• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۸ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی قرعه‌کشی دور انتخابی یورو 2024

قرعه سخت برای سه‌شیرها و خروس‌ها

قرعه‌کشی مرحله انتخابی رقابت‌های یورو 2024 دیروز در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد و 53 تیم حاضر در این رقابت‌ها رقبای خود را شناختند.

قرعه سخت برای سه‌شیرها و خروس‌ها

سیامک خاجی، خبرنگار:قرعه‌کشی مرحله انتخابی رقابت‌های یورو 2024 دیروز در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد و 53 تیم حاضر در این رقابت‌ها رقبای خود را شناختند. رقابت‌های یورو 2024 پس از دوره قبلی که در چند شهر مختلف این قاره و به‌صورت غیرمتمرکز برگزار شد این‌بار در آلمان انجام خواهد شد. نخستین دیدارهای این مرحله روزهای 23 تا 25 مارس 2023 برگزار خواهد شد و تا پیش از پایان این سال و روز 21 نوامبر به پایان خواهد رسید. تیم‌ها در 10 گروه 5 یا 6 تیمی به رقابت می‌پردازند و درنهایت 2 تیم برتر هر گروه مستقیما راهی این رقابت‌ها خواهند شد. از طرف دیگر 12 تیم برتر که در لیگ ملت‌ها نتایج بهتری کسب کرده‌اند نیز راهی دیدارهای پلی‌آف خواهند شد تا از سه مسیر 4 تیمی، درنهایت 3 تیم برتر انتخاب ‌شده و درکنار آلمان میزبان 24 تیم نهایی این مسابقات را تشکیل خواهند داد. در ادامه نگاهی به وضعیت گروه‌ها و تیم‌هایی که شانس صعود به دور نهایی دارند، خواهیم داشت.

هالند؛ دردسر اصلی ماتادورها
در گروه نخست این مسابقات 5 تیم اسپانیا، اسکاتلند، نروژ، گرجستان و قبرس حضور دارند که به‌نظر می‌رسد شاگردان لوئیس انریکه به‌همراه یکی از دو تیم اسکاتلند یا نروژ اصلی‌ترین مدعیان صعود به مرحله نهایی خواهند بود. رسانه‌ای اسپانیایی پس از انجام این قرعه‌کشی نروژ را اصلی‌ترین رقیب تیم‌ملی کشورشان در این گروه دانسته و معتقد است رویارویی با ارلینگ هالند که فصلی درخشان را در منچسترسیتی سپری می‌کند، مهم‌ترین چالش آنها در این گروه خواهد بود. لاروخا که در سید نخست این مسابقات قرار داشت ممکن بود با تیم‌های قدرتمندی چون فرانسه، انگلیس، صربستان و ولز در سید دو روبه‌رو شود، اما درنهایت این اسکاتلند بود که در گروه یک قرار گرفت و آنها از اینکه تیم نه‌چندان مطرحی در گروه آنها قرار گرفته بسیار خوشحالند. به‌خصوص که از هر گروه دو تیم راهی مرحله نهایی می‌شود و به این ترتیب اسپانیا نباید کار سختی برای رسیدن به دور نهایی داشته باشد.
روزنامه «آاس» دراین‌باره می‌نویسد: «نروژ اگرچه در رقابتی نزدیک با صربستان نتوانست راهی سطح یک لیگ ملت‌ها شود، اما تیم بسیار خوبی است و با در اختیار داشتن هالند می‌تواند برای اسپانیا دردسرساز شود. از طرف دیگر آنها به‌جز مهاجم گلزن سیتی، مارتین اودگارد و سورلوت را نیز در ترکیب خود دارند و نباید این تیم را دست‌کم گرفت. همان اتفاقی که در نخستین بازی مرحله گروهی یورو 2000 برای اسپانیا رخ داد و آنها در کمال شگفتی بازی را با یک گل به نروژ باختند. اسکاتلند هم با وجود اینکه امسال توانست به دسته A لیگ ملت‌ها صعود کند، اما از روزهای اوجش فاصله دارد. آنها در دوره قبلی یورو به مرحله نهایی رسیدند و بازی‌های خود را نیز در شهر گلاسکو میزبانی کردند، اما درنهایت شانسی برای صعود پیدا نکردند. مشهورترین ستاره‌های این تیم شامل تیرنی و رابرتسون در خط دفاعی هستند و این به‌خوبی نشان می‌دهد که آنها در کارهای تهاجمی چندان موفق نیستند. در این میان گرجستان را نیز نباید از نظر دور داشت و آنها هم با تغییراتی که در سال‌های اخیر داشتند به تیمی خوب و قابل احترام تبدیل شده‌اند.» با این حال بعید است اسپانیا نتواند جواز حضور در یورو 2024 را کسب کند و باید منتظر جدال اسکاتلند و نروژ برای رتبه دوم گروه باشیم.

جدال لاله‌ها و خروس‌ها
در گروه دوم باید منتظر رقابتی نزدیک بین فرانسه و هلند به‌عنوان دو مدعی اصلی باشیم، اما حضور جمهوری ایرلند و یونان در این گروه می‌تواند آن را به یکی از گروه‌ها سخت این دوره تبدیل کند. هلند امسال در سید نخست قرار داشت و پس از یک دوره افت دوباره با لوئیس فن‌خال به یکی از تیم‌های خوب فوتبال اروپا و حتی دنیا تبدیل شده است. البته این مربی باتجربه که اخیرا اعلام شد درگیر بیماری سرطان هم شده است پس از جام‌جهانی برای سومین‌بار تیم‌ملی این کشور را ترک خواهد کرد و سکان هدایت لاله‌های نارنجی در انتخابی یورو به فرد دیگری سپرده خواهد شد. سرمربی 71ساله هلند پس از مدتی بازنشستگی و در شرایطی که تیم‌ملی کشورش وضعیت خوبی نداشت برای سومین‌بار هدایت این تیم را برعهده گرفت، اما تصمیمی برای ماندن روی نیمکت این تیم ندارد به‌خصوص که با سرطان پروستات هم درگیر است و باید پس از جام‌جهانی قطر، تمام انرژی‌اش را صرف مبارزه با این بیماری و درمان آن کند. رقیب اصلی آنها در این گروه فرانسه است که با ستاره‌های خود قهرمانی جهان را در سال 2018 کسب کرد، اما در یورو 2020 نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و حالا طرفداران این تیم منتظرند تا عملکرد تیم‌شان در جام‌جهانی را ببینند. حضور ایرلند و یونان در این گروه می‌تواند برای دو تیم مدعی این گروه چالش‌برانگیز باشد و شاید در این گروه شاهد رخ دادن شگفتی باشیم. البته با توجه به اینکه 24 تیم به یورو صعود می‌کنند شانس غیبت تیم‌های بزرگ در این مسابقات بسیار کم شده است. پنجمین تیم این گروه هم جبل‌الطارق است که احتمالا در پایان 10 بازی بدون امتیاز در قعر جدول حضور خواهد داشت و با توجه به گروهی که در آن قرار گرفته امتیازگیری از رقبا برای این تیم ضعیف قاره اروپا بسیار دشوار خواهد بود.

گروه مرگ؟
گروه سوم این تورنمنت لقب گروه مرگ را گرفته است جایی که دو فینالیست دوره قبل این تورنمنت در کنار اوکراین برای صعود به دور نهایی تلاش خواهند کرد. البته هر دو گروه B و C این مسابقات دشوار است، اما رسانه‌های انگلیسی از همان زمان که قرعه تیم‌شان مشخص شد به سرعت آن را گروه مرگ نامیده و معتقد بودند صعود از گروهی که به‌جز ایتالیا و اوکراین دو تیم مقدونیه و مالت هم در آن حضور دارند، کار راحتی نخواهد بود. انگلیس و ایتالیا در یورو 2020 به دیدار نهایی راه یافتند و پس از تساوی در طول بازی، این آتزوری بود که در ضربات پنالتی به برتری رسید و فاتح جام شد. آنها البته پس از آن فینال حساس در لیگ ملت‌ها هم به مصاف هم رفتند که یک تساوی در انگلیس و برتری ایتالیا در میلان حاصل این دو بازی بود. شاید اصلی‌ترین نگرانی انگلیسی‌ها درباره این قرعه مربوط به عملکرد ضعیف تیم‌ملی کشورشان در لیگ ملت‌ها بود که درنهایت باعث سقوط آنها به سطح B شد و حالا درحالی‌که اوکراین و مقدونیه هم تیم‌هایی هستند که در سال‌های اخیر برای قدرت‌های بزرگ فوتبال اروپا دردسرساز شده‌اند این ترس وجود دارد که سه‌شیرها درصورتی‌که همان روند را در پیش بگیرند از رسیدن به یورو 2024 محروم شوند. انگلیس آخرین‌بار و در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2002 بود که با یکی از غول‌های فوتبال اروپا همگروه شد و حالا پس از سال‌ها دوباره با قرعه سختی در دور انتخابی یک تورنمنت مواجه شده است.
اوکراین اگرچه درگیر جنگ با روسیه است، اما یکی از تیم‌های خوب فوتبال اروپاست که البته قرار است دیدارهای خانگی خود را در لهستان برگزار کند. آنها در انتخابی جام‌جهانی تا مرحله پلی‌آف رسیدند و اگر موفق به صعود می‌شدند باید در دور گروهی با ایران دیدار می‌کردند. در یورو 2020 هم اوکراینی‌ها تا یک‌چهارم نهایی صعود کردند و در این شرایط رقیب آسانی برای انگلیس و ایتالیا نخواهند بود. مقدونیه هم که در سال 2020 توانست برای نخستین‌بار در تاریخش به یورو صعود کند در مقدماتی جام‌جهانی با برتری برابر ایتالیا مانع از حضور این تیم در قطر 2022 شد، اما درنهایت خودشان هم نتوانستند راهی این مسابقات شوند و پس از پایان این دیدارها، گروان پاندف، مشهورترین ستاره این تیم هم در 37سالگی از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

گروه‌های نسبتا راحت
در گروه 4 رقابت اصلی بین کرواسی، ولز و ترکیه خواهد بود و البته ارمنستان هم می‌تواند برای مدعیان این گروه مشکل‌ساز شود. کرواسی و ولز که در جام‌جهانی حضور دارند دو تیم مدعی گروه هستند که شانس خوبی برای صعود دارند، اما ترکیه که از صعود به جام‌جهانی باز مانده با خانه‌تکانی‌ای که در تیمش انجام داده است، احتمالا با چهره‌ای جدید راهی مسابقات خواهد شد تا شانس خود برای حضور در یورو را آزمایش کند. در این گروه لتونی نیز حضور دارد که شانس چندانی برای موفقیت ندارد.
گروه پنجم این مسابقات نیز با لهستان، جمهوری‌چک، آلبانی، جزایر فارو و مولداوی شکل گرفته که بسیاری از کارشناسان معتقدند دو تیم نخست به احتمال زیاد راهی دور نهایی خواهند شد و رخ دادن شگفتی در این گروه کمی بعید به‌نظر می‌رسد. در گروه F اما بلژیک با ستاره‌هایش کار خیلی سختی برای صعود ندارد، اما نباید سوئد و اتریش را دست‌کم بگیرد. دو تیمی که در این سال‌ها معمولا در دیدارهای انتخابی جزء مدعیان بود‌ه‌اند و حداقل به مرحله پلی‌آف راه پیدا کرده‌اند. با این حال با توجه به قدرت بلژیک آنها به احتمال زیاد صدرنشین خواهند شد و رقابت برای دومی بین سوئد و اتریش خواهد بود. آذربایجان و استونی هم در این گروه حضور دارند و اگرچه شانس زیادی برای صعود ندارند، اما می‌توانند در تعیین سرگروه‌ها نقش مهمی ایفا کنند.
در گروه 7 نیز خبری از تیم‌های بزرگ قاره نیست و احتمالا شاهد رقابتی نزدیک و تماشایی بین صربستان و مجارستان برای صعود باشیم. مجارها در لیگ ملت‌ها با برتری در هر دو مسابقه رفت و برگشت برابر انگلیس و همچنین شکست دادن آلمان در لایپزیگ شگفتی‌ساز شدند و حتی تا آستانه صعود به نیمه‌نهایی این تورنمنت هم پیش رفتند. آنها حالا در گروهی نسبتا راحت قرار دارند که به‌جز صربستان، کار سختی برابر رقبایی چون مونته‌نگرو، بلغارستان و لیتوانی نخواهند داشت و اگر همین روند را ادامه دهند یکی از 24 تیم حاضر در یورو خواهند بود.
رقابت در گروه 8 بین دانمارک، فنلاند و اسلوونی خواهد بود و البته دانمارکی‌ها در این گروه 6 تیمی که قزاقستان، ایرلندشمالی و سن‌مارینو هم در آن حضور دارند کار نسبتا راحتی برای حضور در دور نهایی خواهند داشت. گروهی که مسابقات آن شاید چندان پرطرفدار نیز نباشد.
شرایط در گروه 9 نیز تقریبا به همین منوال است و سوئیس به همراه رومانی و بلاروس برای صعود تلاش خواهند کرد؛ کوزوو، رژیم‌صهیونیستی و آندورا دیگر تیم‌های حاضر در این گروه هستند.
یاران کریس رونالدو در گروه J حضور دارند و باید برای کسب بلیت یورو با بوسنی، ایسلند، اسلوواکی، لوکزامبورگ و لیختن‌اشتاین رقابت کنند. حضور دو تیم ضعیف در این گروه می‌تواند انگیزه رونالدو برای ادامه حضور در تیم‌ملی پرتغال و بهتر کردن رکورد گل‌های زده‌اش در دیدارهای ملی را بالا برده و او شاید حداقل تا پایان دیدارهای انتخابی این مسابقات به حضور در تیم‌ملی ادامه دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار