• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۹ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کدام ملی‌پوشان کمترین شانس را برای سفر به قطر دارند

جنگ لژیونرها و داخلی‌ها در پست هافبک دفاعی

تمام موارد اشاره به فوتبال‌دوستان نشان می‌دهد کی‌روش 41 روز پیش از تقابل برابر انگلیس با چالش‌ها و معادلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

جنگ لژیونرها و داخلی‌ها در پست هافبک دفاعی

امید نظری گوهر، خبرنگار:اولین برنامه ارزیابی فنی مدنظر سرمربی 69 ساله پرتغالی تیم ملی در وضعیتی از شنبه صبح با حضور 16 بازیکن آغاز و دوشنبه صبح به اتمام رسید که کارلوس کی‌روش برای این برنامه کوتاه‌مدت اما به زعمش تاثیرگذار دوباره به بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، پیام نیازمند، رامین رضاییان، امید نورافکن، مرتضی پورعلی‌گنجی، ابوالفضل جلالی، میلاد سرلک، وحید امیری و مهدی ترابی اعتماد کرد که در لیست سفر به اتریش قرار داشتند. همچنین سرمربی اسبق رئال‌مادرید مجددا به سامان فلاح، آرمین سهرابیان، مهدی مهدی‌پور، محمد خدابنده‌لو و محمد محبی اطمینان کرد که با وجود حضور در اردوی داخلی پیش از سفر به اتریش گوی رقابت را به لژیونرها و بازیکنان شاغل در لیگ داخلی واگذار کرده بودند. ایضا روزبه چشمی نیز به پشتوانه عملکرد قابل دفاع برابر گل‌گهر و فولاد یک بار دیگر بعد از تجربه حضور در 2 تورنمنت بزرگ بین‌المللی در افکار دستیار اسبق فرگوسن گنجید. تمام موارد اشاره به فوتبال‌دوستان نشان می‌دهد کی‌روش 41 روز پیش از تقابل برابر انگلیس با چالش‌ها و معادلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و هنوز پرونده 26 بازیکن شایسته اعزامی به بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان بسته نشده است. از یک‌سو مصدومیت الهیار صیادمنش و سردار آزمون معادلات خط هجومی تیم ملی را دچار تحول کرده و از سوی دیگر تزلزل ملی‌پوشان در یک‌سوم تدافعی سرمربی تیم ملی را مصر به پی‌ریزی استراتژی‌های جدید کرده است تا به پشتوانه راهبردهایش بازیکنانی شایسته را آماده تقابل با لژیونرها کند؛ نکته‌ای که به نظر می‌رسد در مدت کوتاه به آغاز جام‌جهانی برای بخشی از افراد شاغل در لیگ داخلی کارساز نیست و آنها نمی‌توانند جایگاه بازیکنان شاغل در اروپا و لیگ قطر را متزلزل کنند. 

3 سنگربان با چمدان‌های بسته 
به‌طور قطع آخرین سنگر دفاعی ایران یعنی خط دروازه را می‌توان در زمره پست‌هایی قرار داد که تکلیف بازیکنان اعزامی آن تا حدود زیادی مشخص است. جدا از علیرضا بیرانوند که گزینه نخست محافظ از دروازه ایران برابر شاگردان گرت ساوتگیت، راب پیج و گرگ برهالتر است حسین حسینی و پیام نیازمند 2 سنگربانی هستند که به دلیل الزام فیفا به قرار گرفتن 4 سنگربان در لیست 32 تیم حاضر در جام‌جهانی راه سختی پیش روی خود نمی‌بینند و نباید برای تجربه حضور در آوردگاه بزرگ جام‌جهانی با دروازه‌بان لژیونری همچون امیر عابدزاده تقابل کنند. بدون شک تنها اتفاقات فاحش انضباطی و مصدومیت‌های طولانی‌مدت می‌تواند باعث لغو بلیت سفر حسینی و نیازمند به قطر شود که حتی در صورت رقم خوردن این اتفاق جایگزین این افراد یک سنگربان از دل تیم‌های لیگ برتری است. 

جنگ برای کسب شاید 2 سهمیه
تقابل یوزهای ایرانی برابر آبی‌های آسمانی آمریکای جنوبی و شیرهای ترانگا آفریقا واقعیت‌های زیادی را به فوتبال‌دوستان اثبات کرد که یکی از آنها در فاصله کیفی بیش از حد حسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده و مجید حسینی با دیگر مدافعین وسط شاغل در 16 تیم لیگ برتری خلاصه می‌شود تا بر همین اساس بتوان مدافعین الاهلی قطر و کایسری اسپور ترکیه را در گروه بازیکنانی که جایگاهی مطمئنی دارند قرار داد، اما به‌طور قطع لیست مدافعین وسط حاضر در بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی با اعزام 3 بازیکن بسته نمی‌شود و برای تصاحب حداقل یک پیراهن تیم ملی بازیکنانی همچون مرتضی پورعلی‌گنجی، آرمین سهرابیان، سامان فلاح و حتی روزبه چشمی باید با یکدیگر در روزهای باقی‌مانده تقابل انجام دهند. طبق شواهد و قرائن در هفته‌های اخیر 4 بازیکن اشاره‌شده نتوانسته‌اند در نقش مدافعی قابل اطمینان ظاهر شوند تا بر همین اساس احتمال سفر مدافع وسط پنجم نیز به قطر بیش از روزهای گذشته شود، نکته‌ای که می‌تواند همچون جام‌جهانی 2018 خیال کارلوس کی‌روش را برای انتخاب آرایش تدافعی راحت کند. 

اطمینان و جنگ در دفاع کناری
فارغ از درخشش صادق محرمی در لباس تیم ملی ایران و دیناموزاگرب برگزاری دیدار دوستانه برابر اروگوئه و سنگال باعث الک تیم ملی در پست مدافع راست شد تا برای حضور در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان مهم‌ترین غایب اردوی اتریش یعنی رامین رضاییان شانس بسیار بیشتری نسبت به مدافع این روزها نیمکت‌نشین آبی‌پوشان یعنی صالح حردانی داشته باشد. اما در دفاع چپ هنوز معادلات زیادی پیش روی بازیکنان و کادر فنی است که حل آن تا لحظات پایانی اعلام لیست به فیفا زمان خواهد برد. جدا از احسان حاج‌صفی که در تیم ملی و باشگاه آ.ا.ک‌ آتن گوی رقابت را از محمدی ربوده است بازیکنانی مثل میلاد محمدی، ابوالفضل جلالی، امید نورافکن و حتی وحید امیری گزینه‌هایی هستند که حضور آنها را می‌توان در پست دفاع چپ متصور شد که البته طبق شناخت از افکار سرمربی پرتغالی شانس امیری برای حضور در پست وینگر بیش از پست مدافع چپ است. 

دغدغه شیرین آقای سرمربی
با توجه به سبک بازی مدنظر سرمربی تیم ملی و قدرت و استراتژی‌های انگلیس، ولز و آمریکا باید حضور سعید عزت‌اللهی را در اکثر دقایق این 3 دیدار متصور شویم، اما هنوز بازیکنانی در پست هافبک دفاعی و هافبک میانی در تلاش هستند تا معادلات را دگرگون کنند. براساس ظواهر از بین بازیکنانی مثل احمد نوراللهی، سامان قدوس، مهدی مهدی‌پور و محمد خدابنده‌لو حداقل 2 بازیکن راهی جام‌جهانی خواهند شد که شانس بازیکنان فعلی شباب الاهلی امارات و برنتفورد انگلیس بسیار بیشتر از هافبک‌های فعلی استقلال و گل‌گهر است و باید مهدی‌پور و خدابنده‌لو را بازیکنانی مناسب برای حضور در جام ملت‌های آسیا 2023 بدانیم. همچنین از دل جنگ میلاد سرلک، امید ابراهیمی و روزبه چشمی در کنار احسان حاج‌صفی که بازیکنی با توانایی حضور در چند پست است در بدبینانه‌ترین حالت 2 بازیکن راهی جام‌جهانی خواهند شد که فارغ از اعتماد همیشگی کی‌روش به حاج‌صفی، 3 بازیکن دیگر از شانس تقریبا مساوی برخوردار هستند. 

محبی امیدوار به تصمیمات شگفتی‌آمیز سرمربی 
جدا از علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده که در 1 الی 2 سال اخیر هیچ بازیکن داخلی نتوانسته جایگاه آنها در پست وینگر راست متزلزل کند به نظر می‌رسد با مصدومیت سردار آزمون و نقل مکان احتمالی مهدی طارمی از پست وینگر چپ به مهاجم نوک باید منتظر اتفاقاتی جدید در این پست تعیین‌کننده باشیم تا شانس وحید امیری، مهدی ترابی و محمد محبی برای عرض اندام در این پست بیش از ماه‌های گذشته باشد. بدون شک امیری و ترابی به دلیل تجارب قابل دفاع ملی بازیکنی قابل اطمینان‌تر نسبت به محبی برای تقابل برابر انگلیس، ولز و آمریکا هستند اما نمی‌توان منکر افت فنی این روزهای آنها شد؛ نکته‌ای که می‌تواند تیم ملی را با خط خوردن یک اسم بزرگ مواجه کند. 

نیمی از تیم ملی لیگ برتری می‌شود؟
با بررسی تمام موارد به نظر می‌رسد امیر عابدزاده، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی، مجید حسینی، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد 13 بازیکن لژیونری هستند که تنها مصدومیت و مسائل انضباطی می‌تواند باعث عدم حضور آنها در جام‌جهانی شود. فارغ از سامان فلاح و محمد خدابنده‌لو و مهدی مهدی‌پور که باید شانس بسیار کمی برای حضور آنها در جام‌جهانی متصور شویم تا روز مشخص شدن لیست تیم ملی در پست‌هایی مثل دفاع چپ، هافبک دفاعی و هافبک میانی شاهد تقابل‌های هیجان‌برانگیزی هستیم تا در پایان 10 الی 13لیگ برتری شانس بر تن کردن لباس تیم ملی را داشته باشند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار