• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۵ - ۲۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مشکلات تیم ملی انگلیس در فاصله کم باقیمانده تا شروع جام‌جهانی

نگرانی سرمربی رقیب ایران از نقطه قوت تیمش

برگزاری جام‌جهانی در اواخر پاییز ایده‌ای بود که تاکنون اجرایی نشده بود اما اعطای میزبانی به قطر باعث شد تا با توجه به گرمای شدید هوا در تابستان این کشور، فیفا برای نخستین‌بار اجازه برگزاری این تورنمنت در بازه‌زمانی نامتعارف را صادر کند. به این‌ترتیب مسابقات از چند هفته دیگر در این کشور برگزار خواهد شد .

نگرانی سرمربی رقیب ایران از نقطه قوت تیمش

سیامک خاجی، خبرنگار:برگزاری جام‌جهانی در اواخر پاییز ایده‌ای بود که تاکنون اجرایی نشده بود اما اعطای میزبانی به قطر باعث شد تا با توجه به گرمای شدید هوا در تابستان این کشور، فیفا برای نخستین‌بار اجازه برگزاری این تورنمنت در بازه‌زمانی نامتعارف را صادر کند. به این‌ترتیب مسابقات از چند هفته دیگر در این کشور برگزار خواهد شد و همین تغییر چالش‌های جدیدی را نیز پیش پای تیم‌های حاضر در این مسابقات قرار داده است. در ابتدا به‌نظر می‌رسید شاید این تغییر به‌نوعی برای تیم‌های ملی مفید باشد؛ چراکه برخلاف دوره‌های گذشته که بازیکنان در انتهای فصل و با خستگی و فرسودگی زیادی راهی این جام می‌شدند این‌بار در میانه‌های فصل و در کوران مسابقات که بدن‌های آماده‌تری هم دارند راهی قطر خواهند شد. اما از طرف دیگر بالا رفتن تعداد بازیکنان مصدوم در همین هفته‌های ابتدایی شاید نتیجه تغییر برنامه باشگاه‌ها برای بدنسازی و آماده‌سازی بازیکنان است که باعث‌شده تا سرمربیان تیم‌های حاضر در جام‌جهانی از همین حالا نگران غیبت برخی ستاره‌های خود باشند. اتفاقی که تا حالا موجب‌شده تا نفراتی چون پل پوگبا، انگولو کانته و پائولو دیبالا تا اینجای کار فرصت بازی در این تورنمنت بزرگ را ازدست بدهند. یکی از تیم‌هایی که در این هفته‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده است انگلیس است که قوی‌ترین رقیب تیم ملی ایران در گروه B این مسابقات به‌شمار می‌رود و فعلا در ترکیب بازیکنان خود چند مهره آسیب‌دیده دارد که تاکنون غیبت ریس جیمز، مدافع راست آنها در این مسابقات قطعی شده است. البته گفته می‌شود جیمز شاید در دور حذفی بتواند سه‌شیرها را همراهی کند اما مصدومیت زانوی او تنها دغدغه گرت ساوت‌گیت در فاصله کم باقی‌مانده تا شروع مسابقات نیست. 

تردید درباره وضعیت جیمز
ریس جیمز در سمت راست خط دفاعی چلسی یکی از استعدادهای نوظهور فوتبال انگلیس محسوب می‌شود که البته بخش عمده این پیشرفت را مدیون بسته‌شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی آبی‌ها در سال 2019 است که در این شرایط لمپارد مجبور شد بیشتر به بازیکنان جوان تیمش بازی بدهد و جیمز هم به‌خوبی از این فرصت استفاده کرد. او در نخستین بازی رسمی‌اش برای چلسی در جام اتحادیه و برابر گریمسبی‌تاون بازی کرد که با یک گل و دو پاس گل عملکردی خوب در جریان برد 7 بر یک تیمش داشت. به این‌ترتیب او به تدریج خود را به ترکیب اصلی تیمش نزدیک کرد و حالا به بازیکنی تاثیرگذار و مهم برای تیم گراهام پاتر تبدیل شده است. 
در ابتدا گفته می‌شد که او سه بازی ابتدایی تیمش در مرحله گروهی از جمله مصاف با شاگردان کارلوس کی‌روش را ازدست داده است اما آزمایشات بیشتر نشان داد که مصدومیت او ممکن است بیشتر از چیزی که در ابتدا تصور می‌شد جدی باشد. این درحالی است که ساوت‌گیت باید لیست اولیه‌اش برای جام‌جهانی را تا فردا اعلام کند و ضرب‌الاجل اعلام فهرست 26 نفره و نهایی تیم نیز روز 13 نوامبر (حدود 4 هفته دیگر) است و او باید تا آن زمان تصمیم بگیرد که آیا شرایط جیمز و دیگر مصدومان تیم برای حضور در جام‌جهانی مساعد خواهد بود یا نفر دیگری را جانشین او خواهد کرد. گراهام پاتر، سرمربی چلسی درباره وضعیت جیمز می‌گوید: «درباره اینکه آیا او به جام‌جهانی می‌رسد یا نه فعلا نمی‌توانم به‌قطعیت اظهارنظر کنم و همه‌چیز به چگونگی روند درمانش بستگی دارد. او تمام تلاشش را برای بهترشدن انجام می‌دهد و‌ انگیزه زیادی دارد تا در این مسابقات حاضر باشد. زانوی او حداقل باید 4 هفته بسته باشد و این موضوع کمی شرایط را پیچیده می‌کند. در این چهار هفته باید با این وضعیت سر کند تا پس از آن ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. هدف همه ما در باشگاه این است که به او کمک کنیم تا خیلی زود به شرایط ایده‌آل برسد و در این زمان کم هرکاری بتوانیم برایش انجام می‌دهیم.»
جیمز در جریان دیدار برگشت تیمش در سن‌سیرو و برابر میلان در لیگ قهرمانان دچار مصدومیت شد و در دقیقه 62 زمین مسابقه را ترک کرد. طبق بیانیه باشگاه چلسی در ابتدا 8 هفته برای بهبودی این مصدومیت زمان لازم بود اما حالا شاید این زمان افزایش پیدا کند. 
تیم ملی انگلیس در پست دفاع راست با ترافیک بازیکن روبه‌رو است و این بخش به‌نوعی نقطه قوت آنها محسوب می‌شد. حتی سال قبل و پیش از رقابت‌های یورو 2020 ساوت‌گیت مجبور بود از بین بازیکنانی چون کایل واکر، ترند الکساندر آرنولد، ریس جیمز، آرون فن‌بیساکا و کایرون تریپیر بازیکنان مدنظرش را انتخاب کند که درنهایت مصدومیت آرنولد باعث شد تا او با خط‌زدن فن‌بیساکا، سه نفر از این جمع را به جام‌ملت‌ها ببرد که البته در میان آنها کایل واکر بازیکنی است که در دفاع سه‌نفره هم توانایی بازی در این خط را دارد. 
در هفته‌های اخیر رسانه‌های انگلیسی گمانه‌زنی درباره دو انتخاب نهایی ساوت‌گیت در این پست را آغاز کرده بودند و با توجه به افت فن‌بیساکا و نیمکت‌نشینی او در منچستریونایتد که البته با مصدومیت او نیز همراه بوده رقابت اصلی بین چهار گزینه دیگر در جریان بود. با این‌حال در روزهای اخیر علاوه‌بر جیمز، کایل واکر هم دچار آسیب‌دیدگی شده تا نگرانی‌ها بابت سمت راست خط دفاعی سه‌شیرها افزایش پیدا کند. 
واکر هم در جریان دربی منچستر که دو هفته پیش برگزارشد مصدوم شد و در همان نیمه‌نخست از بازی بیرون رفت. مشکل کشاله رانش درنهایت باعث شد تا پایش را به تیغ جراحان بسپارد اما خودش اعلام کرده که مشکلی برای حضور در جام‌جهانی ندارد و روند درمانش به‌خوبی درحال سپری شدن است. این مدافع 32 ساله که احتمالا آخرین جام‌جهانی‌اش را تجربه خواهد کرد با خوش‌بینی درباره وضعیتش صحبت کرده و می‌گوید: «احساس خیلی بهتری نسبت به قبل دارم و روند درمانی‌ام در شرایط بسیار خوبی درحال طی شدن است. با توجه به وضعیتی که درحال‌حاضر دارم هدف اولم در هفته‌های پیش‌رو این است که در زمان مناسب برای بازگشت به تیم ملی و همراهی آنها در جام‌جهانی آماده شوم. امیدوارم بتوانم در کمترین زمان ممکن دوران نقاهت را طی‌کرده و به جام‌جهانی بروم. پس از آن هم باید تمرکزم روی موفقیت منچسترسیتی در لیگ و اروپا باشد. تمرینات بدنسازی و فیزیوتراپی را آغاز کرده‌ام و درحالی‌که حدود دو هفته از مصدومیتم گذشته است از برنامه پزشکان جلوتر هستم و با ‌انگیزه زیادی به کارم ادامه می‌دهم.»

بحران مدافعان مصدوم
اتفاق جالب اینکه آرنولد نیز در روزهای اخیر دچار مصدومیت شده و اگرچه آسیب‌دیدگی او همانند دو رقیبش جدی نیست اما دیدار ابتدای هفته لیورپول برابر منچسترسیتی را ازدست داد. البته ساوت‌گیت اعتقاد چندانی به این مدافع جوان ندارد و اگرچه او در کارهای تهاجمی آمار بسیار خوبی دارد اما در دفاع اشتباهات زیادی دارد که می‌تواند به تیمش لطمه بزند. به همین دلیل ساوت‌گیت ترجیح می‌دهد بازیکنانی را با خود به جام‌جهانی ببرد که در هر دو فاز دفاعی و تهاجمی نمایش خوبی داشته باشند و در این شرایط کایرون تریپیر که پس از مدتی بازی برای اتلتیکو مادرید دوباره به لیگ برتر جزیره برگشته و در نیوکاسل عملکرد بسیار خوبی داشته است را به او ترجیح می‌دهد. 
در چنین اوضاعی یکی از دغدغه‌های اصلی ساوت‌گیت انتخاب دو گزینه اصلی برای پست دفاع راست خواهد بود که در شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد واکر و تریپیر شانس بیشتری داشته باشند مگر اینکه در روزهای آینده اتفاقات دیگری رخ دهد. از طرف دیگر در روزهای اخیر میکل آرتتا، سرمربی آرسنال نیز به حمایت از بن وایت، مدافع تیمش پرداخته و معتقد است اگر واکر نتواند در زمان مقرر برای بازگشت به ترکیب انگلیس آماده شود، وایت می‌تواند گزینه‌ای بسیار خوب برای جانشینی او باشد. 
البته دفاع راست انگلیس تنها جایی نیست که تکلیف آن در جام‌جهانی نامشخص است و در مرکز خط دفاعی هم ساوت‌گیت با مشکلاتی روبه‌رو است. عملکرد پرنوسان هری مگوایر در دو فصل اخیر و همچنین مصدومیت اخیرش باعث‌شده تا جایگاه ثابت او هم در تیم به خطر بیفتد. به‌خصوص که در دیدار یکشنبه لیورپول برابر منچسترسیتی، جو گومز در قلب خط دفاعی قرمزها به‌خوبی از عهده مهار ارلینگ هالند برآمد و حالا هواداران انگلیس به ساوت‌گیت توصیه می‌کنند که از زوج گومز-استونز در جام‌جهانی استفاده کرده و مگوایر را همانند اتفاقی که برایش در یونایتد رخ داده، نیمکت‌نشین کند. یکی از این هواداران در فضای مجازی نوشته است: «جو گومز یک بازی فوق‌العاده را پشت‌سر گذاشت و به‌خاطر این نمایش باید در جام‌جهانی به مگوایر ترجیح داده شود.» یکی دیگر از کاربران نیز اینچنین می‌نویسد: «اگر مگوایر به جام‌جهانی برود و گومز غایب باشد ساوت‌گیت باید به اتهام جنایت علیه فوتبال زندانی شود!»
البته گومز در لیورپول هم نیمکت‌نشین شده است و در این دیدار به‌دلیل مصدومیت جوئل ماتیپ و ابراهیما کوناته فرصت بازی در کنار فن‌دایک را پیدا کرد. از طرف دیگر توموری، دیگر مدافع انگلیسی‌ها که او هم از شانس‌های رفتن به جام‌جهانی است در میلان در فرم خوبی قرار ندارد و با روزهای خوبش فاصله دارد. در این شرایط ساوت‌گیت برای انتخاب مدافعانش در جام‌جهانی با مشکلات زیادی روبه‌رو است و باید دید درنهایت چه نفراتی را با خود به این تورنمنت خواهد برد. 
ساوت‌گیت اگر‌چه در خط حمله تیمش هم با ترافیک بازیکن روبه‌رو است اما افت برخی از آنها از جمله مارکوس رشفورد و جک گریلیش می‌تواند انگلیس را با مشکلاتی روبه‌رو کند. گریلیش که در تابستان 2021 با سر و صدای زیاد و انتقالی 100 میلیون پوندی راهی منچسترسیتی شد هنوز نتوانسته در حد و اندازه‌های پولی که برایش پرداخت شده ظاهر شود و آماری عجیب و دور از انتظار از خود بجای گذاشته که نشان می‌دهد شاید گواردیولا در خرید او دچار اشتباه شده است. گریلیش در سال 2022 تنها یک پاس گل در کارنامه‌اش ثبت شده که آن‌هم مربوط به دیدار برابر نیوکاسل در ماه می گذشته است که تیمش این بازی را با 5 گل برد و او پاس یکی از گل‌ها را به رحیم استرلینگ داد. این در‌حالی است که در همین مدت آلیسون بکر، گلر برزیلی لیورپول دو پاس گل داده و آمار بهتری از او داشته است. آلیسون دومین پاس گلش را همین یکشنبه به محمد صلاح داد تا او تک‌گل قرمزها را برابر سیتی بزند. 
گریلیش که البته در یورو 2020 هم از سوی ساوت‌گیت در ترکیب اصلی تیم چندان به‌کار گرفته نشد از ابتدای سال 2022 تاکنون فقط دو گل زده و این برای بازیکنی در سطح او که در تیمی همچون سیتی بازی می‌کند عملکردی بسیار ضعیف محسوب می‌شود. هواداران سیتی معتقدند حفظ گریلیش و فروش استرلینگ تصمیمی اشتباه از سوی گواردیولا بود و بهتر بود او این وینگر ملی‌پوش را حفظ می‌کرد. ساوت‌گیت در خط حمله تردیدی در استفاده از هری‌کین در پست مهاجم نوک ندارد و فقط در جناحین باید از بین نفراتی چون باکویو ساکا، استرلینگ، گریلیش، فیل فودن، میسون مونت و جیدون سانچو دو نفر مدنظرش را انتخاب کند. 
در خط میانی هم او نفراتی چون جود بلینگام، کالوین فیلیپس، دکلان رایس و جوردن هندرسون را در اختیار دارد و اگر‌چه جیمز مدیسون هم یکی از معدود نفرات خوب لسترسیتی در این فصل بوده، اما ظاهرا ساوت‌گیت نظر چندان مثبتی روی این هافبک میانی ندارد و احتمالا مدیسون که بارها مورد توجه باشگاه‌های بزرگ انگلیسی قرار گرفته شانسی برای رفتن به جام‌جهانی نخواهد داشت. 

صندلی لرزان آقای مربی
البته ساوت‌گیت خودش هم در موقعیت چندان خوبی در تیم‌ملی انگلیس نیست و اگر نتواند نتایج خوبی در جام‌جهانی بگیرد حتی پیش از اتمام قراردادش در سال 2024 ممکن است از سمتش برکنار شود. او که در جام‌جهانی قبلی تیمش را به جمع 4 تیم برتر رساند و درنهایت هم چهارم شد در یورو 2020 انگلیسی‌ها را فینالیست کرد که به ایتالیا باختند و نتوانستند نخستین قهرمانی خود را تجربه کنند. این عملکرد خوب باعث شد تا قراردادش تا 2024 تمدید شود، اما نمایش ضعیف تیمش در لیگ ملت‌ها و سقوط آنها به دسته B باعث شده تا خیلی زود رسانه‌های انگلیسی علیه او موضع‌گیری کنند و در چنین شرایطی ناکامی در جام‌جهانی می‌تواند پایان کار او روی نیمکت سه‌شیرها باشد. 
او خودش هم می‌داند که اوضاع برایش در تیم‌ملی چندان مساعد نیست و می‌گوید که بدون‌شک اگر نتواند نتایج خوبی با تیمش بگیرد حتی داشتن قرارداد هم باعث نمی‌شود تا اتحادیه فوتبال انگلیس او را از کار برکنار نکند: «درست است که من تا پایان سال 2024 قرارداد دارم، اما همه‌چیز به نتایج تیم بستگی دارد و اگر نتوانیم انتظارات را برآورده کنیم احتمال هر اتفاقی وجود دارد.» او از طرفی در‌صورت قهرمان کردن تیمش در جام‌جهانی پاداش بسیار خوبی دریافت خواهد کرد که حدود سه برابر پاداشی است که برای دوره قبلی این مسابقات تعیین شده بود. در قرارداد جدید ساوت‌گیت، انگلیسی‌ها با قراردادن بند 4 میلیون پوندی برای او ‌انگیزه‌اش را افزایش داده‌اند، اما از طرفی عدم‌موفقیت در این مسابقات می‌تواند به‌معنای جدایی‌اش از این تیم باشد. 
رسانه‌های این کشور از همین حالا حتی گمانه‌زنی درباره جانشینان احتمالی او را نیز آغاز کرده‌اند و گفته می‌شود توماس توخل که به‌تازگی از سمت مربیگری چلسی اخراج شده است تمایل دارد تا در‌صورت برکناری ساوت‌گیت پس از جام‌جهانی، جای او در این سمت را بگیرد. این مربی آلمانی حدود یک‌ماه پیش و پس از کسب نتایج ضعیف در چلسی از هدایت این تیم کنار رفت و جایش را به پاتر داد. 
انگلیس پس از جام‌جهانی باید خود را برای حضور در مرحله انتخابی یورو 2024 و رقابت در گروهی که ایتالیا هم در آن حضور دارد آماده کند. نخستین بازی آنها در این مرحله بین روزهای 23 تا 25 مارس برگزار می‌شود و به این ترتیب حدود سه ماه بین جام‌جهانی تا شروع این رقابت‌ها فاصله خواهد بود. از طرف دیگر توخل با وجود پایان همکاری با چلسی همچنان در انگلیس مانده و در لندن اقامت دارد و همین موضوع شایعاتی را درباره احتمال همکاری‌اش با تیم‌ملی این کشور به‌وجود آورده است. گفته می‌شود توخل تصمیم دارد تا پایان سال 2022 در لندن بماند تا پس از پایان جام‌جهانی و مشخص شدن تکلیف تیم‌ملی این کشور درباره بازگشت به آلمان تصمیم بگیرد. از سوی دیگر ظاهرا توخل در این مدت دو پیشنهاد کاری از تیم‌های انگلیسی و همچنین یک پیشنهاد از لالیگا را رد کرده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک