• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۶ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازتاب گلزنی مهاجم ایرانی اومونیا برابر منچستریونایتد

تاریخ‌سازی کریم در اروپا

انصاری‌فرد حالا به نخستین بازیکن ایرانی تبدیل شده که در یک دیدار رسمی توانسته دروازه تیم نامدار انگلیسی را بازکند. 

تاریخ‌سازی کریم در اروپا

سیامک خاجی، خبرنگار:امسال در حالی‌که سرمربی جدید آاک‌آتن تمایلی به حفظ این مهاجم ملی‌پوش نداشت تصمیم گرفت فوتبالش را همچنان در اروپا دنبال کند. او در آخرین روزهای نقل‌وانتقالات با تیم اومونیا‌ نیکوزیا قبرس به‌توافق رسید تا دو سال در این باشگاه به‌میدان برود اما برای برخی این پرسش مطرح شده بود که این مهاجم ایرانی که در یکی از تیم‌های خوب یونان آماری قابل قبول داشت چرا راهی تیمی شده که فصل قبل در رتبه هفتم جدول لیگ قبرس قرار داشته است. پنج‌شنبه‌شب اما مشخص شد که او انتخاب خوبی داشته و گلزنی او برابر منچستریونایتد که به‌نوعی مهم‌ترین گلش در فوتبال باشگاهی‌اش محسوب می‌شود شبی تاریخی را برای او رقم‌زد. انصاری‌فرد حالا به نخستین بازیکن ایرانی تبدیل شده که در یک دیدار رسمی توانسته دروازه این تیم نامدار انگلیسی را بازکند. 

زلزله در ورزشگاه اومونیا
اومونیا فصل قبل اگرچه در لیگ رتبه‌ای بهتر از هفتمی کسب نکرد اما با قهرمانی در رقابت‌های جام حذفی قبرس موفق شد جواز حضور در رقابت‌های لیگ اروپای این فصل را به‌دست آورد. همان زمانی‌که انصاری‌فرد تصمیم به امضای قرارداد با این تیم گرفت مشخص بود که آنها در مرحله گروهی این مسابقات با منچستریونایتد، سوسیداد و شریف مولداوی هم‌گروه هستند. این تیم قبرسی که دو بازی اول خود در این تورنمنت را با شکست پشت سر گذاشته بود در بازی سوم و در خانه پذیرای شیاطین سرخ بود و گل دقیقه 34 انصاری‌فرد در این دیدار شوکی بزرگ به شاگردان اریک تن‌هاگ بود. اومونیا با برتری یک بر صفر به رختکن رفت و هواداران این تیم امیدوار به خلق یک شگفتی برابر یکی از غول‌های فوتبال اروپا شدند اما درنهایت این بازیکنان باتجربه یونایتد بودند که توانستند 3 بر 2 این تیم را شکست دهند. سایت سوپراسپورت قبرس در گزارشی از این مسابقه نوشته است: «گل کریم انصاری‌فرد در نیمه‌نخست همانند یک زلزله در ورزشگاه خانگی اومونیا بود و هواداران این تیم از اینکه توانسته بودند به تیمی همچون منچستریونایتد گل بزنند بسیار خوشحال بودند. البته درنهایت این تیم در خانه بازی را به حریف قدرتمند خود باخت اما برتری در نیمه‌نخست هم می‌تواند اتفاق مهمی برای شاگردان نیل لنون باشد. این مهاجم ایرانی نه‌تنها موفق شد گلی مهم را برای تیمش بزند بلکه یکی از گل‌های تاریخی این باشگاه را به‌ثمر رساند و نامش به‌عنوان صدمین بازیکنی که در رقابت‌های اروپایی برای این باشگاه قبرسی گلزنی کرده است به‌ثبت رسید. البته پیش از این هم هیچ تیم قبرسی در مسابقات اروپایی به‌مصاف منچستریونایتد نرفته بود و این گل نخستین گل باشگاه‌های این کشور به شیاطین سرخ محسوب می‌شود. مهاجم 32 ساله اومونیا در نخستین فصل حضورش در این تیم موفق شد نامش را در تاریخ این باشگاه جاودانه کند. نخستین بازیکنی که موفق شد در رقابت‌های اروپایی برای اومونیا گلزنی کند ملیس آسپروس بود که در سال 1965 دروازه المپیاکوس یونان را در جام برندگان جام اروپا باز کرد. در این بازی البته نیکولاس پاناگیوتو یک گل دیگر هم برای اومونیا زد تا تعداد گلزنان اروپایی این تیم به 101 نفر برسد و حالا بالاتر از آپوئل بیشترین تعداد گلزن را در این مسابقات دارد. از طرف دیگر هواداران اومونیا در زمانی‌که این تیم انصاری‌فرد 32 ساله را به‌خدمت گرفت چندان از این انتقال راضی نبودند و معتقد بودند که باشگاه می‌توانست مهاجمی جوان‌تر و آماده‌تر را به‌خدمت بگیرد اما او با گلزنی برابر منچستریونایتد نشان داد که مهاجمی‌ بالاتر از حد متوسط است و این انتقادات چندان منطقی و درست نبوده است.»

لنون: فکر نمی‌کردیم دو گل بزنیم
نیل لنون، سرمربی ایرلندی اومونیا نیز پس از این بازی با ابراز رضایت از اینکه شاگردانش موفق شدند دو بار دروازه تیم مدعی انگلیسی را باز کنند درباره این مسابقه گفت: «ما خوش‌شانسی زیادی در این بازی داشتیم و به‌لطف درخشش دروازه‌بان و مدافعان‌مان و همچنین فرصت‌سوزی بازیکنان حریف توانستیم خودمان را در این بازی نگه‌ داریم و این مسابقه تا دقایق آخر با هیجان و جذابیت زیادی دنبال می‌شد. من اصلا از تیمم توقع نداشتم که دو گل به یونایتد بزند. ما در بازی برگشت در اولدترافورد هم مسابقه بسیار سختی پیش‌رو خواهیم داشت اما تلاش می‌کنیم تا همانند همین بازی در آنجا هم نمایش خوبی ارائه کرده و رقابت پایاپایی با این رقیب قدرتمند و بزرگ داشته باشیم. تیم ما به‌خوبی از نقاط ضعیف حریف آگاه است و می‌خواهیم بازی برگشت را هم برای آنها سخت کنیم. آنها چندین موقعیت خوب گلزنی را ازدست دادند ازجمله ضربه‌ای که برونو زد و گل نشد. ما هم البته در برخی صحنه‌ها می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم و ضربات نهایی را بهتر بزنیم اما در مجموع اینکه توانستیم دو گل به منچستریونایتد بزنیم فوق‌العاده بود.»
یاران انصاری‌فرد هر سه بازی نخست خود در مرحله گروهی را باخته‌اند و در مسابقه بعد هم باید با یونایتد روبه‌رو شوند و با روندی که دارند و رقبای قدرتمند این گروه از همان ابتدا هم شانس چندانی برای صعود به دور بعد یا حتی لیگ کنفرانس اروپا نداشتند. اومونیا در لیگ قبرس هم اگرچه هر دو بازی آخر خود را برابر انوسیس و دوکسا با برد پشت سر گذاشته‌ اما در حال‌حاضر با کسب 9 امتیاز از 5 مسابقه در رده چهارم جدول لیگ قرار دارد. لنون که در دو برهه هدایت سلتیک اسکاتلند را برعهده داشته و در بولتون انگلیس و هیبرنیان نیز مربیگری کرده است از ماه مارس سال قبل هدایت این تیم را برعهده گرفت و موفق شد در همان ماه‌های نخست حضورش در این تیم آنها را قهرمان جام حذفی کند. 
رسانه‌های انگلیسی هم از اینکه یونایتد در دیدار برابر ضعیف‌ترین تیم این گروه با مشکل روبه‌رو شده و به سختی توانسته این حریف نه‌چندان مدعی را مغلوب کند انتقاد کردند. پل اسکولز، اسطوره باشگاه در واکنش به اتفاقاتی که در این دیدار رخ‌داد می‌گوید: «یونایتد در این بازی اصلا نمایش خوبی نداشت و نتوانست انتظارات را برآورده کند. یکی از معدود نکات مثبت برای این تیم درخشش آنتونی مارسیال پس از ورودش به زمین در نیمه‌دوم بود که روند بازی را تغییر داد. او مهاجم باهوشی است و اگر فرصت بیشتری دراختیارش قرار داده شود به نظرم می‌تواند بهتر هم باشد. مارسیال مدت‌ها به‌دلیل مصدومیت و همچنین انتقال قرضی از ترکیب یونایتد دور بود و به‌نظر با استعدادی که دارد می‌تواند بازیکنی مثمرثمر برای تیم در این فصل باشد. با این‌حال خط دفاعی یونایتد بازهم نگران‌کننده ظاهرشد و خوردن دو گل از تیمی قبرسی زنگ خطری جدی برای تن‌هاگ و تیمش محسوب می‌شود.»
یونایتد یکشنبه در ادامه دیدارهایش در لیگ به‌مصاف اورتون خواهد رفت و امیدوار است پس از شکست سنگین در دربی منچستر برابر سیتی بتواند دوباره به فرم خوبش برگردد. تن‌هاگ در اقدامی جالب تیم را یک روز بیشتر در قبرس نگه‌داشت و روز جمعه نیز بازیکنان این تیم تمرینات خود را در این کشور پیگیری کردند و پس از آن به انگلیس برگشتند تا خود را برای دیدار فردا آماده کنند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار