• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۳ - ۲۳:۲۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0

تولید گفتار بیهوده

انتخاب یک عمر برای تولید گفتار معنادار یا یک لحظه برای تولید گفتار بیهوده.

تولید گفتار بیهوده

جعفر علیان نژادی، دانش آموخته علوم سیاسی:اگر بخواهیم از منظر نشانه‌شناختی به عنوان مادر دانش زبان‌شناسی، موضع‌گیری برخی چهره‌های هنری و ورزشی در حوادث اخیر را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم، می‌توان به معیاری مناسب در تشخیص بیهودگی برخی مواضع این چهره‌ها رسید. فارغ از کارکرد ظاهری تولید گفتار بیهوده برای یک چهره متکلم در جلب توجه بیشتر و احیانا افزایش میزان دنبال‌کنندگان مجازی، معیار مورد نظر نشان خواهد داد، چرا مواضع این افراد در میان مخاطبان به معنی واقعی کلمه مسموع نیست. نکته دیگر آن است که چرا یک چهره به تولید گفتار بیهوده یا موضع‌گیری‌های تحریک‌کننده می‌پردازد. پاسخ به این سوال نیز، دلیل دیگری است که گفتار تولیدشده توسط برخی چهره‌های هنری و ورزشی برای مخاطبان را بی‌اهمیت و بیهوده جلوه می‌دهد.
شاید همین چند ماه پیش بود که یکی از عناصر تندرو غیرانقلابی و به‌تبع آن یک جریان سیاسی نزدیک به ضدانقلاب، دربرابر شجاعت دولت سیزدهم در اعتماد به مردم و آغاز طرح اصلاحات اقتصادی، قدم در مسیری گذاشته بود که اگر بخواهیم آن را در یک جمله خلاصه کنیم، این‌طور است: «ترس بکارید تا محبوبیت درو کنید.» البته آن عنصر تندرو، به‌صورتی پیش‌دستانه از ماه‌ها قبل نشان داده بود منتظر یک لحظه یا حادثه‌ای است که بتواند از آب گل‌آلودشده، ماهی محبوبیت خود را صید کند. به‌هرحال فشار کاهش محبوبیت و سرمایه اجتماعی، این جریان را به صرافت انداخته بود که شاید یکی از راه‌های جلب هوادار، سوار شدن بر توسن رخدادها و حوادث غیرمنتظره باشد و به‌هر‌حال لازم است از قبل روی این موضوع فکر کرد. هرچند این جریان سیاسی در این حادثه نیز از زین اسب آتش نعل حادثه به زیر افتاد، اما در عین حال ادبیات و گفتار تولیدشده‌اش را برخی چهره‌های هنری و ورزشی، رها نساختند.
گفتار تولیدشده و ادبیات ایجادشده، این فهم را در ذهن برخی از چهره‌ها ایجاد کرده بود که گویا رابطه‌ای بین ایجاد ترس و محبوبیت برقرار است. شاید بتوان با زبان هراس، مردمان بیشتری را به سمت خود کشید، یا بتوان چرخه‌ای از بازتولید هراس ایجاد کرد و واقعیت اجتماعی را تحت‌تاثیر قرار داد. به بیان دیگر، بتوان یک واقعیت میدانی یا حادثه خیابانی ایجاد کرد و نقش خود را در تحریک و تشجیع جماعت‌های آشوب‌طلب، بازی کرد و امیدوار بود با القای این حس که نقش موثری در ایجاد این واقعیت میدانی دارد، جماعت‌های بیشتری را با خود همراه کند. اما یک استثنای بزرگ در برابر این درک غلط، خودنمایی می‌کرد. درک غلطی که در نشانه‌شناسی، با عنوان رمزگان زبانی از آن یاد شده است. آن درک غلط این بود: «رمزگان هراس یا ترس، نمی‌تواند در جامعه ایرانی تبدیل به رمزگانی اجتماعی شود» و همین مساله موضع‌گیری‌های مخالف‌گونه آنان را برای مردم بی‌اهمیت می‌کرد. این چهره‌ها از یاد برده بودند که یک گفتمان عاریتی و وارداتی که متاعی برای جریان ورشکسته سیاسی نیز نداشت، نمی‌تواند به رمزگان جامعه ایرانی قالب شود. این خطای تحلیلی ناشی از فهم سطحی و ساده‌لوحانه این عده بود که نتوانستند از سطح رویین حوادث عبور کنند و متوجه شوند که رمزگان ناامنی خصم رمزگان امنیت و آرامش جمعی است. آن چهره نفهمیده بود که ورود به این چرخه عصبانیت و ناامنی، به‌تدریج میزان نفرت را به تناسب بالا رفتن ظاهری میزان دنبال‌کنندگان مجازی، به شکل تصاعدی در میان مردم بالا می‌برد. 
دیگر رمزگان معتبر و پرمعنا در جامعه امروزی، رمزگان ایران قوی است که در تضاد با گفتار تحریک‌کننده به آشوب و هرج‌ومرج برخی چهره‌ها قرار داشت، مسلما مردم معنایی که از این گفتار بیهوده درک می‌کردند، معنای اقتدار و استقلال نبود. در بهترین حالت، اگر نگوییم به تولید نفرت عمومی می‌انجامید، درک این زبان هرج‌ومرج‌طلب، برای مردم سخت بود. رمزگان ایران قوی در میان مردم به معنای یک ایران محکم و متکی به توان داخل بود، نه یک ایران هراسان از وضعیت داخلی. ایرانی که از مسیر اعتماد به مردم، دارای اعتمادبه‌نفس تقابل با جریانات زورگو سلطه‌گر می‌شد. اما این زبان چهره‌ها، زبان مردم ایران نبود.
در عین حال تولید گفتار بیهوده یا بی‌اهمیت توسط برخی چهره‌های هنری و ورزشی، یک حقیقت تلخ را درباره این دسته روشن می‌کرد. اینکه دوری از زبان اجتماعی یا رمزگان مردم، آن چهره را در خطر انزوا و نفرت قرار می‌دهد و وی را مستعد هم‌زبانی با ضدانقلاب می‌سازد. راهکار اما، بازگشت به زبان مردم بود. این بازگشت که می‌توانست اعتراف به تشخیص و درک غلط باشد، هرچند منجر به ریزش مخاطبان مجازی می‌شد، اما متاعی غیرقابل ارزش‌گذاری، یعنی هم‌زبانی با مردم را به آنان ارزانی می‌کرد. آن چهره باید بین تولید گفتار بیهوده، یا تولید گفتار معنادار برای عموم مردم انتخاب می‌کرد. آیا آن چهره می‌خواست، زبان مردم باشد یا خیر. انتخاب هر عقل سلیمی، رفتن به سمت مردم بود تا عده‌ای آشوب‌طلب. انتخاب یک عمر برای تولید گفتار معنادار یا یک لحظه برای تولید گفتار بیهوده. درنهایت انتخاب بین زبان‌داری یا بی‌زبانی.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار