• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۶ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

۳۱ کارگردان به صف مجوز ساخت سینمایی اضافه شدند

در 9 ‌ماه‌ونیمی که از استقرار شورای پروانه ساخت جدید می‌گذرد، حدود 92 فیلمنامه بلند برای بررسی به این شورا ارائه شده است که از این میان، 52 فیلمنامه موفق شده‌اند پروانه ساخت بگیرند.

۳۱ کارگردان به صف مجوز ساخت سینمایی اضافه شدند

 اوایل شهریورماه در گزارشی با بررسی پروانه‌های صادرشده در دولت سیزدهم متوجه شدیم در 9 ‌ماه‌ونیمی که از استقرار شورای پروانه ساخت جدید می‌گذرد، حدود 92 فیلمنامه بلند برای بررسی به این شورا ارائه شده است که از این میان، 52 فیلمنامه موفق شده‌اند پروانه ساخت بگیرند. مابقی فیلمنامه‌ها نیز مشمول تغییر و بازنگری شده‌اند. تعداد محدودی از فیلمنامه‌ها هم رد شده‌اند. 
 این شورا در کمتر از 10‌ماهی که فعالیت دارد، ماهانه حدود 6 فیلمنامه مصوب کرده است که اگرچه آمار خیلی مطلوبی در این زمینه محسوب نمی‌شود، اما قطعا به موازات آنچه انتقادها و هجمه‌ها عنوان می‌کردند نیز حرکت نکرده است. بین 52 فیلمنامه‌ای که موفق شدند در این مدت پروانه ساخت بگیرند، آثاری از بهمن فرمان‌آرا، کیانوش عیاری، محمد متوسلانی، فریدون جیرانی، بهروز افخمی، تهمینه میلانی، محمود کلاری، پرویز شهبازی، محسن امیریوسفی، شهریار بحرانی، پیمان معادی، بیژن میرباقری، مصطفی کیایی، امیرحسین ثقفی، سعید ملکان، جواد افشار، ابراهیم ایرج‌زاد و حامد عنقا وجود دارند که درصورت تولید تا پیش از مهلت قانونی، می‌توانند گرمابخشی خوبی به جشنواره امسال فجر بدهند. 
در گزارش پیش رو سراغ فیلمسازانی رفتیم که طی تابستان امسال هم درخواست پروانه ساخت دادند و اگر وزارت ارشاد با فیلمنامه آنها موافقت کند احتمالا فرآیند تولید این آثار هم شروع می‌شود و جشنواره فیلم فجر امسال با حضور متنوع و درخشانی از فیلمسازان همراه خواهد بود. 
در ماه‌های گذشته تعدادی تقاضا برای دریافت پروانه ساخت فیلم بلند داستانی به سازمان سینمایی ارائه شده که در میان آنها نام فیلمسازان مطرح و باسابقه هم دیده می‌شود؛ البته نه در مقام کارگردان بلکه بیشتر به‌عنوان تهیه‌کننده. 
با نگاهی به درخواست‌های در نوبت برای گرفتن پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی اسامی کارگردان‌هایی را می‌بینیم که بعد از مدت‌ها متقاضی دریافت پروانه ساخت شده‌اند ولی قرار است این بار تهیه‌کننده‌ کارگردان‌هایی باشند که نام‌هایی جدید در سینما هستند و شاید آنها را بتوان نسل تازه فیلمسازان ایران دانست؛ نسلی که بیشتر آنها اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر خواهند گذاشت و باید دید روند کاری‌شان در آینده چطور ادامه پیدا خواهد کرد. 
در کنار این اسامی ناآشنا، نام‌های شناخته‌شده‌ای هم هستند از جمله مهدی صباغ‌زاده، ابراهیم ابراهیمیان، مصطفی شایسته، محمدسام قریبیان، وحید موسائیان و کاظم راست‌گفتار. 
ابراهیمیان که در دهه ۹۰ فیلم‌های «عادت نمی‌کنیم»، «پیلوت» و «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» را ساخته بود و سال قبل هم سریال «میدان سرخ» را در شبکه نمایش خانگی عرضه کرد، قصد دارد فیلمی را به تهیه‌کنندگی و کارگردانی خودش با نام «آبی غلیظ» بسازد و برای آن درخواست پروانه ساخت ثبت کرده است. 
مهدی صباغ‌زاده نیز که حدود یک ماه قبل برای فیلم 
«شیطان صفت» درخواست مجوز داده، سال ۹۷ آخرین فیلم خود را با نام «کلوپ همسران» راهی سینماها کرد. 
بهرام رادان که اخیرا به جز بازیگری وارد عرصه تهیه‌کنندگی هم شده، سومین فیلم خود را در مقام تهیه‌کننده با کاظم دانشی خواهد ساخت تا پس از گرفتن مجوز، بار دیگر پس از ساخت فیلم «علف‌زار» با دانشی همکاری کند. «علف‌زار» در حال حاضر سومین فیلم پرفروش سال ۱۴۰۱ است و فیلم جدید این دو هم «اردو بهشت» نام دارد. 
مصطفی شایسته، دیگر فیلمساز در نوبت، حدود هشت سال پس از آخرین فیلمش قصد دارد فیلمی را با نام «قلهک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی خودش جلوی دوربین ببرد. او در دهه 90، دو فیلم «من همسرش هستم» و «خبر خاصی نیست» را کارگردانی کرد. در سابقه تهیه‌کنندگی او فیلم‌های «امتحان نهایی»، «بی‌پولی»، «کنعان» و «کافه ستاره» هم دیده می‌شوند. 
فیلم دیگری که در تابستان امسال تقاضای پروانه ساخت آن ارائه شد، از سوی علی روئین‌تن بوده که می‌خواهد «چریک» را با نگاهی به زندگی شهید ابراهیم هادی بسازد. 
 محمدسام قریبیان هم پس از ساخت فیلم سینمایی «۳۶۰ درجه» که تهیه‌کننده آن پدرش فرامرز قریبیان بود و در سال ۹۳ تولید شد، درصدد ساخت فیلم «سکه شانس» است که این بار محسن شایان‌فر تهیه‌کننده او شده است. 
فرزاد موتمن هم برای کارگردانی فیلم سینمایی «استیک»، درخواست پروانه ساخت داده است. تهیه‌کننده این فیلم
سید یاسر جعفری است. 
دیگر فیلمسازی که چند سالی است فیلم نساخته و در نوبت شورای پروانه ساخت قرار دارد، کاظم راست‌گفتار است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی خودش به دنبال ساخت فیلم سینمایی «داماد مقبول» است. 
در کنار این‌ها، رسول صدرعاملی، محمد احمدی، وحید موسائیان، سید ضیاء هاشمی، مهدی کریمی و علی شاه‌حاتمی از جمله نام‌های آشنا هستند که به‌عنوان تهیه‌کننده برای کارگردان‌های دیگر درخواست پروانه ساخت داده‌اند. 
صدرعاملی برای ساخت فیلمی به نام «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان، وحید موسائیان برای ساخت فیلم «پاییز دریا» به کارگردانی فرود عوض‌پور، سید ضیاء هاشمی برای «هفت بهار نارنج» به کارگردانی منصور نورمحمد، مهدی کریمی برای «راه شیری» به کارگردانی علی جعفرآباد، محمد احمدی برای «پلان آخر بازی» به کارگردانی پیمان شاه‌بداغلو و علی شاه‌حاتمی برای «شکار باد» به کارگردانی اشکان شاپوری ازجمله فیلمسازانی هستند که در کنار کارگردان‌هایی تازه فیلم خواهند ساخت البته به شرطی که شورای پروانه ساخت مجوز تولید آنها را بدهد. 

اینها بخشی از درخواست‌های ثبت‌شده در چند ماه گذشته است و مشخص نیست چه تعدادی از آنها موفق به گرفتن مجوز از شورای پروانه ساخت می‌شوند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار