• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۴ - ۲۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به تاثیر جشنواره فیلم‌کوتاه بر سینمای ایران

جشنواره‌ای برای صعود فیلمسازان جوان

آنهایی که فضای سینمای حرفه‌ای ایران را رصد می‌کنند، قطعا به این موضوع تاکید دارند که انجمن سینمای جوان جایگاهی ویژه در کشف استعداد و آموزش فیلمسازان در 40 سال گذشته داشته است.

جشنواره‌ای برای صعود فیلمسازان جوان

آنهایی که فضای سینمای حرفه‌ای ایران را رصد می‌کنند، قطعا به این موضوع تاکید دارند که انجمن سینمای جوان جایگاهی ویژه در کشف استعداد و آموزش فیلمسازان در 40 سال گذشته داشته است. برخی می‌گویند که سینمای جوان، فقط باید محملی برای پرورش فیلمسازان سینمای کوتاه باشد و در نگاهی دیگر این انجمن را پلکانی برای پرورش فیلمسازان سینمای‌ مستند و فیلم ‌بلند تعریف می‌کنند. فارغ از این دو نگاه و جنس سیاستگذاری، وقتی در نگاهی کلان کیفیت و کمیت نیروهای مستعدی که در دل انجمن سینمای جوان پرورش یافته‌اند را رصد می‌کنیم، متوجه می‌شویم که انجمن سینمای جوان نقش موثری در پرورش نیرو در بدنه سینما داشته است. 
جشنواره فیلم‌کوتاه تهران که برآمده از انجمن سینمای جوانان است هم به‌عنوان یکی از نقاط مهم و اثرگذار در معرفی فیلمسازان به بدنه سینمای ایران داشته است. کافی است به لیست کارگردان‌هایی نگاه کنید که فارغ‌التحصیل انجمن یا برگزیده جشنواره فیلم‌کوتاه هستند. لیستی که نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در انجمن سینمای جوان و جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، چه تاثیری در فرآیند تولید سینمای ایران خواهد گذاشت. 
تاکنون ۳۸ دوره جشنواره فیلم‌کوتاه تهران برگزار شده است و طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته سی‌و‌نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران هم قرار است از تاریخ ۲۷‌مهر تا ۲‌آبان ۱۴۰۱ برگزار شود. فیلم‌های کوتاه با زمان کمتر از ۳۰ دقیقه در بخش‌های سینمای ایران و بین‌الملل در گونه‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به رقابت خواهند پرداخت. 
این دوره از جشنواره از این جهت اهمیت دارد که ماحصل یک سال برنامه‌ریزی تیم جدیدی از مدیران در سینمای جوان است. مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران طی یک برنامه تحولی پنج‌ساله به‌دنبال برنامه‌ریزی برای کاردسازی در سینمای ایران است. آذرپندار چندی پیش در این باره به «فرهیختگان» گفته بود: «این بحث مهمی است که ما فکر کردیم باید برای سینمای ایران کادرسازی کنیم و به تبع آن، سیاست‌های بعدی‌ ما در آن برنامه پنج‌ساله تحولی برمبنای این رویکرد اعلام شد.» به‌طور طبیعی فعالیت در این عرصه نیازمند به کار بستن نگاه حرفه‌ای در ریل‌گذاری حوزه‌ای است که سال‌های آینده سینمای ایران را طراحی می‌کند. آذرپندار در همان گفت‌وگو با «فرهیختگان» به سیاست حمایت از تنوع ژانرهای در تولید فیلم‌کوتاه اشاره کرد و گفت: «سیاست انجمن در دوره جدید ضریب‌دادن به ژانرها و حمایت از آنهاست. ترجمان سینمایی آنچه عرض کردم، تنوع ژانرهاست. ما مشخصا هفت ژانر را اعلام کردیم و گفتیم انجمن در این هفت ژانر که شدنی‌تر است، حتما راحت‌تر حمایت می‌کند و حتما پول بیشتری می‌دهد.» فارغ از اینکه چگونه این برنامه اجرا و آماده می‌شود، نفس این کار ارزشمند است که بالاخره مدیران سینمایی به اهمیت و ویژگی‌های تولید در سینمای فیلم‌کوتاه پی‌برده‌اند و برای آینده سینمای ایران از همین نقطه کادرسازی می‌کنند.
 
    تاریخچه‌ای از جشنواره فیلم‌کوتاه تهران
در اوایل دهه50 هجری شمسی «جشنواره بین‌المللی فیلم تهران» به‌عنوان اولین جشنواره فیلم‌های کوتاه و بلند آغاز به کار کرد و در شهرستان‌ها رقابت فیلم‌های آماتور ۸ و ۱۶‌میلی‌متری با عنوان جشنواره سینمای جوان استانی شکل ‌گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش رقابتی فیلم‌های آماتور در جشنواره فیلم فجر در سال۱۳۶۱ پذیرای فیلم‌های کوتاه شد. در سال ۱۳۶۴، انجمن سینمای جوان با حمایت معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود را از سر گرفت و با هدف تشویق نوجوانان و جوانان ایرانی به هنر عکاسی و فیلمسازی و با گشایش تدریجی بیش از ۵۰ نمایندگی و دفتر در سراسر کشور، اقدام به جذب علاقه‌مندان به فراگیری رشته‌های کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، عکاسی، تصویربرداری، تدوین و برگزاری آزمون سراسری و دوره‌های یک‌ساله فیلمسازی کرد. جشنواره فیلم‌کوتاه تهران هم عناوین «جشنواره سینمای جوانان» و «جشنواره بین‌المللی سینمای جوانان» را بر خود نهاد که پذیرای آثار جوانان در سه بخش فیلم، عکس و فیلمنامه بود. 
با تخصصی‌شدن جشنواره در سال ۱۳۸۲، عنوان «جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران» به این رویداد اختصاص یافت که تاکنون ادامه داشته و به‌صورت انحصاری پذیرای آثار فیلم‌کوتاه از ایران و سراسر جهان است. این جشنواره با قوت یافتن جوان‌های فیلم‌کوتاه‌ساز در انجمن سینمای جوان قوت و اعتبار بیشتری گرفت و به نقطه‌ای صعود جوان‌های فیلمساز بدل شد. به‌گونه‌ای که تا سال ۱۳۸۵ حدود ۹۶ هزار فارغ‌التحصیل در انجمن سینمای جوانان حضور یافتند که این عده ضمن آموزش، به تولید فیلم‌های کوتاه پرداختند و برخی از آنها به‌تدریج، به تولید حرفه‌ای روی آورده‌اند. 
امروزه جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با هزاران متقاضی شرکت در ایران و سراسر جهان به‌عنوان مهم‌ترین رویداد بین‌المللی سینمای کوتاه در غرب‌آسیا مطرح است که از سال ۱۴۰۰ توانسته در جایگاه یکی از رویدادهای ۱۲۷گانه معتبر سینمایی در جهان به‌عنوان دروازه ورود مستقیم فیلم‌های کوتاه به فهرست سالانه جشنواره اسکار قرار گیرد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟