• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۶ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
خوراکچی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: باید گل اول را به ژاپن بزنیم

شمسایی با جوان‌ها تاج فوتسال آسیا شد

خوراکچی:سعی کنید برابر تیم ژاپن اشتباه نکنید، چون این تیم مترصد اولین اشتباه ماست.

شمسایی با جوان‌ها تاج فوتسال آسیا شد

امید نظری گوهر، خبرنگار:تیم ملی فوتسال ایران درحالی موفق شد با پیروزی برابر تایلند جواز سیزدهمین حضورش در فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا را کسب کند که به‌دلیل استعفای وحید شمسایی پس از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و پوست‌اندازی که توسط این مربی انجام شد، کمتر فوتسال‌دوستی می‌توانست این حد از اقتدار را که در کویت رقم خورد، متصور شود. برای بررسی عملکرد تیم شمسایی با یکی از کارشناسان فوتسال هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمود خوراکچی را بخوانید.

شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا از حیث کیفیت نسبت به ادوار گذشته در چه سطحی قرار گرفته است؟
با توجه به شرایط کرونایی که یک دوره مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا و باشگاه‌های آسیا انجام نشد یک مقدار تیم‌ها نسبت به شناخت یکدیگر بیگانه بودند و بعد از 4 سال وقتی تیم‌ها رودرروی هم صف‌آرایی کردند کیفیت‌ها به آن سطحی که باید می‌رسید، نرسید. کیفیت‌ها نسبت به 4 سال پیش بهتر بود ولی من نسبت به اینکه 4 سال گذشته جهش چندانی را در دیگر تیم‌ها ندیدم. جهش ایران نسبت به پوست‌اندازی که انجام داده خوب بوده است. خوب انجام دادن پاورپلی توسط تیم‌های حاضر در این مسابقات حتی در نیمه‌اول و در تمام زمان بازی در نیمه‌دوم نکته‌ای بود که من را خوشحال کرد؛ این نکته جزء فوتبال مدرن است که خوشبختانه در فوتسال آسیا انجام می‌شود.

بعد از اتمام کار اندونزی و عراق در مسابقات قهرمانی آسیا می‌توان به عملکرد محمد هاشم‌زاده و محمد ناظم‌الشریعه در قامت سرمربی این 2 کشور نمره قبولی داد؟
عراق چون توانسته بود در دوره قبلی تیم چهارم آسیا شود به‌لحاظ نتیجه‌گیری شاید توقعات مسئولان را برآورده نکرده باشد ولی به‌لحاظ کیفیتی تیم عراق خوب بازی کرد اما بدشانسی آورد. اندونزی تحت هدایت هاشم‌زاده از نظر فنی، نتیجه‌گیری خوب بود و فکر می‌کنم به‌دلیل صحنه بازی برابر ژاپن برنده جایزه بازی جوانمردانه نیز شوند؛ من احساس می‌کنم آن صحنه بهترین فیرپلی رقابت‌ها شود.

تیم ملی فوتسال با 10 چهره جدید نسبت به تیم حاضر در جام‌جهانی 2021 لیتوانی راهی رقابت‌های قهرمانی آسیا شد. آیا این تغییرات به کیفیت تیم ملی خدشه‌ای وارد کرد؟
من باید یک تشکر ویژه از نسل طلایی فوتبال داشته باشم که الحق‌والنصاف 6 الی 7 سال نگین فوتسال ایران و جهان بودند و کیفیت فردی و تیمی آنها فوق‌العاده بالا بود. از دروازه‌بان‌ها تا رأس‌ها همه بهترین بودند و ای کاش شرایط سنی آنها به صورتی بود که شمسایی مجبور نمی‌شد رو به جوان‌گرایی بیاورد ولی مثل نسل طلایی ما که جایگزین بازیکنان قبلی شدند نیاز بود یک روز این پوست‌اندازی انجام شود و بازیکنان نسل جدید جایگزین نسل طلایی شدند تا این تغییرات و تحولات و پوست‌اندازی توقعات را بالا ببرد و بازیکنان نسل جدید ارزش‌های خود را نشان دهند و دوباره تیم پوست‌اندازی شده را به‌عنوان تاج فوتسال آسیا معرفی کردند.

کناره‌گیری شمسایی از سرمربیگری بعد از انتخابات فدراسیون، یک تصمیم هوشمندانه برای شوک وارد کردن به بازیکنان بود یا واقعا احساس می‌کرد نمی‌تواند با مدیران جدید کنار بیاید؟
شمسایی در آن لحظه یک تصمیم احساسی گرفت و من این صحبت را در مصاحبه‌های قبلی نیز گفته بودم. معمولا تصمیمات احساسی به‌طور صددرصد تصمیمات درستی از آب درنمی‌آید. خوشبختانه با درایت آقای تاج و مشورت‌هایی که به شمسایی دادیم، توانستیم او را به تیم ملی برگردانیم و از استعفا منصرفش کردیم و همین موضوع باعث شد که بازیکنان بابت بازگشت شمسایی به اردو خوشحال شوند و توقعات کادرفنی را برآورده کردند و نشان دادند رضایت شمسایی برای بازیکنان مهم است.

نتیجه تقابل برابر ژاپن را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ 
ژاپن در تمامی ادوار مسابقات نشان داده که تیم خوب، با کیفیت و با نظمی است و اصول تاکتیک دفاع و حمله خوبی دارد و ما اگر تو باد بازی‌های قبل و گل‌هایی که زدیم، برویم و از پیش خودمان را قهرمان بدانیم سخت در اشتباه هستیم. بازیکنان باید بدانند رقابت فینال بازی و تمرکز خودش را می‌طلبد؛ کمترین اشتباه باعث موفقیت تیم می‌شود و اولین اشتباه آخرین اشتباه در بازی فینال است. من به‌عنوان یک مربی فوتسال به بازیکنان و کادرفنی می‌گوییم و گوشزد می‌کنم که سعی کنید برابر تیم ژاپن اشتباه نکنید، چون این تیم مترصد اولین اشتباه ماست. معمولا در یک تورنمنت تیم‌های بزرگ دنیا نیز اشتباه دارند اما خوشبختانه در بازی‌های گذشته درصد اشتباهات ایران به پنج درصد نیز نرسید و همین موضوع باعث می‌شود که ما با یک روحیه مضاعف در برابر ژاپن قرار گیریم. ژاپن با استراتژی دفاع ضد حمله دربرابر تیم ملی حاضر خواهد شد شود و می‌داند اگر به تیم ملی و استراتژی‌های شمسایی فضا بدهد از این فضاها نهایت استفاده را خواهیم برد؛ درنتیجه ژاپن تا لحظه‌ای که گل دریافت نکند قصد دارد با استراتژی دفاع ضد حمله اول گل نخورد و سپس براساس اشتباهات ما به گل برسد. ولی اگر گل اول را دریافت کند قطع به‌یقین روش بازی‌اش را عوض می‌کند و ما می‌توانیم در این لحظه با دفاع منسجم و سپس ضدحملات که انجام می‌دهیم دروازه ژاپن را بیش از 1 بار بازکنیم.

به نظر شما این نسل می‌تواند در جام‌جهانی 2024 خاطرات شاگردان ناظم‌الشریعه را در سال 2016 تکرار کند؟
اگر از الان بخواهیم قضاوت کنیم توقعات را بالا برده‌ایم. بازیکنان باید در تورنمنت‌های بعدی که در سطح بالاتری انجام خواهد شد تجربه کسب کنند تا ما در تورنمنت‌های قبل جام جهانی بتوانیم دربرابر تیم‌های درجه یک دنیا صف‌آرایی کنیم ولو اینکه نتیجه بازی را واگذار کنیم؛ اگر بازیکنان ایران بتوانند در آن تورنمنت‌ها آب‌دیده شوند و از تجربه رقابت‌های بین‌المللی بیشتر استفاده کنند، آن موقع می‌توانم جواب شما رو قاطع‌تر و مطمئن‌تر بدهم. باید فدراسیون فوتبال ما توجه ویژه به فوتسال داشته باشد و من مطمئن هستم آقای تاج به‌عنوان نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، همکارانش و اعضای هیات‌رئیسه خواسته‌های خانواده فوتسال را به نحو احسن برآورده خواهند کرد تا ما بتوانیم با اردوها و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میانه دوره و درازمدت به سوالی که شما کردید پاسخ مثبت دهیم.

نکته‌ای بود که در مصاحبه به آن اشاره نشده باشد؟
امیدوارم از این به بعد تیم ملی را رها نکنیم؛ این تیم نیاز به حمایت دارد. تمامی بازیکنان شانس پوشیدن لباس تیم ملی دارند. وحید شمسایی با انتخاب‌هایش نشان داد بازیکنانی که در این دوره از مسابقات بودند، نمی‌توانند بابت جایگاه خود در دوره بعدی اطمینان داشته باشند و باید تلاش کنند تا این پیراهنی که تنشان است حفظ کنند تا شخص دیگر این لباس را از تن‌شان درنیاورد. بازیکنانی که در لیگ ایران بازی می‌کنند از بازیکن 18 ساله تا بازیکن 32 تا 33 ساله شانس قرار گرفتن در لیست نهایی وحید شمسایی را دارند تا لباس تیم ملی را بر تن کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار