• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۶ - ۰۰:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
در «سردر» این هفته از واحد آستارا بخوانید

جذب توریست با مزرعه بوم‌گردی واحد آستارا

برنامه‌های پنج‌ساله این ‌واحد در چند حوزه از جمله جذب دانشجوی بیشتر ایرانی و خارجی، تاسیس مزرعه گردشگری کشاورزی و «بوم گردی» دنبال می‌شود.

جذب توریست با مزرعه بوم‌گردی واحد آستارا

راضیه فلاح، خبرنگار:حدود 5 ساعت برای رسیدن به یکی از شهرهای مرزی شمالی ایرانی نیاز است. شهر آستارا یکی از شهرهای استان گیلان و نزدیک به گردنه حیران و کشور آذربایجان است. این شهر یکی از مناطق زیبای ساحلی ایران محسوب می‌شود که در هر چهارفصل سال میزبان مسافران ایرانی و خارجی از مناطق قفقاز است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا مقصد این هفته «سردر» است که از سال 1366 فعالیت خود را در زمینی به مساحت 2 هکتار به‌عنوان سایت اصلی آغاز کرد و بعدها فضای آموزشی واحد، تا 25 هکتار افزوده شد. در حال‌حاضر اعضای هیات‌علمی واحد آستارا 88 نفر هستند که متشکل از یک دانش‌یار، 60 استادیار، 23 دانشجوی دکتری و مابقی مربی و مامور به‌تحصیل هستند. در این واحد 74 رشته از جمله ادبیات فارسی، صنایع چوب و کاغذ، ریاضی، کشاورزی، علوم دامی، مکانیک برق، عمران، روانشناسی، فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقاطع مختلف تدریس می‌شود. در این واحد به‌ترتیب 7 رشته در مقطع دکتری، 27 رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد و 40 رشته نیز در مقاطع کاردانی و کارشناسی تدریس می‌شود. در سال‌های اخیر محبوبیت رشته‌های انسانی مانند حسابداری افزایش یافته و از محبوبیت رشته‌های فنی کاسته شده است. در حال‌حاضر حدود هزار و 725 دانشجو در واحد آستارا مشغول به‌ تحصیل هستند و در 35 سال فعالیت حدود 19 هزار و 500 نفر از این واحد فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین در مدارس سمای واحد حدود 750 دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع ابتدایی دوره اول و دوم دبیرستان و هنرستان تحصیل می‌کنند. 

رئیس دانشگاه آزاد واحد آستارا:

دانشکده مهارت و کارآفرینی امداد دریایی تاسیس می‌شود

اورنگ استقامت، رئیس دانشگاه آزاد واحد آستارا درخصوص اقداماتی که برای رسیدن به برنامه پنج‌ساله سند تحول و تعالی در این واحد انجام شده؛ عنوان کرد: «برنامه‌های پنج‌ساله این ‌واحد در چند حوزه از جمله جذب دانشجوی بیشتر ایرانی و خارجی، تاسیس مزرعه گردشگری کشاورزی و «بوم گردی» دنبال می‌شود.»
او درباره اقداماتی که برای جذب دانشجو در این واحد انجام شده، اظهار کرد: «هم‌مرزی با کشور آذربایجان فرصتی را دراختیار واحد آستارا برای جذب دانشجو از این کشور قرار داده است. مجوزهای لازم از معاونت بین‌الملل اخذشده و درحال رایزنی با کشور آذربایجان برای جذب دانشجو از این کشور هستیم. در این زمینه تعاملاتی نیز برای انتقال دانشجو با دانشگاه آزاد واحد اصفهان برای رشته‌هایی که در واحد آستارا وجود ندارد نیز انجام شده است. براساس این تعاملات می‌توان حتی در رشته‌هایی که واحد آستارا ندارد نیز جذب دانشجو انجام داد. برای مثال علاقه‌مندان زیادی در کشور آذربایجان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایران هستند؛ این درحالی است که در واحد آستارا تنها دو رشته پیراپزشکی پرستاری و مامایی تدریس می‌شود. با اجرای همکاری بین واحد آستارا و اصفهان می‌توان دانشجوی پزشکی جذب شده از کشور آذربایجان را پس از گذراندن 2 سال دروس پایه برای ادامه تحصیل در دروس بالاتر و بالینی به واحد اصفهان منتقل کرد. همه کارها برای اجرای این طرح انجام شده و تدارکات اولیه مانند کلاس و خوابگاه نیز آماده شده و با بازگشایی مجدد مرزها بین ایران و آذربایجان این طرح نیز اجرا خواهد شد.»
استقامت در توضیح چگونگی تاسیس مزرعه گردشگری کشاورزی، گفت: «یک زمین 26 هکتاری در روستای دربند شهرستان آستارا با فاصله 5 کیلومتری از شهر آستارا دراختیار این واحد دانشگاهی است. در تلاشیم تا با استفاده از این موقعیت مکانی و بکر بودن طبیعت این منطقه، یک مزرعه تفریحی، گردشگری برای بوم‌گردی تاسیس کنیم. موافقت‌های استانی اخذ شده و مدارک به سازمان مرکزی ارسال و پس از موافقت اولیه برای جذب سرمایه‌گذار اقدامات لازم انجام خواهد شد.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد آستارا در ادامه توضیحات مزرعه بوم‌گردی افزود: «در نظر داریم تا هتل و مجموعه تفریحی و بازی در کنار گاوداری و باغداری، ساخته شود تا علاقه‌مندان بتوانند با بازدید، از نحوه تولید و پرورش حوزه کشاورزی و سبک زندگی روستایی مطلع و خودشان در مراحل تولید این محصولات شرکت کنند. همچنین بخشی از این زمین به اندازه 2 هکتار در قسمتی از دره‌ای با منظره زیبا قرار دارد. این قسمت از زمین قابلیت کشاورزی و دامداری را ندارد، درنتیجه با فضایی به مساحت 600 متر به‌صورت یک مجموعه با خانه‌های سنتی درخواهد آمد. وجود طبیعت دست‌نخورده این قسمت، حتی برای جنگل‌درمانی و جذب مسافر از این روش نیز مناسب است.»
او درباره چگونگی اجرای طرح پویش در این واحد، توضیح داد: «رشته‌های فنی دربین دانشجویان محبوبیت کمی دارند و همین امر باعث شده تا روند اجرای طرح پویش به‌کندی پیش برود. برای تعداد محدود دانشجویان، گروه ارتباط با صنعت ایجاد شده و از این گروه راهنمایی‌های لازم به دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌شود.»
استقامت درخصوص فعالیت دانشکده‌های مهارتی این واحد اظهار کرد: «پس از انتقال آموزشکده سما به واحد، این آموزشکده تبدیل به دانشکده سما و مهارتی شد. در حال‌حاضر حدود 440 نفر دانشجو در 35 رشته از قبیل عمران، برق، حسابداری و... در این دانشکده برای مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند. البته برخی از دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز در تعدادی از رشته‌های دانشکده مهارت مشغول به تحصیل هستند. متاسفانه هنوز شرایط کلی برای دانشکده‌های مهارتی مشخص نشده و منتظر آخرین نشست تخصصی از سمت سازمان مرکزی برای روند بهتر این دانشکده‌ها هستیم. همچنین تاکنون کارگاه‌های مختلف مهارتی در حوزه‌های مختلف مانند اتوکت، آشپزی، شیرینی‌پزی و... در این دانشکده با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شده است.»
 او درباره اقداماتی که برای تاسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی امداد دریایی انجام شده توضیح داد: «نامه‌نگاری‌ها و جلسات اولیه انجام شده و برخی مجوزها اخذ شده است. حتی رشته فوریت‌های پیش‌بیمارستانی دریا نیز از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز به واحد داده شده و باید تا 2 سال آینده شرایط برای تحصیل آماده شود. همچنین تلاش‌هایی برای تاسیس رشته‌هایی مانند مدیریت دریا و انبارداری نیز انجام شده و دانشگاه آمادگی خود را برای تشکیل کلاس‌ها اعلام کرده است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد استارا ادامه داد: «در زمینه اقدامات دریایی مذاکراتی نیز با بخش خصوصی انجام شده تا از این فرصت استفاده درست به‌عمل ‌آید و با تاسیس تاکسی دریایی واحد آستارا بتواند درآمد غیرشهریه‌ای بیشتری نیز کسب کند.»
استقامت درخصوص اقداماتی که برای اجرای تقریب مذاهب در این واحد انجام شده، عنوان کرد: «در این واحد حدود 5 درصد دانشجوی اهل تسنن تحصیل می‌کند. برای ایجاد رابطه خوب با هموطنان اهل سنت شهرستان هر هفته چند تن از استادان در مراسم نمازجمعه برادران اهل سنت در یکی از مساجد شرکت می‌کنند. برنامه‌های دقیق سخنرانی و فرهنگی این واحد توسط یکی از استادهای متبحر در این زمینه انجام می‌شود و اقدامات مناسبی از قبیل دعوت از روحانیون اهل تسنن، همکاری نزدیک با امام‌جمعه و دفتر تقریب شهرستان و اجرای مراسم‌های مختلف داشته است. برای هفته وحدت به‌طور ویژه برنامه‌هایی اجرا خواهد شد. همچنین در جلسه‌ای که در سطح استان گیلان برگزار شد مقرر گردید تا مقطع ارشد رشته‌های فقهی مربوط به اهل تسنن به واحد آستارا داده شود. همچنین درنظر داریم یک مجله نیز با مضمون مباحث مربوط به اهل تسنن در دانشگاه چاپ کنیم.»

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد آستارا مطرح کرد:

شتاب پژوهشی در افزایش طرح‌های برون‌دانشگاهی

سمیه مرحبا، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد آستارا درخصوص تعداد پژوهش‌هایی که از ابتدای سال تاسیس در این واحد انجام شده، عنوان کرد: «از ابتدای تاسیس واحد آستارا تاکنون حدود 594 مقاله چاپ شده که از این تعداد حدود 300 مقاله آن متعلق به مقالات ISI بوده است. همچنین حدود 22 طرح برون‌دانشگاهی در مدت فعالیت این این واحد اجرا شده که 2 طرح آن در سال گذشته انجام شده است.‌»
او درباره تعداد کتاب‌هایی که توسط اعضای هیات‌علمی این واحد نوشته شده، اظهار کرد: «از سال 1381 تا سال گذشته حدود 25 کتاب در رشته‌های مختلف توسط هیات‌علمی این واحد به رشته‌تحریر درآمده که 3 کتاب در حوزه‌های زبان انگلیسی، معارف اسلامی و شیمی در سال گذشته نوشته شده است. همچنین 12 مورد همایش داخلی، یک مورد همایش استانی، 14 همایش منطقه‌ای و 7 همایش ملی توسط این واحد برگزار شده است.»
مرحبا درمورد تعداد کتاب‌های کتابخانه این واحد بیان کرد: «حدود 46 هزار و 718 عنوان کتاب در کتابخانه این واحد موجود است که از این تعداد حدود 2 هزار و 766 جلد کتاب مرجع و 4 هزار و 673 جلد کتاب متعلق به رشته پزشکی است. همچنین 7 کارگاه آموزشی، 8 آزمایشگاه و یک سایت، اتاق سمعی بصری و پراتیک در واحد آستارا فعال هستند.»
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد درخصوص اقداماتی که در این واحد برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم انجام شده توضیح داد: «تمام تلاش واحد و هیات‌علمی برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم است؛ منتها باتوجه به بسیاری از مشکلات مالی که در واحد وجود دارد در اقدام نخست تمرکز بر جذب دانشجوی بیشتر است. در این‌خصوص اقدامات انجام شده نیز ثمربخش بوده و امسال 300 دانشجو به تعداد دانشجویان واحد افزوده شده است.»
او در ادامه فعالیت‌های واحد برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین گفت: «برای گام‌های بعدی نیز با توجه به عملکرد واحد آستارا در سال‌های گذشته که بسیار مثبت بوده است درنظر داریم با این سابقه و استفاده درست از امکانات برنامه‌ریزی مناسبی برای کارآفرینی دانشگاه داشته‌ باشیم. تاسیس بوم‌گردی و شتاب پژوهشی در افزایش طرح‌های برون‌دانشگاهی و جهت‌دهی مناسب پایان‌نامه‌ها برای این امر از برنامه‌های مهم رسیدن به دانشگاه نسل سوم در این واحد است.»
مرحبا درمورد میزان درآمد غیرشهریه‌ای که این واحد در سال گذشته کسب کرده، عنوان کرد: «در سال گذشته تنها از طریق اجاره اماکن حدود 50 میلیون تومان درآمد غیرشهریه‌ای کسب کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود این مقدار برای سال جدید و با انجام 2 طرح برون‌دانشگاهی تا 200 میلیون تومان افزایش پیدا کند.»

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد واحد آستارا:

ساخت 2 واحد مسکونی روستایی توسط جهادگران واحد آستارا 

سیدمحمد رشیدی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا درخصوص برنامه‌های اجرایی این معاونت، اظهار کرد: «فعالیت فرهنگی معاونت فرهنگی به 2 بخش ابلاغی و تقویمی تقسیم و انجام می‌شود. اجرای به‌موقع برنامه‌های تقویمی یکی از اولویت‌های مهم واحد است. برنامه‌هایی از قبیل دوره نهاد رهبری، دوره‌ تفسیر نماز و مهدویت و... نیز اقداماتی است که در زمینه فعالیت‌های ابلاغی در این واحد انجام شده است.»
او درباره فعالیت بسیج واحد آستارا در قالب اردوهای جهادی بیان کرد: «بسیج واحد، اقدامات جهادی مانند خانه‌سازی، کمک به نیازمندان و... در چند دوره برگزار شده است. در نتیجه این اقدامات 2 واحد مسکونی در روستاهای منطقه لوندویل توسط جهادگران این واحد ساخته شده است.»
رشیدی درباره فعالیت‌های فرهنگی این واحد در ایام شیوع کرونا، گفت: «اجرای برنامه‌ها در بستر مجازی مانند مشاوره امین دنبال می‌شد. اما ارتباط دانشگاه با دانشجویان و مردم حفظ شد. در این زمینه اولین ایستگاه واکسیناسیون کرونا در دانشگاه فعال شد و به مدت یک سال‌ونیم این فعالیت ادامه پیدا کرد. همچنین دانشجویان در زمینه ضدعفونی کردن معابر و تولید ماسک نیز فعالیت‌های مثمرثمری در ایام شیوع کرونا داشتند.»
معاون دانشجویی، فرهنگی دانشگاه آزاد واحد آستارا درمورد تعداد تشکل‌های فعال این واحد عنوان کرد: «جامعه اسلامی استادان و بسیج اساتید به‌عنوان تشکل استادها فعالیت دارند. تشکل‌های دانشجویی مکتب و سیدالشهدا و جامعه اسلامی نیز در 2 سال شیوع کرونا و غیرحضوری شدن کلاس‌ها، فعالیت‌هایشان محدود شده که درحال احیای آنها هستیم.»
او درخصوص تعداد کانون‌های فرهنگی فعال این واحد گفت: «حدود 9 کانون شعر و ادب، فیلم و عکس، قرآن و عترت، مهارت‌های زندگی، شهروند مسئول، گفت‌وشنود، هلال‌احمر، رویش و همیاری اجتماعی در دانشگاه فعالیت دارند.»
رشیدی درباره رتبه کارنامه فرهنگی این واحد، اظهار کرد: «واحد آستارا به علت آنکه برخی از فعالیت‌های فرهنگی واحد به‌درستی روی سامانه بارگزاری نشد؛ رتبه متوسط را کسب کرد. این اشکال برطرف شده و همه فعالیت‌های معاونت دانشجویی فرهنگی بارگزاری شده که به‌الطبع در پایان امسال رتبه فرهنگی واحد افزایش خواهد یافت.»
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد واحد آستارا درمورد دانشجوی برتر این واحد در تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران، عنوان کرد: «حدیث شرری دبیر کانون هلال‌احمر این واحد به علت اقدامات مثبتی که در زمینه مبارزه با کرونا انجام داده‌ بود به‌عنوان یکی از نفرات برتر در مراسم آیین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران معرفی شده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار