• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۱ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
نخستین جشنواره هنری و ادبی امید دانشگاه آزاد به ایستگاه پایانی رسید

به وقت استعدادیابی هنر در دانشگاه

جشنواره هنری و ادبی امید از دی ماه سال گذشته در بخش‌های مختلف هنری از قبیل نمایشنامه و داستان نویسی، دوبلاژ، پادکست و محتوای رادیویی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و فیلم، بخش ادبی فعالیت خود را آغاز کرد.

به وقت استعدادیابی هنر  در دانشگاه

راضیه فلاح، خبرنگار:نخستین جشنواره هنری و ادبی امید دانشگاه آزاد اسلامی با هدف افزایش امید و اعتمادبه‌نفس ملی و تقویت همبستگی اجتماعی و هویت دینی و ملی دیروز به کار خود پایان داد. آیین اختتامیه این جشنواره با حضور دکتر  محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی، محمد علی‌اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی و عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه و محمود سالاری معاون امور هنری هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های مهندس حبیبی برگزار شد. 
جشنواره هنری و ادبی امید از دی ماه سال گذشته در بخش‌های مختلف هنری از قبیل نمایشنامه و داستان نویسی، دوبلاژ، پادکست و محتوای رادیویی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و فیلم، بخش ادبی فعالیت خود را آغاز کرد. در مدت زمان مهلت آثار 2 هزار و 274 اثر در حوزه‌های مختلف به آن ارسال شد که ۱۸ اثر به‌عنوان افراد برگزیده معرفی شدند. به افراد برتر به ترتیب در بخش فردی نفر اول 3 میلیون تومان، نفر دوم 2 میلیون تومان و نفر سوم 1 میلیون تومان و در بخش گروهی به ترتیب نفرات اول 6 میلیون تومان، نفرات دوم 5 میلیون تومان و نفرات سوم 4 میلیون تومان تعلق گرفت. 
در این مراسم از برگزیدگان جشنواره سراسری هنر و ادبیات امید دانشگاه آزاد با حضور دکتر طهرانچی تقدیر شد. 

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: 
معاونت فرهنگی معادن هنری دانشگاه آزاد را استخراج کند 
محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص افتتاح باشگاه رشد استعدادهای ادبی و هنری جوان در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «خوشحالم این باشگاه فعالیتش را آغاز کرده است. رها شدن افرادی که در جشنواره‌های مختلف عنوان کسب می‌کنند؛ بزرگ‌ترین اشکالی است که در برگزاری جشنواره‌های مختلف کشور وجود دارد. این رها شدن افراد باعث می‌شود که آنها یا از دست بروند یا سرخورده شده و در گوشه‌ای ادامه حیات دهند. باشگاه‌هایی از این دست باید حراست، حفاظت، پاسداری، نگهداری از استعدادهای شناسایی‌شده را به‌عنوان مهم‌ترین وظیفه خود بدانند. نباید گذاشت که این استعدادها در باد خزان زمانه به دست فراموشی سپرده شده و از دست بروند.»
او در ادامه وظایف باشگاه‌ رشد استعدادهای ادبی و هنری جوان گفت: «اگر بتوان این گوهرهایی که از این معادن استخراج می‌کنیم مانند این جشنواره را آرام‌آرام صیقل دهیم و تراش بزنیم و بر انگشترهای زیبا بنشانیم به‌طور حتم آنها نیز درخشان‌تر در حوزه هنر ایران و جهان  خواهند درخشید.»
سالاری با انتقاد از نحوه برگزاری مراسم اختتامیه بیان کرد: «شما گنجینه‌‌ای به نام دانشگاه هنر دارید که در آنجا نوازندگان بسیاری چیره‌دستی هستند که در همین لحظه آثار تولیدی آنها در پلتفرم‌های خارجی بارگذاری می‌شود. این افراد حتی از این راه درآمدهای کلان نیز کسب می‌کنند. امیدوارم سال آینده آن دانشجوهای جوان و چیره‌دست برنامه اجرا کنند. این نوع اجرای برنامه در حد دانشگاهی که بزرگ‌ترین نوازندگان کشور را تربیت می‌کند نیست. این نوازندگان باید امروز روی سِن برنامه اجرا می‌کردند و آثارشان دیده می‌شد. این افراد با آنکه در کشورهای خارجی شناخته‌شده‌ هستند، اما همیشه عنوان می‌کنند که کسی در کشور به  آنها کار نمی‌دهد.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از اقدامات جهان‌بین در دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: «انتظار است تا جهان‌بین آرام‌آرام معادن هنری دانشگاه آزاد اسلامی را استخراج کند و در اختتامیه‌های بعدی شاهد ارائه آثار برتر هنرمندان از قبیل نقاشی، نمایشنامه و... باشیم.»
دبیر اولین جشنواره هنر و ادبیات امید دانشگاه آزاد مطرح کرد
استفاده از فرصت جشنواره برای شبکه‌سازی کانون‌های فرهنگی

گودرز شاطری، معاون فرهنگی دانشجویی واحد اهواز و دبیر اولین جشنواره هنر و ادبیات امید دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص جزئیات و نحوه برگزاری این جشنواره اظهار کرد: «جشنواره امید اولین‌بار برای دانشجویان، کارکنان و استادهای دانشگاه آزاد و به‌صورت سراسری در حوزه‌های مختلف از قبیل شعر، تئاتر، پادکست، نمایشنامه‌نویسی، تئاتر خیابانی، نقاشی و صنایع‌دستی برگزار شده است.»
او درباره تعداد آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره هنر و ادبیات امید، گفت: «فراخوان اولیه در همه واحدهای دانشگاه آزاد داده شد و بعد از اتمام زمان مقرر، آثار برتر ابتدا در مرحله واحدی، سپس استانی و در آخر در سطح کشوری انتخاب شدند. درمجموع 2 هزار و 274 اثر از دانشجویان، کارکنان و استادهای دانشگاه آزاد به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از بین آثار ارسالی، 17 اثر به‌عنوان برگزیده جشنواره در حوزه‌های مختلف معرفی شدند.»
شاطری درمورد ویژگی‌های شاخص اولین جشنواره هنر و ادبیات امید عنوان کرد: «توجه به کیفیت آثار مهم‌ترین ویژگی این جشنواره محسوب می‌شود. همچنین این جشنواره از معدود جشنواره‌هایی بود که مبحث آموزشی و کمک به رشد و تعالی و کانون‌ها را نیز مورد توجه قرار داده ‌بود. به بیان دیگر، همزمان با ارسال آثار به دبیرخانه کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های مختلف که توسط استادها و هیات‌داوران برگزار شد که همین امر به رشد کانون‌ها بسیار کمک کرد.»
دبیر اولین جشنواره هنر و ادبیات امید در ارزیابی ورود دانشگاه آزاد به عرصه هنر و ادبیات بیان کرد: «به‌طور معمول دانشجویان بسیاری جذب کانون‌های شعر و ادبیات می‌شوند. از سوی دیگر پس از تجربه برگزاری جشنواره شعر امید سال گذشته، بسترهای خوب دانشگاه آزاد برای آموزش و رشد کانون‌ها نیز شناسایی شدند. در‌نتیجه توانستیم از این فرصت‌ها برای شبکه‌سازی کانون‌ها به‌عنوان یک اقدام بسیار خوب استفاده کنیم. به‌عنوان نمونه کانون شعر و ادب در سطح همه واحدهای دانشگاه به‌درستی در مسیر تعالی پیش رفته است.»
معاون فرهنگی دانشجویی واحد اهواز درباره چالش‌های برگزاری این جشنواره گفت: «با آنکه تلاش‌های بسیاری برای برگزاری حضوری جشنواره انجام شد اما متاسفانه جشنواره غیر‌حضوری پیش رفت. همین امر باعث شد تا شرکت‌کنندگان را به‌سمت شبکه‌های مجازی سوق دهیم. همچنین برخی از استان‌ها آن‌گونه که انتظار می‌رفت عملکرد مناسبی از خود نشان ندادند.» او ادامه داد: «شبکه‌های مجازی فرصت ارتباط‌گیری با همه دانشگاه‌ها در سطح کشور را ایجاد کرد. در این مسیر توانستیم با استادهای مختلفی حتی در خارج از کشور ارتباط‌ گرفته و حتی یک پل بین تولیدکنندگان آثار و بازار فروش ایجاد کنیم. برای مثال یک دانشجو از واحد زابل یک اثر هنری را خلق کرده بود و پس از بارگزاری عکس این اثر، دانشجویی دیگر از واحد ایلام درصدد خرید آن برآمد. به‌این‌گونه یک پل ارتباطی بین تولیدکننده و بازار فروش نیز برای شرکت‌کنندگان ایجاد شد.»

رئیس هیات‌داوران اولین جشنواره هنر و ادبیات امید:
آثار جشنواره از عیار خوبی برخوردار بودند

مجتبی اسدی، رئیس هیات‌داوران اولین جشنواره هنر و ادبیات امید و مدیر حوزه هنری استان کرمان درخصوص چگونگی برگزاری این جشنواره عنوان کرد: «با توجه به اینکه جشنواره در زمان همه‌گیری کرونا برگزار شد و دسترسی به همه افراد سخت بود اما از منظر گسترش موضوعات و شرکت‌کننده، خوب عمل شد. ارسال 2 هزار و 274 اثر به جشنواره از کل کشور و راهیابی 938 اثر هنری به مرحله نهایی یک مثال خوب برای این مدعا است و همچنین نشان از نفوذ بالای دانشگاه آزاد در بین کارکنان، استادها و دانشجویان دارد. در بیان خلاصه می‌توان گفت، همان‌گونه که از اسم جشنواره برمی‌آید؛ حرکت رو به امید دارد.»  او درباره سطح کیفی برگزاری این جشنواره اظهار کرد: «سطح کیفی بخش‌های مختلف جشنواره، متفاوت بود. به بیان دقیق‌تر برخی از شاخه‌ها یک‌نفره، زودبازده بوده و به‌سرعت اتفاق می‌افتد. این درحالی است که برخی دیگر از شاخه‌ها نیاز به تمرین و کار گروهی است. برای مثال در حوزه تئاتر به علت شیوع کرونا در کشور، گروه‌ها نتوانستند ارتباط مناسبی با هم ایجاد کنند و حتی در مدت این 2 سال ضربه‌ زیادی به این رشته هنری وارد شده است. اما در شاخه‌های ادبی مانند نظم و نثر به‌علت آنکه یک هنر فردی است؛ رشد بالایی را شاهد بودیم. در‌نتیجه می‌توان گفت در شاخه‌های مختلف عیار متفاوت است، اما به‌طور مجموع جشنواره از عیار خوبی برخوردار بود.»
اسدی با بیان پیشنهادات برای برگزاری دوره‌های بعدی گفت: «به‌طور قطع باید در زمینه داوری قبل از چینش آثار در انتخاب و مرزبندی موضوعات دقت بیشتری به عمل آید. بعد از برگزاری جشنواره رها نکردن افراد برگزیده امر مهمی است. در این زمینه شکل‌گیری باشگاه رشد استعدادهای ادبی و هنری جوان یک اتفاق بسیار خوب در رها نشدن این استعدادها خواهد بود. البته شرط مهم اجرای این امر شکل‌گیری حقیقی باشگاه است که باعث می‌شود شرکت‌کنندگان این جشنواره به مراحل و جشنواره‌های بعدی نیز صعود کنند. درنتیجه مسیر رشد و ارتقا افراد ادامه خواهد داشت.»
رئیس هیات‌داوران اولین جشنواره هنر و ادبیات امید درمورد چالش‌های مسیر داوری جشنواره، بیان کرد: «نبود فضای حقیقی و حضوری از مهم‌ترین چالش‌های این مسیر بوده است. همین موضوع دسترسی به داورهای مختلف در سطح کشور را دشوار کرده بود و به طبع هماهنگی بین آنها نیز به‌سختی انجام می‌شد.»
مدیر حوزه هنری استان کرمان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دبیرخانه جشنواره را به استان خوزستان و بخشی را برعهده استان کرمان گذاشته است، ادامه داد: «این یک اقدام بسیار خوب و مناسبی در این خصوص بود، اما باید هماهنگی‌ها از ابتدای امر ایجاد شود تا بتوان به نتیجه مطلوب و مدنظر رسید.»

برگزیده جشنواره امید در بخش هنرهای نمایشی و فیلم (گروهی):
استعدادیابی دانشجویان زمینه‌ پرورش هنرمندان را فراهم می‌کند

علی‌اصغر ترابی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزیده اولین جشنواره هنر و ادبیات امید درخصوص موضوع اثر نمایشی حاضر در این جشنواره عنوان کرد: «با موضوع تاثیر روانشناسی دروغ بر اعضای خانواده و آسیبی که آن بر روابط بین اعضا و بنیان‌های خانواده دارد به‌صورت نمایش گروهی در جشنواره حاضر و عنوان سومی را کسب کردیم.» او درباره جزئیات نمایش خود توضیح داد: «این اثر به‌نوعی یک نمایش بین دو واحد تهران غرب و فنی‌وحرفه‌ای سما پاسداران دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شد. گروه با 6 نفر اعضای این دو واحد تشکیل شده بود.» ترابی درباره نحوه برگزاری این جشنواره توضیح داد: «به‌عنوان اولین جشنواره در این حوزه و به‌صورت سراسری قابل قبول بود. اما برخی مشکلات که به‌علت شیوع کرونا بود بهتر است در سال‌های بعدی نباشد. یکی از این مشکلات عدم‌هماهنگی در زمان اعلام نتایج بود. به‌ بیان دقیق نتایج نهایی قرار بود در اسفندماه سال گذشته نهایتا تا اردیبهشت‌ماه سال‌جاری اعلام شود که به‌علت شیوع کرونا و برخی مشکلات این اعلام تا مهرماه محقق نشد.» او درمورد چگونگی آشنایی با جشنواره گفت: «از طریق یک گروه و ارتباط‌گیری با کانون‌های دانشگاه آزاد توانستیم با جشنواره آشنا و بعد از طی مراحل مختلف مرحله‌به‌مرحله پیشرفت داشته باشیم. متاسفانه پیگیری‌های لازم از جانب واحد انجام نشد و برای هر مرحله به‌صورت فردی پیگیری‌ها را انجام داده‌ایم.»دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در انتها افزود: «اگر در همان ابتدای ورود دانشجویان به دانشگاه یک استعدادیابی از افراد انجام شود، در همان اولین لحظه استعدادهای هنری شناسایی و به‌مراتب نتایج بهتری از بین نخبگان هنری برای دانشگاه آزاد حاصل خواهد شد.»

برگزیده جشنواره هنر و ادبیات امید در بخش هنرهای نمایشی:
حمایت از افراد و آثار برگزیده پس از جشنواره پیگیری شود

قاسم تنگسیرنژاد، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر برگزیده جشنواره هنر و ادبیات امید درخصوص اثر نمایشی حاضر در جشنواره عنوان کرد: «گروه ما نمایشنامه هملت شکسپیر را به‌صورت عروسکی اجرا کرده است. این نمایش پیش از این نیز در جشنواره تهران مبارک اجرا و به 2 جشنواره جهانی ارمنستان و روسیه نیز دعوت شده است. همچنین عنوان اول بخش هنرهای نمایشی را نیز کسب کرده است.» او درباره نحوه برگزاری این جشنواره توسط دانشگاه آزاد گفت: «به‌نظر من برای سال اول خوب بود، اما بهتر است مراسم اختتامیه با حضور افراد بیشتر و به‌نوعی پرشورتر برگزار شود.» تنگسیرنژاد در ادامه افزود: «نباید به برگزاری جشنواره بسنده کرد و نیاز است تا پیگیری و حمایت از افراد و آثار برگزیده بخش مهم‌تر بعد از جشنواره است. برگزاری این نوع جشنواره‌ها فرصت خوبی را برای پیدا کردن استعدادهای مختلف از همه کشور ایجاد می‌کند.» برگزیده جشنواره هنر و ادبیات امید درمورد حمایت دانشگاه آزاد از نخبگان هنری بیان کرد: «دانشگاه فرصت‌های بسیاری برای حمایت از نخبگان هنری و دیگر رشته‌های علمی دارد. بهتر است از این فرصت‌ها بهتر استفاده شود. برای مثال در حوزه هنرهای نمایشی بهتر است حمایت‌های لازم برای اجرای نمایش‌ها در جشنواره‌ها و مکان‌های مختلف انجام شود. اگر حمایت‌های لازم به عمل آید؛ سال‌ بعد افراد بیشتری را به شرکت در جشنواره ترغیب می‌کند.» او در ادامه افزود: «این اثر سومین نمایش ما در جشنواره‌های مختلف است. انتظار حمایت از دانشگاه بسیار بیشتر از سطح حمایتی است که انجام می‌شود.» تنگسیرنژاد با انتقاد از برگزاری غیر‌حضوری بخش هنرهای نمایشی اظهار کرد: «مناسب‌تر بود با انجام برخی اقدامات بخش نمایشی به‌صورت حضوری آثار خود را ارائه می‌دانند. امید است با شروع دوباره فعالیت‌های دانشگاه‌ها این مهم اتفاق بیفتد. همچنین اجرای نمایش‌ها و پخش آثار پویانمایی در واحدهای مختلف نشاط بیشتری را در بین دانشجویان ایجاد کرده و وسیله‌ای برای کشف استعدادهای بیشتری خواهد شد.»

برگزیده جشنواره امید در بخش نمایشنامه و داستان:
ایجاد فرصت کشف استعدادها در دانشگاه آزاد اقدام مثبتی است

مجتبی کرمی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزیده جشنواره هنر و ادبیات امید در بخش نمایشنامه و داستان درخصوص موضوع اثر خود بیان کرد: «مشکلات و معضلات اجتماعی که در سطح کشور وجود دارد را به‌صورت داستان و در‌قالب طنز بیان کرده‌ام. این داستان در جشنواره رتبه دوم بخش نمایشنامه و داستان را کسب کرد.»
او درباره نحوه برگزاری جشنواره هنر و ادبیات امید اظهار کرد: «جشنواره کیفیت خوبی داشت و برخی مشکلات مانند تغییر زمان برگزاری اختتامیه یکی از این مشکلاتی بود که به‌علت همه‌گیری ویروس کرونا پیش آمد.»
کرمی درمورد حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از نخبگان هنری بیان کرد: «به‌عقیده من دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه عالی بوده است. به بیان جزئی‌تر ایجاد فرصت کشف این استعدادها و برگزاری این نوع جشنواره‌ها بسیار اقدام درستی است.»
برگزیده جشنواره هنر و ادبیات امید با بیان اینکه مهلت اعلام شده در ابتدای شروع جشنواره کم در‌نظر گرفته شده، اظهار کرد: «اولین زمان ارسال آثار تنها 10 روز اعلام شد که به طبع بسیار کم بود و بعد از این اعلام چندین نوبت مهلت ارسال آثار تمدید شد. به‌عقیده من اگر یک زمان طولانی‌تر از همان ابتدای جشنواره اعلام شود و چندین نوبت تمدید نشود، به طبع نتایج بهتری خواهد داشت.»

برگزیده بخش ادبی و شعر جشنواره هنر و ادبیات امید:
حمایت از هنرمندان دانشجو با افتتاح باشگاه‌ استعدادها به اوج می‌رسد

لعیا محمدی، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزیده بخش ادبی و شعر جشنواره هنر و ادبیات امید درخصوص اثر برگزیده حاضر در این جشنواره بیان کرد: «یک ترانه چهارپاره با موضوع ایران بود. در این اثر به کشور از جنبه‌های مختلفی مانند وسعت جغرافیایی، فرهنگی، ادبی، تاریخی و امید به پیشرفت بیشتر پرداخته شده و رتبه سوم جشنواره را کسب کرد.»
او درباره نحوه برگزاری این جشنواره اظهار کرد: «با توجه به غیرحضوری بودن جشنواره، برگزاری آن بسیار خوب بود. پیگیری‌های لازم برای جمع‌آوری آثار و برگزاری جشنواره از بخش‌های بسیار خوب جشنواره بود.»
محمدی درمورد حمایت دانشگاه آزاد از نخبگان هنری عنوان کرد: «تا امروز حمایت‌های خوبی انجام می‌شد که با افتتاح باشگاه رشد استعدادهای ادبی و هنری به اوج خود می‌رسد. این باشگاه فرصتی را برای کنارهم قراردادن هنرمندان دانشگاه ایجاد خواهد کرد. درنتیجه افراد بیشتری نیز کشف استعداد شده و یک نقطه امیدبخشی خواهد بود.»
برگزیده بخش ادبی و شعر جشنواره هنر و ادبیات با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در واحدهای مختلف خیلی مناسب انجام نشده است، بیان کرد: «بسیاری از افراد هنرمند در واحدهای مختلف دانشگاه هستند که متاسفانه به‌علت اطلاع‌رسانی ضعیف از حضور در جشنواره جا ماندند. به‌نظر من نیاز است اطلاع‌رسانی‌ها بهتر و به‌موقع انجام شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار