• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۳ - ۲۳:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» در گفت‌وگو با منتخبان کشوری جشنواره حماسه تا حماسه 2 گزارش می‌دهد

جریان‌سازی فرهنگی با شبکه‌سازی دانشگاه

«حماسه تا حماسه» از اولین تجربه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مجازی است.

جریان‌سازی فرهنگی با شبکه‌سازی دانشگاه

راضیه فلاح، خبرنگار:«حماسه تا حماسه» از اولین تجربه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مجازی است. سال 99 بود که مسئولان دانشگاه آزاد تصمیم گرفتند جشنواره‌ای را با عنوان حماسه تا حماسه در فضای مجازی برگزار کنند؛ جشنواره‌ای که در گام اول خود در قالب هفت رویداد برگزار شد. بعد از اجرای موفقیت‌آمیز این جشنواره، سال هم مسئولان دانشگاه تصمیم گرفتند بار دیگر این جشنواره را برگزار کنند. تصمیمی که با توجه به استقبال خانواده دانشگاه و همچنین به‌دلیل اهمیت استفاده از فضای مجازی به‌عنوان یکی از اقطاب اثرگذار، دور از ذهن نبود. جشنواره‌ای که مهم‌ترین هدف آن جریان‌سازی فرهنگی، تولید محتوا، شناسایی، حمایت و پرورش استعدادهای برتر در فضای مجازی است. آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در سطح دانشگاه و ایفای نقش هدایت‌گری جامعه نخبگان و البته تولید محتوای غنی فرهنگی برای نقش‌آفرینی در فضای پرمخاطب مجازی نیز از دیگر اهدافی است که مسئولان دانشگاه آزاد با برگزاری این حماسه دنبال می‌کنند. بر همین اساس از شهریور سال‌گذشته دومین رویداد حماسه تا حماسه کلید خورد و تا نیمه‌شعبان نیز ادامه پیدا کرد. مراسم اختتامیه جشنواره «حماسه تا حماسه ۲» چند روز پیش به‌صورت مجازی برگزار و اعلام شد که 96 هزار پست در فضای مجازی در این خصوص منتشر شده است. در این دوره از جشنواره 13 هزار نفر در دو پلتفرم اینستاگرام و بله شرکت کردند که بیشترین آمار شرکت‌کننده در بین استان‌ها با چهارهزار و 993 شرکت‌کننده مربوط به استان خراسان رضوی و بیشترین منتخبان در بین استان‌ها با سه‌نفر مربوط به استان تهران است.  آمار کل مشارکت در جشنواره حماسه 1 و 2 نیز 32 هزار و 63 نفر است؛ برای انتخاب منتخبان کشوری نیز 6 جلسه با حضور داوران برگزار شد که هر جلسه حداقل به مدت چهارساعت و تقسیم‌بندی آثار با توجه به موضوعات و تخصص داوران بود. همچنین جلسات غیرحضوری داوران برای غربالگری اولیه و معرفی آثاری که قابلیت داوری داشته باشد به‌صورت غیرحضوری برگزار شد که در این مرحله هر داور حدود 30 ساعت به این موضوع اختصاص داده است. تعداد صفحات داوری شده منتخبان واحدی حدود هزار صفحه (حدود 30 هزار پست) است که این تعداد پست براساس حداقل پستی است که برای شرکت در هر حماسه در نظر گرفته شده است.   درنهایت 9 نفر (سه استاد، سه کارمند و سه دانشجو) به‌عنوان منتخبان کشوری مشخص و اعلام شد که در این گزارش در گفت‌وگو با چهارنفر از این منتخبان به بررسی جزئیات جشنواره حماسه تا حماسه پرداخته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد اراک:
فعالیت جشنواره حماسه تا حماسه ادامه‌دار باشد

عباس احمدی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و برگزیده بخش استادان دومین جشنواره حماسه تا حماسه درخصوص ارزیابی جشنواره در فضای امروز جامعه و تاثیر فضای مجازی، گفت: «عصر امروز، عصر رسانه است. در اتفاقات اخیر کشور نیز نقش اصلی را رسانه بازی می‌کند. آن طرفی که رسانه‌ قوی‌تری دارد در بازی امروز هم قوی‌تر عمل می‌کند، درنتیجه ما نباید منفعل عمل کنیم و باید با استفاده از وسایل رسانه‌ای مانند اینستاگرام که کاربرهای بالای جهانی دارد و به‌نوعی زبان رسانه محسوب می‌شود؛ به‌درستی استفاده کرد.» او در ادامه افزود: «تولید محتوا با مضمون‌های دینی، ملی و مذهبی مانند جهاد و شهادت، روز دانشجو، 13 آبان هدف اصلی این نوع از جشنواره‌هاست. یکی از علت‌های این امر نبود محتوای مناسب برای این موضوعات است. این درحالی است که مخالفان نظام جمهوری اسلامی در این زمینه بیشتر فعالیت دارند و با شناخت از این فضا و هشتگ زدن‌ها فضا را به نفع خودشان تغییر می‌دهند. این جشنواره حرکتی است تا در تولید محتوا مثبت و ارزشی موفق‌تر عمل شود.» احمدی با پیشنهاد تغییر موضوعات و ایجاد عملکرد مثبت در این نوع جشنواره‌ها، اظهار کرد: «اگر موضوع‌ها به‌سمت به‌روزتری مانند سبک زندگی و مسائل زیست‌محیطی و علمی برود، بسیار عملکرد بهتری به‌همراه خواهد داشت. استفاده از موضوعات مختلف برای قشر جوان دانشگاهی که پرسشگری نیز دارند؛ بسیار مفید خواهد بود. با توجه به اینکه آبشخور فکری و ذهنی این قشر امروزه رسانه‌ها هستند و از تاثیر آنها حتی از خانواده و استاد هم بیشتر است.» عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد اراک درباره موضوع و اثر ارائه‌شده خود در جشنواره حماسه تا حماسه اظهار کرد: «چند سلسله‌مراتب پست اینستاگرامی با موضوعات دفاع مقدس تا دهه فجر با کپشن‌هایی از اشعار خودم با موضوعات مرتبط را در این پلتفرم بارگذاری کرده بودم.» او درمورد علت انتخاب خودش در این جشنواره بیان کرد: «آنچه برای این امر عنوان شده ابتکاری بودن است و این امر مهم بوده که پست‌ها کپی نباشند یا بازخورد اثر دیگری نباشند. به بیان ساده اثر تولیدی از صاحب اثر، ملاک مهمی در داوری بوده است.»
احمدی درخصوص ارزیابی خود از جشنواره حماسه تا حماسه عنوان کرد: «جای این نوع جشنواره با توجه به آنکه دانشگاه آزاد 400 واحد، حدود 70 هزار کارمند و جمعیت میلیونی از دانشجو دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور شناخته می‌شود؛ خالی بود. البته هر واحد دانشگاه به‌صورت جزیره و مستقل در این خصوص عملکردهایی داشته اما به‌صورت سراسری بودن این جشنواره یک اقدام مثبتی است.» عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد اراک با بیان اینکه باید این نوع جشنواره‌های سراسری ادامه پیدا کنند، خاطرنشان کرد: «برپایی این نوع جشنواره‌ها وحدت فرهنگی ایجاد می‌کند و باعث شناسایی استعدادهای جدید می‌شود. در بین افراد برگزیده جشنواره استعدادهای مستعدی در حوزه‌های مختلف هنری از قبیل عکاسی، نویسندگی و... دیده شد، البته باید به یک یا دو جشنواره اکتفا نکرد و این نوع جشنواره‌ها را با موضوعات دیگر ادامه داد.»
او با بیان اینکه بهتر است یک دبیرخانه دائمی برای جشنواره در نظر گرفته شود، ادامه داد: «می‌توان از برگزیدگان این نوع از جشنواره‌ها فعالیت رسانه‌ای در صداوسیما و روزنامه‌ها استفاده کرد.»

عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد شهرکرد:
به دنبال بیان نو از اتفاقات و حوادث پیش‌آمده در کشور بودم

آرزو بهرامی عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و برگزیده بخش استادان در این جشنواره گفت: «متاسفانه الان جوانان ما به دنبال اتفاقات گذشته نیستند و نمی‌خواهند از گذشته بدانند. بسیاری از جوانان نیز تمایلی به حضور در نمایشگاه‌ها ندارند و برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در‌انگیزه جوانان و دانشجویان تاثیر‌گذار باشد. جشنواره حماسه تا حماسه به تمام ابعاد و ارزش‌های انقلابی پرداخته است.» 
بهرامی خاطرنشان کرد: «من در تمام حوزه‌های این جشنواره شرکت کرده و در تمام زمینه‌ها نیز مطلب ارائه داده و برای هر محور حدود 7 پست گذاشتم. عکس‌هایی را انتخاب کرده بودم که تکراری نبود. به‌طور مثال درخصوص دفاع مقدس یا امام زمان و شهادت سردار سلیمانی مواردی را انتخاب کردم که دارای مفهوم خاصی بود. برای 22 بهمن عکسی را انتخاب کردم که نشان‌دهنده اتحاد و همبستگی بود.» 
برگزیده بخش استادان در ادامه درخصوص سطح کیفی این جشنواره نسبت به جشنواره قبل عنوان کرد: «معتقدم این جشنواره از نظر کیفی بسیار برتر بود. قرار بر این شد که در این جشنواره به مسائل روز نیز پرداخته شود، به‌طور مثال مساله حجاب یا برجام نیز می‌توانند جزو مسائلی باشند که به آنها نیز پرداخت.» 
او با تاکید بر اینکه به دنبال بیان نو از اتفاقات و حوادث پیش‌آمده در کشور بودم خاطرنشان کرد: «اثرگذاری این جشنواره بسیار خوب بود و تمام شرکت‌کنندگان محتواهای اثرگذاری را ارائه داده بودند. من دنبال عکس‌هایی بودم که دارای مفهوم خاصی باشد و افراد را وادار به فکر کند. سطح رقابت نیز خوب بود و در سطح استان و کشور باعدالت بود. 

کارمند دانشگاه آزاد واحد بندرعباس: 
جشنواره حماسه تا حماسه پل بین نسل امروز و تاریخ معاصر است

پونه سلجوقی کارمند دانشگاه آزاد واحد بندرعباس و برگزیده بخش کارکنان دومین جشنواره حماسه تا حماسه درخصوص ارزیابی جشنواره در فضای امروز جامعه و تاثیر فضای مجازی، عنوان کرد: «با توجه به اینکه رویدادهای مختلف حماسی کشور مانند دفاع مقدس، روز دانشجو، 13 آبان از موضوعات این جشنواره بود و دانشجویان امروز دانشگاه که از دهه هشتاد هستند؛ از خیلی مسائل تاریخ معاصر اطلاعی ندارند. برگزاری این نوع جشنواره‌ها آنها را با خیلی از مسائل آشنا می‌کند.» او در ادامه تاثیر این نوع جشنواره‌ها بر نسل جدید جوانان ادامه داد: «زمانی که به بهانه جشنواره، نسل جدید دانشجویان به دنبال عکس و فیلم از زمان جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس می‌روند؛ علتی ایجاد شده تا با آن زمان ارتباط جدی‌تری پیدا کنند.» برگزیده دومین جشنواره حماسه تا حماسه درباره موضوع و اثر ارائه‌شده خود در این جشنواره توضیح داد: «عکس‌هایی که در این جشنواره ارائه دادم؛ از سفرهای راهیان نوری بود که به همراه دانشجویان به مناطق جنگی سفر کرده‌ بودم. همچنین از سفر میثاق دانشجویان با شهید حاج قاسم سلیمانی، مراسم 13 آبان و حضور دانش‌آموزان در این مراسم نیز عکس‌هایی را گرفته و در جشنواره ارائه کرده بودم.» کارمند هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس درباره علت انتخاب خودش در این جشنواره بیان کرد: «به عقیده من سادگی و وضوح بیان مطلب مورد نظر در بیان حماسه مورد نظر از مهم‌ترین علت‌های انتخاب این عکس‌ها بوده است. همچنین ابتکاری بودن و کپی نبودن عکس‌ها در انتخاب آثار نیز مهم بوده است.» سلجوقی درخصوص ارزیابی خود از دومین جشنواره حماسه تا حماسه در حوزه‌های اثرگذاری و رقابت اظهار کرد: «تا آنجا که من مطلع شدم افراد زیادی در جشنواره امسال شرکت داشته‌اند و آثار زیادی نیز ارسال شده بود. مسلما و قطع‌به‌یقین اثرگذاری خیلی خوب و بالایی روی افراد داشته است. با توجه به اینکه تعداد مخاطب دانشگاه آزاد اسلامی زیاد بوده و افراد زیادی هم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛  باید تاثیر بسیاری نیز داشته‌باشد.»

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار