• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۲۱ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خبرنگار اوجوگو در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: بعید است پورتو ستاره‌اش را در ژانویه بفروشد

لیگ انگلیس؟ طارمی در هر لیگی می‌تواند موفق باشد

بیرانوند با رزومه عالی آمد اما فرصت نداشت، توقع داشتم علیپور بیشتر بازی کند

شایعات درباره آینده مهدی طارمی و انتقال احتمالی او به فوتبال جزیره جدی‌تر از همیشه است.

لیگ انگلیس؟ طارمی در هر لیگی می‌تواند موفق باشد

سیامک خاجی، خبرنگار:شایعات درباره آینده مهدی طارمی و انتقال احتمالی او به فوتبال جزیره جدی‌تر از همیشه است و حالا رسانه‌های معتبر انگلیسی هم معتقدند که او شاید در همین نیم‌فصل پیراهن آرسنال را به تن کند. به همین دلیل به سراغ خبرنگار روزنامه اوجوگوی پرتغال رفتیم تا درباره عملکرد این مهاجم ملی‌پوش در فوتبال این کشور، شرایط پورتو در لیگ قهرمانان و همچنین شایعه انتقال طارمی به آرسنال نظرات او را جویا شویم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با فرانسیسکو سبه را در ادامه می‌خوانید. 

شرایط مهدی طارمی در فوتبال پرتغال را چگونه می‌بینی؟
در حال حاضر به نظر من طارمی یکی از بهترین بازیکنان حاضر در لیگ پرتغال است. او علاوه‌بر گل‌هایی که برای تیم می‌زند، نکته مهم دیگری هم در فوتبالش دارد و آن هم تبحرش در ارسال پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش است که در دیدارهای پورتو این موضوع را بارها دیده‌ایم. 

او از زمانی که راهی فوتبال پرتغال شده روندی صعودی را طی کرده است. فکر نمی‌کنی اگر زودتر راهی این کشور می‌شد می‌توانست تبدیل به ستاره‌ای بزرگ شود؟
من اعتقاد دارم اگر او زودتر به پرتغال می‌آمد احتمالا همین حالا داشت در یکی از 5 لیگ معتبر اروپایی بازی می‌کرد. او می‌توانست در سن پایین به اینجا بیاید و اگر همین ویژگی‌ها را از خود نشان می‌داد جذابیت بسیار بیشتری برای باشگاه‌های بزرگ اروپایی داشت. با این حال او حالا که در این سن به اینجا آمده پختگی بیشتری دارد و کارش را نیز بهتر انجام می‌دهد. او یک ستاره در فوتبال پرتغال است که اگر چند سال زودتر به اینجا آمده بود می‌توانست موفقیت‌های بیشتری را تجربه کند. 

نقش مهاجم ایرانی در موفقیت‌های اخیر پورتو را چه اندازه می‌دانی؟
طارمی یکی از مهره‌های اصلی و تاثیرگذار پورتو است که نه‌تنها گل می‌زند و پاس گل می‌دهد بلکه در برقراری ارتباط بین خط میانی و حمله پورتو هم نقشی تعیین‌کننده و مهم دارد. او یک مهاجم کامل است که به‌خوبی می‌تواند از موقعیت‌هایی که برایش ایجاد می‌شود استفاده کند. همان‌طور که سرجیو کونسیسائو قبلا هم به آن اشاره کرده بود طارمی هوش فوق‌العاده‌ای در بازی‌خوانی دارد. 

طارمی بارها از سوی برخی هواداران تیم‌های رقیب به شبیه‌سازی و تلاش برای فریب داوران متهم شده است. این در حالی است که در فوتبال پرتغال سیستم VAR وجود دارد و بعید است بازیکنی بتواند چنین کاری انجام دهد. بیشتر به نظر می‌رسد این بحث‌ها برای برهم زدن تمرکز او مطرح می‌شود!
در پرتغال، داوری و تصمیمات آن هر هفته مورد بحث قرار می‌گیرد و اتفاق جدیدی نیست. طارمی به دلیل اینکه توانسته چندین بار پنالتی بگیرد در کانون توجهات قرار گرفته، اما به نظرم این چیزی است که جزء  ویژگی‌های بازی اوست. او بازیکنی بسیار باهوش است و همان‌طور که قبلا گفتم به‌خوبی می‌داند چگونه از ویژگی‌هایی که دارد به‌خوبی استفاده کند. من نباید درباره داوری اظهارنظر کنم اما به نظرم عادلانه نیست که او را متقلب خطاب کنیم. 

به نظر می‌رسد پورتو در این فصل با جدایی نفراتی چون ویتینیا، ویرا و دیاز بیش از قبل به طارمی وابسته شده است. 
اینها نفراتی بودند که فصل قبل در قهرمانی پورتو تاثیر زیادی داشتند اما باشگاه آنها را از دست داد. طارمی یکی از ستاره‌هایی بود که در تیم ماندگار شد و با ورود نفرات جدید و البته ایده‌های تاکتیکی تازه طبیعی است که جایگاه مهم و ویژه‌ای در تیم داشته باشد. او به‌عنوان یک الگو برای هم‌تیمی‌هایش از اهمیت بسیاری در تیمش برخوردار است. 

وضعیت پورتو در لیگ قهرمانان را چگونه می‌بینی و آیا آنها می‌توانند از گروه خود صعود کنند؟
برد هفته گذشته برابر بایرلورکوزن همانند یک کپسول اکسیژن برای آنها بود که باعث شد از شرایط بدی که داشتند خارج شده و به ادامه مسابقات امیدوار شوند. بعد از دو شکست برابر اتلتیکو مادرید و بروژ، غلبه بر تیم آلمانی برای اژدهاها بسیار ضروری بود. دو بازی بعدی این تیم می‌تواند بسیار حساس باشد و برای تحقق رویای صعود به دور بعد که استحقاق آن را نیز دارند نقش زیادی خواهد داشت. 

در روزهای اخیر شایعاتی مبنی‌بر احتمال انتقال طارمی به آرسنال یا چلسی در نیم‌فصل مطرح شده است. او می‌تواند در لیگ برتر انگلیس موفق باشد؟
به نظر من طارمی ویژگی‌هایی دارد که به او کمک می‌کند تا در هر لیگی موفق باشد. البته در برهه کنونی به نظرم اینها بیشتر شایعات است و فقط در ژانویه می‌توانیم تصویری واقعی‌تر از اتفاقاتی که قرار است رخ دهد داشته باشیم. با این حال فکر نمی‌کنم پورتو بخواهد در ژانویه یکی از مهم‌ترین بازیکنانش را از دست بدهد. 

البته میکل آرتتا، سرمربی آرسنال هم تلویحا در نشست خبری این هفته خود به‌نوعی این موضوع را تایید کرد. به نظرت آرسنال می‌تواند مقصد مناسبی برای او باشد؛ چراکه با حضور گابریل ژسوس در خط حمله احتمالا این مهاجم ایرانی بیشتر نیمکت‌نشین شود. 
آرسنال تیمی است که در این فصل روزهای خوبی را سپری می‌کند و نتایج قابل قبولی گرفته است. پیوستن به این تیم برای هر بازیکنی مثبت است. باز هم باید تاکید کنم که طارمی در پورتو بسیار خوشحال به نظر می‌رسد و برای این تیم بازیکنی بسیار مهم است و می‌تواند به تیم برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی لیگ کمک کند. من نمی‌دانم او چقدر حاضر است این نقش را با احتمال کمتر بازی کردن در تیمی دیگر عوض کند و همچنین باید در نظر داشت که خودش قبلا گفته است که همیشه بازیکنی جاه‌طلب بوده و این برایش اهمیت زیادی دارد. 

به جز طارمی در سال‌های اخیر چند بازیکن ایرانی دیگر هم در فوتبال پرتغال حضور داشتند. نفراتی مثل امیر عابدزاده، علیرضا بیرانوند، شهریار مغانلو، محمد محبی و پیام نیازمند. نظرت درباره آنها چیست و عملکرد این بازیکنان را چگونه دیدی؟
هیچ‌کدام از نفراتی که نام بردید نتوانستند به موفقیتی که طارمی در پورتو داشت نزدیک شوند. البته واقعیت این است که هیچکدام‌شان به اندازه مهدی در تیم‌های خود فرصت درخشش پیدا نکردند. بیرانوند در دوران حضورش در بواویستا با یک رزومه عالی وارد این باشگاه شد، اما کمتر توانست موفق باشد و شانس بازی را به دست آورد. به هر حال همه این نفرات بازیکنانی خوب و باکیفیت بودند حتی اگر در لیگ پرتغال فرصت نشان دادن آن را پیدا نکردند. 

علی علیپور نیز در این فصل پس از مدتی حضور در ماریتیمو راهی ژیل‌ویسنته شد اما به دلیل مصدومیت فعلا نتوانسته فرصت زیادی برای بازی پیدا کند. او می‌تواند در لیگ پرتغال موفق باشد؟
علیپور در همان دو فصلی که برای ماریتیمو بازی کرد اشتهای بالای خود برای گلزنی را نشان داد و اعتراف می‌کنم که در این فصل انتظار داشتم تا او را بیشتر در ترکیب ژیل‌ویسنته ببینم. او یک مهاجم خوب با قدرت بدنی بالاست که هنوز هم می‌تواند برای تیمش مفید باشد. به‌خصوص که فران ناوارو، ستاره مطرح این تیم هم احتمالا در مهلت نقل‌وانتقالات ژانویه راهی تیم دیگری خواهد شد و در این شرایط راه برای حضور علیپور در ترکیب اصلی بازتر خواهد شد. مساله مهم در حال حاضر این است که او صبور باشد و بتواند در فرم خوبی خودش را نگه دارد. 

و سوال آخر درباره جام‌جهانی قطر و حضور دو تیم ایران و پرتغال در این رقابت‌هاست. تحلیلت از گروه‌های این دو تیم چیست و فکر می‌کنی آنها بتوانند راهی مرحله حذفی شوند؟ به‌خصوص پرتغال که حتی در بین تیم‌های مدعی نیز حضور دارد. 
در نگاه نخست و روی کاغذ تیم ملی ایران در گروه بسیار سختی قرار گرفته و کار دشواری برای صعود به دور بعد دارد. انگلیس به‌خصوص در سال‌های اخیر همیشه یک مدعی جدی بوده است؛ حتی اگر در بهترین فرم خود هم نباشد. آمریکا هم در ترکیب خود تعداد زیادی بازیکن جوان و آینده‌دار دارد که همین موضوع انتظارات را از این تیم بالا برده است. برخی از این نفرات در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی می‌کنند و تجربه خوبی در این زمینه دارند. تجزیه و تحلیل تیم ولز البته کمی دشوار است اما آنها در دو دوره اخیر رقابت‌های یورو نشان داده‌اند که‌ انگیزه زیادی برای موفقیت در چنین تورنمنت‌هایی دارند و با اراده‌ای قوی برابر رقبای خود حاضر می‌شوند. اگر ایران می‌خواهد رویای صعود به یک‌هشتم نهایی جام را داشته باشد و یکی از دو تیم برتر گروهش باشد باید حداقل در مصاف با یکی از دو تیم آمریکا یا ولز پیروز شود تا شانس خود برای صعود را افزایش دهد. درباره پرتغال هم باید بگویم اصلی‌ترین حریف ما در دور گروهی اروگوئه است. در شرایط عادی تیم فرناندو سانتوس شانس اصلی صعود به مرحله بعد خواهد بود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد آنها یکی از دو تیم برتر خواهند بود. به نظرم بازی با اروگوئه تکلیف تیم‌های اول و دوم گروه را مشخص خواهد کرد. البته نباید فراموش کرد که دو تیم غنا و کره‌جنوبی هم خطرات خود را دارند و نباید آنها را دست‌کم گرفت. هدف اصلی پرتغال در حال حاضر این است که خود را به جمع 16 تیم برتر جام برساند و پس از آن باید بازی به بازی پیش رفت و دید که چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد. البته امیدواریم که در این مسابقات تیم ما بازی‌های خوبی را انجام داده و جزء تیم‌های مراحل پایانی باشد. البته با توجه به نفراتی که در تیم ملی حضور دارند تیم ما جزء مدعیان جدی قهرمانی نیست و احتمالا از تیم‌های بزرگی چون برزیل، آرژانتین، فرانسه و آلمان عقب‌تر است اما می‌تواند خود را در سطح تیم‌هایی چون اسپانیا و انگلیس ببیند و با آنها برابری کند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک