• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۳ - ۲۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
برنابئو امشب میزبان نخستین ال‌کلاسیکوی فصل است

رئال بدون کورتوا، بارسا بدون روحیه

ال‌کلاسیکوی 284 برای هر دو تیم اسپانیایی از اهمیت زیادی برخوردار است. جایی که دو تیم هم امتیاز در صدر جدول لالیگا در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به مصاف هم می‌روند تا یکی از جذاب‌ترین دربی‌های فوتبال دنیا را برگزار کنند.

رئال بدون کورتوا، بارسا بدون روحیه

سیامک خاجی، خبرنگار:ال‌کلاسیکوی 284 برای هر دو تیم اسپانیایی از اهمیت زیادی برخوردار است. جایی که دو تیم هم امتیاز در صدر جدول لالیگا در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به مصاف هم می‌روند تا یکی از جذاب‌ترین دربی‌های فوتبال دنیا را برگزار کنند. ژاوی فصل قبل و در نخستین ال‌کلاسیکوی خود موفق شد در برنابئو با 4 گل به برتری برسد و شروع فوق‌العاده‌ای در این دیدارها داشت. البته تیم او کمی بعد در نیمه نهایی سوپرجام اسپانیا 3 بر 2 شکست خورد و در پیش فصل نیز در دیداری دوستانه با یک گل به برتری رسید. دو تیم حالا دیدار رفت فصل جدید را در حالی آغاز می‌کنند که در صدر جدول لالیگا پا‌به‌پای هم پیش می‌روند و با توجه به شرایط فصل شاید نتیجه این دیدار نقش مهمی در تعیین قهرمان ایفا کند. کاتالان‌ها فصل را با ژاوی و ستاره‌هایی که در تابستان به خدمت گرفتند خوب شروع کردند اما در دو هفته اخیر در لیگ قهرمانان اروپا با ناکامی برابر اینترمیلان شرایط بسیار سختی در این تورنمنت پیدا کردند و صعودشان به دور بعد تا حد زیادی بعید به نظر می‌رسد. تیم ژاوی در بازی رفت در میلان با یک گل شکست خورد و در مسابقه برگشت هم اگر چه ابتدا از حریف پیش افتاد اما درنهایت در یک بازی پرهیجان و تماشایی نتیجه‌ای بهتر از تساوی 3-3 کسب نکرد تا حالا شاگردان سیمونه اینزاگی دست بالاتر را در این گروه داشته باشند و با یک برد برابر ویکتوریا پلژن صعود خود به دور بعد را قطعی خواهند کرد. در چنین شرایطی در بازی امروز ژاوی بیش از کارلو آنچلوتی به برد نیاز دارد و به همین دلیل باید تیمش را تهاجمی‌تر راهی زمین کند. اگر چه خوان لاپورتا، رئیس باشگاه با وجود نتایج اخیر تیمش به حمایت از ژاوی پرداخته و از هواداران خواسته تا همچنان پشتیبان این مربی جوان باشند اما از طرفی گفته که تیم باید در لیگ به موفقیت برسد و این پیامی روشن برای هافبک سابق تیم است. لاپورتا می‌گوید: «باید به هواداران بگویم که همچنان به این تیم ایمان داشته باشند؛ چرا که ما تیم بسیار خوبی در اختیار داریم و آنها باید همچنان از ژاوی و تیمش حمایت کنند. او به خوبی با شرایط باشگاه آشنا است و سیستم اینجا را به خوبی می‌شناسد چراکه سال‌ها در بارسا بازی کرده است. مطمئنم تیم بهتر خواهد شد و موفقیت‌های زیادی را به دست خواهیم آورد. من همیشه پس از بازی‌ها با او صحبت می‌کنم اما پس از دیدار چهارشنبه با اینتر بسیار عصبانی و ناراحت بود. به او گفتم که به لیگ قهرمانان فکر نکند و تمرکزش روی لالیگا باشد. هدف اصلی ما در حال حاضر باید لالیگا باشد چراکه شرایط در مرحله گروهی لیگ قهرمانان بسیار پیچیده شده است اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست و هر وقت حذف شدیم درباره آن صحبت خواهم کرد.» ژاوی به خوبی می‌داند که تحت فشار زیادی قرار دارد و برخی از منتقدانش معتقدند که او مرد بازی‌های بزرگ و حساس نیست و در چنین دیدارهایی تجربه لازم برای موفقیت تیمش را ندارد. به‌خصوص پس از تساوی برابر اینتر آنها از اینکه این مربی نه‌چندان باتجربه نتوانسته برتری تیمش را حفظ کند و خط دفاعی تیمش روی ضدحملات حریف آسیب‌پذیر بوده است انتقاد کردند اما حالا او در ال‌کلاسیکو می‌خواهد ثابت کند که این انتقادات درست نیست و او فرد مناسبی برای هدایت این تیم پرمهره است.

چالش با ستاره‌های پا به سن گذاشته
البته نباید فراموش کرد که ژاوی با مصدومان زیادی در تیمش مواجه است و به‌خصوص در دیدار اخیرش با اینتر نتوانست نفرات مدنظرش را در اختیار داشته باشد. با این حال مسلما او برای بازی ال‌کلاسیکو از جرارد پیکه باتجربه در خط دفاعی تیمش استفاده نخواهد کرد. مدافعی که در این سال‌ها افت زیادی داشته و یکی از مقصران اصلی تساوی در دیدار با حریف ایتالیایی بود. در شرایطی که ژول کنده مصدومیتش تقریبا برطرف شده است ژاوی احتمالا از زوج او و اریک گارسیا در قلب خط دفاع استفاده خواهد کرد و پیکه دوباره نیمکت‌نشین خواهد بود. 
یکی دیگر از مشکلات ژاوی در بارسا میراثی است که از مربیان قبلی به ارث برده و چالش او با نفرات باتجربه تیم ازجمله پیکه، بوسکتس و یوردی آلبا است که نتوانسته راه‌حلی برای آن پیدا کند. در حالی که رئال مادرید هوشمندانه ستاره‌های بزرگش از جمله کریس رونالدو و کاسیمیرو را پیش از اینکه دچار افت شوند در ازای حدود 170 میلیون یورو فروخت اما بارسا به‌جای آن بازیکنان قدیمی‌اش را حفظ کرد و حالا به دردسر خورده است. ژاوی علاقه چندانی به حفظ این بازیکنان در تابستان نداشت اما درنهایت آنها در نوکمپ ماندنی شدند. با این حال احتمالا پیکه و آلبا در انتهای فصل فروخته می‌شوند تا باشگاه از شر حقوق آنها راحت شود. 
ژاوی در سمت راست خط دفاعی هم با مصدومیت هکتور بیرین مجبور است از یکی از مدافعان چپ خود در این سمت استفاده کند که احتمالا الکس بالده جوان خواهد بود تا به کمک سرعت بالای خود بتواند وینیسیوس جونیور، ستاره رئالی‌ها را مهار کند. بارسا در حالی که در هشت بازی خود در لیگ فقط یک گل خورده است در لیگ قهرمانان شرایطی کاملا متفاوت داشته و در چهار بازی هفت گل خورده است. در چنین شرایطی ژاوی امیدوار است تیمش در ال‌کلاسیکو همچنان به آمار خوبش در لالیگا ادامه دهد. 
در سوی دیگر میدان کارلو آنچلوتی با چالشی مهم درون دروازه تیمش روبه‌روست و آن‌هم مصدومیت تیبو کورتوا، گلر بلژیکی و آماده این تیم است که در چهار بازی اخیر رئال غایب بوده و به بازی امشب هم نمی‌رسد. سرمربی ایتالیایی مجبور است در غیاب او از آندری لونین استفاده کند که اگر چه در غیاب کورتوا نمایش خوبی داشته اما مسلما در چنین بازی بزرگی فقدان ملی‌پوش بلژیکی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. آنچلوتی در نشست خبری پیش از این بازی درباره شرایط کورتوا و رودیگر، دو بازیکن مصدوم تیمش گفت:  «کورتوا وضعیت بهتری دارد اما چون به تازگی به تمرینات اضافه شده و از شرایط مطلوب دور است در این دیدار غایب خواهد بود. رودیگر اما وضعیت مناسبی دارد و احساس ناراحتی یا درد ندارد. او یک بازیکن جنگجو است که می‌تواند به تیم کمک کند. بارسا تیم خوبی است و ما کار سختی در این دیدار حساس داریم. نباید به نتیجه بازی سال قبل فکر کنیم و این یک ال‌کلاسیکوی دیگر است و شرایط آن با آن بازی فرق می‌کند. این بازی حکم مرگ و زندگی را برای ما ندارد اما یک بازی ویژه و خاص برای دو تیم است.»
بارسا به‌جز بیرین در ترکیب خود ممفیس دپای، رونالد آرائوخو و آندرس کریستنسن را نیز به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد. ژاوی در خط حمله دمبله و لواندوفسکی را در ترکیب اصلی قرار خواهد داد و نفر سوم این مثلث از بین آنسو فاتی یا رافینیا انتخاب خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک