 کشور جهان
هاروارد به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های آمریکا، در صدر دانشگاه‌های این کشور در ارتباط با دیگر دانشگاه‌ها در دنیا بالاترین میزان درآمد حاصل از این تعاملات و ارتباطات را به‌خود اختصاص می‌دهد.
به گزارش thecrimson، دانشگاه هاروارد از آگوست 2019 چیزی بالغ‌بر 385 میلیون دلار از منابع 46 کشور کسب درآمد کرده است. این درحالی است که این دانشگاه آمریکایی در بازه‌ای هفت‌ساله بین سال‌های 2013 تا 2019 بیش از یک‌میلیارد و 100 میلیون دلار از بودجه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی به‌دست آورده است. ازجمله قراردادهای هاروارد با دانشگاه‌های خارجی می‌توان به فروش و صدور مجوز نشریات دانشگاهی و برنامه‌های آموزشی اجرایی اشاره کرد. منابعی که همین بازه زمانی از چین نصیب دانشگاه هاروارد شد، حدود 70 میلیون دلار گزارش‌شده که از سایر کشورها پیشی گرفته است. هاروارد 13 درصد از کل بودجه‌ای را که از سوی منابع چینی در اختیار دانشگاه‌های آمریکایی قرار داده ‌شده، دریافت کرده است که سهم آن از هر دانشگاه دیگر آمریکایی بیشتر است. علاوه بر این، حدود 15 درصد از کل درآمد حاصل از همکاری دانشگاه‌های آمریکایی با هنگ‌کنگ از آگوست 2019 قریب 7 درصد از کل درآمدهای دانشگاه‌های انگلیس از همکاری با دیگر کشورها عنوان ‌شده است. این درحالی است که هاروارد 66 درصد معادل 32 میلیون و 700 هزار دلار از کل بودجه‌های به‌دست‌آمده از منابع دانشگاه‌های مصر را از آن خود کرده است. این دانشگاه به‌لحاظ همکاری‌ها و مشارکت‌های بین‌المللی در قالب حمایت از کمک‌های مالی، تحقیق در بسیاری از حوزه‌های مهم و حیاتی و مشارکت دانشجویان و اعضای هیات‌علمی با دانشگاه‌های دیگر دنیا همکاری می‌کند.

  درآمدهای میلیون دلاری دانشگاه‌های آمریکا در همکاری با عربستان 
آخرین آمارها از همکاری دانشگاه‌های آمریکایی با عربستان‌سعودی حاکی است این دانشگاه‌ها بیش از 600 میلیون دلار از همکاری با شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و دولت این کشور کسب کرده‌اند. این مراکز سعودی بیش از 89 میلیون دلار به هدایای مالی و قراردادها برای دانشگاه‌های آمریکایی ازجمله دانشگاه کلمبیا، دانشگاه Tufts و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اختصاص می‌دهند. هرکدام از این دانشگاه‌ها به‌طور متوسط یک‌میلیون دلار دریافت می‌کنند اما تنها دانشگاه جورج واشنگتن از دو قرارداد با عربستان بیش از 12 میلیون دلار کسب درآمد کرد. در این میان، هنوز هم دانشگاه MIT پرچمدار همکاری با عربستان‌سعودی به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که حدود 78 میلیون درآمد از این همکاری‌ها به‌دست آورده است. تنها 73 میلیون دلار از این مبلغ به درآمدهای خصوصی حاصل از کمک‌های مالی یک تاجر سعودی و فارغ‌التحصیل MIT ‌به این دانشگاه برمی‌گردد. طی چندسال گذشته، حدود 52 درصد تمام هزینه‌های تامین مالی عربستان در دانشگاه MIT صرف بودجه‌های تحقیقاتی می‌شود. بیشتر همکاری‌های دانشگاه MIT با عربستان‌سعودی روی پروژه‌های تحقیقاتی علمی و مهندسی است که بسیاری از این اقدامات به حمایت مداوم از آموزش عالی در عربستان اختصاص ‌یافته است. 

  تعامل علمی برای تامین امنیت ملی
از دیگر کشورهای دنیا که در این میان جزء شرکای دانشگاه‌های آمریکا محسوب می‌شوند می‌توان به انگلیس، کانادا و فرانسه اشاره کرد. علاوه‌بر دانشگاه هاروارد و MIT، دانشگاه‌های جانز هاپکینز، جورج توان و نورث وسترن در میان دانشکده‌هایی هستند که هرکدام قریب به 300 میلیون دلار از مشارکت با دانشگاه‌های خارجی درآمد کسب می‌کنند. دانشگاه جانز هاپکینز در همکاری با دولت‌ها و دانشگاه‌های خارجی بیش از 40 میلیون دلار از عربستان‌سعودی، 29 میلیون دلار از ژاپن و 16 میلیون دلار از هندوستان کسب کرده است. بخش زیادی از این ارتباطات با دولت‌ها و دانشگاه‌های کشورهای خارجی برای بهره‌مندی و دسترسی به فناوری‌هایی است که به‌منظور برنامه‌های امنیت ملی آمریکا توسعه داده‌ شده‌اند. 

  آورده 330 میلیون دلاری دانشگاه جورج توان از قطر
به گزارش pogo، بسیاری از دانشگاه‌های آمریکایی وارد همکاری و مشارکت با دانشگاه‌ها و دولت‌های کشورهای خارجی می‌شوند تا سیستم آموزشی خود را به دیگر کشورهایی که اغلب محافظه‌کار هستند، منتقل کنند. به‌عنوان‌مثال همکاری چندمیلیون دلاری قطر با دانشگاه جورج توان، ازجمله پروژه‌هایی بود که باعث کسب درآمد 330 میلیون دلاری برای این دانشگاه شد. کارشناسان بر این باورند که تاسیس دانشگاه‌هایی چون جورج توان در کشوری مانند قطر، پرچم آن کشور را در کشوری دیگر با سازوکارهای متفاوت برپا می‌کند. قطر در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای برقراری روابط بین‌الملل موثر در دستورکار قرار داده است. 

  کسب درآمدها فقط به دانشگاه‌های بزرگ محدود نمی‌شود
به گزارش inquirer، دانشگاه ایلینویز از دیگر دانشگاه‌های آمریکایی است که 27 میلیارد دلار از قرارداد 35 میلیون دلاری با منابع چینی را به مشارکت بین دانشکده مهندسی و دانشگاه ژجیانگ به‌منظور توسعه یک طرح اختصاص ‌یافته است. علاوه‌بر این، دانشگاه ایالتی آریزونا که درآمد 38 میلیون دلاری از قرارداد با دانشگاه‌های کشورهای خارجی را کسب کرده، از همکاری‌های فرامرزی حمایت کرده و بخشی از هدف خود را برای تبدیل‌شدن به یک مرکز جهانی پیشرو در زمینه تحقیقات، کشف و توسعه بین‌رشته‌ای معطوف کرده‌اند. اما این کسب درآمدها از مشارکت با دانشگاه‌های خارجی تنها به دانشگاه‌های بزرگ محدود نمی‌شود، بلکه به‌عنوان‌مثال دانشگاه ایالتی تنسی، یک‌میلیون و 100 هزار دلار درآمد از منبع قراردادهای بین‌المللی کسب کرده که بخش بزرگی از آنها حاصل از مشارکت در ساخت و افتتاح مرکز فرهنگ و موسیقی چین در سال 2016 بوده است. دانشگاه تگزاس از همکاری با دانشگاه‌های کشورهای خارجی به‌ویژه قطر و چین بین سال‌های 1995 تا 2022 چیزی حدود 700 میلیون دلار کسب درآمد داشته است. 
به گزارش rossieronline، آمریکا با توجه به این که نظام آموزش عالی نظام‌مند و قدرتمندی در اختیار دارد، روی آموزش و کارآیی نظام آموزشی در 11 کشور دنیا هزینه می‌کند و به عبارتی، برترین سرمایه‌گذار در حوزه آموزش در دنیا به شمار می‌رود اما رتبه نهم دنیا در سرمایه‌گذاری روی کارایی‌های علمی و رتبه دهم در سرمایه‌گذاری روی حوزه ریاضیات محسوب می‌شود. طبق آخرین آمارهایی که در حوزه سرمایه‌گذاری سالیانه آمریکا در بخش‌های علمی و آموزشی آگوست 2021 منتشر شده که بر‌اساس آن، آمریکا سالیانه 810 میلیارد دلار تنها روی 11 کشور دنیا در حوزه آموزش و علم سرمایه‌گذاری می‌کند که بالاترین سرمایه‌گذاری در ژاپن با مبلغ 160 میلیارد دلار صورت گرفته است. بعد از آن، سرمایه‌گذاری در آلمان 130 میلیارد دلار، انگلیس 123 میلیارد دلار، فرانسه 121 میلیارد دلار و برزیل 114 میلیارد دلار، بالاترین حجم سرمایه‌گذاری آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن، روسیه 87 میلیارد دلار، مکزیک 75 میلیارد دلار، کانادا 65 میلیارد دلار، کره‌جنوبی 62 میلیارد دلار، استرالیا 42 میلیارد دلار و فنلاند 10 میلیارد دلار قرار دارند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار